Ett helt slumpat äventyr eller iaf större delen av äventyret

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Har någon försökt sig på att spela ett äventyr som har noll planering och är till större delen framslumpat genom slag på tabeller osv .

Tex ni är i kungariket storsvampien låt se slå på tabell hertiginnan slå på namntabell Botvida vill att ni slå på tabell återbördar hennes slå på tabell formelbok som slå på tabell blev stulen av slå på tabell hustomten Orvar .

När ni har vandrat trenne dagar kan nu i fjärran se slå på tabell ett pepparkakshus och när ni närmar er pepparkakshuset ser ni att det vaktas av slå på tabell 20 My Little ponnies .

Osv osv osv


Har någon försökt sig på detta och hur blev utfallet av försöket?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Har någon försökt sig på att spela ett äventyr som har noll planering och är till större delen framslumpat genom slag på tabeller osv .

Tex ni är i kungariket storsvampien låt se slå på tabell hertiginnan slå på namntabell Botvida vill att ni slå på tabell återbördar hennes slå på tabell formelbok som slå på tabell blev stulen av slå på tabell hustomten Orvar .

När ni har vandrat trenne dagar kan nu i fjärran se slå på tabell ett pepparkakshus och när ni närmar er pepparkakshuset ser ni att det vaktas av slå på tabell 20 My Little ponnies .

Osv osv osv


Har någon försökt sig på detta och hur blev utfallet av försöket?
Mitt https://omjonasson.se/rollspel/nodes/ har jag använt två gånger tror jag. Inget jag fastnat för över tid alltså, utan jag vill helst ha några planerade punkter inför ett spelpass.

Det funkade (så som jag nu minns det...) okej, fast kanske mer som inspiration än att slaviskt följa hur mindmapen ritades ut.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jag har inte försökt, men jag ser inte varför det inte skulle fungera om man kör det som ett hexcrawl och har tillräckligt bra tabeller.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Jag spelar opreppat ganska regelbundet. Mest solo, men även med grupp. Jag använder hembakade regler för att generera äventyret, men med mycket inspiration hämtad från Mythic GM Emulator. Ironsworn är det annars många som uppskattar.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
490
Till svärdets sång spelar vi i hög grad slumpbaserat. Där finns det ju gott om tabeller, sen har jag fixat ett par egna.

Men jag föredrar att slumpas fram rätt mycket hexar i förväg, då kan man fundera lite hur saker hänger ihop. Typ om jag har slumpar fram ett mausoleum med guld och gravgåvor i en hex, en fattig by som plågas av svält i en by och fyra slitna vandrare i en tredje. Då kan jag så att säga fylla i prickarna själv att vandrarna är äventyrare på väg mot gravvalvet för att hämta hem skatter till sin fattiga by.

Jag tycker det är ett kul sätt att preppa. Med väldigt mycket slump men också möjlighet att binda ihop det till en kohrent helhet.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vad jag är ute efter är att se om folk gjort är inte så mycket äventyr där saker slumpats fram i förväg utan mer äventyr där allt slumpas fram in game.

Det finns inga färdiga dungar eller städer eller byar eller slp eller en huvudantagonist eller ens en metaplot utan allt slumpas fram in game .
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Men hur kör du Traveller? Slumpar du sektorer och planeter?
Ah, iofs. Tänkte inte riktigt på Traveller först av någon anledning. :) Men ja, fullt ut slumpade subsektorer, system och på planeterna djurliv och annat. Sen fundera lite vad detta innebär för respektive system, är det en diktatur som styr, hur ser den ut, vilka består de av? Utifrån systemets sammansättning, är det en planet som tillverkar råvaror? Osv. Skriva lite meningar om det. Sen låta slumpmöten för snuten, möten och djurliv samt uppdragsgivare styra allt som sker och låta det vara "världen". Det gör att det oftast känns mer som en polare som kastar in lite element från världen, när jag i vår nuvarande play-by-chat-spel slog fram ett möte i grottor de tog sig ner i var 2d6 kriminella och ville veta lite mer om dem, slog på ryktestabellen att de kände till eller hade en koppling till ryktet om rebellledaren Julie som var tillfångatagen, så blev det självklart att de kriminella var upprorskämpar som flytt sin fångenskap med kunskap om Julie, och helt plötsligt skapades möjligheten att hon skulle kunna fritas om dessa rebeller sammanfördes med resten av rebellerna (men i min ryktestabell, som jag ju skrivit själv, så vet jag varför Julie är tillfångatagen och exakt vad som kommer ske om hon inte fritas på ett specifikt datum). Så någonstans känns det inte så mycket som slump utan något växel vis utbyte där slumpen triggar egen kreativitet eller processer, eller öppnar upp kopplingar och möjligheter i bakgrund och prepp.

Å andra sidan inte så annorlunda misstänker jag från att spela en dungeon helt slumpvis befolkad som en försöker logiskt förklara hur saker hänger samman och reviderar slumptabellerna och låter slumpen inverka på vad det faktiskt är för plats. Vill minnas att just det var avstampen för någon av de där större nya megadungarna, var det Dwimmermount kanske?
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Inte slumpat under spel, men iom sammanställandet av äventyr/kampanj.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Ah, iofs. Tänkte inte riktigt på Traveller först av någon anledning. :) Men ja, fullt ut slumpade subsektorer, system och på planeterna djurliv och annat. Sen fundera lite vad detta innebär för respektive system, är det en diktatur som styr, hur ser den ut, vilka består de av? Utifrån systemets sammansättning, är det en planet som tillverkar råvaror? Osv. Skriva lite meningar om det. Sen låta slumpmöten för snuten, möten och djurliv samt uppdragsgivare styra allt som sker och låta det vara "världen". Det gör att det oftast känns mer som en polare som kastar in lite element från världen, när jag i vår nuvarande play-by-chat-spel slog fram ett möte i grottor de tog sig ner i var 2d6 kriminella och ville veta lite mer om dem, slog på ryktestabellen att de kände till eller hade en koppling till ryktet om rebellledaren Julie som var tillfångatagen, så blev det självklart att de kriminella var upprorskämpar som flytt sin fångenskap med kunskap om Julie, och helt plötsligt skapades möjligheten att hon skulle kunna fritas om dessa rebeller sammanfördes med resten av rebellerna (men i min ryktestabell, som jag ju skrivit själv, så vet jag varför Julie är tillfångatagen och exakt vad som kommer ske om hon inte fritas på ett specifikt datum). Så någonstans känns det inte så mycket som slump utan något växel vis utbyte där slumpen triggar egen kreativitet eller processer, eller öppnar upp kopplingar och möjligheter i bakgrund och prepp.

Å andra sidan inte så annorlunda misstänker jag från att spela en dungeon helt slumpvis befolkad som en försöker logiskt förklara hur saker hänger samman och reviderar slumptabellerna och låter slumpen inverka på vad det faktiskt är för plats. Vill minnas att just det var avstampen för någon av de där större nya megadungarna, var det Dwimmermount kanske?
Barrowmaze har jag för mig började som en slumpad grotta.

Jag håller på att läsa om spelrapporterna i post #2 ovan, och får känslan att författaren till dem, Mailer, jobbar på samma sätt: försöker väva ihop själva dungen, slumpmöten och reaktionsslag till något som känns i alla fall lite sammanhängande.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Vad jag är ute efter är att se om folk gjort är inte så mycket äventyr där saker slumpats fram i förväg utan mer äventyr där allt slumpas fram in game.

Det finns inga färdiga dungar eller städer eller byar eller slp eller en huvudantagonist eller ens en metaplot utan allt slumpas fram in game .
Jag har länge varit sugen på att testa köra ett hexcrawl i den stilen. Men har aldrig gjort det. Letar fortfarande efter den ultimata samlingen slumptabeller.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Jag skrev ett konventsäventyr så för ett par år sedan. Det fanns en lös grundpremiss, som egentligen bara har till för att få ut karaktärerna ur staden. Resten av äventyret var slumptabeller.
Det var väl kul på sitt sätt, men skapade väl inte direkt ett narrativ som var fängslande.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det närmaste jag själv kommit det här upplägget är nog när jag spelade solospel i iron sworn och i stort sett använde oraklet (tabeller) till i princip allting.

I övrigt så improviserar jag oerhört mycket som sl , jag har sällan någon större plan klar när jag sätter mig ner med spelarna vid spelbordet utan i i wing as it comes typ men det är ju iofs inte att slumpa fram saker utifrån tabeller .
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
har inte kört det själv men Maze Masters Guide till MAZES & MINOTAURS (gratis nedladdning bakom länken) har en slump tabell för äventyrs pläter o äventyr under Game mastering kapitlet (tar upp större delen av det faktiskt)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Jag testade en gång att låta spelarna slå fram de slumpade elementen i en zonsektor i Mutant År Noll. Det finns ett bra system för att generera innehåll till rutkrälet där, men jag minns det som att ingen gillade att det blev genomskinligt. Problemet var inte att det var oförberett, utan just att det blev uppenbart att det var oförberett. Det förtog utforskarglädjen och lusten i att lära sig mer om platsen.

Helt improviserade äventyr utan genomskinlighet tror jag mycket, mycket mer på.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Så någonstans känns det inte så mycket som slump utan något växel vis utbyte där slumpen triggar egen kreativitet eller processer, eller öppnar upp kopplingar och möjligheter i bakgrund och prepp.
Det håller jag med om. Enbart slumpade resultat som staplas utan sammanhang känns poänglöst. Och att använda sina associationer som klister mellan de slumpade byggstenarna är ju också en slags slump, men den händer i huvudet istället för på papper.

Ju mer jag spelar opreppat, desto mer känner jag att systemets viktigaste uppgift är att balansera slump och sammanhang.

Mythic GM Emulator har till exempel en olycklig tendens att kasta in nya grejer hela tiden. Det gör att äventyr aldrig tar slut. När jag vill knyta ihop säcken kommer det in nya personer, nya förvecklingar, fler ledtrådar. Som ett Simpsons-avsnitt utan slut. Det skulle behövas en bättre mekanik för att minska mängden slump och istället tratta in berättelsen.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Mythic GM Emulator har till exempel en olycklig tendens att kasta in nya grejer hela tiden. Det gör att äventyr aldrig tar slut. När jag vill knyta ihop säcken kommer det in nya personer, nya förvecklingar, fler ledtrådar. Som ett Simpsons-avsnitt utan slut. Det skulle behövas en bättre mekanik för att minska mängden slump och istället tratta in berättelsen.
Där satte du fingret på precis vad jag också upplevt med MGME.
 
Top