Ett helt slumpat äventyr eller iaf större delen av äventyret

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Som andra sagt är detta fullt möjligt.
Jag skulle dock avråda från att slumpa under själva spelmötet, utan slumpa fram innan och förbereda något av det man slumpat fram.

Jag har någon gång använda Wikipedias slumpfunktion: gå till wikipedia och tryck ALT+SKIFT+X.
Efter ett halvdussin slumpord så har man tillräckligt med äventyrsfrön.
(räkna dock med att många slumpträffar på wikipedia är helt oanvändbara till äventyrsskapande)

Ska slumptabellen inte bara vara äventyrsfrö, utan ska vara till för att skapa ett helt äventyr kan det vara bra att tänka på att man behöver olika tabeller för att börja äventyret och avsluta äventyret - annars tar det aldrig slut.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
Jag körde en gång ett helt improviserat äventyr, jag har berättat om den en gång innan så jag kopierar det här:
"
Jag hade för många år sen en väldigt speciell spelare. Han var både en av de bästa jag någonsin spelat med, OCH nog en av de absolut värsta jag spelat med, samtidigt. Han var extremt petig. Han hatade att man frågade honom vad han gillade eller ville ha ut av spelet, för det tolkade han som att man ville försöka smöra för honom. Man fick en chans att sälja in ett spel, sedan formade han en inre bild av spelet som exakt hur han trodde det skulle vara, och blev det nåt annat blev han väldigt sur och bitchig. Men klaffade det så var han den bästa och mest engagerade spelaren man kan tänka sig.

Jag hade precis köpt Lamentations of the Flame Princess och jag skulle spelleda det, jag sålde in det som "lite grand som the Witcher, med knepiga monster och så...".Detta var innan jag läst böckerna eller spelat spelen (jag har ännu inte spelat spelen...). Men jag visste att han spelade dem (jag tror det var andra spelet som nyss släppts...)

Så jag börjar spelleda, i slutet av äventyret kommer de till en trollkarls slott, först så blir han sur för att jag totalt hjärnfjärtar och glömmer bort ordet "port"(som i ingången till slottet) och stakar mig flera gånger och till sist säger "gate", det tyckte han var väldigt oproffsigt och svagt. Sen kommer de in i borgen, och varje våning var ett "pussel" där de behövde lista ut att saker var tvärtom (ett rum var till synes oändligt och man gick i evigheter utan att komma fram, men gick man baklänges så blev korridoren kortare. Och ett rum där allt var spegelvänt så man var tvungen att tänka ut allt tvärtom för att komma nånvart.

Nånstans där kastar han iväg karaktärsbladet, föser ner sina tärningar i sin påse, ställer sig upp med närmast blodsprängda ögon och halvskriker "Det här är INTE som Witcher... För i Witcher så är det en alv som säger 'piece of lembas' ISTÄLLET för att säga 'piece of cake' FÖRSTÅR DU VÄL?!?!" Sen gick han därifrån och vägrade spela LoFP igen, till den nivån att om nån nämnde namnet blev han arg...
"

Några andra gånger har jag helt improviserat andra äventyr som blivit helt lyckade. En gång när jag spelledde Trudvang lät jag spelarna välja valfritt land från världsböckerna, snabbläste in mig på det landet, sen spelledde jag. Då hade vi väldigt roligt.
 
Top