Nekromanti Ett grottkräl

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,699
Location
Värnhem, Malmö
RealDream said:
jag tar min hand från pipan och tankarna från skissblocket, försöker att titta fram bakom hörnet för att få syn på vad det är som ger upphov till ljuden.
I det fladdrande fackelskenet ser du en stor, grön humanoid figur som med tunga steg rör sig mot dig. Den påminner närmast om en grovt huggen staty, och rör sig obevekligt framåt -- snabbare än du först kan tro. Fly eller fäkta?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Som god äventyrare jag är så håller lägger jag ner facklan på marken, tar upp jadeögat ur fickan och håller svärdet mot taket och skriker ett illvrål och kastar jade-ögat mot besten och hoppas på...Något...
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Jag tar upp jadeögat ur fickan och drar en snabb slutsats att ögat på något sätt är sammankopplat med denna gröna humanoid... Jag försöker se om humanoiden är ett öga kort.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,699
Location
Värnhem, Malmö
Poseur said:
Som god äventyrare jag är så håller lägger jag ner facklan på marken, tar upp jadeögat ur fickan och håller svärdet mot taket och skriker ett illvrål och kastar jade-ögat mot besten och hoppas på...Något...
Ögat studsar mot dess steniga yta, och den stannar till. Därefter tycks den böja sig ned och sträcka sig efter ögat.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,699
Location
Värnhem, Malmö
RealDream said:
Jag tar upp jadeögat ur fickan och drar en snabb slutsats att ögat på något sätt är sammankopplat med denna gröna humanoid... Jag försöker se om humanoiden är ett öga kort.
Damn straight.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Tar snabbt upp facklan igen och ser fundersamt på besten och frågar "Mår du bra?"

Och väntar på ett svar, redo med svärdet att hugga om den närmar sig
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,699
Location
Värnhem, Malmö
Poseur said:
Tar snabbt upp facklan igen och ser fundersamt på besten och frågar "Mår du bra?"

Och väntar på ett svar, redo med svärdet att hugga om den närmar sig
Den hittar ögat, och placerar det i sin tomma ögonhåla. När den reser sig glöder ögonen med ett sjukligt, grönt sken, och dess stenansikte förvrids i ett obehagligt rictusgrin. Nu börjar den röra sig mot dig -- snabbare!
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Jag springer hjältemodigt mot utgången, i hopp om att dagsljus ger mig en fördel vid eventuell strid.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,699
Location
Värnhem, Malmö
Ubereil said:
Jag springer hjältemodigt mot utgången, i hopp om att dagsljus ger mig en fördel vid eventuell strid.
Naturligtvis halkar du på första trappsteget och faller framåt mot den hårda stentrappan. Varelsens väldiga stennäve susar förbi ovanför ditt huvud och slår med ett dån in i väggen.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Tanken att man halkar på trappor glider kring i utkanten av mitt medvetna. Resten av mitt sinne är upptaget med att inte bli dödad. När han står över mig så passar jag på att hugga honom i benen, och sen försöker jag hoppa undan från under monstret genom att skjuta ifrån väggen med benen (om det är möjligt).
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,699
Location
Värnhem, Malmö
Ubereil said:
Tanken att man halkar på trappor glider kring i utkanten av mitt medvetna. Resten av mitt sinne är upptaget med att inte bli dödad. När han står över mig så passar jag på att hugga honom i benen, och sen försöker jag hoppa undan från under monstret genom att skjuta ifrån väggen med benen (om det är möjligt).
Du ränner ditt svärd i baksidan av varelsens vänstra knä, där någon typ av skarv i stenen tycks finnas. I samma rörelse kastar du dig förbi monstret, tillbaka in i rummet, men ditt svärd blir kvar i monstrets ben. Du inser att din fackla också ligger kvar i trappan, vilken nu blockeras av jadevarelsen.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Svarte faraonen said:
Du ränner ditt svärd i baksidan av varelsens vänstra knä, där någon typ av skarv i stenen tycks finnas. I samma rörelse kastar du dig förbi monstret, tillbaka in i rummet, men ditt svärd blir kvar i monstrets ben. Du inser att din fackla också ligger kvar i trappan, vilken nu blockeras av jadevarelsen.
Jag sliter upp min pålitliga alternativa fältflaska, den med billig, illaluktande Keransk "konjak" och kastar innehållet i ansiktet på varelsen. Därefter samlar jag all min kraft för att försöka fälla honom till marken på något sätt.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,699
Location
Värnhem, Malmö
Ram said:
Jag sliter upp min pålitliga alternativa fältflaska, den med billig, illaluktande Keransk "konjak" och kastar innehållet i ansiktet på varelsen. Därefter samlar jag all min kraft för att försöka fälla honom till marken på något sätt.
Din konjak träffar stenvarelsen i ansiktet, och du rusar mot den med skuldran först. Det är som att springa in i en vägg, och du lyckas nätt och jämnt undvika en våldsam sving mot ditt huvud.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Svarte faraonen said:
Ram said:
Jag sliter upp min pålitliga alternativa fältflaska, den med billig, illaluktande Keransk "konjak" och kastar innehållet i ansiktet på varelsen. Därefter samlar jag all min kraft för att försöka fälla honom till marken på något sätt.
Din konjak träffar stenvarelsen i ansiktet, och du rusar mot den med skuldran först. Det är som att springa in i en vägg, och du lyckas nätt och jämnt undvika en våldsam sving mot ditt huvud.
Jag springer runt i cirklar och försöker undvika varelsens vilda svingar samtidigt som jag försöker hitta någon ledtråd hur man ska besegra den genom att titta på relieferna som pryder rummets interiör.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,699
Location
Värnhem, Malmö
Vitulv said:
Jag springer runt i cirklar och försöker undvika varelsens vilda svingar samtidigt som jag försöker hitta någon ledtråd hur man ska besegra den genom att titta på relieferna som pryder rummets interiör.
Något fångar din blick. Ett av ansiktena verkar vara gjort av en annan sorts sten än de övriga.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Svarte faraonen said:
Vitulv said:
Jag springer runt i cirklar och försöker undvika varelsens vilda svingar samtidigt som jag försöker hitta någon ledtråd hur man ska besegra den genom att titta på relieferna som pryder rummets interiör.
Något fångar din blick. Ett av ansiktena verkar vara gjort av en annan sorts sten än de övriga.
Jag kastar en besvärjelse för att få stenvarelsen att sakta ner, och springer sedan fram till det avvikande ansiktet och undersöker det.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,699
Location
Värnhem, Malmö
Vitulv said:
Jag kastar en besvärjelse för att få stenvarelsen att sakta ner, och springer sedan fram till det avvikande ansiktet och undersöker det.
Du utlöser ett av de tre formelsigill du har förberett. Marken vid trappan, där stenvarelsen står, blir omedelbart flottig och varelsen halkar baklänges. Ditt kortsvärd splittras under dess knä. Din tappade fackla antänder flottet, som nu brinner med en blå låga.

Ansiktet tycks vara omgärdat av skarvar, separat från resten av reliefen.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Svarte faraonen said:
Vitulv said:
Jag kastar en besvärjelse för att få stenvarelsen att sakta ner, och springer sedan fram till det avvikande ansiktet och undersöker det.
Du utlöser ett av de tre formelsigill du har förberett. Marken vid trappan, där stenvarelsen står, blir omedelbart flottig och varelsen halkar baklänges. Ditt kortsvärd splittras under dess knä. Din tappade fackla antänder flottet, som nu brinner med en blå låga.

Ansiktet tycks vara omgärdat av skarvar, separat från resten av reliefen.
Jag tar helt enkelt i med båda nävarna och trycker så hårt jag kan på ansiktet.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,699
Location
Värnhem, Malmö
Vitulv said:
Jag tar helt enkelt i med båda nävarna och trycker så hårt jag kan på ansiktet.
Ett skrapande av sten hörs när ansiktet trycks in, och följs av en plötslig, högljudd smäll. En kraftig stendörr faller ned vid trappan upp. Stenvarelsens torso krossas. Vägen blockeras. Rummet är numera enbart upplyst av lågorna från en blandning av flott och konjak. Det kommer inte att ta lång tid innan de har brunnit ut.

Du inser att du har gjort av med en hel del resurser här. Det du har kvar är:
En äventyrarlicens.
En kniv.
Ett armborst.
Ett elddon.
Två facklor.
Två formelsigill.
En full fältflaska med vatten.
En numera halvtom fältflaska med konjak.
En måltid bestående av vad du fick höra var fältproviant. Du vill inte veta vad det egentligen är.
Ett anteckningsplock med pennor.
En pipa.
En liten stålspegel.
Och sist men inte minst, en liten träfigur föreställande Riddar Giraff, din barndomshjälte. Giraffen är definitivt ett ädelt och storartat djur, oavsett vad någon säger.

Du tänder en av dina facklor på det brinnande flottet. Rummet har nu tre utgångar: i öster, norr och väster.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Svarte faraonen said:
Vitulv said:
Jag tar helt enkelt i med båda nävarna och trycker så hårt jag kan på ansiktet.
Ett skrapande av sten hörs när ansiktet trycks in, och följs av en plötslig, högljudd smäll. En kraftig stendörr faller ned vid trappan upp. Stenvarelsens torso krossas. Vägen blockeras. Rummet är numera enbart upplyst av lågorna från en blandning av flott och konjak. Det kommer inte att ta lång tid innan de har brunnit ut.

Du inser att du har gjort av med en hel del resurser här. Det du har kvar är:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa mig!" onclick="toggle_spoiler(this, 'Hjälp, mina ögon!', 'Visa mig!')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">En äventyrarlicens.
En kniv.
Ett armborst.
Ett elddon.
Två facklor.
Två formelsigill.
En full fältflaska med vatten.
En numera halvtom fältflaska med konjak.
En måltid bestående av vad du fick höra var fältproviant. Du vill inte veta vad det egentligen är.
Ett anteckningsplock med pennor.
En pipa.
En liten stålspegel.
Och sist men inte minst, en liten träfigur föreställande Riddar Giraff, din barndomshjälte. Giraffen är definitivt ett ädelt och storartat djur, oavsett vad någon säger.
</div>

Du tänder en av dina facklor på det brinnande flottet. Rummet har nu tre utgångar: i öster, norr och väster. </div></div>

Jag slår en tärning (IRL), det blev tre - norr.


Jag kikar in i den norra gången och smyger försiktigt in. Efter ett tag inser jag att jag har en fackla som signalerar min närvaro och bryr mig inte längre om att smyga, utan promenerar med raska steg längs med gången.

Efter ett tag inser jag att jag glömt söka igenom det första rummet efter skatter och går tillbaka dit och letar efter dolda utrymmen.
 
Top