Nekromanti Ett grottkräl

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,701
Location
Värnhem, Malmö
Du är en äventyrare. På grund av omständigheter utanför din kontroll har du nödgats ge dig in i Esham-Nogars tempelruiner för att hitta ett hedniskt beläte, enligt legenden skuret ur levande diamant. Det förvånar dig knappast när du, efter fruktlöst letande bland ruinerna, hittar en nedgång till ett underjordiskt utrymme. En nött trappa, huggen ur berget, vindlar ned i mörkret. Vad gör du?

(Posta på bara. Första svaret behandlas först, senare svar behandlas i mån av relevans.)
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Jag tar fram en fackla ur min packning tänder den. Jag greppar facklan i vänster hand och i min högra håller jag mitt pålitliga gamla kortsvärd. Försiktigt stiger jag ner i töcknet.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,701
Location
Värnhem, Malmö
Jag tar fram en fackla ur min packning tänder den. Jag greppar facklan i vänster hand och i min högra håller jag mitt pålitliga gamla kortsvärd. Försiktigt stiger jag ner i töcknet.
Trappan mynnar efter drygt fem meter in i ett rum på fyra gånger fyra meter. Din fackla lyser upp väggarna, vilka pryds av obscena reliefer. En lätt doft av förruttnelse ligger i luften, och benrester av gnagare krasar mot stengolvet under dina stövelklackar. Förutom detta innehåller rummet fyra utgångar -- trappan du kom ned från i söder, och en dörröppning per vägg åt öster, norr och väster. I mitten av rummet finns också något som ser ut som en dopfunt.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,619
Location
Huddinge
jag suckar över Ubereils klumpighet och vandrar stolt ner för trappan med mitt armborst laddat och klart.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,701
Location
Värnhem, Malmö
Ubereil said:
Jag snubblar i trappan och faller handlöst. Facklan släcks...
Lyckligtvis händer inte detta. Du tar det särskilt försiktigt i trappan, eftersom du sedan gammalt vet att du är ganska klumpig. Det vore hemskt om du skulle ramla i ytterligare en trappa under din äventyrarkarriär.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,701
Location
Värnhem, Malmö
Lukas said:
jag suckar över Ubereils klumpighet och vandrar stolt ner för trappan med mitt armborst laddat och klart.
Du kan inte ha ditt armborst klart eftersom du redan har din fackla och ditt kortsvärd!

(Ett klargörande, alltså: det finns enbart en karaktär. Alla styr henne tillsammans.)
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Svarte faraonen said:
(Ett klargörande, alltså: det finns enbart en karaktär. Alla styr henne tillsammans.)
(Det vore småkul om vi lider av Split Personality dock...

Übereil)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,701
Location
Värnhem, Malmö
Ram said:
Jag undersöker dopfunten noga och mycket försiktigt.
Dopfunten är, liksom resten av rummets interiör, besmyckad med obehagliga reliefer. Själva skålen är i midjehöjd och är fylld med blank, mörk vätska i vilken din spegelbild framträder dunkelt. Du kan inte se vad som finns på bottnen.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Lite klumpig som jag är så råkar jag snubbla ner med huvudet före i dopfuntet och råkar ta ett djupt andetag(trodde jag) och fann snart lungorna fyllda med?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,701
Location
Värnhem, Malmö
Poseur said:
Lite klumpig som jag är så råkar jag snubbla ner med huvudet före i dopfuntet och råkar ta ett djupt andetag(trodde jag) och fann snart lungorna fyllda med?
Ett råttben under din stövel får dig att tappa balansen och dråsa med huvudet först i det algbemängda vattnet. Det smakar unket, och du rycker spottande och fräsande tillbaka huvudet. Du har slagit upp ett sår i pannan och känner dig för tillfället inte vidare hjältig. Du hoppas att vattnet inte orsakar magsjuka, förbannelser eller något annat.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,701
Location
Värnhem, Malmö
Svarte faraonen said:
Ett råttben under din stövel får dig att tappa balansen och dråsa med huvudet först i det algbemängda vattnet. Det smakar unket, och du rycker spottande och fräsande tillbaka huvudet. Du har slagit upp ett sår i pannan och känner dig för tillfället inte vidare hjältig. Du hoppas att vattnet inte orsakar magsjuka, förbannelser eller något annat.
Du rotar igenom din ränsel för att få tag på ett bandage att sätta runt huvudet. Kanske är det bara smällen i huvudet, men hördes det inte ett ljud nyligen?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Efter att ha spotat och fräst lite och förbannat alla avgrundsgudar så tar jag snabbt och ställer mig rak och försöker att se värdig ut igen och utbrister "hårdkokt".

Sedan letar jag runt i vattnet i dopfuntet och hoppas hitta något spännande
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,701
Location
Värnhem, Malmö
Poseur said:
Efter att ha spotat och fräst lite och förbannat alla avgrundsgudar så tar jag snabbt och ställer mig rak och försöker att se värdig ut igen och utbrister "hårdkokt".

Sedan letar jag runt i vattnet i dopfuntet och hoppas hitta något spännande
Du ignorerar för tillfället ljudet, och slår an en hjältepose. Du stoppar undan ditt svärd för att med din fria hand rota i dopfunten. Du hittar ett öga i jade.

Där var ljudet igen.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Jag stoppar kvickt jadeögat i fickan, greppar kortsvärdet, höjer facklan och ser mig omkring. Hjärtat bultar i bröstet och alla sinnen är på helspänn.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,701
Location
Värnhem, Malmö
Ram said:
Jag stoppar kvickt jadeögat i fickan, greppar kortsvärdet, höjer facklan och ser mig omkring. Hjärtat bultar i bröstet och alla sinnen är på helspänn.
Något rör sig i den östra korridoren. Tunga, släpande fotsteg hörs. Din facklas ljus reflekteras i något grönskimrande.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Jag kysser jadeögat, stoppar ned det i penningpungen och drar upp mitt anteckningsblock. Jag försöker att snabbt skissa av målningarna och samtidigt röka en nystoppad cancerogen pipa.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,701
Location
Värnhem, Malmö
RealDream said:
Jag kysser jadeögat, stoppar ned det i penningpungen och drar upp mitt anteckningsblock. Jag försöker att snabbt skissa av målningarna och samtidigt röka en nystoppad cancerogen pipa.
Denna fördömda obeslutsamhet. Varför börjar du fundera på att röka och skissa av målningarna när du uppenbarligen finner dig hotad av något stort och grönt? Du är övertygad om att din rival, Handra av Ness, inte grips av den sortens funderingar. Bara att tänka på henne gör dig arg och avundsjuk.

Tur att oddsen att hon ska dyka upp här är minimala. Det skulle verkligen förvåna dig om något sådant hände.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
jag tar min hand från pipan och tankarna från skissblocket, försöker att titta fram bakom hörnet för att få syn på vad det är som ger upphov till ljuden.
 
Top