Ett "genuint uselt" äventyr?

Mantikoror är extremt farliga i strid (t.o.m. lite värre i Magic world än DoD) och kan lätt döda med en träff. I regelboken beskrivs de som giriga skattsamlare och intelligenta nog att använda skatter för att köpa sig ur svåra situationer. Med människoansikten och INT som en genomsnittlig människa borde de i första hand förhandla, hota eller köpslå med karaktärerna. I äventyret anfaller de i stället som vanliga rovdjur.
En bättre ide hade varit att en av dem inleder samtal medans övriga norpar en packhäst bakifrån (Havnor/Anselm kan ha en extra), och flyger iväg med den och någon kritisk utrustning till sitt bo. Skippa avsnittet med alverna vid bron så får man t.o.m plats med en lite karta över boet.
De har INT 2T6. Så jäkla intelligenta är de ju inte. Dessutom har de samma STO som en häst (4T6+12), så jag tror inte att en mantikora flyger iväg med en häst hur som helst.

Jag ser inget i deras beskrivning i monsterkapitlet som antyder att de är så värst listiga. De är djur, om än magiskt skapade. Och de här är hungriga och vill få ett skrovmål på häst.

Det är lätt att tänka sig en social utmaning här, där de kräver en häst i tribut men priset kanske är förhandlingsbart. Och att alltför kötthövdade krigare riskerar att få ångra det om de tar en fight i stället.

De har INT 2T6. Så jäkla intelligenta är de ju inte. Dessutom har de samma STO som en häst (4T6+12), så jag tror inte att en mantikora flyger iväg med en häst hur som helst.

Jag ser inget i deras beskrivning i monsterkapitlet som antyder att de är så värst listiga. De är djur, om än magiskt skapade. Och de här är hungriga och vill få ett skrovmål på häst.
Fast de har INT 2T6+3 i Magic World, och även ointelligenta rovdjur som jagar i flock kör med avledningsmanöver. Om en avleder kan två lyfta (tre känns orimligt) och en agera baktrupp.

De har väl dessutom inte vingar i grundutförandet, vilket försvårar för dem när de ska försöka flyga iväg med hästen.

Jo, drakvingar, ett lejons kropp och skorpionsvans.
Den gamla version av DoD som jag har är version 2, och där står det inget i beskrivningen om vingar, bara att de är lejon med människoansikte och svansen är ett farligt vapen. Deras förflyttning är L12, vilket betyder att de inte kan flyga.

Tillägg: På bilder i gamla bestiarier har de bara en lejonkropp och ett människoansikte utan vingar. Vingar fick de i Drakar och Demoner i och med Monsterboken 2 som introducerade en bevingad mantikora för att motivera den omslagsbild de valt.

Den gamla version av DoD som jag har är version 2, och där står det inget i beskrivningen om vingar, bara att de är lejon med människoansikte och svansen är ett farligt vapen. Deras förflyttning är L12, vilket betyder att de inte kan flyga.
Nej då funkar det ju inte, men äventyret skrevs inte för den versionen så det kan man i alla fall inte klandra författaren för.

Back