Ett annat ord för "rövare" i Drakar och Demoner?

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
248
Location
Jönköping
Hej alla,

Vad ska jag kalla denna grupp av kriminella som ligger i bakhåll för att överfalla och råna resenärer på landsvägen?

Just har jag använt "rövare" i texten till äventyret jag skriver på, men känner att det inte sitter helt rätt. Det är alltså en grupp med individer som har som "yrke" att råna resenärer av alla de slag. De kanske är 5 till 10 stycken och de ska överfalla rollpersonerna i ett avsnitt av äventyret.

Kanske jag ska kalla dem för stråtrövare?

Men finns det andra namn/ord jag skulle kunna använda?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
"Stråtrövare" verkar vara vad översättning röstar för kring "highwaymen" på engelska. Så ja. :)

Rovriddare är annars en personlig favorit. Säger även något om att de inte måste vara fattiglappar.
 

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
248
Location
Jönköping
"Stråtrövare" verkar vara vad översättning röstar för kring "highwaymen" på engelska. Så ja. :)

Rovriddare är annars en personlig favorit. Säger även något om att de inte måste vara fattiglappar.
Absolut, hade en tanke på det, men just in detta fallet är det "fattiglappar" eller i alla fall en grupp med missnöjda före detta lärlingar och gesäller som alla på något sätt har blivit "sparkade" från sin tjänst som lärling eller gesäll och slår sig på en karriär som stråtrövare istället :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Stråtrövare är ju rätt svar. Men annars är ju Warg-i-weum väldigt klassiskt
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
365
Location
Stockholm
Stråtrövare är ju en DoD-klassiker, men Fredlös (även om det för mig associerar mer åt Robin Hood i motiv) och Bandit är ju också dugliga alternativ.
 
Top