Nekromanti Ett äventyr - Stenstatyn (Runda 6)

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,687
Location
Stockholm
Jaha, blev inte så mycket spelat i helgen. Och det ser ju direkt obra ut just nu. Jag får återkomma när jag lyckas samla tankarna.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,687
Location
Stockholm
Äh, ingen tid idag verkar det som.

Empiricus said:
Brynolf är ju Riddare, och vet således att det yrket är säkert att outa. Dieselsoppas outning som tempelriddare, som nu när vi ser hela väven drar uppmärksamhet till sig, kan ha varit en lögn baserat på en gissning om att det finns flera som har samma yrkestyp. Det här var ju innan vi fick så mycket koll på väven.
Visst, men är det inte betydligt mera sannolikt att ulvarna i största möjliga mån skulle undvika att dra uppmärksamhet till sig genom att ta liknande yrken? Ockhams rakkniv är inte på din sida.

Om Ulvarna sitter på mer information än vi andra så kan de ha fattat väven innan oss. För mig känns det fortfarande som att Brynolf reagerar på min fråga om hans underhuggare är Bönder genom att inse att väven är på väg att komma ut i dagen och passar då på att svara med att outa hela sin roll innan väven blir allmän kännedom.
Cassius är inne och skriver om att han är SL över Skype osv. Det gör han mellan att Brynolf har outat och jag släpper kedjan. Men han har inte någon direkt ingång på att motivera en outning innan väven kommer på plats, och en spontan outning av info där skulle sticka ut som en röd ballong i en skål med müsli. Jag tror att Cassius därför väntar med att outa tills det finns ett läge att göra det utan att sticka ut.
Återigen, rakkniven är inte med dig. Visst är det en fungerande teori, men det är en långsökt sådan.

Om Brynolf är Ulv så ser det väldigt mycket ut som att de försöker få igång ett drev på Cissi mot slutet och få henne utröstad. Runda 2 resulterade ju i hennes död via nattmord, så de måste ha velat få väck henne av en anledning. Hade hon röstats ut så hade det ju bara gynnat Ulvarna.
Vilken anledning skulle det vara? Den enklaste förklaringen är att hon nattmördades för att hon siats grön och ulvarna ville sopa igen efter Max sierier så han kunde mördas utan bieffekter. Och det hänger ju omöjligen ihop med att X antal ulvar försökte hänga henne i runda 1.

Men, sedan slutar rundan i tripp_trapp-historien, och där blir det ju som vi alla märkte intressant.
Frågan är, om det här är en enda Ulv kvar, skulle Ulven i fråga vilja ta en sådan chans här att rösta ut tripp_trap.
Dieselsoppa blev ju mer eller mindre tvingad av omständigheterna att rösta på tripp_trap. Men, jag ser det som otroligt att en annan Ulv skulle ta chansen att rösta ut tripp och därigenom sticka ut så mycket mer.
Om nu inte ulven ÄR Tripp, förstås. Och annars har du väl kanske rätt i att en ulv inte vill lägga den avgörande rösten på Tripp (vi hängde ju Vic av den anlednignen), men att bara ligga i drevet ser jag som betydligt lättare att vifta bort. Vimes har ju bevisligen lyckats med det, oavsett om han är ulv eller bybo.

Men, om vi röstar ut Brynolf och han är grön. Ja, då kommer jag behöva lägga om min radar ordentligt.
Ja, det ser ju ut som det kommer bli så. Så vad är din backup-plan? För min del står jag fast vid Vimes/Tripp.
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Vimes har som ni säkert förstått sjunkit på min ulvlista. Min huvudpunkt har varit hans beteende, men nu när jag ser att jag själv varit en drivande motor i det hela har han halkat längre ner. Han är visserligen fortfarande ganska högt upp, Liliana har fått in en del vettiga poänger som jag missat eller inte kunnat få ner på ett bra sätt, och hans position på väven är beklämmande för honom. Men jag måste nu fundera vidare på andra möjliga kandidater.

Scenariot med en tyst ulv blir allt troligare. Brynolf var sen med sina outningar, och de kom efter att hans information redan låg ute så att säga. Men också Tyr och Empiricus outade efter att allt deras låg på banan, så en sådan grej är inte rödande i sig. Jag ska försöka hinna gå igenom några av de kvarvarande spelarna den närmsta rundan. Har jag tur hittar jag en person som ändrat beteende eller synlighet från runda tre och framåt. Det vill säga en person som pratat en del under de första två rundorna, kanske drevat rentav, men som sedan smugit undan när det blivit tydligt att majoriteten av alla ulvar skulle till galgbacken under och efter runda tre. Har jag inte tur blir det mer problematiskt, då har ulven agerat försiktigt genom hela spelet. Och då har vi rätt många kandidater igen, som kommer bli riskabla att hänga på grund av osäkerheten och de snarlika casen som uppstår.
 
Top