Nekromanti Ett äventyr - Festhallen (Runda 4)

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,686
Location
Stockholm
Hm... ska man orka analysera ändringarna Basses röd/grön-lista? Det känns lite som att han ångrar sin första variant för att han låter sin ulvpolare sticka ut för mycket, och låtsas kaosa till det för att dölja detta. Å andra sidan är det ju typiskt Basse att förvirra på det där sättet. Så det är väl tveksamt om det går att läsa ut nåt. Menmen, vi får se om det leder någonvart.

Första ändringen: Brynolf från svart till grön, Liliana från röd till grön.

Andra ändringen: Brynolf från grön till röd, Liliana från grön till röd, Vimes försvinner helt.

Tredje ändringen: Sean Banan... ja, som sagt. Det är nog den första ändringen som man möjligen kan utläsa något ur. Och de som flyttas där är jag och Liliana. Om alltihop inte bara är rök och speglar, skulle jag och Liliana kunna rödas av en röd Diesel. I min bok blir det förstås bara Liliana.

Äh, kanske alldeles för WIFOM för att uttolka nåt ur. Men nu är det gjort.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,686
Location
Stockholm
Liten genomgång av kvarvarande leffar:

Vic säger att han gillar att spela tillbakalutat och det är förvisso sant, men den här omgången har han ju lutat sig så långt tillbaka att han ligger ned. I min bok är det grönande att han outade hela sin roll först av alla som relaterar till honom, och att han stämmer in i väven. Men Empiricus hade väl någon annan tanke om det där, och det skulle i stället vara rödande för Vic. (Kan Empiricus förtydliga det där om att det skulle vara rödande att outa tidigt och korrekt?) En annan grej med Vic är att han stack ut hakan och fick Cassius-drevet att väga över på Tripp. Om det visar sig att Tripp är grön, är detta rödande för Vic och tvärt om.

Det Tyr har bidragit med, och anledningen till att han ses som grön, är att han med följande ord fick igång Larsson-drevet på allvar:
Tyr said:
jag tror att Larsson fick panik där i början och ljög när han outade. Han är antagligen Botanikern och halsbandet som han var vag om är antagligen något halsband med en helig symbol. Enligt principen att den som har ditt föremål kan du spåra.
Vilket skedde EFTER att Empiricus släppt sin relationskarta och det egentligen stod ganska klart att Larsson stack ut. Tyr har sedan mest varit försvunnen uti brunnen.

Liliana har ju det där med sin besynnerliga outning emot sig. Men i övrigt har jag inte sett så mycket skumt från henne.

Ruga har jag nästan glömt bort efter första rundan när det var nåt ståhej om att hon och Cissi talade i mun på varandra angående kontakten med Mukwa. Men Cissi var ju bybo och Mukwa svarade faktiskt på PM. Sedan dess har Ruga flugit under åtminstone min radar.

Vimes har mest surat för att Tripp är dum mot honom. Det intressanta är hans beteende i kaoset kring Cassius-utröstningen. Han har förklarat hur han tänkte, men min magkänsla säger att något är fel där ändå. Jag tänkte inte alls som han, och det gjorde inte KK eller någon annan heller. Om Tripp är röd är det iaf klart grönande för Vimes och tvärtom.

Korpa. Är rimligen vår väktare. Ingen har sagt emot och nattmordet blockerades uppenbarligen första rundan.

Empiricus. Kommer visserligen inte med några direkta anklagelser och sticker inte ut hakan. Men det hästjobb han gör med statistiken har jag svårt att se någon ulvtaktik bakom.

Tripp har jag inte fått nåt grepp om. Han har några poänger på Vimes och tvärtom. Grönas en del av en bekräftad ulv-Diesel.

Konrad. Well, känns grön som vanligt. hade rätt tänk kring kaosandet runda 3.

Diesel. Heng ham!

-------------

När Diesel är död och röd, är det enda scum jag har kvar Liliana, om man bortser från Tyr/Vic/Ruga som måste börja joddla mer. Vimes har jag en rödaktig känsla av, men måste kolla upp det noggrannare. Tripp är en sån där Scarlet girl som vi kan hänga bara för att det är givande. Även om mycket talar för att han är bybo. Om vi rakt av utgår ifrån att han är grön, så har vi två möjliga ulvkandidater i Vic och Vimes.

Vic, Tyr och Ruga får gärna lista sina ulvkandidater innan rundan är slut.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Rösträkning

Dieselsoppa (8): Brynolf, Vicotnik, Ruga, Vimes, Tyr, Liliana, Korpa, Empiricus
Vimes (1): tripp_trap
Tyr (1): Dieselsoppa
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Brynolf said:
Vic säger att han gillar att spela tillbakalutat och det är förvisso sant, men den här omgången har han ju lutat sig så långt tillbaka att han ligger ned. I min bok är det grönande att han outade hela sin roll först av alla som relaterar till honom, och att han stämmer in i väven. Men Empiricus hade väl någon annan tanke om det där, och det skulle i stället vara rödande för Vic. (Kan Empiricus förtydliga det där om att det skulle vara rödande att outa tidigt och korrekt?) En annan grej med Vic är att han stack ut hakan och fick Cassius-drevet att väga över på Tripp. Om det visar sig att Tripp är grön, är detta rödande för Vic och tvärt om.
Eftersom jag kom på min relationskedja baserat på vad som outats så kan ju ulvarna ha satt ihop den (eller delar av den) mycket tidigare då de väl brukar kunna kommunicera mellan varandra. Efter Larssons failoutning så lär de snabbt ha kommit på att de har roller som passar in om de inte ljuger. Så det kanske inte är rödande att outa tidigt och sant, men det är inte grönande heller.
 

Ruga

Veteran
Joined
22 Feb 2013
Messages
137
Okej jag håller på och försöker läsa om spelet, har inte riktigt koncentrationen så jag distraheras lätt men är på runda 3 alla fall.
Det verkar populärt med listor och visst jag kan också göra en.
Jag sätter inte mig själv på listan, eftersom det är ifrån mitt perspektiv är jag självklart grön och undantagen.
Gröna (Nej det är ingen ordning på listan)
Liliana
Tyr
Korpa
K.K
Empiricus

Svagt grön
Vimes


Svagt röda
Brynolf
Tripp-trapp
Vic


Röd
Diesel


Kan inte säga att jag har några större misstankar mot någon förutom Diesel utan är mer att dom inte känns så bra som de andra. Liliana t.ex. som verkar varav rätt populär att hänga vill jag absolut inte hänga eftersom hon nog är den grönaste för mig. Vimes vet jag inte det är något som hindrar mig från att gröna honom helt kanske att han varit grön för mig i stort sett från början, jag brukar ha en vana att dubbeltänka. Korpa har jag redan dubbeltänkt så det struntar jag i nu. K. K känns byboig. Av de jag läst hittills har inget ändrat min uppfattning om Emp.
Tripp kan svänga åt båda hållen. Brynolf likaså. Vic är försiktig men det kan jag också vara så det har jag förståelse för. Men jag har inget speciellt som grönar honom för mig heller.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,686
Location
Stockholm
Empiricus said:
Brynolf said:
Vic säger att han gillar att spela tillbakalutat och det är förvisso sant, men den här omgången har han ju lutat sig så långt tillbaka att han ligger ned. I min bok är det grönande att han outade hela sin roll först av alla som relaterar till honom, och att han stämmer in i väven. Men Empiricus hade väl någon annan tanke om det där, och det skulle i stället vara rödande för Vic. (Kan Empiricus förtydliga det där om att det skulle vara rödande att outa tidigt och korrekt?) En annan grej med Vic är att han stack ut hakan och fick Cassius-drevet att väga över på Tripp. Om det visar sig att Tripp är grön, är detta rödande för Vic och tvärt om.
Eftersom jag kom på min relationskedja baserat på vad som outats så kan ju ulvarna ha satt ihop den (eller delar av den) mycket tidigare då de väl brukar kunna kommunicera mellan varandra. Efter Larssons failoutning så lär de snabbt ha kommit på att de har roller som passar in om de inte ljuger.
Kanske. Exakt när de insåg mönstret är ju svårt att sia om. Men Larsson outade iaf innan det. Och Diesel också, lutar det ju åt.
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Vimes said:
Förra rundan var du en av mina misstänkta. Mitt toppnamn efter Disel. Du tycker kanske att mitt case mot dig är svagt, men ärligt talat, har någon ett starkare case (utöver Disel-caset)? Jag tycker inte det. Hur starkt var caset mot Lukas? Vi har arbetat fram en del misstänkta, och det är bland dessa vi väljer vem vi ska rösta ut. Utröstningen är inget dåligt för byn, faktum är att utröstningen är byns enda verktyg för att påverka och vinna spelet. Det gör inget om vi råkar rösta ut bybor, det vi gör är att avverka misstänkta. Genom utröstningen producerar vi spelets enda säkra information, kvittot på fraktionstillhörighet, som vi kan använda för att analysera spelet. För varje utröstning betalar vi med ett nattmord. Så jag tycker inte det är så konstigt att jag ville ha ut två misstänkta till priset av ett nattmord. Detta alldeles oavsett att jag inte var säker på din ulvighet.
Då har vi olika syn på utröstningarna. Jag föredrar ett lugnare tempo, för att motverka hastig ulvmanipulation. Som jag ser slutet av förra rundan serverades jag på silverfat av Max Raven. Alla som röstade på mig hade relativt enkelt kunnat bortförklara sitt agerande och därmed hade bara en bybo offrats i onödan. Detta utöver den risk jag såg i att Cassius kunde storma in i slutspurten. Jag tror att det är bättre att presentera ett långvarigt och stabilt case. Gör man det måste man under potentiellt flera dagar stå upp för sina tankar och ställningstagningar mot någon, vilket måste vara svårt när man som ulv troligen fabricerat eller varit vag i dessa misstankar. Jag ser din poäng men håller inte med till fullo.

Vimes said:
Men, det som hänt under den här rundan är följande:
1. Disel har blivit ännu ulvigare.
2. Jag har stegvis, i diskussion med Brynolf och Empi, resonerat kring tripp-drevet förra rundan.
Det jag slutit mig till är detta:
1. Du och Disel kan inte vara ulvar tillsammans.
2. Disel är ulv, eller måste i varje fall vara vårt förstaval.
3. Du borde alltså vara grön.

Nu kommer vi ju rösta ut Disel. Jag är rätt säker på att han är ulv (han har ju inte ens försökt gröna sig den här rundan), och i så fall faller du typ till botten av misstänktalistan. Därför känner jag att det är onödigt och kanske direkt skadligt för byn att du och jag håller biffgryta. Visar det sig däremot att Disel mot all förmodan är grön så kommer jag definitivt plocka upp tråden med dig.
Jag har tyvärr inte kommit fram till samma slutledning om dig, så därför känner jag att måste fortsätta ställa frågor och pressa dig. Det ingår helt enkelt i jobbet som bybo att trycka på de man ser som misstänkta och bemöta andras misstankar. Då bildas diskussion och ställningstaganden, varpå alla spelare kan lägga sin röst något mer informerat.

Vimes said:
Varför kostar det mig så mycket energi att svara dig då? Grejen är att jag inte orkar med inlägg där du hackar upp mitt långa sammanhållna inlägg i stycken som du citerar och kommenterar på. Det lägger, tycker jag, ansvaret på mig att försöka föra ihop diskussionen till en sammanhängande nivå. Det är liksom, tycker jag, mer arbete att försöka knyta ihop trådarna än att bara kommentera enskilda stycken. Grejen är att jag själv inte alls gillar diskussioner där man svarar varje stycke enskilt, de blir spretiga, missar de väsentliga sammanhangen och går lätt "off topic". Jag gillar inte att diskutera så och jag upplever att jag som "publik" inte får ut så mycket av att läsa sådana inlägg. Ska jag ge mig in i den diskussion du efterfrågar så behöver jag antingen lägga en massa arbete på att föra ihop trådarna i varje inlägg, eller ge mig in i "svara på enskilda stycken" vilket jag tror mest kommer skräpa ner tråden.

Så, är Disel grön så dansar vi. Lyckas du samla ett drev mot mig, så dansar vi. Men just nu ser jag inga anledningar till att fortsätta den här diskussionen med dig. Kan du respektera det?
Då förstår jag din motvillighet en smula bättre. Själv tycker jag att inlägg blir vaga och otydliga om man bara besvarar varandra i helhet. Det blir liksom svårt ibland att förstå vad motparten/parterna åsyftar när man diskuterar med bredare penseldrag, och därmed lättare för ulvar att gömma sig eller missförstå med flit. Därför har jag alltid föredragit att stycka upp inlägg och kommentera varje del jag anser värd att nämna, då ser man direkt vad den andra pratar om och man kan beröra flera ämnen samtidigt på ett för mig överskådligt sätt. Men självklart har båda diskussionsmetoderna sina respektive för- och nackdelar. Jag ska försöka ha detta i åtanke när jag skriver till dig, men det är nog tyvärr också en punkt vi helt enkelt får vara oense om.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Emp said:
Eftersom jag kom på min relationskedja baserat på vad som outats så kan ju ulvarna ha satt ihop den (eller delar av den) mycket tidigare då de väl brukar kunna kommunicera mellan varandra. Efter Larssons failoutning så lär de snabbt ha kommit på att de har roller som passar in om de inte ljuger. Så det kanske inte är rödande att outa tidigt och sant, men det är inte grönande heller.
Ja tror vi får jobba på det här med outningssnack nästa runda.
Ikväll får Diesel dingla. Jag ställer mig bakom det trots att nojan säger mig att Diesel är grön och Mukwas upplägg är awesomesåås.

Röstläget säger väl att Diesel skall ut så jag kan ju passa på att sätta min röst på Liliana så har vi nått att snacka om nästa runda.

Röst: Liliana
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Brynolf said:
Det Tyr har bidragit med, och anledningen till att han ses som grön, är att han med följande ord fick igång Larsson-drevet på allvar:
Tyr said:
jag tror att Larsson fick panik där i början och ljög när han outade. Han är antagligen Botanikern och halsbandet som han var vag om är antagligen något halsband med en helig symbol. Enligt principen att den som har ditt föremål kan du spåra.
Vilket skedde EFTER att Empiricus släppt sin relationskarta och det egentligen stod ganska klart att Larsson stack ut. Tyr har sedan mest varit försvunnen uti brunnen.
Så du menar att jag skulle vara en ulv som offrar sina polare för att verka grön och sedan skiter bort det hela genom att försvinna? Det stämmer förvisso bra in med hur dåligt jag spelade som ulv I Klassikern, men då försökte jag ändå göra det bästa av en dålig situation. Om jag skulle varit ulv i detta spelet skulle jag varit totalt värdelös! Nu utgår jag ifrån att Diesel är plundrare. Om han mot all förmodan är äventyrare så inser jag ju att jag kommer behöva jobba väldigt hårt i fortsättningen.

Anledningen till att jag nästan inte skrivit något i denna rundan är att den känns som en förlängning av förra rundan, och att jag därför inte känt mig särskilt sugen. Jag behöver få svart på vitt att Diesel är plundrare, för om han INTE är det så behöver jag tänka om helt. Jag har spenderat rundan med att försöka hitta scum tells i runda 1 utan att egentligen hittat något matnyttigt. För att knipa den sista plundraren behövs antagligen analys av mjuk information, något som inte är min starka sida.

Konrad Konvalj
Ruga
korpa

Empiricus
Brynolf, Vicotnik, Vimes
Liliana
tripp_trap

Dieselsoppa

Om Dieselsoppa inte är ulv så köper jag en hatt och sedan äter jag upp min hatt. Liliana behöver fortfarande klara upp kring dyrksatsen, och då i synnerhet kring sin googling. Hur mycket jag än försökte så kunde jag inte få upp resultat som inte hade med lås eller tillbedjan att göra. tripp omnämns knappt av våra kända plundrare, han kan lätt ha ljugit och har spenderat större delen av spelet i en vendetta med Vimes. Att han grönas i någon större grad av att Diesel är röd tycker jag inte. Diesel blev ju mer eller mindre tvingad att byta för att bevisa sin grönhet. Hur skulle det sett ut om han vägrade?

Brynolf är ungefär samma typ av spelare som mig. Tillbakadragen tills det finns något att analysera. Att det verkade ta längre tid för honom att komma in i spelet än mig tyckte jag verkade konstigt. Det var inte förrän alla kort låg på bordet som han började låta som bybo-Brynolf. Vicotnik är den enda på forumet som jag tycker kan framstå som grön medan han spelar minimalistiskt, och jag tycker inte riktigt jag har övertygats detta spelet. Att han ville att Max skulle sia Diesel tyckte jag var skumt också. Vimes har jag svårt att placera. I det tidiga spelet tyckte jag han var grön, men ju mer vi lärt oss om spelet desto mer osäker har jag blivit. Men det enda jag tyckt varit riktigt skumt med honom var att snart efter han sagt att han var sugen på att massouta så trilskades han en väldans massa då Cissi ville att han skulle outa sin förmåga. När han väl gav med sig så outade han förmåga trots att han menade att han hellre outat yrke och därmed gick emot sitt egna omdöme.

Resten får jag gröna vibbar ifrån i olika grad.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Och då var rundan snart slut.

Dieselsoppa har 7 röster (Vicotnik, Ruga, Vimes, Tyr, Liliana, Korpa och Empiricus)
Liliana har 2 röster (Konrad Konvalj och Brynolf)
Tyr har 1 röst (Dieselsoppa)
Vimes har 1 röst (tripp_trap)

Och här är dokumentet up to date också.
 

Attachments

Top