Nekromanti Etniska skämt från Vidonia

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Två frekriska bröder har varit på fest:
'Hur var det egentligen igår, jag var så full så jag minns inget?'
'Ni var alldeles för fulla, både du och Ekrit. Där går Ekrit omkring och kastar sekiner på gatan - och du plockar upp dem och ger dem tillbaka till Ekrit!!!'

Alltså, är det ett problem, en fördel eller ingetdera att termalier tenderar att vara just 'termalier' - att de kulturella skillnaderna är små och ytterst icke-beskrivna inom nästan en hel kontinent?

Diskutera, sammanfatta och lämna in till mig på måndag.

Erik
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Alltså, är det ett problem, en fördel eller ingetdera att termalier tenderar att vara just 'termalier' - att de kulturella skillnaderna är små och ytterst icke-beskrivna inom nästan en hel kontinent?
Tja. Fördelen är ju att det är jätteenkelt (hur skriver man det ordet egentligen?) för spelare och spelledare att snabbt få en bild av det vidoniska samhället. Man behöver liksom inte plugga in massvis av information om seder, religioner, ålfiske och mode innan man spelar. Sen är det ju bra att man talar samma språk samt och samma kultur, det blir ju lätt att färdas mellan staterna på ett smärtfritt sätt (har hemska minnen av spelande i ErebAltor där det blev standard att råplugga språk på båtresorna mellan en massa länder som vi nödvändigtvis var tvugna att åka till). Känslan blir lite som att skillnaderna inom Vidonia inte behöver vara så stora; det finns ju massor av mystiska och fascinerande saker att upptäcka väster- och norrut.

En annan fördel är att man slipper världsdelar där vart land är en tillvriden bild av ett rike från vår värld (7th Sea eller Ereb Altor också för den delen). Självklart måste man ju få inspireras av historien när man skapar rollspelsvärldar (tjuriga schweizare och romer med bockskägg t.ex.) men jag vill inte få det nerkört i halsen. Det är roligare när man får upptäcka länder och hitta paralellerna än att spelledaren förklarar att man exempelvis ska tänka sig Mirel som Tyskland, vilket iofs. gör det enkelt för spelarna att tänka sig stället, men risken blir kanske att någon får en helt knasig bild och sitter fast i ett konstigt Tyskland och då har man ju gjort sig själv en björntjänst...

Personligen skulle jag gärna se lite skiftningar mellan staterna (den enda som verkligen skiljer sig är ju Tegern) men jag ser hellre en lös och generell värld än ännu ett ämlans lapptäcke.

En metod för att få in lite mer variation (om man nu tycker att det är nödvändigt) skulle kunna vara att fokusera på Blå Kejsardömet och Frekre vad det gäller mode, konst, hur man generellt sett praktiskerar ekomantin, lynne, fördomar osv. Sedan kan man, eftersom de är de två mest inflytelserika staterna, tänka sig att de praktsikt taget dikterar stilen för resten av Vidonia. Om det är pudrade frekriska peruker eller nevstriska oxmuleskor som är det hetaste för säsongen beror kanske på dels var man bor men också vilken av staterna som visar framfötterna mest. Skuille också kunna tänka mig att exempelvis Jasmir och Vertiod gör det till lite av ett ställningstagande att försöka undvika att efterapa storfurstendömenas nycker. Sen kan man ju självklart kasta in lite variationer efter behov och lust men det är kanske lättare att strukturera det på detta sätt än att pilla med varje stat var för sig.
Hur tycker ni att detta låter?

Bör passa på att berömma herrarna Blix och Sieurin (och även tecknarna) för det utmärkta bestiariet!

/Mats, som inte riktigt fattade varför skämtet var ett etniskt ett. Borde han skämmas?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Sen kan man ju självklart kasta in lite variationer efter behov och lust men det är kanske lättare att strukturera det på detta sätt än att pilla med varje stat var för sig.

En sak som jag har löst funderat på ibland är om man borde införa större regioner i Vidonia där man kan presentera lite generella särdrag, för att undvika att det blir ett enda gytter av furstendömen som spelarna har svårt att hålla reda på - Europa är ju indelat i ett antal sådana, och alla har väl en allmän bild av hur det är i Beneluxområdet, på Balkan eller kring Medelhavsländerna (eller i Skandinavien, för den delen) även om man inte vet så mycket detaljer om alla enskilda länder där.

Nackdelen vore väl en risk för Khelataars fenomen med "de tio klanerna". Landet utgörs av 46 klanterritorier, för överskådlighetens skull sorterade i tio större ätteregioner som presenteras var för sig i spelet med olika kulturella skillnader... med resultatet att många tenderar att glömma de 46 och bara se på de tio.

/Mats, som inte riktigt fattade varför skämtet var ett etniskt ett.

Frekrier är snåla?

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Frekrier är snåla?
Jo. (Jag har för övrigt sett precis samma vits om judar, skottar och smålänningar... den återanvänds flitigt.)

Jag tycker att det där med regioner är en intressant idé: som Åke säger är det skillnader på Balkan och Skandinavien. Jag är dessutom en ond man som tycker att klichéer kan vara bra att ha ibland. Kartan blir lite väl grå annars.

Sedan är det skillnad på klichéer och generaliseringar. Att dricka sig asberusad är mer accepterat i Skandinavien och Östeuropa än i Mellanöstern och Italien - det är ingen 'kliché', det är konstaterande av fakta. Som jag har konstaterat någon gång gör geografiska variationer att man märker när man reser, vilket lätt gör att man i Gondica måste åka till en annan del av kontinenten.

Däremot är jag ytterst tveksam till detaljknåpande moduler för hela världen - de är sällan värt ansträngningen. Jag kom ihåg att en del efterfrågade sådant för ett tag sedan, och angrep problemet från en sida som bekymrade mig personligen. Åkes förslag om regions-beskrivningar verkade bra.

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
En annan fördel är att man slipper världsdelar där vart land är en tillvriden bild av ett rike från vår värld (7th Sea eller Ereb Altor också för den delen).
Ähum.
Chu = Kina
Regnveden = Brasilien
Wantale = Afrika
Zagrosia = Indien
Silveröarna = Australien/Nya Zeeland
Vastus Magnus = Arabiska Halvön/Nordafrika
Kentaurstäppen = Centralasien

Själv är jag skyldig till Termaliska Öarna = Skottland/Irland och Pärlöarna = Polynesien.

Och att Nevstrien har tysk-romerska anor är väl ganska tydligt...'

Men det är inte lika övertydligt som Tilea eller Montaigne eller Jih-pun, OK...

Erik
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
En sak som jag har löst funderat på ibland är om man borde införa större regioner i Vidonia där man kan presentera lite generella särdrag, för att undvika att det blir ett enda gytter av furstendömen som spelarna har svårt att hålla reda på - Europa är ju indelat i ett antal sådana, och alla har väl en allmän bild av hur det är i Beneluxområdet, på Balkan eller kring Medelhavsländerna (eller i Skandinavien, för den delen) även om man inte vet så mycket detaljer om alla enskilda länder där.

Nackdelen vore väl en risk för Khelataars fenomen med "de tio klanerna". Landet utgörs av 46 klanterritorier, för överskådlighetens skull sorterade i tio större ätteregioner som presenteras var för sig i spelet med olika kulturella skillnader... med resultatet att många tenderar att glömma de 46 och bara se på de 46 och bara se på de tio.
Humm... Men är det inte bättre att ha flera övergripande, vad ska man kalla det, subtermaliska kulturer(?), än bara en? Det går visserligen ut över alla småstater att inte beskriva varje var för sig men det gör det ju i nuläget i större uträckning hur som helst. Ett fåtal större regioner skulle ge riktlinjer som iaf. jag skulle uppskatta ifall jag skulle pula med små mindre beskrivna stater.

Om man skulle dela in Vidonia i flera övergripande regioner; vilka skulle man kunna tänka sig att de skulle vara? Skulle man dela upp det geografiskt såsom Imbri, Blå Kejsardömet, Frekre, de nordliga småstaterna etc. eller kan man tänka sig någon annan lösning? Hur gjorde du i Khelataar?

Frekrier är snåla?
Aha. Konstigt, jag har aldrig fått intrycket att frekrier skulle vara snåla; har alltid tänkt mig dem som älskare av det överdådiga... Varför vet jag inte, kanske har jag dragit paraleller mellan Frekre och Frankrike...

/Mats
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Ähum.
Chu = Kina
Regnveden = Brasilien
Wantale = Afrika
Zagrosia = Indien
Silveröarna = Australien/Nya Zeeland
Vastus Magnus = Arabiska Halvön/Nordafrika
Kentaurstäppen = Centralasien
Det är ju rätt stora regioner du pratar om där. Du borde lagt Vidonia = Europa men det är ju där problemet uppstår; Vidonia är som Eruropa men det blir en alldeles för bred bild. Klart man ska inspireras av den riktiga världen men jag ser liksom ingen anledning att göra det för övertydligt.

Men det är inte lika övertydligt som Tilea eller Montaigne eller Jih-pun, OK...
Just. Och det vore ju skoj ifall Gondica fortsatte att skilja sig.

/Mats
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Konstigt, jag har aldrig fått intrycket att frekrier skulle vara snåla; har alltid tänkt mig dem som älskare av det överdådiga... Varför vet jag inte, kanske har jag dragit paraleller mellan Frekre och Frankrike...
Det är Frekres handelsfurstar som gett dem dess makt; de sitter väldigt bra till för nordtraden. Folk som sysslar mycket med handel blir alltid beskyllda för att vara snåla och/eller giriga förr eller senare - judar, skottar, smålänningar eller nolaskogsare, det spelar ingen roll.

Själv har jag inte associerat Frekre det minsta med Frankrike, så... du ser, har man inga associationer skapar folk sina egna i alla fall.

Eller så gör de inga alls, och när man reser finns inga skillnader, så varför inte stanna hemma?

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jodå, det är större regioner, men samma syndrom.

Vidonia är faktiskt mer olikt Europa än de andra är olika sina inspirationskällor. De saknar liksom en religion som liknar kristendomen, de saknar medeltid och feodalism, de saknar skilda språk och språkgrupper. Detta beror helt enkelt på att Vidonia är beskrivet mer i detalj, så man ser att det inte bara är en fantasy-version av Europa.

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Om man skulle dela in Vidonia i flera övergripande regioner; vilka skulle man kunna tänka sig att de skulle vara? Skulle man dela upp det geografiskt såsom Imbri, Blå Kejsardömet, Frekre, de nordliga småstaterna etc. eller kan man tänka sig någon annan lösning? Hur gjorde du i Khelataar?
En delvis geografisk lösning är nog bäst, men man får komma ihåg att det finns en politisk uppdelning som spränger gränserna, och det är de nevstriska lydrikena.

Jag skall spissa på kartan när jag kommer hem.

En lärdom från Khelataar är att det baserades på historiska händelser och folkomflyttningar också; några exakta idéer om daladhiska och termaliska och azuliska folkvandringar har vi inte och Anders' papperskorg var tom senast jag försöjkte rota i den.

För övrigt: lokala skillnader inom regionerna är ju också intressanta, men mindre när man reser. Vad man BÖR undvika jämfört med Khelataar är allt för stora politiska växlar på det hela, även om kommunikationen är större i ett renässanssamhälle. Tegerns politiska förhållande till Imbri är antagligen 'Va? Var ligger det någonstans?' Det är ganska svårt att föra krig mot folk man inte bor granne med, t.ex. Om däremot någon stat på Imbri alltid använt sig av brutala tegriska legosoldater, så finns det ju ett förhållande, men Tegern är ju inte en politisk enhet på det sättet.

Däremot kan ju vissa övergripande saker skilja sig. De som bor nära Mirak resp. Kentaurstäppen är ju vana vid maroderande icke-människor, medan en snubbe från kusten inte har samma automatiska antagonism mot minotaurer respektive kentaurer. Jag tror det var Leif (?) som föreslog att den vanligaste födan i kuststäderna är fish n' chips (seriöst - potatis + olivolja + fisk, vad kan det annars bli?) medan de i bergen antagligen äter något annat. I daladhernas gamla kärnland kan det vimla av 'grekiska' ruiner medan de mer rustika delarna har motsvarigheter till Rökstenen. Etc etc.

Erik
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Vidonia är faktiskt mer olikt Europa än de andra är olika sina inspirationskällor. De saknar liksom en religion som liknar kristendomen, de saknar medeltid och feodalism, de saknar skilda språk och språkgrupper. Detta beror helt enkelt på att Vidonia är beskrivet mer i detalj, så man ser att det inte bara är en fantasy-version av Europa.
Javisst, och det är jättebra. Inspirationen från Europa finns ju klart och tydligt där men frågan är ju hur mycket man vill få det i ansiktet. Jag tycker att balansen är fin just som den är nu men beskrivningen av Vidonia behöver mer kött på benen. Hur vill du se det? Det känns liksom som om du bara vill bräcka mina argument på nått sätt...

/Mats, har säkert fel
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Hur vill du se det? Det känns liksom som om du bara vill bräcka mina argument på nått sätt...
Jo - jag är OND! OND! :gremsmile:

Nä, jag anser att det finns en hel del kopior i Gondica redan. Jag gillar ett visst mått av kopierande, men föredrar att kopiera enskilda personer (jag har ju redan fått in Francis Bacon och Paracelsus i Gondica) eller företeelser (piraterna utanför Vastus Magnus kust har sina baser i en hetöken och har ett teknologiskt underläge jämfört med sina byten - det är tillräckligt för mig för att stjäla inspiration från de historiska barbareskpiraterna).

Jag menade A, att det visst finns kopior i Gondica samt att B, Vidonia är ett medvetet undantag i min uppräkning.

Jag besserwissrar mig nog en del i alla fall! :gremsmile:

Erik
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Regionaligheter

Men är det inte bättre att ha flera övergripande, vad ska man kalla det, subtermaliska kulturer(?), än bara en?

Beror väl på var du lägger ribban mellan "skilda kulturer" vs "lokala skillnader" - vi kan se ganska tydliga skillnader mellan t.ex tyskar och italienare, men börjar man jämföra dem med helt utomeuropeiska kulturer så står båda helt klart på en allmäneuropeisk grund.

Spelet ger väl en ganska tydlig bild av en termalisk huvudkultur i Vidonia, men jag ser inget hinder för tysk-italienska differenser för det.

Om man skulle dela in Vidonia i flera övergripande regioner; vilka skulle man kunna tänka sig att de skulle vara? Skulle man dela upp det geografiskt såsom Imbri, Blå Kejsardömet, Frekre, de nordliga småstaterna etc. eller kan man tänka sig någon annan lösning?

Vi bör nog invänta kommentarer från Anders innan vi går in på detaljer, men geografiska skillnader är väl de mest naturliga (likheter utmed floder och kuster, skillnader på olika sidor av bergskedjor, o dyl).

Jag kan också tänka mig en historiskt baserad skillnad mellan öst och väst - det fanns ju de facto en gammal högkultur i Vidonia innan termalierna kom vandrande nordvästerifrån, och det termaliska inflytandet på dem kan/bör väl ha varit svagare österut.
...och vice versa. Vi vet att ur-termaliernas kultur har förändrats en del sedan de tog över och blandade sig med, öh, urbefolkningen, men det kan ju finnas mer "rent" termaliska trakter där man har varit konservativa och behållit särdrag från fordom som har försvunnit i övrigt.

Hur gjorde du i Khelataar?

Det var inte jag som gjorde't, men Khelataars regioner är för det mesta geografiskt baserade, med floder och berg som avskiljare.

--
Åke
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
En delvis geografisk lösning är nog bäst, men man får komma ihåg att det finns en politisk uppdelning som spränger gränserna, och det är de nevstriska lydrikena.
Håller med iom. att det inte fanns några dokument över folkvandringar i Anders sopor (vilket jag innerligen hade hoppats). Saken är ju också den att termalierna ursprungligen var invarderande stammar som tog över hela Vidonia så hur azulierna och dadlarna spred sig är kanske av mindre vikt (särskilt som vi knappt vet något öht. om den daladhiska kulturen förutom att den hade likheter med den antika grekiska). Fast:

I daladhernas gamla kärnland kan det vimla av 'grekiska' ruiner medan de mer rustika delarna har motsvarigheter till Rökstenen. Etc etc.
och det är ju faktiskt av intresse att ta upp. Ruiner är ballt. Jättelika azuliska akvedukter som börjar i Kordi och sträcker sig hela jävla vägen till Vidibukten vore också käckt.

För övrigt: lokala skillnader inom regionerna är ju också intressanta, men mindre när man reser.
Poäng. Sådana saker är mer intressanta om man spelar en kampanj som är fixerad i de områdena. När man reser räcker det antagligen med övergripande skillnader (även om jag tyckte det var otroligt roligt att höra belgare prata skit om holländare och vice versa när jag besökte de länderna). Det beror ju lixom på vilken nivå kampanjen håller sig och jag tror att enskilda spelledare klarar av att fylla ut med detaljer.

Vad man BÖR undvika jämfört med Khelataar är allt för stora politiska växlar på det hela, även om kommunikationen är större i ett renässanssamhälle.
Jo. Tror också det är viktigt att undvika att ha för strama tyglar och lämna en hel del till spelledaren. Det är faktiskt inte så kul med dockskåpsvärldar heller... Massvis av politik tycker jag faktiskt kvalificerar sig för detta. Balans och moderation är ju viktigt.

... medan de i bergen antagligen äter något annat.
Pasta? Och man måste komma ihåg att pommes frites måste skilja sig oerhört mycket beroende på var man befinner sig i Vidonia; de sämsta finns på de termaliska öarna :gremsmirk:

/Mats, hatar irländska pommes frites
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Nä, jag anser att det finns en hel del kopior i Gondica redan. Jag gillar ett visst mått av kopierande, men föredrar att kopiera enskilda personer (jag har ju redan fått in Francis Bacon och Paracelsus i Gondica) eller företeelser (piraterna utanför Vastus Magnus kust har sina baser i en hetöken och har ett teknologiskt underläge jämfört med sina byten - det är tillräckligt för mig för att stjäla inspiration från de historiska barbareskpiraterna).
Jovisst, det gör ju jag också. Jag tycker bara att det blir roligare ifall man sätter en stark Gondicisk prägel på det ([fjäsk]vilket jag inte kan påstå att du misslyckats med[/fjäsk]). Kopierandet får inte bli en grej i sig. Kanske inte framgått så väl i det jag skrivit dock...


/Mats, tycker att vi lägger ner den här delen och fortsätter på den intressanta och kreativa tråden nedanför.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Saken är ju också den att termalierna ursprungligen var invarderande stammar som tog över hela Vidonia så hur azulierna och dadlarna spred sig är kanske av mindre vikt (särskilt som vi knappt vet något öht. om den daladhiska kulturen förutom att den hade likheter med den antika grekiska).
Tjo, men som sagt (se också Åkes post) kan det ju påverka kulturen.
Anders har fö sagt att daladher kan dyka upp varsomhelst det finns vatten, ety de var en sjö-kunnig kultur.

Tror också det är viktigt att undvika att ha för strama tyglar och lämna en hel del till spelledaren. Det är faktiskt inte så kul med dockskåpsvärldar heller... Massvis av politik tycker jag faktiskt kvalificerar sig för detta.
Å andra sidan bör regionerna komma med inbyggda konflikter, för utan konflikter händer inget. Om Transia och Latveria är osams om potatis-tullarna så räcker det - det är knappast dockskåpsnivå.

Och man måste komma ihåg att pommes frites måste skilja sig oerhört mycket beroende på var man befinner sig i Vidonia; de sämsta finns på de termaliska öarna
Har väl att göra med kvaliteten på deras olja. Försökt odla oliver där någon gång?

Erik, notera att ötermalierna äter surströmming också...
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Regionaligheter

Jag kan också tänka mig en historiskt baserad skillnad mellan öst och väst - det fanns ju de facto en gammal högkultur i Vidonia innan termalierna kom vandrande nordvästerifrån, och det termaliska inflytandet på dem kan/bör väl ha varit svagare österut.
...och vice versa. Vi vet att ur-termaliernas kultur har förändrats en del sedan de tog över och blandade sig med, öh, urbefolkningen, men det kan ju finnas mer "rent" termaliska trakter där man har varit konservativa och behållit särdrag från fordom som har försvunnit i övrigt.
Instämmer. Frekre var nån sorts daladhiskt kärnland, har jag för mig. Azul... deras kärnland är en krater idag. Termalierna kom från Digerveden, och tegrierna är släkt med zakier.

När hamnade ötermalierna på sina öar?

Erik
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Regionaligheter

Jag kan också tänka mig en historiskt baserad skillnad mellan öst och väst - det fanns ju de facto en gammal högkultur i Vidonia innan termalierna kom vandrande nordvästerifrån, och det termaliska inflytandet på dem kan/bör väl ha varit svagare österut.
...och vice versa. Vi vet att ur-termaliernas kultur har förändrats en del sedan de tog över och blandade sig med, öh, urbefolkningen, men det kan ju finnas mer "rent" termaliska trakter där man har varit konservativa och behållit särdrag från fordom som har försvunnit i övrigt.
Det låter ju riktigt spännande! Nu ställer jag mig dock lite undrande till hur urtermalisk och daladhisk kultur kan påverka staterna idag. Jag vet ju praktiskt taget ingenting om dem förutom att daladherna var lite grekiska och att termalier kom från skogen. Har urtermalierna någon historisk inspirationskälla? Goter?

/Mats
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Tjo, men som sagt (se också Åkes post) kan det ju påverka kulturen.
Anders har fö sagt att daladher kan dyka upp varsomhelst det finns vatten, ety de var en sjö-kunnig kultur.
Point taken.

Å andra sidan bör regionerna komma med inbyggda konflikter, för utan konflikter händer inget. Om Transia och Latveria är osams om potatis-tullarna så räcker det - det är knappast dockskåpsnivå.
Konflikter är roliga och mycket användbara som äventyrsunderlag. Men med dockskåpsnivå, använder kanske uttrycket lite felaktigt, menar jag när det finns en massa plottrådar härsan och tvärsan och hela världen hänger ihop på ett eller annat sätt. Det är ju iofs. ballt på sitt sätt men i rollspelssammanhang blir det lätt lite ogreppbart och oöverblickligt. Ibland vill man nog skriva ett coolt äventyr utan att trassla in äventyret i en härva av potatistvister och giftermålsbråk. Kanske har fel men det är så det känns när jag fluktar i Eon-modulerna...

Har väl att göra med kvaliteten på deras olja. Försökt odla oliver där någon gång?
Vet inte ens om de är medvetna om att det finns något som heter oliver... Lite som Kakan i Disney's atlantis; de fyra basfödogrupperna är bönor, bacon, flott och whiskey. Och stout förstås... Fast att deras strips är så dåliga för att de är för tjocka och då blir de degiga i mitten.

Erik, notera att ötermalierna äter surströmming också...
Och säkert fiskpudding och rögad ål också :gremwink:

/Mats, börjar bli lite hungrig
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Konflikter är roliga och mycket användbara som äventyrsunderlag. Men med dockskåpsnivå, använder kanske uttrycket lite felaktigt, menar jag när det finns en massa plottrådar härsan och tvärsan och hela världen hänger ihop på ett eller annat sätt.
Jodå. Vad jag menade att när man beskriver en region kan man beskriva grundläggande politiska strukturer väldigt basiskt, och man BÖR göra så - jmf hur Skandinavien skulle framstå i en genomsnittlig amerikansk rollspelsmodul:

'Norge är inte med i EU, det är de andra länderna. Sverige och Finland är neutrala, medan Norge och Danmark är medlemmar i Atlantpakten. Huruvida Sverige skall knytas starkare militärt till Nato är en ganska het fråga.'
Ingen dockskåpsnivå, och spelledaren kan skriva äventyret där spelarna måste rädda Sveriges statsminister Bert-Sune Ingewaldsen från anti-Nato-terrorister om han vill... :gremlaugh:

Jag tror vi är överens, egentligen.

Erik
 
Top