Alltså, är det ett problem, en fördel eller ingetdera att termalier tenderar att vara just 'termalier' - att de kulturella skillnaderna är små och ytterst icke-beskrivna inom nästan en hel kontinent?
Tja. Fördelen är ju att det är jätteenkelt (hur skriver man det ordet egentligen?) för spelare och spelledare att snabbt få en bild av det vidoniska samhället. Man behöver liksom inte plugga in massvis av information om seder, religioner, ålfiske och mode innan man spelar. Sen är det ju bra att man talar samma språk samt och samma kultur, det blir ju lätt att färdas mellan staterna på ett smärtfritt sätt (har hemska minnen av spelande i ErebAltor där det blev standard att råplugga språk på båtresorna mellan en massa länder som vi nödvändigtvis var tvugna att åka till). Känslan blir lite som att skillnaderna inom Vidonia inte behöver vara så stora; det finns ju massor av mystiska och fascinerande saker att upptäcka väster- och norrut.
En annan fördel är att man slipper världsdelar där vart land är en tillvriden bild av ett rike från vår värld (7th Sea eller Ereb Altor också för den delen). Självklart måste man ju få inspireras av historien när man skapar rollspelsvärldar (tjuriga schweizare och romer med bockskägg t.ex.) men jag vill inte få det nerkört i halsen. Det är roligare när man får upptäcka länder och hitta paralellerna än att spelledaren förklarar att man exempelvis ska tänka sig Mirel som Tyskland, vilket iofs. gör det enkelt för spelarna att tänka sig stället, men risken blir kanske att någon får en helt knasig bild och sitter fast i ett konstigt Tyskland och då har man ju gjort sig själv en björntjänst...
Personligen skulle jag gärna se lite skiftningar mellan staterna (den enda som verkligen skiljer sig är ju Tegern) men jag ser hellre en lös och generell värld än ännu ett ämlans lapptäcke.
En metod för att få in lite mer variation (om man nu tycker att det är nödvändigt) skulle kunna vara att fokusera på Blå Kejsardömet och Frekre vad det gäller mode, konst, hur man generellt sett praktiskerar ekomantin, lynne, fördomar osv. Sedan kan man, eftersom de är de två mest inflytelserika staterna, tänka sig att de praktsikt taget dikterar stilen för resten av Vidonia. Om det är pudrade frekriska peruker eller nevstriska oxmuleskor som är det hetaste för säsongen beror kanske på dels var man bor men också vilken av staterna som visar framfötterna mest. Skuille också kunna tänka mig att exempelvis Jasmir och Vertiod gör det till lite av ett ställningstagande att försöka undvika att efterapa storfurstendömenas nycker. Sen kan man ju självklart kasta in lite variationer efter behov och lust men det är kanske lättare att strukturera det på detta sätt än att pilla med varje stat var för sig.
Hur tycker ni att detta låter?
Bör passa på att berömma herrarna Blix och Sieurin (och även tecknarna) för det utmärkta bestiariet!
/Mats, som inte riktigt fattade varför skämtet var ett etniskt ett. Borde han skämmas?