Nekromanti Eterseglare (kanske lite spoiler)

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Eterseglare (spoiler, ja mina spelare också)

Väldigt bra fråga, faktiskt.

Jämför med att de första "riktiga" civilisationerna uppstod för ca 5000 år sedan. Och det är lång tid.

Å andra sidan har alver längre liv, ett annorlunda samhälle och började på en väldigt hög nivå i alla fall rent teknologiskt. Framför allt har de bott på samma plats och haft ett skriftspråk, men det senare problemet lär ju Sanari ha löst rätt effektivt.

Å tredje sidan är de där tiotusen åren och höga nivån också en mycket, mycket bra grund att bygga en enorm censur på (speciellt som alla eventuella massmedier lär ha varit bland det första som rök). Ett gäng stora krig är också en bra ursäkt till att förtrycka ogillade idéer med massornas tysta tillåtelse.

Sagor finns säkert; det är bara häftigt. Den stora frågan är hur mycket som går att utläsa ur dem när de väl förts vidare muntligt i hundra generationer.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Eterseglare (spoiler, ja mina spelare också)

Det var 10000 år sedan. Det finns enstaka mytologiska berättelser och koncept i vår värld som forskare gissar kan vara så gamla (tex de australienska aboriginernas Drömtid och div. sibiriska myter), men det gäller då kulturer som varit extremt statiska extremt lång tid. Mer föränderliga och händelserika samhällen kan glömma bort sådana saker på bara något sekel. Se hur snabbt asagudarna försvann i Sverige tex; det enda av dem som blev kvar var lösryckta, perifera element i folktron (Odens jakt och så).

Helt enkelt, det finns goda skäl att ta för givet att information som bara bevaras via tal ofelbart muterar till oigenkännlighet på 10 000 år.

Alvernas fall är förvisso speciellt av två, möjligtvis tre orsaker:

- De kan sägas ha en extremt statisk kultur (Vilket jag inte tycker de ska ha, så jag räknar inte denna punkt)
- De har informationen bevarad i skrivna källor, men Sanari undanhåller dessa.
- Alverna lever extremt länge.

Den tredje punkten här är den enda som är verkligt relevant i sammanhanget. Det kan vara så att eterseglarna trots allt inte borde ha glömts bort, givet att det finns enstaka individer som lever i tusentals år,

Men är dessa individer tillräckligt många/högljudda för att spela någon roll?

Det har aldrig klart förklarats hur gamla alver typiskt blir, ej heller mer ingående hur alver egentligen dör; så jag har faktiskt ingen aning.

- Ymir, rådvill
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Eterseglare (spoiler, ja mina spelare också)

Jag är mycket medveten om den enorma tiden som gått ifrån eterseglarens fall tills nu(ca 8000år).
Och jovisst det är väldigt konstigt att något skulle bevaras annat än "folklore". Dvärgarna har ju lite koll "alverna kom flygandes på drakar ifrån himlen". Men dvärgarna är duktiga krönikoskrivare som är ganska officiella(dom är dock duktiga på omskrivelser också)

Men återigen, 10000 år för oss människor är väl omkring 350 generationer?
För alver så vet vi att de flesta barn blir till innan 200år. Men alver lever ju som sagt(alla vet) ganska länge. Hur länge är ju ett frågetecken i sig själv. Men det lär ju inte vara ovanligt med 1000 åriga alver. Då det tillochmed finns alver som inte är inåtvända vid den åldern!
Så nog borde dom leva kvar annat än enskillda historier. Det borde vara en ganska vanlig lägereldssaga elelr gonattsaga som morfars morfar berättar för sina barnbarnsbarnbarn om något som hans morfarsmorafarsmorfar berättade för honom.

I min mening så borde alvernas eterseglar/utomjordiska sagor vara ungefär lika väldokumenterade som medeltida sagor är för oss.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Well, för min del så är den här modellen ganska bra angående min syn på det hela.
Kanske att de är mer graciösa än detta skepp, eller hur man ska säga. Men visst, det var helt klart en bra bild på en eterseglare.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Eterseglare (spoiler, ja mina spelare också)

Jag har fått intrycket av att tusenåriga alver är relativt ovanliga, och att tusenåriga alver som inte är inåtvända är mycket ovanliga, givet vad som skrivs om tex Léarams åldrande i 'Alver'. Å andra sidan beskrivs en enskild sanariälva som blev 7000 år; det framgår inte öht hur extremt hennes fall var.

I vilket fall håller jag inte med, i synnerhet som jag tänker mig att de flesta alver får barn långt innan de är ens hundra år gamla. (Jag menar, givet både hur befruktningsreglerna funkar och vad vi vet om kvinnlig fertilitet i vår värld, borde de flesta älvor få barn innan de är 40 ens). Således sker generationsskiften inte extremt mycket långsammare än hos människor. Berättelserna om eterseglarna borde i min mening som bäst ha muterat till oigenkännlighet. Trots allt; Sanari vill ha det så, det måste tas med i beräkningen här - det finns en aktiv, mäktig kraft som försöker se till att sanningen fördunklas genom seklerna.

- Ymir, argumenterar
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Eterseglare (spoiler, ja mina spelare också)

Tusenåriga alver är absolut ovanliga och tusenåriga icke inåtvända alver är extrema extremfall, men dom existerar. Och alver har ju dessutom fläckfritt minne, dom minns allting som om det vore igår.

Håller med om att de flesta alver blir till den första halven på deras första århundrade, men boken säger att de flesta alvbarn blir till inom 2 sekel.
Generationsskiftet är heller inte det jag angriper som otydligt, utan att flera generationer fortfarande är vid liv och dom lär ju faktiskt berätta en hel del historier om både vad dom själva upplevt och vad deras förfäder berättat för dem.
Och visst Sanari försöker dunkla sanningen för de mindre upplysta i alliansen(och omvärlden), men jag har ändå svårt att se att sanari lyckas särskillt bra.
Men som jag försökt säga, historierna/sagorna om eterseglare lär finnas kvar i någon mening.
Gamlingar är ju ganska duktiga på att berätta hur saker och ting var när dom var unga, nog är inåtvända alver minst lika "dryga".
Visst kan Sanari säga att det bara är sagor och liknande, men sagorna kommer återstå hur mycket propaganda Sanari kör med...

Dock skulle jag gärna personligen se att Sanari är aningen ondare och skulle kunna radera folks minnen och liknande. "for the greater good"

/posuer out
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Re: Eterseglare (spoiler)

Well, med tanke på att alverna lyckades vinna ett krig mot dvärgarna, som har varit på Mundana mycket längre än alverna, så borde eterseglaren ha varit rätt fet. Dessutom behärskade de redan tidigt i historien ett större område (typ hela Asharien plus Sunari) än vad de behärskar idag. Så jag skulle nog tro att de var relativt många redan från början.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Eterseglare (spoiler, ja mina spelare också)

Personligen tror jag att de urgamla alver som finns och har en chans att minnas eller ha hört från källan är invigda i konspirationen och därmed håller käft. De som inte håller käft är nog utrensade eller tystade på andra sätt.
 
Top