Nekromanti Eterseglare (kanske lite spoiler)

Weilyn

Veteran
Joined
28 Aug 2005
Messages
128
Location
Öland
Satt och och klicka runt på nätet (för jag har absolut ingenting bättre för mig) och hittade den här bilden.



Insåg med ett skratt att det är precis så här som jag tänker mig att eterseglarna ser ut.

Hur tänker ni er dem? Ser de kanske lite mer strömlinjeformade-rymdskeppsaktiga ut, eller tänker vi, typ lika?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Haha nice! Exakt så som jag tänker mig dem! lite större kanske.
Fortsätt hitta nice bilder!
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,081
Location
Göteborg
Jag har nog alltid tänkt mig dem mer som flygskeppen eller vad de hette i atlantis, dvs så här:

Fast mycket större. Men energisegel snarare än tygsegel åtminstone.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Eterseglare (spoiler)

Gaah fruktansvärd bild! Bort, bort, bort! :S

Jag har alltid föreställt mig eterseglarna som någon blandning mellan en enorm Noa's ark/spansk galjon och USS Enterprise från Star Trek... och den blandningen är såpass skum att inte ens jag själv kan föreställa mig resultatet, märkligt nog. Hoppas nya alvboken kommer med en officiell bild av en eterseglare.
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Re: Eterseglare (spoiler)

Nej, faktiskt är det ganska långt ifrån hur jag tänkt mig eterseglarna. Det står ju någonstans att de är delvis eller helt gjorda i alvglas. Vilket får mig att tänka på strömlinjeformade, avlånga rymdskepp med väldigt få detaljer och mjuka, rundade former mer än träskepp med tygsegel. Jag har inte tagit ordet "segel" i eterseglare särskilt bokstavligt.

Kanske såhär: http://www.elfwood.com/art/a/u/aumala/ultariswan2.jpg.html

Eller: http://www.elfwood.com/art/t/e/tegra/s002.jpg.html

Eller en större version av denna: http://foxtail.nu/foxtailwiki/pmwiki.php?n=SHI2.Tetsuhime

Det var ju trots allt Krille som skrev alver...
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Eterseglare (spoiler)

Uscha nej tycker jag.
Eterseglare är för mig ett stort skepp med segel. Skrovet är viserligen möjligen av alvglas och seglen är typ lika dom i skattkammarplaneten.

dom där sci-fi bilderna får mig att må illa över konceptet eterseglare(som jag redan har svårt för)

/poseur gillar skattkammarplaneten
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Re: Eterseglare (spoiler)

För mig känns det bara så osannolikt att ett skepp som liknar weilyns skulle vara stort och massivt nog att krossa ett berg med en dvärgstad i. Det innebär liksom att den bakre "hytten" på bilden har plats för 10.000 pers eller så, vilket får mig att undra varför man bygger ett skepp som ser ut som ett gammalt träskepp överhuvudtaget. Jag vet att mina skepp inte heller är logiska i detta hänseende, men de känns i alla fall större.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Eterseglare (spoiler)

Hur många alverna var när dom besteg mundana åter med 1 utav sina eterseglare är en fråga som tål att tänkas igenom i alver2.
Liksom det jag menar är att nutida hangarfartyg är strax över 300m och har ca 5500man. Hur jävla stor var egentligen eterseglaren?

Vet att det jag säger är ganska mycket fall på eget grepp, men återigen jag gillar inte eterseglare. Men tror inte att storleken var huvudorsaken till varför dvärgfästet "imploderade", utan snarare en stark magisk dissipation utav magin som fanns lagrad i skeppet.

Men återigen, utseendemässigt skulle jag säga ett väldigt stort gammeldags skepp med lite fantasyinslag och aningen ganska stort...

/poseur, no big fan of eterseglare.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,193
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Eterseglare (spoiler)

Tja, minimumpopulationen för långsiktig överlevnad (dvs ingen stor inavel) i däggdjurspopulationer ligger nånstans mellan 500-5000, eller så. Det finns mer exakta siffror för människor, minns inte exakt, tror det är ~1000.

Alverna förökar sig ju väldigt långsamt, men om vi tänker att deras graviditetshämmande fält i forntiden inte fungerade som det gör nu...

så behöver de nog inte ha varit fler än några tusen när de först återkom till Mundana, det har liksom gått -10000- år sedan dess. Sedan är Sanari ju vedertaget inavlade, tex.

That being said, min Mörkerversion erbjuder ju fortfarande en bättre förklaring både på alvernas ursprung och deras migration till Mundana. Särskilt den officiella versionen med att 'Förbannelsen' består av en kraschad eterseglare är ju helt osannolikt fattig; snacka om antiklimax.

- Ymir, med kli i örat
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Fick mig att tänka på två andra flygande skepp som några kanske känner igen;

Båt 1

Båt 2

Har alltid undermedvetet tänkt mig eterseglare som just halv båtliknande saker med stora odefinierade segel som får skeppet att glida fram på magiska vindar precis som drakar. Dock bör det ju vara inneslutet på nått sätt och inte ett öppet däck.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Eterseglare (spoiler, ja mina spelare också)

Håller med dina argument absolut men jag känner dom bristfälliga på ett plan. Dom lyckades ju nämligen kriga mot dvärgarna i två krig innan "förbannelsen".

Spoiler för mina spelare below


Sen att ditt mörkerkoncept är grymt mycket bättre, det håller jag med om. Mitt egna mörker bygger ju således mycket på dina ideér. Dock så är månen i mitt mundana det som en gång var antioch. Annars är det mycket likheter. Mundana och antioch har också alltid liggat ganska nära varanndra. Dock på längre avstånd än månen är just nu, men typ som jorden och venus.

/poseur lär på lektion.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Eterseglare (spoiler)

Om du verkligen inte gillar eterseglare, varfor har du dem i ditt Mundana?

-Hjalle, barberaren undrar.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Eterseglare (spoiler)

Jag har heller inte med dem i mitt mundana. Men lär ju ha en officiell syn på det hela :gremwink:

Så om jag skulle behöva ha med dom under pistolhot så vet jag för mitt innre öga hur dom ser ut :gremwink:


/Poseur förklarar sin dumhet.
 

Simple man

Veteran
Joined
27 Jan 2009
Messages
64
Re: Eterseglare (spoiler, ja mina spelare också)

En annan sak jag aldrig riktigt förstått med hela eterseglar iden är hur kan alverna i nutid inte känna till att dom hade en?
Jag menar Sunari skogens civilisation har i stort sett klarat sig oskadd genom historien (om man ser till hur lik den är nu och då den grundades) samt att alver trots allt lever jävligt länge.
Jag menar är det inte troligt att dom som åter koloniserade mundana berättade för sina barn att det finns ett bad ass jätterymdskepp däruppe som hjälper oss i krigen och nån borde skrivit ner det...

Sen att mitt Mundana dom gångerna jag tar fram och dammar av det varken har jätterymdskepp, mörkret och lite annat men om man som Poesur skriver, måste ha dom under pistol hot. Jag skulle inte vara nöjd :gremwink:

Sen till utseende tror jag dom är helt inneslutna och inte i trä, sju helvete stora (utöver allt folk behöver dom ju mat som man lär få odla om dom inte har en flock rymd kor efter sig) med konstiga segel. Om jag måste ha dom vill säga :gremwink:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Eterseglare (spoiler, ja mina spelare också)

Så helt enkelt, eterseglarna suger hårig pung!
Men Sebastian får gärna släppa några bättre hintar om han har några. Skulle gärna se att koncepten (försvann) blev bättre i alver2 och med rimliga idéer.

/poseur hoppas Sebastian lägger ut lite material?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,193
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Eterseglare (spoiler, ja mina spelare också)

Åh, Liljans råd är ju väl medvetna om eterseglarna; det har väl antytts tämligen hårt att de jobbar på att bygga nya?

Däremot ligger det ju högeligen i deras intresse att se till att populasen inte känner till eterseglarna, eller alvernas ursprung öht, varvid de följaktligen genom seklerna sett till att det blivit så.

- Ymir, påpekar
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Eterseglare (spoiler, ja mina spelare också)

Men återigen, text kan man censurera. Tal kan man förbjuda. Men nog borde alvfäder berätta sagor om den stora rymden dom färdades mellan en gång i tiden?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,193
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Eterseglare (spoiler, ja mina spelare också)

Vad mitt Mundana anbelangar är det ju oklart hur alverna bar sig åt för att migrera från Antichton. Jag tippar på att de använde just eterseglare, men det är möjligt att den tidens eterseglare inte pallade vakuum, utan utnyttjade det (eventuella) faktum att Mundana och Antichton delade atmosfär när de var som närmast varandra.

Eller, en rimligare möjlighet; eterseglarna var egentligen bara farkoster/artefakter som förflyttade alverna via andeplanet/teleport till Mundana från Antichton när planeternas psykosfärer smält samman.

Jag gillar egentligen den första lösningen bättre, dock, ser framför mig en fantastisk bild av en urtid då världen var mera high, och alvernas förfäder reste mellan planeterna i flygande skepp burna på astrala segel, för att idka handel, utforska och kolonisera det unga Mundana.

De eterseglare Liljans Råds hemliga utskott håller på att bygga just nu i min kampanj, är solklart rymdskepp dock. De tänker underfly Mörkret och söka sig till nya gröna ängder, långt bortom både Mundana och Antichton.

- Ymir, spånelispånar
 
Top