Nekromanti Ert första boxade spel?

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Eon 1, kan det varit 98?

Det var efter en annons i fantasyklubben (postorder bokklubb) som handlade om eon som min brosa köpte den, själv så var det väl eon3 boxen som var mitt första och hittils enda boxinköp.

/Marcus
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Klarade mig väldigt bra på alla boxar som jag ärvt utav min brorsa i början (DoD, EDD, Chock, Nya Mutant, Mutant, Mutant 2, Sagan om ringen) Fast det första boxade rollspelet jag köpte själv var DoD 91, ett begagnat sådant. Fast mitt första egna rollspel var DoD Chronopia.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
De första spel jag spelade var (i ur och ordning) Mutant 1 uppl., D&D Basic (på engelska), SRR och EDD, men inget av dom ägde jag i box. De två första var piratkopierade och de två andra tillhörde kompisar.

Den första box jag köpte var Efter Ragnarök till Mutant. Det första kompletta spel jag köpte var RQ III, den där bas-boken, utgiven av Games Workshop (så jag anser att RuneQuest måste ha sådana där svulstiga Warhammer-illos för att vara RuneQuest!)

Erik
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Drakar och De... Nääää! Man skall ju ha köpt själv. Twilight 20... För egna pengar? Mega Traveller, eller möjligen kanske Samurai-boxen till DoD, det är dolt i glömskans dimmor.
 

Lorindor

Veteran
Joined
27 Jun 2005
Messages
119
De enda rollspel som jag införskaffat i boxar är EON III-boxen och Atlas-boxen. De köptes samtidigt för sisådär ett halvår sedan när jag (tillsammans med min spelgrupp såklart, Sverige är ändå en demokrati) bestämde mig för att gå över till EON istället för Drakar & Demoner.

- Lorindor, vill ha fler rollspel och mer tid till att spela dom...
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Sagan om Ringen var den första boxen som jag ägde medans DoD-91 var den första jag köpte själv. Det som kan tillägas är att DoD-x (Den svarta boken) var det första rollspel jag spelade.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
The Mystery of Shadow World

"Oj, den var otippad..."

Man kan ju för fan inte kritisera ett spel utan att ha provat det*. Shadow World är vad som är kvar av den perioden. Jag tror att den är kvar eftersom en del rollspelsgrejor försvann i flytten till Skövde - däribland Shadow World - men Rolemaster-grejorna överlevde och avyttrades senare. Sedan återupptäckte jag Shadow World-boxen, och nu står den och tar plats i min hylla, men resten av Rolemaster är borta.

* Eller jo, det kan man, men det tycker jag är stenfel.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Mitt första

Rune Quest 3 i "Deluxe Boxed Edition" från 1985. Hittade den tillsammans med ett tilläg (också i box men i en mindre hög sådan) för £5 på en second hand-affär i England där jag först inte ens hade lust att gå in. Men vips hade jag mitt första rollspel iaf... så det kan bli. :gremcrazy:
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Re: The Mystery of Shadow World

Man kan ju för fan inte kritisera ett spel utan att ha provat det

Det håller jag med om, men man kan ju faktiskt prova spel utan att äga dem. Själv äger jag D&D 3e, var ju som sagt var tvungen att veta vad man pratar om... lite i alla fall.

Sedan återupptäckte jag Shadow World-boxen

Colour me intrigued!

/Honken
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Mitt första rollspelsköp var D&D 2.1, som i tämligen rask takt kom att kompletteras med SRR och D&D (svenska utgåvan).

Ett motiv till att boxarna har försvunnit (åtminstone i USA) är att spelförlagen ofta får omfattande returer från bokhandeln (det finns väl någon form av återköpsdeal om boken ej säljs under en viss tid) och att de returnerade boxarna ofta är trasiga och därmed osäljbara. Som andra har nämnt är också arbetskraftskostnaden för att fixa ihop boxarna tämligen hög. Dock tillverkas det ju fortfarande boxar; utöver nämnda Eonboxar har det ju till Conan RPG kommit ett flertal boxade supplement och till D20 kommer snar Wilderlands of High Fantasy Boxed Set - den första D&D-världen i ny förpackning.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Första boxade rollspelet jag ägde: Dött lopp mellan Sagan om Ringen-Rollspelet och Drakar och Demoner (det som numera betecknas version 2.1 - svart box med lite errata inkorporerad, som t ex färdigheten Hasardspel som inte stod med på rollformuläret). Tekniskt sett slår väl det ena det andra med några minuter, men jag kan inte komma ihåg vilket. Jag fick de båda i julklapp 1985.

Första boxen jag köpte: Jag är inte 100% säker, men det borde ha varit Drakar och Demoner Expert, som jag har för mig jag köpte 1986, eller kanske 1987.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
drakar och demoner första (tror jag det var).

demonen på regelboken såg verkligen härligt rolig ut, blyerts eller tusch teknad, enkelt men fartfyld.

********

En annan grej: vad hände egentligen med de boxade spelen?
God fråga, det har ju varit en del insikter om lönsamhet för boxar respektive böcker, kanske tilkom nån kostnad för boxandet.

Eller så var det handlarna som bara fetnobbade boxarna,

kan det vara så att boxrollspelen (som dyker upp ibland som supplement eller nybörjarversion av ett rollspel) kommer komma tillbaka rejält om pluppar och figurer blir mer "nödvändiga" i rollspel?

För boxar har ju den fördelen att man kan slänga ned lite figurer tillsammans med häften, tärningar och lösa blad.

*******

konspiration involverande Siewert Öholm, koncentrerande miljögifter,
Det här var nyheter för mig, men när du säger det så framgår ju hur naiv jag själv varit, jag har misstänkt att Siewert inte varit inblandad alls i rollspelsboxarnas försvinnande, men nu när du lägger fram det på det här sättet så misstänker man ju att han har sina aktier i rollspel med böcker UTAN boxar.

Hur ska vi komma tillrätta med Siewert och boxarna?

Bombu
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Jag vet inte om dne klassas som ett spel, men den första boxade rollspelsprodukt jag köpte var Monsterboxen till DoD '91. Jag hade visserligen spelat en hel del boxade spel tidigare (Khelataar och Drakar och Demoner Expert, framför allt), men det var min första egna box. De första boxade grundreglerna jag ägde var Mutant 2090, men till dessa ägde jag inte boxen, bara böckerna. Dessutom var det inte fråga om ett inköp, utan om ett "arv" från en äldre bekant som inte spelade rollspel längre. Samma sak gällde för DoD Expert, Chock och DoD Samuraj. För ett genuint av mig inköpt spel i box får man vänta ända tills Eon II-boxen kom.
 

quisling

Warrior
Joined
24 Jan 2004
Messages
206
Location
Göteborg
Gamla Mutant

I andratryckningen, tror jag. Present från den tiden då den lokala leksaks- och prydnadsaffären sålde rollspel (sedemera sålda under disk på 90-talet för att inte exponera barnen för de potentiellt skadliga spelen)...
 
Top