Nekromanti Ert första boxade spel?

Neanderson

Veteran
Joined
26 Oct 2002
Messages
35
Location
STHLM be tha home
Är inte speciellt trött och lite uttråkad samt nyfiken, så jag undrar därför: Vilket var erat första boxade spel, om ni nu någon gång köpt ett?

Jag är född under det sena åttiotalet (87) men växte upp med en storebror som hade Expert som sin gudom hemma i hushållet, så jag kom snabbt in på såväl EDD som mutant 1& 2. Den första boxen jag köpte var "nya" Mutant någon gång 1998 eller 1999, tror jag. Det var inne på Tradition i Gallerian då de fortfarande sålde Äventyrsspels gamla lir.

Även om jag inte tyckte om spelet så värst mycket kommer det ju alltid vara mitt allra första spel. Vilket var ditt?

En annan grej: vad hände egentligen med de boxade spelen? Någon gammal räv därute som satt och rullade tärningar långt innan jag var född kanske vet? Handlar det blott om en ekonomisk fråga eller finns det fler, djupare (läs: mörkare) bakomliggande motiv? Själv tror jag att det rör sig om en konspiration involverande Siewert Öholm, koncentrerande miljögifter, Dennispaketet och Kim Jong ills Lunarstormkonto.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Första box jag fick var Drakar och Demoner 3.0 och det första jag köpte själv var Drakar och Demoner Expert. Hu... Länge sedan var det. Jag börjar bli gammal :gremfrown:

Tror att bokformaten som används nu har en viss fördel framför boxarna i att de blir lättare exponera i affären. Angående ekonomi med boxar... Först vill jag minnas jag hörde rykten att det var oekonomiskt med boxar, men jag tror mig minnas i någon tråd här på foprumet att det var någon som sa att det inte var så dyrt med boxar. Men jag kan ha fel - mitt minne är kasst. I'm old. Och senil... :gremtongue:
 

Jarfi

Veteran
Joined
1 Jul 2005
Messages
155
Location
Linköping
well.
Eftersom jag började spela som åttaåring, dröjde det innan jag ahde ekonomi att köpa egna spel. Mycket DoD v2&3 blev det inkl EDD. Köpte bara äventyr fram tills KULTv1.0 skulle släppas! Då samlade jag pegnar minnsann. Det var nytt. Det var skräck. Det var svart. Det hade åldrsgräns! Kort sagt det var det häftigaste som fanns på planeten just då!!
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Vänta låt mig tänka

Hm, saken är väl det att jag är inte så säker. För första så vet jag inte riktigt hur jag ska räkna. Men om vi ska räkna mig själv och inte det som kom in i boet tillsammans med maken (lite drakar och demoner osv) så.... *tänker* Hm... We... nä det var inte box... hm... hm... *går en runda bland spelhyllorna för att få svar*

Få se, ett axplock ur hyllorna avslöjar titlar (hela kartonger med andra ord) som Battlespace, Citytech, Western, Battletech, Lord of the Rings, Solaris VII, Neotech, Warlaw (rolemaster), Sagan om Ringen, Rohan, Södra Mörkmården, Ragnarök, Mutant, Berling CIty 2092, D&D- expertregler (titan games), Samuraj och slutligen Runequest.

Det är den sist nämnda boxen som JAG har införskaffat, resten fanns antingen genom maken i familjen eller så har vi skaffat det tillsammans... så...
*trumvirvel*

MITT första (och enda hittills) boxade spel är alltså RuneQuest. Om sanningen ska fram också köpt som mer eller mindre antikvariatiskt exemplar... (om jag minns rätt alltså)

Vad det gäller familjens innehav är jag mer osäker vilka boxar som kom in först. Förmodligen något åt Drakar och Demoner hållet... vilket också föranleder att jag a) inte spelat spel som har de initialerna in någon större mängd, och lyckas konsekvent blanda ihop sagda systemförkortningar... Bah, jag hatar att vara nybörjare på rollspel. :gremfrown:
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Skryt: Dungeons & Dragons originalutgåva inköpt 1977.

Boxarna avvecklades därför att de var dyra att tillverka och ledde till merarbete. Någon måste vika ihop dem och fylla med innehåll. Jag minns en gång när alla Ä-spels kontorsanställda samlades på lagret och tillbringade flera timmar med att vika, ladda och lasta boxar.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Drakar och demoner 1.0 köpte jag på dåvarande Stor&Liten när det begav sig.

Kassörskan öppnade lådan och kontrollerade att tärningarna låg i. Men senare visade det sig att det ändå saknades de bägge tiosidiga tärningarna (egentligen tjugosidiga), så under några förvirrade dagar begrep vi ingenting av referenserna till T100 och hur man skulle utläsa den. Men snart fattade vi att möjligheten att få fram slumptal mellan 1 och 100 var vitala för spelet, och därför gjorde vi ett rutnät i locket till en gammal skokartong och numrerade rutorna 1 till 100. En snurra tillverkad av lego fick bli själva slumpmomentet.
Striderna gick inte så snabbt, men det var spännande när alla hukade sig över kartonglocket och följde legosnurrans irrvägar under dovt surrande.
Det var med kluvna känslor vi senare skaffade de tärningar som egentligen behövdes...
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Mitt första rollspel, och då även min första box är nog DoD 2, den svarta boxen. Därefter är det EDD och Rune Quest 3rd Ed.

Vad jag vet har man inte slutat med det helt. Neogames har ju sålt Eon III i box, och sålt bra vad jag förstår.

/Honken
 
G

Guest

Guest
Neotech 2, men den lådan höll inte länge, mindre än halva tiden av vad boken höll, och var dessutom omöjlig att se vad det var så den slängdes tyvärr.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
My precious boxes...

Det var Mutant, den lila boxen. Köptes i Eksjö i en leksakshandel där. Sen blev det DoD Expert. Kompisen hade redan köpt DoD svarta boxen innan jag köpte Mutant. Mutantoxen sorterades ut tilsammans med Svavelvinter och lite annat efter en källarbrand. Så om någon har en på lager...

Senaste boxarna är Eon 3 och Atlas. Aldeles för billigt för att jag skulle kunna motstå det köpet.

Absolut billigaste boxarna jag köpt är Kult + Svarta Madonnan + Mörkrets Legioner för 300:-. Visserligen begagnade men i princip i nyskick. Typ två år sen.

Mest slitna box som fortfarande håller ihop är Twilight 2000, första versionen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Eh, jag ärvde alla mina rollspel från brorsan och tyckte under hela 80- och 90-talet att det räckte med EDD.. Läste förvisso lite Nya Mutant också.. Det dröjde väl till 97-98 när jag köpte Krilloan, en stadsmodul till DoD91.. Räknas det? Annars så ropade jag in en EDD-låda för 200 spänn på auktion under LinCon 2003..

/Han som mest ropade in "för att ha", istället för att använda det
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Scheisse, jag äger bara en box. Den fick jag i julklapp 2003 och det var Alternity - Science fiction adventure game från Wizards of the Coast.
Mitt första spel jag köpte var Eon II.
Mitt första spel jag spelade var Star Wars Friform.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Den första box jag köpte var DoD 2.1, sedan följde en rad olika boxar från Äventyrsspel. Det enda utländska spel jag har i box är Paranoia 2nd edition.

Nej, nu ljög jag! Jag minns plötsligt att jag har flera moduler till Earthdawn i boxar. De härstammar från tiden då FASA fortfarande gav ut ED.

Gordeg
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Chock. Julen 1986.

Fast det fick jag... Det första jag köpte själv var James Bond OO7 Basic Set.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Första rollspelet var '87-utgåvan av Drakar och Demoner i svart låda som jag fick... '87.

Kommer så väl ihåg kvällen som fadern kom hem och överlämnade den efterlängtade lådan, dagen som kom att förändra mitt liv och... äsch, nu ska jag sluta.
 

Jarfi

Veteran
Joined
1 Jul 2005
Messages
155
Location
Linköping
DoD var mitt första egna också, även jag liksom du fick det och inte köpte det (se annan post i denna tråd.)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det var nog Sagan om ringen-rollspelet..
Det vart det första box-spel som vi/jag köppte & även det första rollspel som jag testade.. Tror att vi köppe det sommaren -86. Sedan så fick jag även de 2 bocmoduler som hörde till det speelt...
Tyvärr så har dessa spel försvunnit ur min ägo, vilket är ruggit synd... :gremfrown:

/ Johan K, som snart skall åka till jobbet..
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
DoD v1

Kvarvarande boxar i hyllan numera är:

<ul type="square">[*]Chock
[*]Sagan om Ringen Rollspelet (rödbruna boxen)
[*]Mutant (lila boxen), med Efter Ragnarök
[*]Kult
[*]Darkstryder och Lords of the Expanse till Star Wars d6 (grundspelet som bok)
[*]TORG
[*]Shatterzone
[*]Star Frontiers
[*]Cyberpunk 2.0.2.0
[*]Eon 1
[*]Neotech 1
[*]Dungeons&Dragons, basregler (svenska), basic rules & expert rules (engelska)
[*]Shadow World (till Rolemaster)
[*]The Way of d'Era (till Star Trek TNG/DS9 RG, grundspelet som bok)
[*]Star Wars: Invasion of Theed snabbstartbox
[*]Alternity snabbstartbox[/list]

Sen har jag haft en hejjans massa fler boxar genom mina dagar, men flyttar äter boxar. Och skolväskor.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Mitt första rollspel jah köpte var Chock, den svenska översättningen av Pacesetter's Chill 1st edition.

Visst jag köpte på mig ALLT både till den svenska och den engelska utgåvan, men så här i efterhand inser jag ju att spelet var tämeligen ospelbart.. Sålde eländet på auktionen Lincon för ett gäng år sedan och fick bara det jag hade satt som minimipris.

/Ulfgeir
 
Top