Nekromanti Ert bästa stridshack till Drakar och Demoner (från äventyrsspel)

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Rickard;n260849 said:
Om färdighetsslaget lyckas gör personen samma skada som tärningen visar. Slår du 12 gör du 12 i skada. Vapen med höga skadevärden ger då chansen till högre skada.
Har jag fattat det rätt att en rookie (säg FV 5) aldrig kan få in en turträff och slå ut någon direkt?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,482
Location
Helsingborg
Big Marco;n260857 said:
Har jag fattat det rätt att en rookie (säg FV 5) aldrig kan få in en turträff och slå ut någon direkt?
Japp. Feature, not a bug. Vem sjutton ger sig in i en fight med FV 5? Varför ska folk få in lyckträffar, annat än att det är så folk har spelat i tjugo år och blivit vana vid att stridssystem ska ha det? Att ha lyckträff-regler gör bara systemet alltför oförutsägbart.

Jag nämnde inget om perfekta slag av dessa anledningar, men vill man fortfarande ha så går det lätt att hitta på något. "Om du slår samma som ditt färdighetsvärde, lägg till [10 eller 20] på skadan" eller "Om du slår 1, slå om och detta blir ditt resultat, oavsett färdighetsvärde" för att ha det mer i stil med övriga färdighetsslag.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Pendragon-slag minskar pingpongen kraftigt även om man inte gör några andra ändringar, dvs behåller paraderna etc som i originalreglerna. Körde det + exploderande skadetärningar och det blev snabba, dödliga strider. Exploderande skadetärningar funkar lite kul med de olika storlekarna på skadetärningarna oxå - ju mindre tärning, desto större chans att skadan exploderar. Kompenserar en liten smula! Traumatröskel är gjutet oxå.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Rickard;n260849 said:
Initiativ kan fungera som vanligt, men jag gillar wilpers + Gurgehs idéer, då initiativslag är rätt händelselösa.

Byt alla vapenfärdigheter till att baseras på Styrka, istället för Smidighet.

Ta baschans-värdet av den maximala vapenskadan och lägg till den till färdighetsvärdet. En dolk ger (1T4+1) +1, ett bredsvärd (1T8+1) +2 och ett tvåhandssvärd (2T10) ger +4, om jag minns rätt.

Om färdighetsslaget lyckas gör personen samma skada som tärningen visar. Slår du 12 gör du 12 i skada. Vapen med höga skadevärden ger då chansen till högre skada.

Alla har 20 kroppspoäng. Inga kroppsdelar finns, utan det kan istället vara beskrivningar.

Räkna ut skadetröskel genom att ta (Fysik + Storlek)/2. Lägg till rustning- och sköld-värden till detta.

Om skadan överstiger försvararens skadetröskel slås försvararen ut direkt.

Nackdelen med detta system är att strid mellan två fiender med låga värden ger väldigt långa strider. Det är dock ingen nackdel som inte också gäller för vanilla-DoD. Fördelen är att det är rejält mycket snabbare och gör vapen dödligare.

... och det här är speltestat i ett antal år.
Finns det någon nackdel med att ha ett tvåhandssvärd enligt dina regler, eller kan man iskallt räkna med att alla RP enbart kommer välja vapen på grund av dess skada?

Hur fungerar rustning?

Annars gillar jag systemet
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,482
Location
Helsingborg
Swedish Chef;n260865 said:
Finns det någon nackdel med att ha ett tvåhandssvärd enligt dina regler, eller kan man iskallt räkna med att alla RP enbart kommer välja vapen på grund av dess skada?

Hur fungerar rustning?

Annars gillar jag systemet
Större vapen ger bara fördelar i detta enkla utkast. Man kan säga att bonusen har räckvidd och skadekapacitet inbakat i sig.

Rustningar gör att man inte kan slås ut direkt lika lätt, då de läggs till på skadetröskeln, men att man kommer gå ned efter ett tag ändå.

Rustningar i DoD är egentligen rätt kass speldesign, när de drar av från skadan. Det gör att striden tar rejält mycket längre tid. I vissa fall var det så att man lika gärna kunde slå skadeslaget först då det hade lägre chans att göra något mot en bepansrad motståndare än att faktiskt träffa fienden. Egentligen följer försvarsslag samma kassa speldesign. Kass i den meningen att det bara gör att striden tar längre tid utan att ge några features.
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
356
Location
Inflyttad till Göteborg
Rickard;n260849 said:
(snip)
Ta baschans-värdet av den maximala vapenskadan och lägg till den till färdighetsvärdet. En dolk ger (1T4+1) +1, ett bredsvärd (1T8+1) +2 och ett tvåhandssvärd (2T10) ger +4, om jag minns rätt.

Om färdighetsslaget lyckas gör personen samma skada som tärningen visar. Slår du 12 gör du 12 i skada. Vapen med höga skadevärden ger då chansen till högre skada.
Menar du 12 + BC-bonusen för vapnet?

Rickard;n260849 said:
Alla har 20 kroppspoäng. Inga kroppsdelar finns, utan det kan istället vara beskrivningar.

Räkna ut skadetröskel genom att ta (Fysik + Storlek)/2. Lägg till rustning- och sköld-värden till detta.

Om skadan överstiger försvararens skadetröskel slås försvararen ut direkt.
Gäller detta motståndarna, eller även spelarnas karaktärer?

Rickard;n260849 said:
Nackdelen med detta system är att strid mellan två fiender med låga värden ger väldigt långa strider. Det är dock ingen nackdel som inte också gäller för vanilla-DoD. Fördelen är att det är rejält mycket snabbare och gör vapen dödligare.

... och det här är speltestat i ett antal år.
Känner jag mina spelare rätt kommer inte det bli något problem.

/j
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,149
Location
Lund
Organ;n260770 said:
Behåll idén med kroppsdelar men spola det att de har separata KP. Låt istället all skada gå direkt på totala KP men modifiera den, efter eventuellt avdrag för rustning, beroende var på kroppen man blir träffad, enligt följande:

Bål - Skada x 1
Armar/ben - Skada x 0.5
Huvud - Skada x 2

På så vis minskar man book-keepingen, speciellt för Spelledaren.
Jag hade exakt den här husregeln till Mutant 2089 när vi spelade det i slutet av 80-talet :) Så den måste ju vara skitbra helt enkelt!!!

Cog.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,511
Med Pendragon slag skulle man kunna använda en "Shields skall be splintered!" regel där först slåss skölden sönder innan karaktären tar skada. Det ger en solid fördel till att ha en sköld istället för att mer gnarly tvåhandsvapen eftersom skölden då "äter" en träff innan man tar skada.
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
356
Location
Inflyttad till Göteborg
God45;n260874 said:
Med Pendragon slag skulle man kunna använda en "Shields skall be splintered!" regel där först slåss skölden sönder innan karaktären tar skada. Det ger en solid fördel till att ha en sköld istället för att mer gnarly tvåhandsvapen eftersom skölden då "äter" en träff innan man tar skada.
Fast det går åt en faslig massa sköldar :)

/j
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Osbjer;n260885 said:
Fast det går åt en faslig massa sköldar :)

/j
Är detta en dålig sak? Det ger äventyrarna något att bränna sina pengar på.

Vill man komplicera det ytterligare kan man ju ge extra bra sköldar en chans att suga upp skadan utan att splittras.
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
356
Location
Inflyttad till Göteborg
zonk;n260860 said:
(snip) Exploderande skadetärningar funkar lite kul med de olika storlekarna på skadetärningarna oxå - ju mindre tärning, desto större chans att skadan exploderar. Kompenserar en liten smula! Traumatröskel är gjutet oxå.
Det kompenseras i princip av det lägre väntevärdet så det gör inte så himla stor skillnad i förlängningen.

/j
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Osbjer;n260885 said:
Fast det går åt en faslig massa sköldar :)

/j
Så som vi använder regeln:
Tar man skada kan man välja att skölden går sönder istället för att man ta skada.
På så sätt är det upp till spelarna att välja hur många sköldar som går åt.
Men jo, man kan tänka sig att rollpersonerna har en packåsna som endast bär reservsköldar. :)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Osbjer;n260889 said:
Det kompenseras i princip av det lägre väntevärdet så det gör inte så himla stor skillnad i förlängningen.

/j
Absolut. Men det är kul att de får något, i varje fall.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,511
Osbjer;n260885 said:
Fast det går åt en faslig massa sköldar :)

/j
Man kan gå vidare till en mer extrem "Everything shall be splintered!" där man kan offra vapen, utrustning eller kanske vänliga NPC:er för att inte bli skadad.

Som extra regeln i Werewolf där en Kinfolk familjemedlem är värd 1 träfflåda på en varulv om de offrar sig.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,482
Location
Helsingborg
Osbjer;n260870 said:
Menar du 12 + BC-bonusen för vapnet?
Har man FV 12 så får man +4 av ett tvåhandssvärd, vilket ger en skadechans på mellan 1-16 vid lyckade slag.


Osbjer;n260870 said:
Gäller detta motståndarna, eller även spelarnas karaktärer?
Alla, även drakar, men du får nog ha specialregler för såpass stora monster ... eller bara öka kroppspoängen.
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
356
Location
Inflyttad till Göteborg
Tack för all input. Efter lite funderande blev resultatet ungefär såhär:
* Varje person har en handling till attack eller försvar. Två vapen (en färdighet för alla kombinationer) eller sköld ger en handling till.
* Man säger innan anfallsslaget slås ifall man vill blocka.
* CL för att blocka minska med differensen för anfallaren (motsvarande Pendragon, men jag vill behålla slå lågt = bra)
* Om anfallaren misslyckas och försvararen lyckas får försvararen slå tillbaka som en del av försvarshandlingen, fast utan att använda SB.
* Vapnen gör skada som i böckerna (fast jag funderar fortfarande på om det ska vara diffen + en grundskada som Rickard beskrev ovan).
* Rustningar skyddar med en tärningskombination istället för ett fast värde.
* Sköldar kan användas för att blocka kastvapen (jag har en fundering på att man kan få blocka projektilvapen med, ifall man först lyckas med upptäcka fara). Man kan även använda de för att knuffa omkull en motståndare om man inte vill använda den för att blocka.

Magireglerna blev också helt annorlunda, men det är en annan historia.

Men återigen tack för all input!

/j
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
Magireglerna är måhända en annan historia men jag är ändå intresserad av att höra den.
Ny topic?
 
Top