Har någon testat fantasy och kanske även byggt ett system för det?
Eftersom tråden postats i "Fantasy! - Old School Gaming"-forumet antar jag att trådskaparen med "fantasy" menar spelet och inte genren.
Nej, jag har inte testat ET för guld i Fantasy!, men det borde fungera.
Säg att man bestämmer att man får 1 ET / 10 S.
Det skulle betyda att man behöver få 100 S för 10 ET och är det 4 rollpersoner behöver gruppen hitta 400 S.
Jag är tyvärr för dåligt insatt i spelet Fantasy! för att bedömma vad som är balanserat, men rimligtvis borde 1 ET ligga mellan 10 S - 100 S.
Fördelen med xp för guld är att spelledaren kan bestämma tempot i kampanjen genom att dela ut mer eller mindre skatter.
Det problem jag ser är att spelet Fantasy! är linjärt, medan xp-tabellen i gammel-DnD är exponentiell.
När rollpersonerna blir bättre kommer de ha lättare att klara av äventyr, därmed lättare att få guld och därför bli bättre snabbare - och man får en accelererande ökning av rollpersonernas förmågor.
Snabbfixen för detta är att införa en ny term: xp.
Normalt kostar det 10 ET, 20 ET eller 30 ET att bli bättre i Fantasy!
Säg nu att 1 xp = 10 ET, då kostar det 1 xp, 2 xp, eller 3xp.
Säg nu att 1:a xp man får = 10 ET, 2:a xp = 11 ET, 3:e xp = 12 ET, o.s.v., så borde det skala med att rollpersonerna blir bättre.