Erfarenhetspoäng av guld!

Robbob

Veteran
Joined
7 Aug 2020
Messages
3
Efter att läst den spännande tråden En traditionell grotta? Har jag börjat fundera på om XP for Gold kanske vore något att ta till sig. Har någon testat fantasy och kanske även byggt ett system för det? Det verkar ju ha varit en del av gamla DnD (Jag kan inte den exakta benämningen) och tänker jag vore en bra drivkraft i spelet.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
7,484
De flesta OSR-spel har XP för guld som standard. Titta på Svärd & Svartkonst, den där svenska AD&D-översättningen, eller typ OSE.
SKR har det också, men det kommer inte än på några månader.
 

zo0ok

Warrior
Joined
13 Sep 2020
Messages
298
Jag växte upp med att spelleda så (XP för Guld) utan att tänka på det. Och så spelade vi andra spel där det inte var så, och för något år sedan började jag spela D&D 5e utan att räkna XP alls.

Jag ska inte säga att det är något riktigt problem, men utan XP för Guld, så behöver man förstå rollfigurernas motivation. Varför söka faror och riskera livet? Och mina spelare är välartade så de tänker väl ungefär: SL vill att vi ska åka till ön och reda ut vem som är mördaren, och vi får ju både ära och pengar om vi lyckas, så visst. Men någon gång sade någon också: jag vet inte riktigt varför min karaktär skulle vara intresserad av det här.

XP för Guld innebär att du som SL har något spelarna vill ha. Spelets mål är att samla guld, så om spelarna inte vill göra det, så bryter de inte bara något socialt kontrakt runt bordet, utan de väljer att "inte spela spelet för att vinna". Det betyder inte att allt handlar om guld. Och det kan bli svårare att motivera rollfigurerna att göra andra saker av andra skäl. Jag har övervägt exempelvis att spelarna möter en trubadur som behöver hjälp med något, han har inga pengar, men han lovar att göra en sång om deras hjältedåd och sjunga när han reser runt, som annars kostat dem 100guld. Då förstår de att uppdraget är värt 100XP.

Vilket leder till frågan om växelkurs mellan XP och GP. Gamla basic D&D (Titan Games i Sverige) hade 1XP=1GP. Spelarna blir snabbt väldigt rika då. Inget "vanligt" kostar något. Jag kan tycka att 1XP=1SP är bättre (men det beror såklart på vad saker kostar i din kampanj).

Svärd & Svartkonst har bra tankar (valfria regler är det nog) om detta. Pengarna får inte återinvesteras i äventyrsprylar. De ska spenderas eller de kan användas för hus, borgar, tempel och så. Det finns en tanke om att guld är något som ska "återbördas från vildmarken till civilisationen" för att ge XP. Och jag har också tänkt att det kan finnas "banker" i civilisationen, dvs man kan sätta in sina pengar hos den lokala baronen/hövdingen/köpmannen och man kan räkna med att de håller sin del av avtalet. På så sätt finns det en möjlighet att faktiskt spara pengar nog att bygga ex.vis en borg senare (det är ganska underförstått att man vill det, i gamla D&D). Och då är vi tillbaka till växelkursen. Om man har 200000XP när man är level 9 och ska börja bygga en borg, räcker 200 000sp då, eller hade man behövt 200 000gp? Det kan man (antagligen helt i onödan) fundera på.

Så, om man har ganska tydlig vildmark (eller farligare) att äventyra i, och civilisation att återvända till mellan äventyren (för att spendera/spara) så kan det fungera bra. Om man inte vill se sin värld så - lite svart-vitt - så kanske det blir svårare med XP för guld på ett bra sätt.

(jag skulle inte säga att Svärd & Svarkonst är en översättning av AD&D 1e, snarare en enkel elegant variant av Basic D&D (B/X) med lite annan atmosfär)
 
Last edited:

anth

Klädkod: clown
Joined
24 Feb 2003
Messages
8,795
Location
Fjollträsk
Har någon testat fantasy och kanske även byggt ett system för det?
Eftersom tråden postats i "Fantasy! - Old School Gaming"-forumet antar jag att trådskaparen med "fantasy" menar spelet och inte genren.

Nej, jag har inte testat ET för guld i Fantasy!, men det borde fungera.

Säg att man bestämmer att man får 1 ET / 10 S.
Det skulle betyda att man behöver få 100 S för 10 ET och är det 4 rollpersoner behöver gruppen hitta 400 S.
Jag är tyvärr för dåligt insatt i spelet Fantasy! för att bedömma vad som är balanserat, men rimligtvis borde 1 ET ligga mellan 10 S - 100 S.
Fördelen med xp för guld är att spelledaren kan bestämma tempot i kampanjen genom att dela ut mer eller mindre skatter.

Det problem jag ser är att spelet Fantasy! är linjärt, medan xp-tabellen i gammel-DnD är exponentiell.
När rollpersonerna blir bättre kommer de ha lättare att klara av äventyr, därmed lättare att få guld och därför bli bättre snabbare - och man får en accelererande ökning av rollpersonernas förmågor.

Snabbfixen för detta är att införa en ny term: xp.
Normalt kostar det 10 ET, 20 ET eller 30 ET att bli bättre i Fantasy!
Säg nu att 1 xp = 10 ET, då kostar det 1 xp, 2 xp, eller 3xp.
Säg nu att 1:a xp man får = 10 ET, 2:a xp = 11 ET, 3:e xp = 12 ET, o.s.v., så borde det skala med att rollpersonerna blir bättre.
 

zo0ok

Warrior
Joined
13 Sep 2020
Messages
298
Det problem jag ser är att spelet Fantasy! är linjärt, medan xp-tabellen i gammel-DnD är exponentiell.
En viktig observation!

Det finns väl ett begrepp som heter TEP (Total EP) eller nåt. En variant kanske är att att 1EP kostar 10*TEP S. Så om man har 12TEP så behöver man 120 S för att få en EP till.
 

Robbob

Veteran
Joined
7 Aug 2020
Messages
3
Tack för intressanta synpunkter och bra länk!

Det är spelet Fantasy! som jag tänker på. Jag ska grubbla vidare på upplägg. Nu under höstlovet ska jag spela lite med mina barn och de gillar ju att få superbra rollpersoner så då kan det vara ett bra sätt att boosta rollpersonerna. Jag tänker även att det vore kul med en värld med några spännande platser som innehåller skatter. Nån ruin, grottor och någon läskig krypta. Då kan de fokusera mer på att smyga och lura än på att bara kötta monster. :)
 
Top