Något som slår mig, vilket kanske kan skyllas på tankesättet att "alla kan rollspel" är att det finns typ ingenting som säger vad man ska spela. Åtminstone inte förrän långt senare i boken. Det är tänkt att man ska sitta och läsa igenom hundra sidor utan ens att veta vad spelet egentligen handlar om. Jag hade samma känsla av Neotech Edge som inte kunde på dom första hundra sidorna ens förmedla vad man ska använda spelet till. Hundra fucking sidor! Förstå vilken buy-in vi kräver av rollspelare i den här hobbyn.
Jag kan se att man kan spela hunsade arbetare i dom gigantiska plexen (jättestäder) med människor i topp som sålt mänskligheten till byrr, att man kan spela överlevare i ruinstäder, nybyggare i befästa byar, marodörer som driver runt och plundrar och bönder som försöker slå sig från alla dessa. Men i bakgrundstabellen slår man fram varifrån man kommer så det blir direkt ett dåligt fokus hos rollpersonerna i vad man ska spela. En kan komma från plexen, en är en nomad som driver runt, en annan är lantbrukare och en tredje är en marodör ... och där någonstans ska spelledaren, utan direkt hjälp från spelet annat än att namndroppa ett par strukturer utan att egentligen förklara dom, skapa en historia som på något sätt ska kunna dra in alla rollpersoner.
Jag hade lätt kunnat se att man kan köra Western-äventyr i denna setting. Man hade även kunnat tillhöra motståndsrörelsen. Det är väl det enda uppenbara sättet att köra i megastäderna, åtminstone utifrån det bristfälliga sättet som världen förklaras på. Jag namndroppade The Warriors och Escape from New York – att man på något sätt ska kunna spela gäng som driver runt i städerna. Jag kan inte direkt komma på vad detta skulle innebära men det är en ingång i vad man kan göra med spelet. Att culture gamea löneslav hade kunnat varit ett alternativ också. Återigen, det finns ingenting i boken som pratar om vad man faktiskt kan spela för "äventyr" i plexen.
Sedan är reglerna detaljrika utan egentligen att tillföra någonting annat än arbete för gruppen.
---
Ett tillägg till film-/tvserielistan är för övrigt The Man in the High Castle. Det är en alternativ historia hur USA kunnat sett ut om nazisterna vann. Samma slitna setting som beskrivs om plexen, samma sorters hunsade löneslavar. V är ju egentligen bara rymdödlor som nazister.