Erfarenheter av Wastelands?

Visst förlades den ursprungliga spelmiljön till Bayern o Schwarzwald för att undvika jämförelser med Mutantskandinavien?
Skulle det rebootas nu hoppas jag på en svensk setting. Stjärnklarttrilogin från Wilderäng visar att svensk militär-postapo med liknande scifiinslag funkar kommersiellt.

Visst förlades den ursprungliga spelmiljön till Bayern o Schwarzwald för att undvika jämförelser med Mutantskandinavien?
Skulle det rebootas nu hoppas jag på en svensk setting. Stjärnklarttrilogin från Wilderäng visar att svensk militär-postapo med liknande scifiinslag funkar kommersiellt.
Osäker där, då vår kampanj utspelades lokalt i Sverige, men jag var inte spelledaren, så det kan mycket väl ha varit hämtat från senare tillägg, även om det var lite väl tidigt för att ha hämtats från internet. Så jag tvivlar på att det kom från en sajt.

1000028017.jpg

Minns att jag diggade spelet men vi hade gräsligt svårt att förstå hur det skulle spelas och vad som kunde hända efter att vi dödat/ dödats av Tuppen (vilket skedde flera gånger). Min bror hade de två modulerna, men varför vi inte körde dem vet jag inte. Blev många rollpersoner men få spelade pass.

Vi spelade i omgångar relativt mycket, alltid i Sverige med en vägatlas som kampanjmodul. Bäst gillade jag det när vi spelade lokalt nära där vi bodde och upplevde hur världen där var… oftast utan byrr öht eller att de existerade i fjärran långt från det vi höll på med. Men en kampanj var mer tydlig motståndsrörelse mot byrr.

Wastelands är Bladerunner + Flykten från New York + The Warriors + District 9 + Vesper + Falling Skies

Ja, och så givetvis V. Inte så mycket Mad Max, faktiskt, eftersom det är gröna skogar. Det är inte heller svensk setting, utan europeisk. Mest tysk.

Last edited:
Wastelands är Bladerunner + Flykten från New York + The Warriors + District 9 + Vesper + Falling Skies

Ja, och så givetvis V. Inte så mycket Mad Max, faktiskt, eftersom det är gröna skogar. Det är inte heller svensk setting, utan europeiskt.
Nästan så man blir sugen på ett svänga ihop ett enkelt hack fast för Sverige som kampanjmiljö. (ifall man inte hade nog med projekt och utlovade artiklar redan).

Ja, och så givetvis V. Inte så mycket Mad Max, faktiskt, eftersom det är gröna skogar. Det är inte heller svensk setting, utan europeisk. Mest tysk.
Osäker varifrån du fick Bladerunner och Flykten från New York, men visst har Wastelands också svensk setting, som vi redan banat ut i denna tråd. Finns ju både en officiell kampanjvärld Wastelands' Sverige och äventyr.

Last edited:
Jag bläddrade bara hastigt i böckerna i ungdomen, men jag tänkte mig en stämning av fasa och förtvivlan som påminner om det här, fast kanske med inslag av någon sorts, jag vet inte, Nils Dackeromantik ändå, eftersom stora, vilda skogar väl finns kvar:

Back