DoD Ereb Altors medeltid

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
359
Location
Södertälje/Uppsala
Nu är ju arbetet med Astrolabs Ereb Altor till nya DoD i full gång. Som allmänt känt har nya Ereb Altor sitt direkta ursprung i Kopparhavets hjältar, ett spel vars födelsegnista finns bevarad här på forumet. Men historien innan dess har jag sämre koll på. Tiden från det att Äventyrsspel pensionerade gamla EA tills att världen återföddes som publicerad produkt. Tiden emellan; Erebs medeltid.
Jag vet att det finns ett äldre projekt, erebaltor.se , som gett upphov till en wiki och den del texter. Men själva projektets historia har jag svårt att hitta något om, vem det var som drog igång det, när det startade, större händelser inom communityt.
@Svarte Faraonen startade 2005 en tråd om att revidera EA. Där får jag inte intrycket av att det redan fanns ett projekt som Erebaltor.se, även om vissa i tråden refererar till ett projekt Altoria, som redan då tyckes vara avslutat.

Vad var detta projekt Altoria? Vad blev av projektet som påbörjades i Svarte Faraonens tråd? Vad är bakgrunden till erebaltor.se? Jag misstänker att svaren på dessa frågor hänger ihop, men nu i efterhand är det inte helt lätt att skönja det större sammanhanget.

(Det finns ju Argond också, men min bild är att det är ett arbete av lite annan karaktär)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,522
Att säga att det fantastiska erebaltor.se har släppt "en del texter" är helt klart en underdrift, och jag uppmuntrar alla med ens flyktigt Ereb Altor-intresse att botanisera i den här skatthögen av text och inspiration.

Projekt Altoria var något annat - och tidigare. Ett omtag på Ereb Altor efter en Sjunde konflux, drivet av Daniella "Kornella" Carlsson och Pauli "Baldyr" Paananen. Vet inte om @Baldyr fortfarande är aktiv på forumet (tror inte Kornella någonsin varit det), men mina egna minnen av hemsidan (för även Projekt Altoria var ett samarbetsprojekt) är ganska luddiga och vi kompletterar gärna den information vi redan fått in av hjälpsamma forumiter och spelprofiler!

En annan klassiker är Krilles Ereb 98, ett Ereb Altor i Clavell-inspirerad kalla kriget-miljö, med kärnvapen och blockpolitik.

För er som är intresserade av sådant här - spelvärlden Ereb Altors historia från den första artikeln om Caddo i Sinkadus 3 till nu och med omvägar runt Argond och Athos, så kommer vi att ha med ett kapitel om spelvärldens historia i Ereb Altor: Världsbok i det kommande släppet.
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
189
Finns något av Projekt Altoria texterna tillgängliga någonstans eller har de gått i graven?
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Att säga att det fantastiska erebaltor.se har släppt "en del texter" är helt klart en underdrift, och jag uppmuntrar alla med ens flyktigt Ereb Altor-intresse att botanisera i den här skatthögen av text och inspiration.

Projekt Altoria var något annat - och tidigare. Ett omtag på Ereb Altor efter en Sjunde konflux, drivet av Daniella "Kornella" Carlsson och Pauli "Baldyr" Paananen. Vet inte om @Baldyr fortfarande är aktiv på forumet (tror inte Kornella någonsin varit det), men mina egna minnen av hemsidan (för även Projekt Altoria var ett samarbetsprojekt) är ganska luddiga och vi kompletterar gärna den information vi redan fått in av hjälpsamma forumiter och spelprofiler!
Kornella var redaktör på forumet i urtiden.1712694322663.png
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,177
Location
Ereb Altor
Tiden från typ -95 till början på 2000-talet är nog mer att likna vid en diaspora. En bunt sporadiska nätinitiativ, som Civ-modden Trakoria och nämnda Altoria. Det var först iom erebaltor.se som en slags fast punkt skapades.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,065
Location
Linköping
Projekt Altoria var något annat - och tidigare. Ett omtag på Ereb Altor efter en Sjunde konflux, drivet av Daniella "Kornella" Carlsson och Pauli "Baldyr" Paananen. Vet inte om @Baldyr fortfarande är aktiv på forumet (tror inte Kornella någonsin varit det), men mina egna minnen av hemsidan (för även Projekt Altoria var ett samarbetsprojekt) är ganska luddiga och vi kompletterar gärna den information vi redan fått in av hjälpsamma forumiter och spelprofiler!
Jag chattade en hel del med båda då vi alla tre när(-de?) ett antikenintresse av högre grad och träffade även Baldyr som dessutom har/-de den gamla da smaken att gilla Alice Cooper. Vad jag minns var deras tagning en bronsåldersantikenvariant. Kornella tecknade även en del med den äran (hoppas jag inte blandar ihop folk nu).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag chattade en hel del med båda då vi alla tre när(-de?) ett antikenintresse av högre grad och träffade även Baldyr som dessutom har/-de den gamla da smaken att gilla Alice Cooper. Vad jag minns var deras tagning en bronsåldersantikenvariant. Kornella tecknade även en del med den äran (hoppas jag inte blandar ihop folk nu).
Det är helt korrekt. Kornella var ett superfan av bronsåldern och gjorde historiskt korrekta illustrationer av kläder, rustningar etc.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,573
Location
Fallen Umber
Kornella hängde även mycket i den supertidiga Vrållådan, när den var gömd i en infosida på forumet. Även Baldyr tror jag, men mindre.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,522
Vad jag minns var deras tagning en bronsåldersantikenvariant. Kornella tecknade även en del med den äran (hoppas jag inte blandar ihop folk nu).
Det här känner jag också igen från när jag hängde där, men mycket vagt * hittar inga belägg
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
450
Location
Linköping
Jag var med på ett litet hörn i början av Altoria men var ganska ointresserad när blev mer bronsåldern/antiken som Kornella ville driva det mot. Så jag släppte det. Om jag minns rätt fanns de första tankarna på Altoria redan på DoD-forumet på Target innan lagts ned och vi flyttade till den första servern efter det. Minns ej vilken webbsajt vi hade för det, men det var systemet innan WRNU. Krille och Baldyr har nog bättre koll.
 
Last edited:

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
450
Location
Linköping
Lite webarkeologi från 1998 då Targets DoD-forum stängt (jag minns inte exakt när det stängde):

Altoria låg på Olle Johanssons server på studentnätet i Ryd (Linköping). Altoria arrangerade också scenariot Bröllopsgåvan på LinCon '99 (https://alexandria.dk/sv/data?scenarie=7514).

På Olles server låg också rollspelsforumet The Yard (öppnade 980823) dit flera av oss från Targets forum flyttade. 990201 kom denna nyhet på The Yard: "Så har då äntligen www.rollspel.nu kommit upp och forumen och länkregistret har emmigrerat dit."

19 januari 1999 angavs på www.rollspel.nu att forumet skulle öppna 1 februari. Nästa sparade version av sidan på Wayback Machine är från 20 april 1999 och det framgår där att Gardener var vår trädgårdsmästare.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,318
Location
Örebro
Vad var detta projekt Altoria?
Vid läget som det här etablerades hade jag skrivit 100 tals sidor om Soluna, så jag var inbjuden att medverka i det (kanske hjälpte också att jag var rätt god vän med både Kornella och Baldyr också), så jag har en del minnen kvar om det. Lyckligtvis har jag inte bara mitt minne att lita på, utan även en del gamla CD-rom skivor med backuppat material där på. Det här var presentationen av Projekt Altoria relativt tidigt efter att samarbetet dragit igång.

Projekt Altoria
AV ALTORIAS LEDNING

Den sjunde konfluxen var nära att bli världens undergång. Allt för att en man trotsade gudarna och väckte vreden hos den sovande Altor, alltets skapare. Under detta gudarnas krig slets Altors kropp i bitar och slungades ner på världen, som uppkallats efter urguden. Meteoritnedslagen hade säkerligen förintat allt liv på planeten om inte Jordmodern offrat sig till förmån för allt levande. De rester av civilisation som återstod efter Konfluxen sopades bort av istiden som följde. Till och med de gamla gudarna försvann och magin dog ut för en tid.
Nästan ett årtusende efter Konfluxen har istiden dragit sig tillbaka och de stora folkvandringarna avstannat. Världen är inte längre sig lik och kallas numera
Altoria.

Världen Altoria

Altoria är främst namnet på den rollspelsvärld Projekt Altoria arbetar med. Världen bygger på Drakar och Demoners spelvärld Altor, men även på verkliga historiska källor och författarnas egna fantasi.

Geografi
Altoria består av fyra kontinenter som skapades under den sjunde konfluxens meteoritnedslag, häftiga kontinentalförflyttningar och höjningar av havsnivån. Världen är fortfarande gamla Altor men kraftigt förändrad. Ereb förbands med Akrogal, Samkarna och Soluna förenades till Septiromalis och österns kontinenter bildade jättekontinenten Dzungal. I norr finns isvidderna, en kvarleva från den istid som följde i Konfluxens spår.

Väster om Ereb och Septiromalis finns Västerhavet. De två kontinenterna skiljs åt av Mare Kyprion, eller Kopparhavet, liksom Septiromalis delas av Ormsjön, även om det numera är ett innanhav. Mellan Septiromalis och Dzungal finns ett stort hav som kallas Yndargraven. Öster om Dzungal ligger Österhavet som egentligen är det samma som Västerhavet. Söder om alla kontinenterna finns Magmaoceanen.

De hav som en gång skilde de östliga kontinenterna från varandra finns inte längre, då kontinenterna numera utgör jättekontinenten Dzungal. Där staden Chronopia en gång låg finns numera en stor öken. Norra Dzungal däremot består av enorma stäpper som sträcker sig ända från Österhavet till Akrogal. Även norra Akrogal består av tillsynes ändlösa stäpper, medan de västra och sydliga delarna är påfallande bergiga. Också Erebs norra och centrala delar domineras av bergsområden, men där finns även stora skogar. Septiromalis är en mångskiftande men väldigt varm kontinent, med enorma öknar, djungler, träsk och bergskedjor.

Kulturområden
Kontinenten Ereb domineras av fyra kulturområden. De norra och centrala delarna behärskas av barbarfolken nargurer och erdirer. Nargurerna i öst lever ett hårt och kort liv, och värderar sina frihetsideal och sin ära högre än allt annat. Erdirerna i väst har ett mer hierarkiskt klanväsende och är kontinentens mest expansiva folk. Delar av sydvästra Ereb behärskas fortfarande av arvtagare till de feodala kungadömena kring Aidne-halvön. Kulturområdet karaktäriseras av konflikter mellan efterblivna och väldigt traditionsbundna stadsstater, där det forna feodalväsendet helt förlorat sin betydelse. I Mare Kyprions övärld, och längst dess kuster, florerar en uppsjö stadsstater – ättlingar till forntidens joriska och feliciska riken. Ekonomierna bygger på handel och slavarbete. Såväl handeln som krigföringen bedrivs till sjöss, och den högt stående skeppsbyggarkonsten är huvudsakligen baserad på galärskepp.

Det furgiska kejsardömet i sydvästra Akrogal är det enda rike som överlevt Konfluxen. Furgia dras dock med stora problem som en tung byråkrati, en överdimensionerad krigsmakt, anarki, inre splittring och en inkompetent kejsarmakt. Kulturen är starkt influerad av sitt forna feliciska arv, och den furgisk-feliciska kultursfären sträcker sig ända bort till Dzungal i öster. Söder om Furgia finns Badr med sina nomadiserade ökenstammar. Norra Akrogal behärskas däremot av Saka, olika ryttarfolk vars liv kretsar kring hästarna och det nomadiska livet på stäppen.

Nomadiserade ryttarfolk behärskar även helt de nordliga delarna av jättekontinenten Dzungal. De flesta av dessa folk är inte besläktade med sakafolken i väst, utan har ett orientaliskt utseende. De östra delarna av kontinenten upptas av olika länder och kulturer som har sitt ursprung i det forna jätteimperiet Tsun-Kou. Trots att så gott som hela östra Dzungal styrs av olika krigsherrar och härjas av kaos, äger man här en förvånande högtstående teknologi och vetenskap. I sydvästra Dzungal har marajjerna förslavat urbefolkningarna och gjort sig onåbara med religionens hjälp.

Stora delar av sydvästra Septiromalis är bebodda av olika reptilfolk, men även andra ickemänskliga raser behärskar delar av kontinenten. Människorna är dock i majoritet men lever i ett gytter av stammar, stadsstater och små riken. Den största och namnkunnigaste kulturen på kontinenten är Amurru i nordväst, angränsande till Badr. Det styrs enväldigt av en ledare med gudastatus, som härskar med ett mandat från himlen.

Teknologisk nivå
Altorias teknologiska nivå går hand i hand med Altorias stämning och koncept. Den förmedeltida teknologin är den rådande, men ett fåtal medeltida uppfinningar existerar ändå sedan tiden innan Konfluxen. Till skillnad från Altor har Altoria en jämn teknologisk nivå i de olika kulturerna, varför man exempelvis inte kan stöta på en blandning av antik och renässans. Skjutvapen existerar inte och detsamma gäller ett flertal uppfinningar som vi tar för givet, såsom ryggsäckar, sextanter och annan sentida teknologi. Tvåhandssvärdet existerar inte det heller då den metallurgiska kunskapsnivån är för låg för att tillverka detta renässansvapen. (Givetvis finns tvåhandsvapen, med undantag från vapen som tvåhandsyxor och annat orealistiskt.) Riddarrustningar är även de ett minne blott – i Altoria anses ringbrynjan vara en tung rustning.

Stämning
Altoria-stämningen kanske kan sammanfattas med orden realism, konsekvens och detaljrikedom. Världen är relativt fri från fantasy-inslag och ger inte heller intryck av att vara ett lapptäcke, ett hopkok av olika idéer och visioner. Istället är världen genomgående jordnära och realistisk. För att dra paralleller till vår verkliga världs historia så kommer inspirationen från förmedeltida tidsepoker, som antiken och folkvandringstiden.

Rollpersonerna i Altoria är vanliga dödliga med mänskliga egenskaper och färdigheter, fel och brister. Även om det är fullt möjligt att spela krigsherrar och andra mäktiga individer, är karaktärerna inte försedda med övermänskliga förmågor och magiska hjälpmedel, utan får överleva på den vanliga människans villkor.

Mytologiska monster och andra fantastiska varelser, magi och demoner, liksom andra fantasy-inslag förekommer givetvis även i Altoria. Sådana element får dock stå något i skymundan och ges inget större inflytande över världen och dess skeenden. Altorias stämning är med andra ord fjärran från exempelvis Ereb Altor eller Chronopia.

Regler
Altoria är en spelvärld till Drakar och Demoner och den senaste versionen av spelets regler gäller även i Altoria-sammanhang. Däremot kommer vissa delar av regelsystemet att ersättas av helt nya, världsanpassade regler. Detta gäller exempelvis vapen och rustningar, magi och shamanism, samt rollpersonsgenerering. Även andra regeltillägg kan bli aktuella men nya regler prioriteras lågt i ett inledningsskede.

Slutkommentar
Slutligen kan nämnas att Altoria inte är en statisk värld, utan den ska leva och förändras. Som spelledare kan man själv påverka världen genom att få sina äventyr publicerade, och om de kan anses vara inom ramarna för Altoria kan världen få ytterligare en "officiell" historisk vändning. Även utgången av spelarnas äventyr och kampanjer kan komma att göras till en del av det gemensamma Altoria. Det viktigaste av allt är ändå att Altoria skapas ideellt av engagerade rollspelsentusiaster, för kvalitetsmedvetna rollspelare.

Altoria lanseras preliminärt på LinCon’99 [http://www.sverok.se/lincon], där Projekt Altoria arrangerar en rollspelsturnering i Drakar och Demoner, som givetvis utspelar sig i världen Altoria. Kom gärna till Linköping och spela med oss!


Projektet Altoria

Altoria är också namnet på det projekt som arbetar med att beskriva spelvärlden.

Målsättning
Projekt Altorias målsättning är att beskriva världen Altoria och publicera den på Internet. Allt material om världen Altoria ska präglas av en inneboende konsekvens och realism. Hård granskning av allt material som skapas inom projektet säkrar materialets kvalitet. En av grundtankarna är också att Altoria ska vara helt gratis att ladda ner från Internet och att använda. Altoria är också ett sätt för oss att visa vad man kan uppnå genom ideellt arbete och att kvalitetsrollspel inte nödvändigtvis behöver vara kommersiella produkter, skapade av spelföretag i vinstsyfte.

Ett Internet-projekt
Projekt Altoria är i mångt och mycket ett Internet-projekt, då mycket av arbetet sker via Internet och det är på Altorias hemsida världen Altoria publiceras. Medarbetarna är spridda över hela Sverige, och till och med utanför landet, och kommunicerar med varandra främst via e-post, chatt och forum.

Den som vill bli medlem i Projekt Altoria bör ha e-postadress för att kunna läsa Altorias nyhetsbrev, samt ha tillgång till Internet för att kunna ta del av informationen på Altorias hemsida och för att kunna delta i debatten på Altorias forum.

Altorias hemsida
Altorias hemsida är väldigt central för projektet. Här publiceras det färdiga materialet och här återfinns all viktig information om såväl världen som projektet Altoria.

Den nuvarande hemsidan är dock enbart en arbetshemsida för oss som engagerar oss i Projekt Altoria, och där finns heller inte ännu något färdigt material om spelvärlden. Själva världen Altoria kommer att publiceras successivt allt eftersom det växer fram på en kommande hemsida. Denna hemsida skapas dock först när det finns tillräckliga kvantiteter färdigt material om världen.

Arbetssätt
Mycket av arbetet inom projektet består av diskussioner och debatter. Diskussioner pågår ständigt mellan såväl enskilda medarbetare och projektledaren, som mellan medarbetarna. Debatterna äger antingen rum på forumet, på Altorias e-postlistor eller på IRCnet.

Själva arbetet med att beskriva Altoria inleds vanligtvis med att projektledaren ber skribenten skriva en kort sammanfattning av det denne tänkt skapa, en så kallat synopsis. Det är först efter detta som det egentliga arbetet med det färdiga materialet tar vid. Allt material bearbetas sedan mycket grundligt av projektledning, textredigerare, korrekturläsare och i förekommande fall även speltestare.

Projektledning
Projekt Altoria har en projektledare som administrerar arbetet samt delegerar arbetsuppgifter och ansvarsområden till medarbetarna. Projektledaren har en projektledningsgrupp till sin hjälp som bistår och avlastar projektledaren i dennes arbete.

Att medverka i Projekt Altoria
Vem som helst kan ansöka om medlemskap i Projekt Altoria. Detta görs enklast genom ett brev till projektledaren på altoria@home.se. Det är en fördel om den ansökande bifogar textprover eller kan hänvisa till material som publicerats tidigare, förslagsvis på Internet. Annars kan man få utföra ett så kallat arbetsprov. Det är textproverna och/eller arbetsprovet som avgör om man blir antagen som medarbetare och medlem. Ansökande måste också godkänna Altorias publiceringsavtal.

 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,318
Location
Örebro
Altoria låg på Olle Johanssons server på studentnätet i Ryd (Linköping). Altoria arrangerade också scenariot Bröllopsgåvan på LinCon '99 (https://alexandria.dk/sv/data?scenarie=7514).
I ett senare skede flyttade de till Legend Hobbyspels hemsida (vilket var hemsidan som Baldyr och Kornella drev där de sålde begagnade rollspel). Tror det skedde i runt slutet av 1999 eller början av 2000, men får erkänna att jag inte är helt säker där.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,318
Location
Örebro
Hittade även världskartan över Altoria och vad jag minns gjorde Kornella den utifrån grunden. Det är dock inte den senaste kartan, för superkontinenten som kallas för Samkaluna fick senare det nya namnet Septiromalis.

Altoria-karta.gif
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,318
Location
Örebro
Nej, inte vad jag minns. Jag skrev däremot ett utkast på Jih-Pun till Krister Sundelins framtids-Ereb Altor, men det blev refuserat (med rätta) eftersom det var jättedåligt.
Du står med i arbetsgruppen för Projekt Altoria med ansvarsområde Jih-Pun. Är du helt säker på refuseringen var till Ereb ’98? 😅😉
 
Top