DoD Ereb Altors medeltid

Gaspard

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
108
Hur likt var Riotminds Caldorax och Altoria? Har aldrig tittat på den förstnämnda men känns som att båda har rejäla post-konflux settings?

Jag uppskattade Altoria skarpt när det begav sig, sökte faktiskt på projektet för ett år sedan men hamnade bara på en massa trasiga länkar. Men nu så.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,525
Hur likt var Riotminds Caldorax och Altoria? Har aldrig tittat på den förstnämnda men känns som att båda har rejäla post-konflux settings?

Jag uppskattade Altoria skarpt när det begav sig, sökte faktiskt på projektet för ett år sedan men hamnade bara på en massa trasiga länkar. Men nu så.
Jag tror inte det finns någon egentlig koppling
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
359
Location
Södertälje/Uppsala
Hur likt var Riotminds Caldorax och Altoria? Har aldrig tittat på den förstnämnda men känns som att båda har rejäla post-konflux settings?

Jag uppskattade Altoria skarpt när det begav sig, sökte faktiskt på projektet för ett år sedan men hamnade bara på en massa trasiga länkar. Men nu så.0
Min, helt oinsatta, uppfattning är att Caldorax egentligen var en separat setting som man kastade in under varumärket Ereb Altor. Där bakgrunden var typ att gamla EA förintades i en kataklysm och att en helt obekant värld steg upp ur världsdränkarflodens ebb.

Men har som sagt dålig koll, så nån får gärna rätta mej
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,319
Location
Örebro
För att förstå Altoria så får man tänka tillbaka kontexten där det skapades. Det hade rått bittra strider på Target Games DoD-forum mellan Ereb och Chronopia-spelare som spridit sig till andra ställen (här också). De värsta striderna hade ebbat ut vid det här laget också. Pauli var ett stort Trakorien-fan (och hade skrivit en modd till Civilization tidigare) så det fanns en stor kärlek till världen där. Kornella hade ett starkt intresse för det historiska och ett helhetstänkt. Dvs. allt annat än det lapptäcke som Altor var.

Grunden till Altoria föddes ur troligen exakt samma tänke som @Leon, @Mogger och company på AstroLabs har för nya Ereb: de ville presentera en enhetlig värld som hängde ihop på ett logiskt sätt. De valde dock en annan metod än AstroLabs. Istället för att revidera allt i nutid, blev sjunde konfluxen en katalysator för det hela (Pauli skrev en essä om konfluxernas roll för Altorias tillkomst). Det blev en sorts nystart där man byggde vidare på det som hade hänt - samtidigt som man kunde handvifta bort det som stack ut. Målet och visionen var nu att ge världen, Altoria, en ny enhetlig vision som inte var ett lapptäcke.

Caldarox saknade den visionen. Ska jag vara ärlig så känns det som de inte hade någon vision alls, utan de hade ett varumärke som de använde för att sälja in sin nya RuinMasters värld med för oss svenskar (jag säger inget om världens kvalitet i sig för jag har läst den för lite, men användandet av namnet Ereb Altor gjorde det till en cash grab).

Så Caldarox = girig cashgrab, Projekt Altoria = ett labor of love av fans.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Du står med i arbetsgruppen för Projekt Altoria med ansvarsområde Jih-Pun. Är du helt säker på refuseringen var till Ereb ’98? 😅😉
100%. Då är det säkert så att jag typ brainstormade Jih-Pun med Kornella, men aldrig producerade några faktiska texter om det. På den tiden var jag vida ansedd som väldigt kunnig inom Kina/Japans historia och kultur, och väldigt nära internetkompis med Kornella på grund av
#rpgonline eller vad kanalen nu hette på IRC.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Hur likt var Riotminds Caldorax och Altoria? Har aldrig tittat på den förstnämnda men känns som att båda har rejäla post-konflux settings?
Inte lika alls. Bronsåldern säljer inte. Det går i princip inte att göra något bronsåldersmaterial om ambitionen är att tjäna pengar. Möjligtvis undantaget stuff om det gamla Egypten, bronsålderns enda imagery som hoi polloi är det minsta bekanta med. Men även i den kontexten vågar jag sätta pengar på att Shogun - Total War har sålt extremt mycket bättre än Pharao - Total War.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,319
Location
Örebro
100%. Då är det säkert så att jag typ brainstormade Jih-Pun med Kornella, men aldrig producerade några faktiska texter om det. På den tiden var jag vida ansedd som väldigt kunnig inom Kina/Japans historia och kultur, och väldigt nära internetkompis med Kornella på grund av
#rpgonline eller vad kanalen nu hette på IRC.
Yeah, det låter rimligt.

Och jag utnyttjade ju själv din expertis om Kina inför skapandet av Skuggstaten så jag kan förstå du var med i den kapacaiteten. To be fair, så tror jag det var väldigt få som faktiskt lyckades producera några texter. Konventsscenariot är ett exempel, Sedan skrev Pauli ett par texter och jag skrev en handfull sådana outlines också som var i reviderings- eller granskningsfasen då projektet mer eller mindre rann ut i sanden.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Yeah, det låter rimligt.

Och jag utnyttjade ju själv din expertis om Kina inför skapandet av Skuggstaten så jag kan förstå du var med i den kapacaiteten. To be fair, så tror jag det var väldigt få som faktiskt lyckades producera några texter. Konventsscenariot är ett exempel, Sedan skrev Pauli ett par texter och jag skrev en handfull sådana outlines också som var i reviderings- eller granskningsfasen då projektet mer eller mindre rann ut i sanden.
To be fair, min "expertis" bestod i gott minne, en 15 poängs högskolekurs och en handfull böcker lästa. Jag råkade kunna mycket mer om det gamla Kina än nästan alla andra, men det är bara för att folk av någon anledning är sjukt ointresserade av denna magnifika civilisation. Jag besitter verkligen inte någon expertis på området egentligen, varken nu eller då.

Vill du veta något jag verkligen är expert på? 800-talets Iran, eller perioden som kallas "The Iranian Intermezzo". För det ägnade jag ett halvår år att researcha på betald arbetstid när vi gjorde "Legacy of Persia" till Crusader Kings.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,182
Location
Ereb Altor
Jag vet att det finns ett äldre projekt, erebaltor.se , som gett upphov till en wiki och den del texter. Men själva projektets historia har jag svårt att hitta något om, vem det var som drog igång det, när det startade, större händelser inom communityt.
Erebaltor.se drogs igång av Tobias Tranell, som senare skulle bli FL:s (med flera) kartritare, men som nu gör helt andra grejer (nått med datorspel tror jag), 2007 och var till en början tungt baserat på hans fantastiska och realistiska kartor över Ereb Altor. Mellan åren 2007 och nån gång på 2010-talet var forumet väldigt aktivt och spottade ut sig material. Det var oerhört kreativt. Det fanns grovt sett två falanger, de som ville bevara Ereb Altor exakt så som Äspel skapat det och varsamt restaurera enbart där det tvunget behövdes och de som ville kasta ut allt som inte uppfattades ha tillräckligt hög verkshöjd och skapa nytt (gissa vilken falang jag tillhörde? :) ). Men den största händelsen var när projektet runt 2009 började växa så stort att man faktiskt kände sig som en värdig arvtagare och började undersöka hur det låg till med upphovsrätt och varumärke. Jag var inte själv involverad i detta, men var tillräckligt nära för att veta vad som hände.

Naivt nog frågade man Riotminds om lov, och eftersom Riotminds ägde varumärket Drakar och Demoner menade man sig äga allt som hade med det varumärket att göra, inkl. alla texter, bilder och Ereb Altor. Väl medveten om att detta inte stämde ansökte RM om att registrera varumärket Ereb Altor. Man fick nej (vilket går att se på PRV). Men, det höll man för sig själv och fortsatte att sätta käppar i hjulet för alla som ville ge ut material baserat på de gamla produkterna (Erik Granström fick ta till juridisk expertis för att använda material han själv skrivit då RM ansåg sig äga det med, men Erik vann till slut, varför Svavelvinter RPG och romanerna kunde släppas).

Erebaltor fortsatte att producera texter men RM hade inte gett upp. 2013 var det dags för nästa dust när RM laddade upp alla DoD PDF:er de laddat ner från Pirate Bay och skrev "© Riotminds" på dem. Dock fick de ta ner allt som hade med Trakorien att göra eftersom Granström sett till att skydda sina alster efter den förra processen. Jag vet inte vilka planer RM hade med detta, men jag är tämligen säker på att det inte var för att vara snälla...

2015, tror jag, ansökte RM igen om att registrera Ereb Altor som varumärke, och pga av ändrade EU-regler fick de igenom ansökan. De hade dock ingen plan för vad de skulle göra med det och resultatet blev Ereb Altor: Caldarox, som rent affärsmässigt får anses vara en riktigt miss, med tanke på hur populärt Ereb Altor är. Produkten i sig hade heller inget med Ereb Altor att göra. Inför arbetet med Ereb Altor intervjuade vi Max Herngren, som skrev Kaldarox, och ingen skugga ska falla på honom, men vi fick insyn i arbetet. Och, ja, det är inte riktigt så vi jobbar om man säger så. Kaldarox hade funkat betydligt bättre som helt fristående spelvärld.

Erebaltor.se blev därför fortsatt ett hobbyprojekt och eldsjälarna sökte sig vidare till andra plattformar. Alla texter finns dock bevarade och det är en verklig kulturskatt (även om jag saknar källhänvisning i wikin! :) ) För egen del är cirkeln sluten, då vi ju snart släpper Ereb Altor.

Edit: Att erebaltor.se kom att kväsas av RM är min egna tolkning, och det är inte säkert att den delas av andra som var involverade, men jag kan inte se projektet ur ett historiskt perspektiv utan att redogöra för hur RM hanterade en grupp glada hobbyamatörer på nätet.
 
Last edited:

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
559
Location
Gävle och Åland
Rörande min hompadans med RM när det begav sig, så har jag säkert kvar all korrespondens om någon skulle vara arkeologisk intresserad av den saken på djupet. Det började med att jag, liksom erebaltor.se, tog kontakt med dem i all vänskaplighet. Snart framgick emellertid att silkesvantar var helt fel klädkod i RMs sällskap. Vidare att de varken kunde eller ville skilja mellan upphovsrätt och varumärke och heller inte var intresserade av att få saken förklarad (jag hade då jobbat med immaterialrätt på MySQL och hade bättre kläm vill jag påstå). Så saken gick till PRV med ansökningar och protester rörande varumärkena Svavelvinter och Trakorien, varpå jag fick rätt.

Detta var alltså EFTER att romanen Svavelvinter publicerats. RMs utgångbud var milt överseende med detta påstådda varumärkseintrång, men att jag för eventuella nya upplagor behövde deras tillstånd, underförstått mot betalning.
 
Last edited:

Birkebeineren

Veteran
Joined
9 Feb 2016
Messages
44

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
359
Location
Södertälje/Uppsala
Tydligen hade Kornella ett konto här, och inte bara det. Hon verkar ha varit den åttonde personen att regga sej om jag kan mitt XenForo rätt. Fast om forumet huserade på nån annan mjukvara innan säjer nog inte numret så mycket.

Nu kan man tro att jag ägnat mej åt nåt Altoria-gräv, men i ärlighetens namn hittade jag kontot genom ett inlägg där hon rättade nån angående vilka språk man pratar i Kazakstan, så det var väl mer slump än nåt annat.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,131
Tydligen hade Kornella ett konto här, och inte bara det. Hon verkar ha varit den åttonde personen att regga sej om jag kan mitt XenForo rätt. Fast om forumet huserade på nån annan mjukvara innan säjer nog inte numret så mycket.

Nu kan man tro att jag ägnat mej åt nåt Altoria-gräv, men i ärlighetens namn hittade jag kontot genom ett inlägg där hon rättade nån angående vilka språk man pratar i Kazakstan, så det var väl mer slump än nåt annat.
Kornella ingick i den grupp Gardener samlade för att skapa rollspel.nu.
 

HerrKingsley

Veteran
Joined
7 May 2024
Messages
3
Väldigt intressant tråd. Jag är själv på jakt efter inspiration till ett äventyr som slutar i den sjunde konfluxen. Där alla icke mänskliga raser antingen flyr eller förvisar mänsikorna från sin dimension. Vilket lämnar människorna ensamma utan magi på Altor eller en version av Altor.

Hittade den här fantastiska sidan som beskriver tidslinjen för Altoria? https://web.archive.org/web/2001072...byspel.com/altoria/spelvarlden/tidslinje.html
 
Top