Nekromanti Ereb Altor - Projektet

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Re: Lite förtydliganden

Se mitt inlägg om upphovsrätt. Jag tror som sagt inte att det finns så mycket att bekymra sig om. Ereb Altor är inget varumärke och begreppet har hur som helst inte någon kommersiell potential i nuläget. Dessutom talar vi här om en helt okommersiell användning där mildare regler gäller såsom Han påpekar ovan. Upphovsrätterna har enligt min mening återgått till upphovsmännen men det enda sättet att reda ut saken slutgiltigt vore förmodligen genom rättlig prövning. En sådan lösning tror jag ingen har intresse av, särskilt som inga pengar finns att vinna. Låt oss istället ägna energin till att utveckla rollspelshobbyn i Sverige.
I en så smal hobby som rollspel så är det ju dessutom så att allt som gör att man får mer aktivitet och mer utövare (utom D&D/d20 såklart) är bra för alla aktörer. Producenterna konkurrerar egentligen inte, de samarbetar om att bygga upp en tillräcklig kundbas.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Är planen........

Vad då "långt in i framtiden" och "kanske"?
"När det är klart" respektive "om det blir klart".

Vad är meningen med www.erebaltor.se om det inte är att lägga ut material i pdf?
Kanske att 1) sammanställa materialet i första hand, och 2) lägga ut det som text på webben (dvs som HTML) medan det sammanställs och redigeras?
 

Spelknepe

Veteran
Joined
24 Jan 2007
Messages
86
Location
Helsingborg
Re: Är planen........

Vårt mål är givetvis att lägga ut materialet på hemsidan, samt att skapa en gratis PDF med allt samlat.

När detta blir klart vet jag inte, beror på hur flitiga vi alla är.

Meningen med www.ErebAltor.se är att gemensamt uppnå dessa mål genom en utgångspunkt och en samlingsplats för de med samma vision.

Se Krilles svar för förtydligande... :gremsmile:

Hälsningar
/Spelknepe
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: I begynnelsen

Ja dåså, om du står bakom projektet också så finns det ju inget att diskutera... bara att köra! :gremsmile:
 

theodåre

Veteran
Joined
4 Aug 2005
Messages
128
Med all respekt så tror jag faktiskt att du har fel Brior.

Inarbetning är - liksom Tomas skriver - en viktig praxis i svensk rätt om varumärken, där man sällan tar hänsyn till "undervarumärken" utan ser till helheten. Rent generellt alltså.

Theo-(som snor Hans byline)-som-inte-lägger-någon-värdering-i-resten-av-det-som-står-i-denna-tråd.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Inarbetning är - liksom Tomas skriver - en viktig praxis i svensk rätt om varumärken, där man sällan tar hänsyn till "undervarumärken" utan ser till helheten. Rent generellt alltså.
För det här specifika fallet - Ereb Altor alltså - så uppstår då några följdfrågor:
- Finns det företag som gav ut produkter under samlingsnamnet Ereb Altor kvar?
- Om ja, kommer företaget att försökt hävda sin rätt gentemot ideellt arbetande entusiaster?

Om nej torde rätten till namnet tillhöra Anders Blixt och Nils Gulliksson. Något säger mig att ingen av dem kommer att ha några invändningar emot ett ideellt Ereb Altor-projekt.

Dewil
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Om inte hela Drakar och Demoner Ereb Altor hängde med till Paradox som nu vill hyra ut licensen till Speleknepe? (Till riotminds stora förtret).

Eller, tänker jag fel?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,499
Location
Stockholm
Ja, du tänker fel

VD för Paradox = Theodore Bergquist

VD för Riotminds = Theodore Bergquist

Så jag tror inte Paradox kommer att licensiera Ereb Altor bakom ryggen på Riotminds, om man säger så.

/M
 

theodåre

Veteran
Joined
4 Aug 2005
Messages
128
Hehe.. förutom att Paradox Entertainment endast ägde de interaktiva rättigheterna och som idag ägs av Paradox Interactive, och att RiotMinds köpte resten och att Paradox Interactive ägs av en person som äger stora delar av Riotminds :gremwink:

ugh.. hängde du med?

theo
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,566
Location
Helsingborg
Re: Ereb Altor - Projektet [edit, fixad länk]

"Inarbetning är - liksom Tomas skriver - en viktig praxis i svensk rätt om varumärken, där man sällan tar hänsyn till 'undervarumärken' utan ser till helheten. Rent generellt alltså."
Ja, men det är mest en lagdel som känns som ett tillägg och är svår att få igenom. Det ringde en klocka, både via mina studier (där jag har sett, för mig, självklara val som inte gått igenom), men också en specifik rollspelssituation med varumärken.

Viking Line behöver inte regga sitt varumärke, då varenda svensk individ vet vad det är.
Drakar och Demoner är mer tveksamt.
Ereb Altor? Eeeh, nä. Jag tror inte att så många ickegamers vet vad det är.

Men liksom. Vad diskuterar vi om? Att någon kommer tycka att det här en intrång på någons varumärke? Det kommer liksom inte att hända. Visst, det är bra att man är inläst och vet vad man håller på med så att man kan undvika onödigt tjafs, men sannorlikheten att något kommer att hända är rätt minimal. Särskilt när de inblandade verkar ge sin välsignelse. :gremsmile:

/Han som hittade en tråd på sverokforumet och då finns det ändå ett mangakonvent som heter samma sak
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Re: Ja, du tänker fel

VD för Paradox = Theodore Bergquist

VD för Riotminds = Theodore Bergquist

Så jag tror inte Paradox kommer att licensiera Ereb Altor bakom ryggen på Riotminds, om man säger så.
Jag har sett VD-ar göra betydligt mer förvirrade saker än så...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,499
Location
Stockholm
Jag bjuder igen (OT)

Det mest förvirrade jag har varit med om som företagsledare (jag hade hand om personalsidan ett tag för fem år sedan) var att vi anställde en kille på förmiddagen och sparkade honom på eftermiddagen. Och det var inte för att han förvandlades till en galning, utan för att majoritetsägaren överraskade oss med en besparingsdrive.

Tja ... vad säger man? Man har inte mycket att sätta emot när de som har riskkapitalet säger sitt, så att säga. :gremlaugh:

/M
 

TheKid

Veteran
Joined
29 Jan 2007
Messages
7
Re: Ereb Altor - Projektet [edit, fixad länk]

>Ereb Altor? Eeeh, nä. Jag tror inte att så många ickegamers
>vet vad det är.

Nu är det dock av betydlese just vilka man riktar sig till. I detta fallet de som håller på med rollspel. Som PRV själva skriver på sin sida om inarbetning:

"Ordet eller symbolen har då blivit allmänt känt bland dem som varan eller tjänsten riktar sig till. "

Därmed inte sagt att det är det enda kravet.

Som dock har konstaterats redan så är frågan dock av mer akademisk karraktär, därmed inte sagt att den är ointressant...

Ändring: Avslutningsvis kan det sägas att varumärke i Sverige främst handlar om näringsverksamhet. Så länge man inte bedriver näringsverksamhet så är det svårt att inkräkta på ett varumärke. Dessutom sä är väl Ereb Altor ett namn på en värld, knappast ett namn på varor eller tjänster. Fast det kanske räcker?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Re: Jag bjuder igen (OT)

Det mest förvirrade jag har varit med om som företagsledare (jag hade hand om personalsidan ett tag för fem år sedan) var att vi anställde en kille på förmiddagen och sparkade honom på eftermiddagen. Och det var inte för att han förvandlades till en galning, utan för att majoritetsägaren överraskade oss med en besparingsdrive.
Kan inte vara roligt att behöva vara den som överlämnar det beskedet, eller för den delen den som ska behöva skriva tjänstgöringsintyg...
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
559
Location
Gävle och Åland
Med all respekt så tror jag faktiskt att du har fel Brior.

Inarbetning är - liksom Tomas skriver - en viktig praxis i svensk rätt om varumärken, där man sällan tar hänsyn till "undervarumärken" utan ser till helheten. Rent generellt alltså
Inarbetning förtjänar verkligen all respekt. Min poäng var snarast det som TheKid påpekade:

Dessutom sä är väl Ereb Altor ett namn på en värld, knappast ett namn på varor eller tjänster.
Men om nu Theodåre är den Theo jag förmodar och därmed representerar väsentliga rättigheter i sammanhanget så blir väl frågorna ovan mest avhängiga era åsikter och avsikter. Som jag förstått Spelknepes projekt så rör det sig om en icke-kommersiell dokumentation av en nostalgisk spelvärld där ingen har några avsikter att störa varumärket "Drakar & Demoner"® utan snarare är positiva till allt som gynnar rollspelshobbyn. Själv har jag förklarat mig villig att släppa mitt gamla spelmaterial under öppen creative-common-licens. Törs man utmana till liknande storsintheter från Sveriges ledande rollspelsleverantörer? (nej, slå mig inte snälla Järnringen!)
 
Top