Nekromanti Ereb Altor - Projektet

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,868
Location
Stockholm
Typsnitt ...

Logotypen till Drakar och Demoner 82 och 85: Ingen aning (trots att jag just gått igenom fler än 1800 typsnitt på MyFonts). Men jag ska försöka gå till botten med saken.

Logotypen till Drakar och Demoner 91 och Chronopia: Weiss Rundgotisch
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Barcelona-brödtext

1985, när jag var nyanställd på Ä-spel, valde jag typsnittet Barcelona för Drakar och Demoners brödtext. Det användes första gången i Monsterboken.



<font size="1">EDIT: Jag lade in en bild på typsnittet ifråga. /Dante</font size>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Well, tycker att du har lycakts ganska bra med den där mallen. Är en bra grund att börja ifrån.
Sålänge det bara är lättöverskådligt & användarvänligt både för spealrna & framförallt som SL så är jag nöjd.
 

Spelknepe

Veteran
Joined
24 Jan 2007
Messages
86
Location
Helsingborg
Well, tycker att du har lycakts ganska bra med den där mallen. Är en bra grund att börja ifrån.
Sålänge det bara är lättöverskådligt & användarvänligt både för spealrna & framförallt som SL så är jag nöjd.
Tackar för det! Bra med kommentarer.
Från det ena till det andra... riktigt schyssta bilder du har tagit!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tackar för det! Bra med kommentarer.
Var sålite så !
Alltid kul att kunna dra ett litet strå till projektet dit. Är som sagt villig att hjälpa till med det lilla man kan hjälpa till med.

Från det ena till det andra... riktigt schyssta bilder du har tagit!
Tack så mycket !!
Är väll lite av en sådn där hobby man har att fota.. Om det är nån som har användning av bilderna å gör det !!
Berätta åxå gjärna vad ni använt dem till !!

/ Johan K, din konventspapaprazzi i verkligheten.. :gremgrin:
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag funderar lite men först måste jag säga att dina kartor är sjukt snygga. Mycket ambitiöst! Kan sitta i tammar och kolla på dom. :gremlaugh:

Men, på kartorna så har du lagt in namn från det som tidigare skrivits till Ereb. Men, nu när du/ni/vi har chansen: ska man inte ändra, göra om, förbättra, nyskapa och skapa en liknande men bättre stämning i det som görs på www.erebaltor.se än vad som tidigare gjorts. Många inlägg berör problematiken som fanns med gamla Ereb. Många författare och ingen enhetlig styrning. Nu finns chansen att "rätta till" allt det där som man tidigare inte tyckte om/ inte funkade.

Nu finns chansen att göra det där Ereb Altor som alla drömt om! :gremwink:
 

Spelknepe

Veteran
Joined
24 Jan 2007
Messages
86
Location
Helsingborg
Visst är det en god tanke... men det medför massa frågor...

* Vem bestämmer vad som ska ändras? Det som du tycker är bra kanske en annan tycker är dåligt, medan en tredje inte tycker något alls.

* Vem ska vara ensam författare. Det vore ett mega-jobb för en person att skriva allt med hans egna ord.

* Har inte Ereb Altor blivit så populärt tack vare dess nuvarande stämning? :gremwink:

Vårt mål är att...

* Fylla ut Ereb med den information som saknas
* Behålla så mycket av det officiella materialet som möjligt
* Skapa ett bättre sammanhang
* Försöka att lyfta fram en skön stämning
* Samla allt på en plats

Kollar man på forumet så ser man några författare och viljor under något som inte verkar ha struktur alls. Detta kaos kommer sedan att arbetas på för att skapa just det där sammanhanget jag pratar om... om vi lyckas återstår att se, allt beror ju på er och er goda vilja! :gremwink:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vem bestämmer vad som ska ändras?
Köer enligt wikipedias modell: låt alla ändra som vill, men logga förändringarna och ge utrymme för diskussion. Ha övervakande redaktörer som i princip ser till att förändringarna och diskussionerna sköts utan flamewar.

Vem ska vara ensam författare.
Återigen, låt dem som vill skriva skriva. Ensam författare är bara dumt. Uppmana folk att ta hänsyn till andras skapelse. Det är inte författarna som är problemet så mycket som avsaknad av styrning.

Har inte Ereb Altor blivit så populärt tack vare dess nuvarande stämning?
Jag tror mest att det blev populärt för att det var spelvärlden till det första (och länge enda) svenska fantasyrollspelet. Dessutom var det den första spelvärlden (och återigen länge enda) fantasyspelvärlden på svenska.
 

Spelknepe

Veteran
Joined
24 Jan 2007
Messages
86
Location
Helsingborg
Köer enligt wikipedias modell: låt alla ändra som vill, men logga förändringarna och ge utrymme för diskussion. Ha övervakande redaktörer som i princip ser till att förändringarna och diskussionerna sköts utan flamewar.
Jag är ju inte så värst bra på detta med Wiki. Har väl iofs aldrig satt mig in i det. Finns det någon frivillig som vill ta hand om Wiki-delen på www.erebaltor.se så är ni välkomna. :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Jag är ju inte så värst bra på detta med Wiki. Har väl iofs aldrig satt mig in i det. Finns det någon frivillig som vill ta hand om Wiki-delen på www.erebaltor.se så är ni välkomna.
Jag har ingen större lust att hålla i det, men om du vill prova på wikis så kan du titta på RPG Labs wiki, speciellt då sandlådan. I sandlådan kan du glatt experimentera, och den återställs till grundläget varje natt, så även om du effar upp så gör det inget.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Varför kan inte du vara redaktör (tillsammans med några som du trivs att jobba med) och bestämmer vad som håller och inte håller.

Jag är inte mycket för det där helt fria, när alla ska få utrymme och göra vad de vill och skriva vad de tänker. :gremwink:

Tänk om jag vill ha troll med automatgevär och gula vingar som lever på att äta kärlek av alver. Vem bestämmer då att de inte passar in i Ereb Altor. Det jag vill säga är att det kommer ju finnas gränser för allas kreativitet. Men vem ska sätta gränserna och vem ska bestämma vad www.erebaltor.se ska bli? Jag antar att det är du?

Och om du säger nej till mina flygande troll så kan du lika gärna säga nej till en massa annat.

Så tycker jag. :t6b-5:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag är ju inte så värst bra på detta med Wiki. Har väl iofs aldrig satt mig in i det.
Kika gärna på Andra Imperiet Online, wikin till Skymningshem: Andra Imperiet, för att få en liten smak om hur det kan göras. Vi som gjorde spelet hade oändlig hjälp av en wiki när vi arbetade på det.
 

Spelknepe

Veteran
Joined
24 Jan 2007
Messages
86
Location
Helsingborg
Ereb Altor - Kommentarer

Hej alla!
Mycket frågor om upphovsrätt har cirkulerat de senaste dagarna. Till min glädje börjar saker och ting falla på plats, inte minst med att bl.a. Erik Granström troligtvis ger sitt godkännande om att hans material får användas under speciella omständigheter. (Se www.erebaltor.se/forum för närmare detaljer)

Anders Blixt har även han godkänt detsamma - att hans material får användas under samma omständigheter som Erik Granströms.

Jag har kontaktat Marcus Thorell (som har skrivit modulen Barbia), och även han är nyfiken och villig att titta närmare på ett sätt för oss att använda hans material.

Problemet är dock att hitta de andra kufarna som har bidragit till Ereb Altor - Jonas Lindblom (Hynsolge), Christer Regebro (Cereval), Ulf Schyldt (Jorduashur), Jonas Eriksson (Klomellien), Johan Ullén (Felicien)... för inte finns det någon här som heter sådär va? :gremtongue:

Ta gärna en titt på det som har publicerats och diskuterats än så länge. Det behövs fler kommentarer från er experter. Även om ni inte spelar eller använder er av Ereb Altor, känn er fria att påpeka, uppmuntra, förkasta eller försköna vad ni vill.

www.ErebAltor.se



Mvh
/Tobias "Spelknepe" Tranell
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Re: Ereb Altor - Kommentarer

Fantastiskt initiativ, och fantastiska kartor!

För att bidra med något konstruktivt. Om jag hade varit redaktör för det här projektet så hade jag först och främst spikat en historia, lite karaktäristiska drag hos länderna, konsekvent kultur och språk och sedan låtit folk ta vid efter det. Att bara sätta sig ner och skriva om Ereb Altor ger mig magont bara vid tanken, men med en gedigen grund blir det hela både mer strömlinjeformat och mer lätthanterligt.

Och varför behålla allt och göra om pyttelite? I princip är ju isåfall jobbet nästan klart iom de läckra kartorna. :gremsmile:

Nä, ta steget fullt ut och bygg upp ett nytt Ereb som hedrar sin föregångare istälet för en nygammal kopia. Jag har redan Erebmodulerna och hela skiten. Jag är inte intresserad av att kunna ladda hem en PDF som upprepar det. Men jag är ruggigt intresserad av en PDF som uppdaterar Ereb och ger mig en ny värld. Ereb är på många sätt nostalgisk skåpmat men haterat på rätt sätt så kan det bli en fatastisk succé.

Jag håller tummarna och väntar ivrigt på nästa karta! :gremsmile:
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Ereb Altor - Kommentarer

Ja, precis.

Och jag har tagit upp det tidigare. Spelknepe, TA DITT ANSVAR! :gremwink:

Du är ägare av erebaltor.se och jag hoppas och tycker att du borde ta några snubbar som du gillar och som är duktiga och fungera som en redaktion. Dra fram riktlinjer. Vad ska hända i Ereb, har den femte konfluxen redan varit och vad hände? :gremconfused:

Håller Erebos, som nu är det största riket i Kopparhavet (har tagit Zorakin och Kardien), på med ett fortsatt storkrig och har mött på hårt motstång från en Felicisk/ Nidländsk flott? :gremwink:

Det fins massa saker att fundera över, men jag hoppas som Traffaut skriver, att det blir ett nytt Ereb Altor, och inte bara det gamla nostalgi Ereb, för det har vi ju redan. :gremtongue: :t6b-6: :t6b-6: :t6r-4:
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Ereb Altor - Kommentarer

Nä, ta steget fullt ut och bygg upp ett nytt Ereb som hedrar sin föregångare istälet för en nygammal kopia. Jag har redan Erebmodulerna och hela skiten. Jag är inte intresserad av att kunna ladda hem en PDF som upprepar det. Men jag är ruggigt intresserad av en PDF som uppdaterar Ereb och ger mig en ny värld. Ereb är på många sätt nostalgisk skåpmat men haterat på rätt sätt så kan det bli en fatastisk succé.
Varför inte i så fall nöja sig med Mundana?

Dewil
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Re: Ereb Altor - Kommentarer

[ QUOTE ]
Varför inte i så fall nöja sig med Mundana?

[/ QUOTE ]

Jag tycker inte att Mundana är ett uppdaterat Ereb Altor. Visst delar av Mundana har sina poänger med världen i stort intresserar mig inte. Däremot intresserar Ereb mig.

Jag hoppas Spelknepe tar chansen att göra som jag och Andy föreslagit och tar Ereb på allvar. Jag tycker den världen är värd en chans till.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Ereb Altor - Kommentarer

Som huvudansvarig för religionsbiten kan jag säga att jag gör en del omtolkningar av saker och ting. Mina idéer om den Lysande Vägen har tidigare dykt upp här på forumet och utvecklats en del på erebaltor.se, och det jag nu skriver om den krûnska religionen Ashîna är med nödvändighet till större delen nyskapat material. Jag vill liksom du inte sitta fast i det gamla, även om man givetvis ska känna igen sig och kunna använda gammalt material utan att behöva ändra en massa.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Re: Ereb Altor - Kommentarer

[ QUOTE ]
Jag hoppas Spelknepe tar chansen att göra som jag och Andy föreslagit och tar Ereb på allvar. Jag tycker den världen är värd en chans till.

[/ QUOTE ]

Efter att ha kikat runt lite verkar det som att det är precis det som de gör. Hatten av.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Ereb Altor - Kommentarer

Efter att ha kikat runt lite verkar det som att det är precis det som de gör. Hatten av.
Tack och lov är mitt intryck det motsatta - din vision förefaller för mig vara att kasta ut barnet med badvattnet.

Dewil
 
Top