Ereb Altor i ny form [KH]

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Nu när vi snackar EA och Chronopia m.m. tycks det mig att det finns en del av er som inte har läst Kopparhavets hjältar. Vi har lagt ner rätt mycket tid på att få ordning på lapptäcket samtidigt som vi är trogna stämning och upphovsmäns ambitioner.

Det har överlag pratats rätt lite om detta på forumet, vilket kanske är lite märkligt, givet vilken kulturgärning vi gjort... ;)

Så, detta är tråden för det. Frågor, svar, beröm och ifrågasättanden!
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Ok - jag börjar med en dum fråga!
Jag tittar på den gamla färg-kartan över Ereb Altor. Och så tittar jag på den nya Kopparhavets-hjältar kartan i regelboken.
Jag känner igen en hel del namn, andra är nya och en del har försvunnit.

Syns det att de första kartan representerar ett dåligt lapptäcke, och att den andra kartan är den fixade versionen?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Mer allvarligt: fanns det några explicita eller implicita regler som ni höll er till då ni skapade världen för KH?

Nu får jag erkänna att jag inte läst KH, men min uppfattning är att det är en varsam men kärleksfull tolkning av Ereb, med många nya och egna influenser. Om någon var sugen att göra samma sak för, säg, Chronopia, vilka råd skulle du ge då?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Syns det att de första kartan representerar ett dåligt lapptäcke, och att den andra kartan är den fixade versionen?
Inget ont om lapptäcken, så länge lapparna matchar ;)

Ändringarna på kartan till Kopparhavet är delvis precis effekten av hur vi skapat lite tightare sammanhang, men också en effekt av att bygger på det material vi har fått upphovsrättsmans godkännande att använda.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Mer allvarligt: fanns det några explicita eller implicita regler som ni höll er till då ni skapade världen för KH?

Nu får jag erkänna att jag inte läst KH, men min uppfattning är att det är en varsam men kärleksfull tolkning av Ereb, med många nya och egna influenser. Om någon var sugen att göra samma sak för, säg, Chronopia, vilka råd skulle du ge då?
Jag kan för lite om Chronopia för att svara på det. Jag vet inte ens om våra principer är applicerbara.

Vi hade en känsla av vad Ereb Altor var. Redan innan vi började skriva. Men vi tyckte inte alltid att den känslan fångades i materialet. Istället för att bygga vidare på den fantasiska bas som Ereb Altor hade valde man alltid att utforska helt nya områden, och lät sällan (eller aldrig) dessa påverkas av redan etablerat material.

Vår utgångspunkt var därför de tidiga Sinkadusartiklar där @Mekanurg och @Brior målade upp grunden till Ereb Altor. Det var detta vi byggde vidare på. Standing on the shoulders of giants, om man så vill. Vi tyckte att materialet var så bra att det förtjänade att vara betydligt mer definierande. Sedan tog vi steg för steg och byggde ut världen. Inte sällan gick vi tillbaka till de historiska och samtida källor Erik och Anders utgått ifrån, men vi lade såklart till en del eget.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Hur landade ni i att just kopparhavet skulle stå i centrum? Var sjöfart något som ni gillade redan från gamm-Ereb, eller var det något som kom fram under arbetets gång då mejslade fram ”grejen” med Ereb?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Hur landade ni i att just kopparhavet skulle stå i centrum? Var sjöfart något som ni gillade redan från gamm-Ereb, eller var det något som kom fram under arbetets gång då mejslade fram ”grejen” med Ereb?
Om man gillar iden med ätter, hus, gillen och stadsstater snarare än stora länder... så är ju ett stort hav med en del öar en utmärkt geografi.

Jag har INGENTING med skapandet av Kopparhavet att göra.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Hur landade ni i att just kopparhavet skulle stå i centrum? Var sjöfart något som ni gillade redan från gamm-Ereb, eller var det något som kom fram under arbetets gång då mejslade fram ”grejen” med Ereb?
Ja. Det var tydligt väldigt tidigt att vi ville ha ett tydligt sjöfartsfokus. För mig handlade det dels om underuttnyttjade inspirationskällor som barbareskpirater, malteserriddare och galärkrigföring, och att sjöfart och sjöröveri är ett sådan uppenbar äventyrsmotor - laglöshet, skattjakt, fartyget som en förenande plats för gruppen.

Sedan är det ju ett starkt men inte dominerande tema. Jag brukar säga att KH handlar om pirater, riddare och besvärjare - och alla de tre elementen är viktiga. (framförallt handlar det ju om Äventyrare, så de tre kategorierna får väl ses som deklinationer av det underliggande temat).

Och visst, det finns ju en modul till gamm-Ereb med ett liknande namn som vi kanske inte var helt nöjda med just ur lapptäckessynpunkt. Istället för att ha koggar, antika galärer och galeoner sida vid sida (och att allt till slut ändå blir karibiska 1600-talspirater) så ville vi ge kopparhavets korsarer och pirater en tydlig profil
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Om man gillar iden med ätter, hus, gillen och stadsstater snarare än stora länder... så är ju ett stort hav med en del öar en utmärkt geografi.
Så är det ju också. Tanken är att maximera antalet äventyrspunkter. Ett berg, en ö, ett adelshus, ett gille - alla är de äventyrsmiljöer och aktörer som man RP kan interagera med direkt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Hur landade ni i att just kopparhavet skulle stå i centrum? Var sjöfart något som ni gillade redan från gamm-Ereb, eller var det något som kom fram under arbetets gång då mejslade fram ”grejen” med Ereb?
Det var egentligen givet från börja. Projektet föddes i en tråd här på forumet. Som jag tyvärr inte hittar nu. Men där spikade vi grunderna och att fokus skulle vara Kopparhavet.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
576
Location
Göborg
Vi hade en känsla av vad Ereb Altor var. Redan innan vi började skriva. Men vi tyckte inte alltid att den känslan fångades i materialet. Istället för att bygga vidare på den fantasiska bas som Ereb Altor hade valde man alltid att utforska helt nya områden, och lät sällan (eller aldrig) dessa påverkas av redan etablerat material.
Jag tror det är det här som jag tycker skaver i Ereb Altor i Äventyrsspels version. Några andra saker är hur magi påverkar världen. Alla har stort behov av att kommunicera, med magi gör det möjligt att både spionera och kommunicera över stora avstånd. Hur vanliga i magiker? Det står att magiska föremål är svindyra men så är också magisk forskning.
  • Hur mycket skulle en fartygskapten vara intresserad av att betala för att få symbolen Bevara ristad på sina färskvattentunnor? För att inte tala om en köpman att få den ristad på sina tunnor med färska purpurräkor som skall forslas tvärs över Kopparhavet mitt i sommaren?
  • Hur mycket skulle en härskare inte vara villig att betala för en kristallkula som gör att denne kan se in i sina fienderas fästningar?
  • Hur mycket skulle inte en fältherre vara villig att betala för en lönnmördarmagiker eldbollade fiendens fältherre? Eller kunna skicka en order till ett kompani som ligger dolda att nu är det dags att anfalla?
  • Vad skulle det vara värt för en sjöman att ha en guldring i örat som ger dem Vattenandning, Flyta och en omvänd Varseblivning så alla inom 500 m vet var han är?
  • Hur mycket skulle det vara värt att kunna resa mellan två orter snabbare än en häst galopperar (särskilt med tanke på alla banditer i skogarna)? I Dödens dal införde jag av den anledningen Rock Airlines...
  • Hur mycket skulle en bestulen beredd att betala för att en magiker skall lägga Syn och kunna berätta vem tjuven är? Vilken stadsvakt har inte en sådan magiker i sin sold? Är inte en tjuv en anakronism i en fantasyvärld?
Om vi antar att en symbolist ser en affärsmöjlighet och sitter själv och två stycken lärlingar på att rista symboler varje måndag på allsköns föremål, hur lång tid dröjer det innan fler magiker ser samma möjlighet? Enligt principen om tillgång och efterfrågan borde det finnas gott om magiska föremål med Sigill.

Om vi har det här fallet, hur påverkas inte samhället av det? Borde inte arkitekturen vara anpassad i större utsträckning för flygande anfall? Borde inte varje härskare med självbevarelsedrift låta inreda sina tronsalar i järn och sätta armband av järn på alla magiker som är på besök? Visst, de kanske inte gillar det, men det står dem fritt att lämna staden om det inter passar och härskaren har 200 soldater i järnrustningar och alla pilar är försedda med järnspetsar...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Så, för att utveckla detta med lapptäcket. Min uppfattning är inte att ambitionen med Ereb Altor var att det skulle vara ett lapptäcke. Tvärtom ser vi tydligt hur Erik sydde ihop Trakoriska öarna, Ransard, Magilre m.m. och gav dem flera tydliga och subtila kontaktytor. Ander gjorde samma med Kopparhavets i dess första form med Zorakin, Caddo, Kardien m.m. Det lyftes sedan fram i senare moduler som Kopparhavets kapare där kaparkriget fick en hyfsat stor roll.

Min uppfattning är att lapptäcken skedde mest av bara farten. Modulen om Magilre tycks exempelvis inte alls ta hänsyn till vad som redan var etablerat och Felicien beskrevs som ett atikt pseudo-grekland. Berendien lämnades utanför det mesta trots att Kandra nog var en av spellinjens främsta ikoner.

Så det fanns en ambition. Det syns tydligt i materialet.

I år kommer den stora DoD-boken. Jag gissar att mycket av detta kommer bli tydligt då.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Kopparhavet är ju också den mest gedigna och sammanhängande delen av Ereb - även om den fortfarande är väldigt spretig. För mig, som inte haft något med utvecklingen att göra, känns det som en självklar utgångspunkt om man alls vill återvända till Ereb och inte gör Svavelvinter-rollspelet (som redan var gjort).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Om vi har det här fallet, hur påverkas inte samhället av det? Borde inte arkitekturen vara anpassad i större utsträckning för flygande anfall? Borde inte varje härskare med självbevarelsedrift låta inreda sina tronsalar i järn och sätta armband av järn på alla magiker som är på besök? Visst, de kanske inte gillar det, men det står dem fritt att lämna staden om det inter passar och härskaren har 200 soldater i järnrustningar och alla pilar är försedda med järnspetsar...
Ja, det håller jag med om. Och det gäller dessvärre de flesta fantasivärldar. Vi har avsiktligt valt att inte lägga oss på den detaljnivån, men i vårt material (Sirens klagan) och PDF:er/artiklar framgår det att magi är en rätt stor del av livet runt Kopparhavet, och även gudarnas/templens/prästerskapets roll.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
En spontan och ärlig kommentar angående KH är att jag gärna skulle kika på det, men jag tycker det är för dyrt med en PDF för 250 spänn. Jag förstår absolut att det är spelets konstruktion (världsbygge, illustrationer, etc) som kostar oavsett fysisk bok eller inte, det måste vara något väldigt speciellt för att jag skall betala mer än en hundring för en PDF.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Dock med undantag för de vita fläckarna på Ereb- kartan. Själva förekomsten av dem skulle jag säga är att inbjuda till brist på sammanhang.
Yes, absolut. Eller, det finns ju inget som säger att man inte kan fylla de vita fläckarna med ett innehåll som knyter samman regionerna.
 
Top