Spelartyper [OT]
Jag kommer inte ihåg varifrån vi fick klassifikationerna, men i våran spelgrupp så talar vi om olika drag i spelarna för att klargöra vilka element i rollspelet som får våra spelare att ticka.
I det
här inlägget så förklarar jag dom flesta av våra koncept.
Fast det ska göras ett litet tillägg som jag glömda skriva i den tråden.
The Casual Gamer:
Killen som egentligen bara spelar rollspel för att hans vänner gör det, och han/hon vill hänga med sina polare. Låt dessa spelare bara vara i bakgrunden om det är det som dom verkligen vill. Dom kommer inte förstöra för någon, och dom kommer mestadels sitta och läsa serier medans resten av gruppen spelar rollspel. Det brukar sluta med att dom slutar spela rollspel, utan bara hänger med gruppen när dom spelar, lite som en publik.
Antingen det, eller så blir dom mer och mer engagerade i rollspelet och börjar faktiskt spela på riktigt.
Vad man än gör så ska man inte försöka pressa den här typen av spelare, då kommer dom troligtvis bara bli nervösa och må dåligt av all den uppmärksamhet som dom faktiskt inte vill ha.
<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="svart">/images/hr.gif</td></tr></table>
Men det tåls ju att säga att man kan inte ta en spelare och sätta honom i 1 av dessa grupper. Man får liksom kolla på varenda kategori och bedöma hur stark den är hos varje spelare.
Ex.
ermine har väldigt mycket storyteller i sig. Sen har också en stor del buttkicker/cineast i sig. Han är ganska låg på koboldbiten, han har en stark metodskådespelare men den ger ofta vika för hans storyteller, och hans taktiker är halv-svag.
Man kan liksom lätt plocka ner honom och säga vad som får honom och ticka, och det är som spelledare jättetacksamt när man ska konstruera äventyr för sina spelare. Nu är min analys av ermine kanske inte helt korrekt, och han kanske skulle klaga och sätta sig emot några slutsatserna, men fortfarande så får man en trevlig grov bild av hans spelarstil, vilket hjälper.
/Naug, ser det praktiska i etiketter