Era sämsta idéer

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,181
Location
Borås, Sverige
Dungeonen jag tänkte skriva som skulle hundratusen rum! Hundratusen är för många.
Heh, jag hade planen när första Chock kom ut på svenska att göra en gigantisk labyrinth på rutpapper. Tror jag var inspirerad av filmen Labyrinth. Vi kan ju säga som så att jag gav upp ganska snabbt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,607
Location
Uppsala
Men samtidigt är det svårt att improvisera fram låt efter låt och kräver dessutom att spelledaren (och spelarna) kan sjunga överhuvudtaget.
Många läser högt på engelska utan att egentligen kunna det heller. Tycker kompetenskravet är överflödigt!
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
En musikal-kampanj hade varit jävligt coolt. Men samtidigt är det svårt att improvisera fram låt efter låt och kräver dessutom att spelledaren (och spelarna) kan sjunga överhuvudtaget.
Det finns ju musikalimprovisationsteater så... varför inte. Jag har också spelat musikallajv, men då var det inte improviserade låtar och då blir det ju ganska rälsat vilket ju många ogillar.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,118
Fimbulsommar -- jag vet inte om det här är en usel idé eller en bra. Men jag lär inte skriva spelet, ty det skulle bli oerhört tidskrävande att få ihop dess tjocka världsbok.

Får vibbar av klassikern "Sommarens tolv månader"
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Ok, här är några sämre idéer:

1. Jag började på en karta över Altdorf. Jag ökade skalan avsevärt och tänkte att det minst är 500 000 invånare. Jag ritade upp varje gata, varje gränd. Jag kom rätt långt! Men till slut fick jag inse att projektet var alldeles för stort. Sa jag att jag alltså gjorde det i CAD, för att kunna zooma in gator och byggnader från olika perspektiv. Kartan baserade sig på @Magnus Seter s Altdorfkarta så har ni sett den fattar ni vilken dålig idé det var. (Kartan finns i sitt nuvarande skick på Cartographers Guild. Sök på Altdorf).

2. Jag skrev ett rätt ambitiöst hack av @TomasFriaLigan s Version Noll (där jag bollade lite idéer) som började närma sig färdigställande typ exakt samtidigt som FL släppte Mutant År Noll. Ok, idéen var kanske inte så dålig men tajmingen var usel! :) Projektet heter Zonen och går att hitta om man söker på wrnu.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Man skulle kunna ha förberedda låtar, varje låt kan bara användas en gång och har en mekanisk effekt. Sedan vet man inte vilken karaktär/spelare som kommer börja vilken låt. Så personen som börjar sjunga skurksången är nu skurken och så vidare.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
956
1. Jag började på en karta över Altdorf. Jag ökade skalan avsevärt och tänkte att det minst är 500 000 invånare. Jag ritade upp varje gata, varje gränd. Jag kom rätt långt! Men till slut fick jag inse att projektet var alldeles för stort.
Som jag brukar säga: anledningen till att folk hittar på absurt uppblåsta befolkningssiffror är för att ingen fattar hur djävla stor en förindustriell stad med 500 000 invånare faktiskt är... :)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
1. Jag började på en karta över Altdorf. Jag ökade skalan avsevärt och tänkte att det minst är 500 000 invånare. Jag ritade upp varje gata, varje gränd. Jag kom rätt långt! Men till slut fick jag inse att projektet var alldeles för stort. Sa jag att jag alltså gjorde det i CAD, för att kunna zooma in gator och byggnader från olika perspektiv. Kartan baserade sig på @Magnus Seter s Altdorfkarta så har ni sett den fattar ni vilken dålig idé det var. (Kartan finns i sitt nuvarande skick på Cartographers Guild. Sök på Altdorf).
Idéen var ju briljant! Det saknades bara en rik mecenat som kunde finansiera dina timmar! Gud vad jag hoppades att den skulle bli klar.

EDIT: Jag försökte bygga Altdorf i Googles 3d-program vad det nu heter. Också ett sysifos-jobb.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Vi skrev ett Super-Mario-rollspel när vi var små.
Det var jättetråkigt.

Att ta sig förbi roterande brinnande blad är ganska roligt med handkontroll.
I ett rollspel fungerar det varken bra med tärningar eller player skill.
Ganska railroadad dungeon var det också.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,607
Location
Uppsala
Hittade anteckningarna till Manifesto.

Det här var spelets olika faser, samt deras outcome om det inte stoppas:

1665243102338.png

Det jag inser när jag tittar i skräpet idag är att idén var att sätta scener med vittnen, klasskamrater, föräldrar, syskon, etc., som skulle försöka stoppa alltihop--och om dessa inte lyckas stoppa det hela innan "Manifesto"-steget så begås brottet. Ingen spelledare, utan istället en kamp mot systemet där vi vet vad resultatet är om vi misslyckas och de personer som inte lyckas stoppa det hela är "förbrukade" längs vägen. (I.e., om förövarens mamma försöker påverka utfallet i en scen men misslyckas så kan inte mamman försöka igen senare.)

Någon sorts reflektion kring den där frågan som alltid kommer upp efter en skolskjutning eller dylikt: varför var det ingen som gjorde något?

Förstår åtminstone var inspirationen kommer ifrån, även om det inte gör idén bättre. :D
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
553
Location
Gävle och Åland
Jag använde en gång ”vänster” och ”höger” istället för ”väster” och ”öster”.
Nöjer med att säga att fördelarna (≈Ø) knappast uppvägde förvirringen …
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Av någon anledning som jag nu glömt så vägrade jag uttryckligen beskriva tävlingsslag när jag skrev Rotsystem.

Jag fattar idag verkligen inte varför. Det gick att räkna ut hur man gjorde eftersom det beskrivs i förbigående i texten om att slåss, men… konflikter utanför strid tyckte jag tydligen inte behövdes.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,218
Jag skulle skriva ett ensidesäventyr som involverade en komplicerad tidsreseplot i fyra olika epoker, med en ground hog day-effekt.

Det fick inte plats på en sida.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag har länge sugit på Bara bacon i Folkkommunen, ett grisfokuserat rollspel med kasta gris-baserad mekanik. Det skulle utspela sig i rurala Kina på 1970-talet och handla om grisrelaterade men hyfsat banala problem, tex att man ska ha grisfest med besökande partipampar, men grisen har sprungit bort. Eller att någon har fuskat med femårsplanen och nu ska det ske en inspektion och man måste trolla fram tretton extra grisar på något vis.

Jag är inte säker på hur mekaniken skulle fungera, annat än att den skulle använda grisarna från kasta gris och de olika utfall och sannolikheter som de har.
 
Top