Era sämsta idéer

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
En tråd för de där riktigt genomusla idéerna som redan under det inledande skrivandet dömdes till papperskorgen.

I mitt fall, idén Manifesto, som handlade om att spela våldsbrottslingar av den typ som skriver manifest som motiverar deras dåd. Konceptuellt handlade det om att skrivandet av manifestet var det som gjorde att det inte längre fanns en återvändo… Vilket också skulle innebära att manifestot bär ansvaret och inte gärningspersonen/-erna… Samma ögonblick som jag insåg detta förpassades idén till de sälla jaktmarkerna.

Förlåt, världen. Men ett spel som skulle gå att läsa som att det ursäktar våldsbrott kändes 500% för sunkigt.

Vilka usla idéer har wrnu på lager?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,912
Jag skrev ganska nyligen att jag hade en bra idé till ett ettbladscenario. Det varvande sant, det var en förbannat dålig idé och jag skäms över att jag ens tänkte tanken. Min första idé var inspirerad av B-filmen Frankenhooker och handlade om en person vars tjej dött och att han mördade andra tjejer vars kroppsdelar påminde om den första flickvännen för att bygga ihop en version 2.0 av sin gamla tjej. Sen kom jag på att detta bara var ett sunkigt woman in the fridge-trope och äckligt sexistiskt. Jag testade byta kön på alla inblandade men hur jag än vred på allt blev nåt fel. För att det var en dum idé från början och det kändes sjukt bra att dumpa hela skiten! Skäms över att jag ens började utveckla grundidén.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,912
Jag uppskattar extra mycket att tonen i ditt inlägg liknar när någon talar ut hos sin terapeut!
Nja, jag har långt tidigare i livet gått i terapi och det har på intet sätt ens lite liknat mitt inlägg. Det kanske liknar en stereotyp variant av terapi, vad vet jag? I så fall bjuder jag på det 🙂
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Well, jag skrev en mutantmodul där jag kallade den muterade mammutfaran för babarer*. Inte i närheten av era lågskott (;) ) men ändå rätt fånigt.

Om ni inte fattar, kolla Bolibompa.
Det var ju on brand. Visst är det en av Danmark böckerna?
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Jag pysslade 2007 med ett scenario där den dystopiska världen var tänkt att baseras på Pentti Linkola och hans åsikter om att mänskligheten borde minska med hjälp av en dktatur. Kändes lite spännande med en eko-fascitisk värld och väldigt långt från verkligheten. Sen hände massakern på Jokelaskolan...
 
Last edited:

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Dungeonen jag tänkte skriva som skulle hundratusen rum! Hundratusen är för många.
Ta allt, inklusive alla spel, du skrivit och lägg ihop det till en dungeon! Så reglerna ändras när du går in i t ex The Song of Harald-rummet.

Eller är det här en dålig idé? :unsure:
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,411
Location
Nirvana
Jag pysslade 2007 med ett scenario där den dystopiska världen var tänkt att baseras på Pentti Linkola och hans åsikter om att mänskligheten borde minska med hjälp av en dktatur. Kändes lite spännande med en eko-fascitisk värld och väldigt långt från verkligheten. Sen hände massakern på Jokelaskolan...
Jag tycker att det låter synnerligen intressant. Om du slänger in en diktatorisk AI med gudalika anspråk, så är det väl ingen som tänker på Jokela? Om AI:n dessutom verkar för en mer ekologisk hantering av jordens resurser, så har du ju mer eller mindre per automatik en moralisk gråskala. Det framstår kanske som rationellt för AI:n att minska den mänskliga populationen liten och bekämpa dem som skadar miljön? Jag hade köpt både romanen och rollspelet.
 
Last edited:

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,611
Location
Huddinge
Ni vet alla absurda propaganda historier som läcker ut ur Nordkorea, jag hade en ide om att skriva en kampanj som byggde på att de alla var sanna.
Så inte nog med att det finns mytologiska bestar så finns det människor som kan mitt i prick med varenda kula ifrån ett automatvapen.
Det skulle vara början på uppgrävandet av en könsoperation om varför resten av världen nekades sanningen om vad som pågår inne i Nordkorea. Plus en kommentar om hur absurda mycket av propagandan är och vad konstigt världen skulle vara om det stämde.

Lika snabbt som iden kom till mig insåg jag att jag inte vile skriva det här. Nordkoreanska regimen ligger bakom så himla många mänskors död och lidande att det hade varit otroligt osmakligt att stärka förminska det till " cool ide till rollspelskampanj". Känns inte helt okej att skapa nöje baserat på iden att lögnerna som används för att motiverar horribla handlingar är egentligen sant.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,893
Ni vet alla absurda propaganda historier som läcker ut ur Nordkorea, jag hade en ide om att skriva en kampanj som byggde på att de alla var sanna.
Så inte nog med att det finns mytologiska bestar så finns det människor som kan mitt i prick med varenda kula ifrån ett automatvapen.
Det skulle vara början på uppgrävandet av en könsoperation om varför resten av världen nekades sanningen om vad som pågår inne i Nordkorea. Plus en kommentar om hur absurda mycket av propagandan är och vad konstigt världen skulle vara om det stämde.

Lika snabbt som iden kom till mig insåg jag att jag inte vile skriva det här. Nordkoreanska regimen ligger bakom så himla många mänskors död och lidande att det hade varit otroligt osmakligt att stärka förminska det till " cool ide till rollspelskampanj". Känns inte helt okej att skapa nöje baserat på iden att lögnerna som används för att motiverar horribla handlingar är egentligen sant.
Bästa autocorrecten på länge.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Jag försökte skapa fältslagsregler, där man räknade ut ett startvärde baserat på ett antal variabler och sedan satt och slog tärningar mot värdet tills någon fick en total summa som översteg X. I princip satt man och slog tärningar om vartannat utan vare sig input eller output - helt meningslöst. Kastade hela idén när jag insåg att jag redan hade regler för utökade konflikter (flera slag istället för ett) och kunde lika gärna använda det för fältslag också.
 
Last edited:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
Fimbulsommar -- jag vet inte om det här är en usel idé eller en bra. Men jag lär inte skriva spelet, ty det skulle bli oerhört tidskrävande att få ihop dess tjocka världsbok.

 

GVDT

Veteran
Joined
19 Oct 2021
Messages
174
SL: Skulle det inte vara spännande och intressant att spela Imperiet i SW?
SPELARNA: Ja för fan!

*Kaoz, massmord, förintelse*
 
Top