Fienden
Hero
Gentlemen.
Som jag sade skulle jag slänga upp de 5 bidrag som jag inte vann med!
Om ni vill lägga upp era grejer så skulle det var mycket roligt att se! 
Så, här kommer mina varelser!
Asharisk Gaddbagge
STY: 1 [1T6-5]
TÅL: 1 [1T6-5]
RÖR: 4 [1T6]
PSY: (1) [1T6-5]
VIL: 1 [1T6-5]
SYN: 9 [2T6+2]
KÄN 16 [4T6+2]
VÄR: 14 [4T6]
AGG: 13 Attackerar/Flyr
Förflyttning: 3 (Flygande 15) BF: 1 UK: 1 Chockvärde: 1 Skadetålighet: 5 VINIT: 5 Insikt: 5
Anfallsmanövrer (närstrid):
Stick (11) SOb1T6+1 (SI 1/2)*
*Om sticket gör skada injiceras ett gift som gör Ob1T6 Trauma i skada varje runda i 4 rundor. Ett lyckat TÅL-slag halverar skadan, ett perfekt slag delar skadan i fyra och ett fumlat slag dubblar den.
Försvarsmanövrer:
Undvika (9)
Träfftabell: 1-10 Kropp
Rustning: Hårt skal [6, 4, 6]
Färdigheter: Stridsvana 7, Flyga 18, Undvika 9, Smyga 10, Spåra 8
Beskrivning: Den ashariska gaddbaggen är en mycket stor bagge, ofta över 5 centimeter lång, med ett tjockt, järnrött pansarskal. Dess sex ben är även de tjocka och bepansrade, och hela kroppen skiner rött i solljus. Längst fram på huvudet sitter det en lång, giftdrypande gadd som den använder för att anfalla och äta.
Utbredning: Gaddbaggen finns endast på den stora Ashaslätten i Asharien, där den gömmer sig i klippskrevor och under jorden i väntan på byte. Vanligtvis lever den vid mindre vägar och stigar, då den enkelt kan svärma ensamma mål. Den höga ashamirgräset ger bra skydd från möjliga fiender.
Beteende: Eftersom gaddbaggar ofta väljer samma platser för att bosätta sig grupperar de ihop sig och svärmar ensamma mål i området. En ensam gaddbagge kan lätt ta död på även större djur. Gaddbaggar jagar främst med sin känsel, då de känner mindre skakningar i marken runt sig. Varje år runt midsommer börjar parningstiden för gaddbaggen, vilket innebär att enorma svärmar konstant plågar slätten under denna tid. Lyckligtvis varar detta endast under några dagar, men både tauper och vanarer håller sig hemma och inomhus under tiden.
Egenskaper: Gaddbaggen har, förutom en väldigt skräckinjagande tagg och stenhårt skal, ett mycket starkt gift som bryter ner kroppsvävnad. Detta injiceras i ett offers kropp, och gör då förödande skada. Efter att målet är dött kan gaddbaggen suga ut kroppsvätskor genom sin gadd.
Ljusål
STY 6 [1T6+2]
TÅL 4 [1T6]
RÖR 13 [4T6-1]
VIL 8 [2T6+1]
PSY (6) [1T6+2]
SYN 12 [3T6+1]
HÖR 4 [1T6]
AGG 6 Avvaktar/Flyr
Förflyttning: 12 (endast under vatten, dubblad) BF: 5 UK: 3 Chockvärde: 6 Skadetålighet: 5 VINIT: 5 Insikt: 5
Anfallsmanövrer (närstrid):
Giftbett (9) HOb2T6+1 (SI 1/2)*
Försvarsmanövrer: Undvika (16)
Färdigheter: Stridsvana 5, Simma 22, Undvika 16, Jakt 12
Språk: -
*Giftet är ett nervgift som gör Ob1T6 Smärta och Ob1T6 Trauma varje runda i tre rundor. Ett normalsvårt (Ob3T6) TÅL-slag halverar skadan, och ett perfekt slag delar skadan i fyra. Ett fumlat TÅL-slag resulterar i dubblad effekt.
Beskrivning: Ljusålen är ett ovanligt vattenlevande djur, omkring två meter lång. Som namnet antyder lyser hela dess kropp väldigt starkt. Den har en ganska liten mun, som dock är fylld med skarpa gula tänder. Då hela kroppen skimrar i ljus är den inte världens diskretaste varelse, men den är mycket snabb och svår att anfalla. Den smakar delikat, och är även en mycket vanlig utsmyckning i akvarier.
Utbredning: Det finns ljusål i många större floder och djupa sjöar runt om i Mundana, dock tål den inte saltvatten så bra och håller sig därför borta från haven. Den är vanligast runt Ebhron, men vissa stora samlingar kan även åtfinnas i Thalamur och Consaber.
Beteende: Ljusålen är mycket skygg, och flyr från hot mycket hellre än den försvarar sig. Den attackerar aldrig oprovocerat förutom för mat. Ljusålen är köttätande, men äter endast småfisk. Människa står inte på dess meny, men den är mycket jagad av de folk som bor nära dem. Ljusål lever i små stim på tio till trettio individer. De rör sig över mycket stora områden väldigt snabbt, vilket försvårar jakten.
Egenskaper: Så länge ljusålen är vid liv, och även en stund efter den dött, lyser den med ett starkt vitt sken. Den har även gälar, som gör att den andas obehindrat under vatten. Ljusålens tänder kan injicera ett mycket starkt gift om den biter en fiende.
Köpa ljusålar: Ljusålar är mycket eftertraktade av högt uppsatta människor, dels som upplysning i akvarier och som en delikatess. Ljusålen ska tillredas väldigt fort, så att de kan serveras hela medan skinnet fortfarande har kvar sin glöd. Det är inte ovanligt att intresserade köpare betalar över ett hundra silvermynt för en enda ål. Just denna efterfrågan på varelsen har gjort den mycket jagad. Att ljusålen är på väg att dö ut finns det dock inga tecken på.
Äventyrsförslag: En högt uppsatt ebhronitisk magiker vid namn Adalor Xerij vill ha några ljusålar till sitt akvarium innan han får viktigt besök. Rollpersonerna kopplas in, och får i uppdrag att leta rätt på ett ljusålstim och infånga de dyrbara varelserna. Magikern betalar en corona för varje ljusål rollpersonerna kan inbringa till honom innan besöket, som äger rum om en vecka. Adalor Xerij bor i staden Kazor Ofyri, och det sägs finnas ljusål i floden som rinner förbi utanför staden. Kommer rollpersonerna att hinna? Vill någon annan ha tag på ljusålarna förutom rollpersonerna? En jaktresa utmed en ebhronitisk flod kan vara både trevlig och otrevlig, och spelledaren har alla möjligheter att bygga ut äventyret.
Krontryne (min personliga favorit! ;P)
STY 19 [4T6+5]
TÅL 23 [6T6+2]
RÖR 13 [3T6+2]
VIL 13 [3T6+2]
PSY (4) [1T6]
SYN 8 [2T6+1]
HÖR 13 [3T6+2]
AGG 17 Anfaller/Hotar
Förflyttning: 11 (Flygande 55) BF: 42 (fyrbent), 21 Flygande UK: 10 Chockvärde: 18 Skadetålighet: 7 VINIT: 7 Insikt: 5
Anfallsmanövrer (närstrid):
Stånga (11) SOb4T6+2 Fungerar som Tackling (Spelledarens Guide s. 30)
Horn (12) SOb3T6+2
Trampa (14) KOb2T6
Anfallsmanövrer (avstånd):
Dykning (11) [2-5-8-15] KOb2T6 - 2x KOb3T6 - 3x KOb4T6 - 4x KOb5T6
Försvarsmanövrer: Alltid motanfall.
Färdigheter: Stridsvana 9, Flyga 9, Slagsmål 11, Hoppa 8
Språk: -
Beskrivning: Krontrynet är en varelse som sällan skådas längre. Denna grisliknande varelse är täckt med lång brun päls. Det har ett par stora läderartade vingar över skulderbladen, även dessa täckta med päls, och ett vingspann på nästan fyra meter. Det som dock gett den namnet är dess två stora horn på huvudet, som är vassa och väldigt effektiva vapen. Den har stora, klarblå ögon som syns i mörkret, och är oerhört muskulös för sin ringa längd på cirka en meter.
Utbredning: Krontrynet lever vanligtvis långt in i de norra skogarna. De allra flesta lever i Kamor, men vissa grupper finns även i Eyrenskogarna. Krontrynet är en jagad varelse, dels för det goda köttet och dels för att den är mycket farlig om den retas upp. Trots att den är fruktad av skogslevande folk är krontrynet växtätande, och anfaller bara om någon inkräktar på dess revir. Detta är, förövrigt, vanligtvis mycket stort. Tidigare levde krontrynen närmare större bosättningar i söder, men har sedan dess jagats bort.
Beteende: Alla krontrynen lever ensamma under hela livet, förutom under de första året av sitt liv. Detta är när modern är tvungen att ta hand om sina ungar, men efter detta släpps de fria. Parningstiden sker endast var tionde år, vilket bidrar till det låga antalet krontrynen som fortfarande lever. Krontrynen sätter ut stora territorium där de äter och sover. Inkräktande varelser jagas ut med våld. Krontrynen har för vana att sova i träd, då på de större grenarna med vingarna som stöd. Detta är dels för att den uppskattar smaken på löven i vissa träd, men även för att lätt kunna dyka ner på inkräkande varelser.
Egenskaper: Krontrynen kan, med sina stora vingar, flyga upp över träden. För detta krävs mycket precision, något som krontrynet inte har. Av denna anledning flyger den endast när det är nödvändigt, och då vanligtvis från öppna områden i skogen. Den vanligaste anledningen att krontrynen flyger är när de jagats bort av en annan varelse, eller när deras revir inte längre passar dem.
Xor-apa
STY 7 (2T6)
TÅL 9 (2T6+2)
RÖR 15 (3T6+4)
PSY (8) (2T6+1)
VIL 12 (3T6+1)
HÖR 12 (3T6+1)
SYN 10 (3T6-1)
AGG 8 Avvaktar/Söker kontakt
Förflyttning: 9 BF: 8 UK: 5 Chockvärde: 9 Skadetålighet: 5 VINIT: 5 Insikt: 0
Anfallsmanövrer (närstrid):
Klor (11) HOb1T6 (SI 1/2)
Anfallsmanövrer (avstånd):
Kasta sten (12) Räckvidd [2-4-8-16] Ob1T6+1, Ob1T6-1, +3, +1
Försvarsmanövrer: Undvika (11), Motanfall
Träfftabell: Humanoid
Rustning: Ingen
Färdigheter: Stridsvana 5, Undvika 11, Klättra 16, Kasta 12, Simma 7, Hoppa 14
Språk: -
Beskrivning: Xor-apan är en liten skinande vit apa med lång, len päls. Den lever endast i Takalorrs jungler, där den ibland tämjs och has som husdjur. Den är vanligtvis inte mer än en halvmeter lång när den står upp, och väger sällan mer än 10 kilo. Apan är mycket vig och lever bland träden. Den är främst en växtätare, men lever även på små insekter.
Utbredning: Xor-apan finns endast i vilt tillstånd på Takalorr, men säljs som husdjur av tiraker. Den är vanlig som skeppsmaskot hos Bazirk. Inom vissa yrkesgrupper på Takalorr lär man apan att fungera som budbärare, så det är inte helt ovanligt att se dem inne i städer. Det är från Takalorr den fått sitt namn. Xor betyder ljus eller skinande på sahkra, vilket syftar på apans päls.
Beteende: Xor-apan är mycket social varelse, och inte svår att tämja. De lever vanligtvis i små flockar på omkring 10 individer, styrda av en alfahane. Om hot skulle uppstå är deras första instinkt att fly, och att följa apan genom träden är mycket svårt.
Jull
STY: 24 (5T6+6)
TÅL: 27 (6T6+6)
RÖR: 11 (3T6)
PSY: (6) (1T6)
VIL: 7 (2T6)
SYN: 17 (4T6+3)
HÖR: 9 (3T6-2)
AGG: 15 Anfaller/Avvaktar
Förflyttning: 12 BF: 51 (fyrbent) UK: 10 Chockvärde: 19 Skadetålighet: 8 VINIT: 8 Insikt: 9
Anfallsmanövrer (närstrid)
Bett (13) HOb3T6 (SI 2/2)
Klor (15) HOb4T6 (SI 2/2)
Försvarsmanövrer: Alltid Motanfall.
Framifrån Höger Vänster Bakifrån Träffområde
1-2.........1-2.....1-2.....-...........Huvud
3-4.........-.........3.......-...........V. Framben
5-6.........3.........-.......-...........H. Framben
7-8.........4-6.....4-6.....1..........Bringa (Bröst)
9-10.......7-9.....7-9.....2-6........Buk och Svans
-............-........10.......7-8.......V. Bakben
-............10.......-........9-10.....H- Bakben
Rustning: Tjock hud [H5, K6, S4] (Täcker alla kroppsområden)
Färdigheter: Stridsvana 11, Undvika 8, Gömma 14, Smyga 11
Beskrivning: Jullen är en ödla med tjock, ljust brun hud. Den är omkring 3 meter lång och väger nästan 120 kilo. Den har en väldigt bred bringa och korta ben som slutar i stora, kloförsedda fötter. Svansen är omkring en fjärdedel av kroppen och ganska platt. Huden är slät, förutom två små benkammar över ögonen. Jullen har två par ögon, stora och gula. Dess tänder är förhållandevis små, men ligger i flera rader och är sylvassa.
Utbredning: Jullen återfinns framför allt i områden runt Mûhad, Ziu och i Tarkasöknen, men varianter existerar i de flesta öknar runt om i världen. Den gräver ner sig under marken när den sover, vilket tillsammans med dess sandfärgade kropp gör den mycket svår att upptäcka. Samma grävteknik används när jullen jagar, då den väntar på inkommande byte.
Beteende: Jullar jagar och lever ensamma. Det kan hända att de slår ihop sig i små grupper för en kortare tid, men detta är vanligtvis under parningstillfällen och aldrig något bestående. Till skillnad från många djur, som tävlar om honors gunst med strider inom rasen, försöker hanarna att imponera genom att fälla stora jaktbyten. När de tre till åtta äggen lagts ned i sanden överger jullarna vanligtvis platsen. Ungarna får klara sig själva från födseln, vilket inte brukar vara så svårt. En jull växer fort, och har på 3 år uppnått full ålder. De kan leva upp till 15 år.
Egenskaper: Jullen kan stå emot de flesta temperaturer, höga som låga. Detta gör att den alltid har -Ob2T6 vid chans för nedfrysning och vid utmattningsslag. Den har även väldigt långsam matsmältning, och kan gå utan mat i många veckor. Dess extra par med ögon gör att alla slag mot SYN är Ob1T6 enklare.
Som jag sade skulle jag slänga upp de 5 bidrag som jag inte vann med!


Så, här kommer mina varelser!
Asharisk Gaddbagge
STY: 1 [1T6-5]
TÅL: 1 [1T6-5]
RÖR: 4 [1T6]
PSY: (1) [1T6-5]
VIL: 1 [1T6-5]
SYN: 9 [2T6+2]
KÄN 16 [4T6+2]
VÄR: 14 [4T6]
AGG: 13 Attackerar/Flyr
Förflyttning: 3 (Flygande 15) BF: 1 UK: 1 Chockvärde: 1 Skadetålighet: 5 VINIT: 5 Insikt: 5
Anfallsmanövrer (närstrid):
Stick (11) SOb1T6+1 (SI 1/2)*
*Om sticket gör skada injiceras ett gift som gör Ob1T6 Trauma i skada varje runda i 4 rundor. Ett lyckat TÅL-slag halverar skadan, ett perfekt slag delar skadan i fyra och ett fumlat slag dubblar den.
Försvarsmanövrer:
Undvika (9)
Träfftabell: 1-10 Kropp
Rustning: Hårt skal [6, 4, 6]
Färdigheter: Stridsvana 7, Flyga 18, Undvika 9, Smyga 10, Spåra 8
Beskrivning: Den ashariska gaddbaggen är en mycket stor bagge, ofta över 5 centimeter lång, med ett tjockt, järnrött pansarskal. Dess sex ben är även de tjocka och bepansrade, och hela kroppen skiner rött i solljus. Längst fram på huvudet sitter det en lång, giftdrypande gadd som den använder för att anfalla och äta.
Utbredning: Gaddbaggen finns endast på den stora Ashaslätten i Asharien, där den gömmer sig i klippskrevor och under jorden i väntan på byte. Vanligtvis lever den vid mindre vägar och stigar, då den enkelt kan svärma ensamma mål. Den höga ashamirgräset ger bra skydd från möjliga fiender.
Beteende: Eftersom gaddbaggar ofta väljer samma platser för att bosätta sig grupperar de ihop sig och svärmar ensamma mål i området. En ensam gaddbagge kan lätt ta död på även större djur. Gaddbaggar jagar främst med sin känsel, då de känner mindre skakningar i marken runt sig. Varje år runt midsommer börjar parningstiden för gaddbaggen, vilket innebär att enorma svärmar konstant plågar slätten under denna tid. Lyckligtvis varar detta endast under några dagar, men både tauper och vanarer håller sig hemma och inomhus under tiden.
Egenskaper: Gaddbaggen har, förutom en väldigt skräckinjagande tagg och stenhårt skal, ett mycket starkt gift som bryter ner kroppsvävnad. Detta injiceras i ett offers kropp, och gör då förödande skada. Efter att målet är dött kan gaddbaggen suga ut kroppsvätskor genom sin gadd.
Ljusål
STY 6 [1T6+2]
TÅL 4 [1T6]
RÖR 13 [4T6-1]
VIL 8 [2T6+1]
PSY (6) [1T6+2]
SYN 12 [3T6+1]
HÖR 4 [1T6]
AGG 6 Avvaktar/Flyr
Förflyttning: 12 (endast under vatten, dubblad) BF: 5 UK: 3 Chockvärde: 6 Skadetålighet: 5 VINIT: 5 Insikt: 5
Anfallsmanövrer (närstrid):
Giftbett (9) HOb2T6+1 (SI 1/2)*
Försvarsmanövrer: Undvika (16)
Färdigheter: Stridsvana 5, Simma 22, Undvika 16, Jakt 12
Språk: -
*Giftet är ett nervgift som gör Ob1T6 Smärta och Ob1T6 Trauma varje runda i tre rundor. Ett normalsvårt (Ob3T6) TÅL-slag halverar skadan, och ett perfekt slag delar skadan i fyra. Ett fumlat TÅL-slag resulterar i dubblad effekt.
Beskrivning: Ljusålen är ett ovanligt vattenlevande djur, omkring två meter lång. Som namnet antyder lyser hela dess kropp väldigt starkt. Den har en ganska liten mun, som dock är fylld med skarpa gula tänder. Då hela kroppen skimrar i ljus är den inte världens diskretaste varelse, men den är mycket snabb och svår att anfalla. Den smakar delikat, och är även en mycket vanlig utsmyckning i akvarier.
Utbredning: Det finns ljusål i många större floder och djupa sjöar runt om i Mundana, dock tål den inte saltvatten så bra och håller sig därför borta från haven. Den är vanligast runt Ebhron, men vissa stora samlingar kan även åtfinnas i Thalamur och Consaber.
Beteende: Ljusålen är mycket skygg, och flyr från hot mycket hellre än den försvarar sig. Den attackerar aldrig oprovocerat förutom för mat. Ljusålen är köttätande, men äter endast småfisk. Människa står inte på dess meny, men den är mycket jagad av de folk som bor nära dem. Ljusål lever i små stim på tio till trettio individer. De rör sig över mycket stora områden väldigt snabbt, vilket försvårar jakten.
Egenskaper: Så länge ljusålen är vid liv, och även en stund efter den dött, lyser den med ett starkt vitt sken. Den har även gälar, som gör att den andas obehindrat under vatten. Ljusålens tänder kan injicera ett mycket starkt gift om den biter en fiende.
Köpa ljusålar: Ljusålar är mycket eftertraktade av högt uppsatta människor, dels som upplysning i akvarier och som en delikatess. Ljusålen ska tillredas väldigt fort, så att de kan serveras hela medan skinnet fortfarande har kvar sin glöd. Det är inte ovanligt att intresserade köpare betalar över ett hundra silvermynt för en enda ål. Just denna efterfrågan på varelsen har gjort den mycket jagad. Att ljusålen är på väg att dö ut finns det dock inga tecken på.
Äventyrsförslag: En högt uppsatt ebhronitisk magiker vid namn Adalor Xerij vill ha några ljusålar till sitt akvarium innan han får viktigt besök. Rollpersonerna kopplas in, och får i uppdrag att leta rätt på ett ljusålstim och infånga de dyrbara varelserna. Magikern betalar en corona för varje ljusål rollpersonerna kan inbringa till honom innan besöket, som äger rum om en vecka. Adalor Xerij bor i staden Kazor Ofyri, och det sägs finnas ljusål i floden som rinner förbi utanför staden. Kommer rollpersonerna att hinna? Vill någon annan ha tag på ljusålarna förutom rollpersonerna? En jaktresa utmed en ebhronitisk flod kan vara både trevlig och otrevlig, och spelledaren har alla möjligheter att bygga ut äventyret.
Krontryne (min personliga favorit! ;P)
STY 19 [4T6+5]
TÅL 23 [6T6+2]
RÖR 13 [3T6+2]
VIL 13 [3T6+2]
PSY (4) [1T6]
SYN 8 [2T6+1]
HÖR 13 [3T6+2]
AGG 17 Anfaller/Hotar
Förflyttning: 11 (Flygande 55) BF: 42 (fyrbent), 21 Flygande UK: 10 Chockvärde: 18 Skadetålighet: 7 VINIT: 7 Insikt: 5
Anfallsmanövrer (närstrid):
Stånga (11) SOb4T6+2 Fungerar som Tackling (Spelledarens Guide s. 30)
Horn (12) SOb3T6+2
Trampa (14) KOb2T6
Anfallsmanövrer (avstånd):
Dykning (11) [2-5-8-15] KOb2T6 - 2x KOb3T6 - 3x KOb4T6 - 4x KOb5T6
Försvarsmanövrer: Alltid motanfall.
Färdigheter: Stridsvana 9, Flyga 9, Slagsmål 11, Hoppa 8
Språk: -
Beskrivning: Krontrynet är en varelse som sällan skådas längre. Denna grisliknande varelse är täckt med lång brun päls. Det har ett par stora läderartade vingar över skulderbladen, även dessa täckta med päls, och ett vingspann på nästan fyra meter. Det som dock gett den namnet är dess två stora horn på huvudet, som är vassa och väldigt effektiva vapen. Den har stora, klarblå ögon som syns i mörkret, och är oerhört muskulös för sin ringa längd på cirka en meter.
Utbredning: Krontrynet lever vanligtvis långt in i de norra skogarna. De allra flesta lever i Kamor, men vissa grupper finns även i Eyrenskogarna. Krontrynet är en jagad varelse, dels för det goda köttet och dels för att den är mycket farlig om den retas upp. Trots att den är fruktad av skogslevande folk är krontrynet växtätande, och anfaller bara om någon inkräktar på dess revir. Detta är, förövrigt, vanligtvis mycket stort. Tidigare levde krontrynen närmare större bosättningar i söder, men har sedan dess jagats bort.
Beteende: Alla krontrynen lever ensamma under hela livet, förutom under de första året av sitt liv. Detta är när modern är tvungen att ta hand om sina ungar, men efter detta släpps de fria. Parningstiden sker endast var tionde år, vilket bidrar till det låga antalet krontrynen som fortfarande lever. Krontrynen sätter ut stora territorium där de äter och sover. Inkräktande varelser jagas ut med våld. Krontrynen har för vana att sova i träd, då på de större grenarna med vingarna som stöd. Detta är dels för att den uppskattar smaken på löven i vissa träd, men även för att lätt kunna dyka ner på inkräkande varelser.
Egenskaper: Krontrynen kan, med sina stora vingar, flyga upp över träden. För detta krävs mycket precision, något som krontrynet inte har. Av denna anledning flyger den endast när det är nödvändigt, och då vanligtvis från öppna områden i skogen. Den vanligaste anledningen att krontrynen flyger är när de jagats bort av en annan varelse, eller när deras revir inte längre passar dem.
Xor-apa
STY 7 (2T6)
TÅL 9 (2T6+2)
RÖR 15 (3T6+4)
PSY (8) (2T6+1)
VIL 12 (3T6+1)
HÖR 12 (3T6+1)
SYN 10 (3T6-1)
AGG 8 Avvaktar/Söker kontakt
Förflyttning: 9 BF: 8 UK: 5 Chockvärde: 9 Skadetålighet: 5 VINIT: 5 Insikt: 0
Anfallsmanövrer (närstrid):
Klor (11) HOb1T6 (SI 1/2)
Anfallsmanövrer (avstånd):
Kasta sten (12) Räckvidd [2-4-8-16] Ob1T6+1, Ob1T6-1, +3, +1
Försvarsmanövrer: Undvika (11), Motanfall
Träfftabell: Humanoid
Rustning: Ingen
Färdigheter: Stridsvana 5, Undvika 11, Klättra 16, Kasta 12, Simma 7, Hoppa 14
Språk: -
Beskrivning: Xor-apan är en liten skinande vit apa med lång, len päls. Den lever endast i Takalorrs jungler, där den ibland tämjs och has som husdjur. Den är vanligtvis inte mer än en halvmeter lång när den står upp, och väger sällan mer än 10 kilo. Apan är mycket vig och lever bland träden. Den är främst en växtätare, men lever även på små insekter.
Utbredning: Xor-apan finns endast i vilt tillstånd på Takalorr, men säljs som husdjur av tiraker. Den är vanlig som skeppsmaskot hos Bazirk. Inom vissa yrkesgrupper på Takalorr lär man apan att fungera som budbärare, så det är inte helt ovanligt att se dem inne i städer. Det är från Takalorr den fått sitt namn. Xor betyder ljus eller skinande på sahkra, vilket syftar på apans päls.
Beteende: Xor-apan är mycket social varelse, och inte svår att tämja. De lever vanligtvis i små flockar på omkring 10 individer, styrda av en alfahane. Om hot skulle uppstå är deras första instinkt att fly, och att följa apan genom träden är mycket svårt.
Jull
STY: 24 (5T6+6)
TÅL: 27 (6T6+6)
RÖR: 11 (3T6)
PSY: (6) (1T6)
VIL: 7 (2T6)
SYN: 17 (4T6+3)
HÖR: 9 (3T6-2)
AGG: 15 Anfaller/Avvaktar
Förflyttning: 12 BF: 51 (fyrbent) UK: 10 Chockvärde: 19 Skadetålighet: 8 VINIT: 8 Insikt: 9
Anfallsmanövrer (närstrid)
Bett (13) HOb3T6 (SI 2/2)
Klor (15) HOb4T6 (SI 2/2)
Försvarsmanövrer: Alltid Motanfall.
Framifrån Höger Vänster Bakifrån Träffområde
1-2.........1-2.....1-2.....-...........Huvud
3-4.........-.........3.......-...........V. Framben
5-6.........3.........-.......-...........H. Framben
7-8.........4-6.....4-6.....1..........Bringa (Bröst)
9-10.......7-9.....7-9.....2-6........Buk och Svans
-............-........10.......7-8.......V. Bakben
-............10.......-........9-10.....H- Bakben
Rustning: Tjock hud [H5, K6, S4] (Täcker alla kroppsområden)
Färdigheter: Stridsvana 11, Undvika 8, Gömma 14, Smyga 11
Beskrivning: Jullen är en ödla med tjock, ljust brun hud. Den är omkring 3 meter lång och väger nästan 120 kilo. Den har en väldigt bred bringa och korta ben som slutar i stora, kloförsedda fötter. Svansen är omkring en fjärdedel av kroppen och ganska platt. Huden är slät, förutom två små benkammar över ögonen. Jullen har två par ögon, stora och gula. Dess tänder är förhållandevis små, men ligger i flera rader och är sylvassa.
Utbredning: Jullen återfinns framför allt i områden runt Mûhad, Ziu och i Tarkasöknen, men varianter existerar i de flesta öknar runt om i världen. Den gräver ner sig under marken när den sover, vilket tillsammans med dess sandfärgade kropp gör den mycket svår att upptäcka. Samma grävteknik används när jullen jagar, då den väntar på inkommande byte.
Beteende: Jullar jagar och lever ensamma. Det kan hända att de slår ihop sig i små grupper för en kortare tid, men detta är vanligtvis under parningstillfällen och aldrig något bestående. Till skillnad från många djur, som tävlar om honors gunst med strider inom rasen, försöker hanarna att imponera genom att fälla stora jaktbyten. När de tre till åtta äggen lagts ned i sanden överger jullarna vanligtvis platsen. Ungarna får klara sig själva från födseln, vilket inte brukar vara så svårt. En jull växer fort, och har på 3 år uppnått full ålder. De kan leva upp till 15 år.
Egenskaper: Jullen kan stå emot de flesta temperaturer, höga som låga. Detta gör att den alltid har -Ob2T6 vid chans för nedfrysning och vid utmattningsslag. Den har även väldigt långsam matsmältning, och kan gå utan mat i många veckor. Dess extra par med ögon gör att alla slag mot SYN är Ob1T6 enklare.