Era bästa "props" eller "handouts"

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,438
Location
Rissne
Byter man ut %2F mot / så blir det åtminstone en korrekt länk, men Soundcloud hävdar att spåret tagits bort eller inte finns. Jag hittar heller inte spåret om jag går till https://soundcloud.com/mindstatemusic och kollar under Tracks.

Kan det vara så att det här klippet är markerat som "privat" eller liknande?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,585
Location
Huddinge
En gång i en kampanj hade jag ett scenario där spelarnas karaktärer hade minnesförlust och inte visste hur de hamnat i en väldigt speciell situation.
Då gav jag dem en anteckningsbok som jag sa att de hittade på sig.
I den hade jag fyllt i en massa information. Kartor, dikter, symboler, lösa antäkningar och chiffer.
En sida var till och med blodig och fylld med extremt störande kryptiska antäkningar.

Jag hade så mycket planer för den boken, det var ledtrådar och svar för hela resten av kampanjen som spelarna långsamt skulle lära sig förstå.

Spelmötet de fick boken blev den sista i den kampanjen innan spelgruppen imploderade av skäl utanför spelet.
Och sedan dess har jag aldrig lagt den tiden på förberedelser igen.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,608
Location
Demokratiska Republiken Latveria
En gång i en kampanj hade jag ett scenario där spelarnas karaktärer hade minnesförlust och inte visste hur de hamnat i en väldigt speciell situation.
Då gav jag dem en anteckningsbok som jag sa att de hittade på sig.
I den hade jag fyllt i en massa information. Kartor, dikter, symboler, lösa antäkningar och chiffer.
En sida var till och med blodig och fylld med extremt störande kryptiska antäkningar.

Jag hade så mycket planer för den boken, det var ledtrådar och svar för hela resten av kampanjen som spelarna långsamt skulle lära sig förstå.

Spelmötet de fick boken blev den sista i den kampanjen innan spelgruppen imploderade av skäl utanför spelet.
Och sedan dess har jag aldrig lagt den tiden på förberedelser igen.
En tragedi. Men din handout låter ju riktigt episk, skulle själv ha älskat att få bläddra i en sådan, följa upp spår och försöka pussla ihop kryptiska fragment. Låter väldigt mycket som den handout som utgör grunden för Trail of Cthulhu-kampanjen The Armitage Files.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,005
Location
Sthlm
Jag har tillverkat en bättre Necronomicon, när jag var ung och ambitiös. Med illustrationer från Simon-versionen, historik om den svenska översättningen på försättsbladet osv.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,070
Location
Tindalos
Ingen prop men jag monterade ihop 10 sidor från reglerna förra helgen, med info och bilder till spelarna att läsa inför vi påbörjar en Delta Green kampanj. Mest för att de ska få känsla för spelets tanke om rollpersoner, deras bakgrunder och hur de påverkas och påverkar sin omgivning.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Alla handouts i de spel jag har som är köpta är av ganska dålig kvalité tycker jag. Hemmavid så hade en spelledare tidigt en hemmagjord karta, ritad på rutpapper...men han uppgraderade och fick till realistiskt slitna papperslappar i ett äventyr som i övrigt var det bästa han gjort enligt mig.

Jag brukar själv göra handouts, klassiska papper i té - och andra kryddor, för skrifter och kartor, och som nån nämnde ovan ibland ha dolda ledtrådar, eller ha ledtrådar som tar lång tid innan de kan användas. Det betyder dock med mina spelare att de aldrig har nytta av dem. Jag har tänkt att göra mer, men det hinns inte med. Just nu är jag inne på att göra hängen, som tygstycken som ska hänga bakom fåtöljen där spelledaren sitter, med kartor och illustrationer från den värld vi spelar i just nu, och nåt mer maskintillverkat för moderna spel.

Ni kommer få smakprov på te-pergament snart här då jag använder det som bakgrund till en karta för att ge det textur.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,465
Location
En mälarö
Jag spelleder Horror on the Orient Express till Call of Cthulhu. Och till den finns en uppsjö snajsiga handouts och liknande, det mesta fan-gjort, att krydda med. Kampanjen inleds t ex med att spelarna får ett telegram. Till det hittade jag en telegram-template som ifyllbar pdf som någon gjort. Det fanns även instruktioner om hur man vek ett telegram på korrekt sätt och t o m hur man förseglade dem med speciella klisterlappar som ett slags sigill. Dessa fanns naturligtvis att skriva ut de med. Så jag skrev ut telegrammet på lite tjockare gult papper och förseglade genom att klistra på sigillet. Det blev en fantastisk start på kampanjen att säga "Det knackar på dörren. När ni öppnar får ni ett telegram av ett uniformerat bud." och sedan langa fram den äkta varan på bordet.

Det var heller inte det enda. Spelarnas rollfigurer fick bl a pass med tidstypiska foton de googlat fram utan att veta varför och när de hittade en mystisk drog som de var tvungna att ta så hade jag preparerat provrör med färdiga etiketter, även de fan-gjorda, som jag sedan fyllt med en blandning av vodka. flädersaft och karamellfärg.

Det blev skitbra. Jag ska se ifall jag kan fixa fram foton på dem.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,192
I MÅ0 är patroner valutan. Jag såg en annan spelledare använda sig av tomhylsor runt bordet istället för de pappbrickor som följer med spelet. Det såg hur ballt som helst ut.

Annars har jag inte använt så mycket rekvisita de senaste åren. Det hänger ihop med min vision om low prep. Den här tråden gör mig dock rätt sugen på att köra igång och börja bygga grejer igen.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
568
Location
Göborg
Jag började spelleda Horror on the Orient Express till Call of Cthulhu 2016 och då fanns ännu inte så mycket av extramaterial som @Organ omtalar, men jag använde den telegrammall som fanns i äventyret och skrev ut meddelandet med ett "maskinskrivartypsnitt" och lämnade över. Meddelandet ifrån professor Smith ordnade jag genom att göra ett visitkort för professorn (utskrivet på vanligt skrivarpapper dock) och jag rev en sida ur en anteckningsbok och vek till ett kuvert. Jag förseglade kuvertet med vax och sedan fick respektive spelare var sitt litet brev. Nackdelen var att vaxet smulade sig och jag fick ofta efter de första spelmötena dammsuga efter vaxbitar. När de träffar professor Smith hade jag ett glas vatten som jag lade en C-vitamintablett i och när han talade, då talade jag med darrig röst och grep glaset och med skakande hand tog jag en klunk.

En av rollpersonerna skrev dagbok och spelaren hade en A6 anteckningsbok för detta. När de mötte Baba Yaga och han insåg att han var tvungen att offra sig för gruppen lämnade spelaren över boken till en av de andra och sade "tag hand om den här" och sedan lockade han iväg varelsen ifrån de andra. På så sätt förde han över kunskap om vad som hänt ifrån sin första till sin andra rollperson.

Jag är dock mest stolt över den magiska ritual som jag gjorde till en egenskriven CoC-kampanj, kallad Den tredje apokalypsen. De hittade ett papper med obegripliga tecken på. Jag hade skrivit hela texten om hur ritualen skulle utföras och sedan använde jag ett typsnitt som heter Cthulhu Runes så det gick inte att läsa. När de sedan slog för att tolka texten hade jag förberett ett par varianter där jag hade valt ut olika delar av texten och använt mer läsbara typsnitt. Om de lyckades till 20 % – säg – så fick de ett papper där c:a 20 % av texten var läsbar. Enbart det första pappret var te:at av lathetsskäl.

I Over The Edge har jag alltid varit förtjus i Al Amarja Today och jag gjorde ett par nummer till av tidningen till en gammal kampanj.

Vi ordnar alltid kakbarheter när vi spelar och när vi spelade Mutant: År Noll och det var min tur köpte jag två burkar konserverade persikor och rev av etiketterna och ställe fram burkarna med "krubb". I slutet av den kampanjen bytte jag rollperson till en björn-nåid och planerade på att göra min trolltrumma – en big pack-glasspaket samt en gammal plastkulspetspenna som trumpinne. Tanken var att "åldra" dessa något. Kampanjen dog 1-2 spelmöten senare så det blev aldrig av.

Till Chivalry & Sorcery-kampanjen som jag planerar förbereder jag också en väggkalender för varje månad som skall innehålla solens upp- och nedgång, månens faser samt stjärntecknen (solens respektive månens hus) för respektive dag. Jag hittade Python-libbar som givet en GPS-koordinat och datum kunde räkna ut gryning, skymning, soluppgång och -nedgång samt månens fas. Stjänrtecknen blev lite mer på en höft men får duga för syftet. Planen är att för varje månadsblad också ha en massa småbilder som medeltida manuskript ofta är försedda med – harar och sniglar engagerade i tornerspel osv.

I vår nuvarande EDD-kampanj sökte en av rollpersonerna upp en prästinna för ett par spelmöten sedan. Hon står då och målar en tavla för att dokumentera en syn hennes gudinna har gett henne under natten. Jag beskriver i grova drag vad som syns på bilden och spelaren fastnar för detta och gör ett teckning på sin platta under spelmötet. Den bilden blir vad som prästinnan målade.

Det jag framförallt gör är att försöka använda stämningshöjande/passande typsnitt för de papper jag delar ut. För varje år som går använder jag allt mer bilder för att visa hur platser, händelser, föremål eller SLP ser ut.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
551
Location
Uppsala
När vi spelade ett av NisseNytts scenarier på GothCon rullades det ut en tygbonad som man fick vara trepersoner för att hantera, samt diverse keramikbrickor som vi fick utdelat. Det var maxat. Undrar vem som har bonaden? Hmm..

Annars är min personliga favorit när jag bjöd på Tekumeliansk bankett när spelarna besökte ett främmande klanhus och blev bjudna på mat. Det gav inlevelse!
 
Top