Era bästa "props" eller "handouts"

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,333
Location
Stockholm
Vilka är de bästa handouts ni har råkat ut för i rollspel?

Jag gillar t.ex. tändsticksasken från Masks of Nyarlathotep, som jag även klistrade ett riktigt plån på. Gamla kartor som legat i te och eldats på är ju också klassiker.

Den bästa jag hört talas om var en spelledare som är en fantastisk hantverkare som tillverkade en karta som kunde rullas upp på en cylinder. Kartan var en viktig prop som användes av spelarna för att hitta olika saker och ting i spelvärlden. Efter något år eller så upptäckte de att cylindern var ihålig ... och där låg en superledtråd till hela kampanjen ... och den hade legat där hela tiden!

"Äkta" mynt är också coolt. Ett bra sätt att få spelarna att hålla hårt i pengarna, men också att uppskatta värdet mer så att säga.

Hur ni några coola exempel att dela med er av?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,721
Jag har tyvärr aldrig varit pysslig nog att göra estetiskt tilltalande handouts, men jag har ändå några jag är väldigt stolt över. Skrev ett långt väldigt episkt äventyr till Sagan om Ringen Rollspelet där en stor del av äventyret gick ut på att rollpersonerna besökte arkiv och läste på om delar av midgårds historia. Dessa texter fick spelarna som handouts och jag är riktigt nöjd med hur jag formulerade dessa texter. De är väldigt långa och omfattande men var samtidigt så spännande att spelarna lusläste dem och tyckte det var kul att luska fram viktig info ur dem 🙂
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,254
Location
Göteborg, Lindome
När jag spelledde Pax Cthuliana, där rollfigurerna hittar lerskärvor som skall fogas ihop på rätt sätt, tillverkade jag pusselbitar i lera med neodymmagneter och gjutjärnskruvar dolda inne leran så att de faktiskt fastnade magiskt i varandra.

Dessutom var skärvorna målade i UV-fluorescerande färg och jag hade en UV-ficklampa redo för när de hittade den rätta kombinationen.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,864
Jag älskar de Business Cards man fick med lyx-backningen av The Dracula Dossier. Så enkelt och ändå så bra! Bara att dela ut ett till spelarna när de får ett från någon i den organisationen.

Går fortfarande att få i PDF här.

Den onda organisationens personalhandbok är en annan höjdare.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,254
Location
Göteborg, Lindome
Jag gillar t.ex. tändsticksasken från Masks of Nyarlathotep, som jag även klistrade ett riktigt plån på.
Tändsticksasken är fin. Inklusive vik-instruktioner. Jag klistrade även in riktiga tändstickor i den.
När vi pratar om Masks, så skrev jag ut bilden på medlemmarna i den försvunna expeditionen, satte in i en hyfsat tidsenlig ram och placerade på en hylla i rummet (det verkliga rummet, alltså) när rollfigurerna besökte systern i New York.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,383
Location
Maastricht
Har använt pungar med mynt i som använts. Dels att spelarna kastat dem till mig, eller att jag kastat dem till spelarna vid handel.
En liten sak, men små saker kan förhöja stämningen.
Äkta svärd och vapen på spelbordet. Ringbrynjor och sköldar. Övrigt möblemang som gjort att det känts som att man suttit i ett rum i den värld man spelat i.
Kartor som blivit lagda i te/kaffe.

Finns mer, men mitt minne bedrar mig just nu.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,254
Location
Göteborg, Lindome
Jag minns en till. När jag under vår årliga spelvecka skulle spelleda Horrors from Yuggoth, som är baserat på luftskeppet Italias kraschlandning på packisen 1928, hade jag skrivit ut ett stort antal riktiga tidningssidor från de dagarna och lade fram en ny sida med nya braskande rubriker på frukostbordet varje morgon. Så när en mystisk figur kontaktade rollfigurerna om en expedition ut på packisen... :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,884
Location
Ereb Altor
Min bästa är nog när jag skrev ett nummer (eller ja, en förstasida iaf) av Polisgazetten inför nästan varje spelmöte (eller iaf varje vecka i speltid) när vi körde M:UA. Ofta var det en notis om RPs förehavanden och lite andra ledtrådar och annat kul. Det var väldigt uppskattat och kul att göra. Blev nog en 15+ nummer totalt.

Ps. Jag har i princip lärt mig Adobe Suite genom att göra spelgrejer
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,077
Köpte en speldosa till Trial and Terror. Klippte av huvudet på ballerinan inuti. Satte ett blodigt handavtryck på utsidan. Gömde en nyckel i ett hemligt fack. Fyllde övre lagret med lite fina stenar, gamla kort, pärlor, snäckskal och ett avhugget finger.

Var alltid lika kul att se folks reaktioner när de öppnade den.

Screenshot_20220114-171140_Instagram.jpg
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,246
Jag köpte små anteckingsböcker åt alla spelare, som fungerade som rollformulär när vi spelade Cthulhu Dark. Till den sessionen hade jag dessutom köpt en flaska konjak som "rekvisita". Det är nog det bästa jag kan skryta med
 

pellejones

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
359
Location
Sverige, Uppsala
Ett rullband med en ljudinspelning av protagonisten. Köpte sedan en rullbandspelare och slängde upp den på bordet när spelarna hittade den. 15 minuter av dagboksmaterial inspelat, med min vän Björn som är skådespelare, som rösten av Johan Ärentun. Sjukt ballt :) om man vill lyssna på bara inspelningen så finns den här

Till detta fanns också ett dussin maskinskrivna brev. Nu var jag lat och gjorde dem på dator. Men ändå.

Sedan hade jag kommit över en grekisk bibel med gamla testamentet som också satte ton.

Äventyret spelades in i actual play men är lite klurigt att följa då man inte ser saker. Den finns som Apokalypsens Kapell, de första avsnitten.
 
Last edited:
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,383
Location
Maastricht
Ett rullband med en ljudinspelning av protagonisten. Köpte sedan en rullbandspelare och slängde upp den på bordet när spelarna hittade den. 15 minuter av dagboksmaterial inspelat, med min vän Björn som är skådespelare, som rösten av Johan Ärentun. Sjukt ballt :) om man vill lyssna på bara inspelningen så finns den här https://soundcloud.com/mindstatemusic%2Fjohan-arentuns-inspelningar-1923

Till detta fanns också ett dussin maskinskrivna brev. Nu var jag lat och gjorde dem på dator. Men ändå.

Sedan hade jag kommit över en grekisk bibel med gamla testamentet som också satte ton.

Äventyret spelades in i actual play men är lite klurigt att följa då man inte ser saker. Den finns som Apokalypsens Kapell, de första avsnitten.
Finns inget ljudklipp kvar på Soundcloud tyvärr.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,247
Location
Kullavik
Bästa egenhändiga är den (iaf jämfört med vissa saker här i tråden) pinsamt simpla (kanteldade/nedsmutsade/försluten med vax) Vox Ranzina-handouten jag gjorde till gruppens Konfluxkampanj.

Bästa props som en av spelarna hjälpte mig ta fram är PG-löpsedlar till MUA-kampanjen.
gazetten01.jpggazetten02-page-001.jpggazetten03-page-001.jpggazetten04-page-001.jpggazetten05-page-001.jpg
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,438
Location
Rissne
Jag har inte gjort speciellt imponerande rekvisita – det mesta jag gjort är typ tidningsartiklar. Men däremot har jag lagt orimligt mycket tid på dem – typ rotat i digitala tidningsarkiv för att hitta inscannade nummer av gamla specifika tidningar från specifika platser och årtal för att se hur deras typsnitt och layout och typografi ser ut. Och givetvis köpa in tidningspapper att skriva ut på, för en smula extra "autenticitet". Generellt har jag inte åldrat tidningarna, eftersom de ju ofta ska vara dagsfärska – en dagstidning från 1926 som läses av rollpersonerna på dagen den kom ut 1926 ska ju inte vara så skitig.

Jag har också gjort ett gäng typ handskrivna brev, featerfoldrar och sådant.

Jag har i flera år haft planer på att börja kasta pengar på kompetenta 3D-grafiker och få dem att skapa Lovecraft-relaterade artefakter man kan skriva ut, men det har jag inte tagit tag i riktigt ännu. Till Tatters of the King skulle jag vilja ha lite byakhee-visslor. Jag tänker mig nog något typ nåt sånt här.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
483
Jag är ju ett stort fan av papperspyssel. Både till lajv och rollspel

Jag måste ha många dussintals brev, kartor och chiffer undanstuvade. Men tre favoriter:

Ingame-Teckningarna till utan frid

En corioliskarta, skriven med persiska bokstäver och som bestod av olika skivor och var monterad på en skiva så att man kunde rotera olika delar av den efter var planter och månar stod

En karta över skugglandet i Eon, som bestod av tre separata papper med hål i som kunde läggas ovan på varandra och vridas är. Allt för att simulera hur stigar och platser flyttades runt i dimman.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
467
Location
Uppsala
Min bästa är nog när jag skrev ett nummer (eller ja, en förstasida iaf) av Polisgazetten inför nästan varje spelmöte (eller iaf varje vecka i speltid) när vi körde M:UA. Ofta var det en notis om RPs förehavanden och lite andra ledtrådar och annat kul. Det var väldigt uppskattat och kul att göra. Blev nog en 15+ nummer totalt.
Gjorde något liknande när jag spellede Western 2004-2005. Varje gång rollpersonerna anlände till en ny ort fick de en sida ur den lokala tidningen. Perfekt sätt att slänga ut lite trådar som de kunde välja vad de ville göra med.
 
Top