Nekromanti Er relation till Fenix

Draw

Veteran
Joined
29 Oct 2009
Messages
10
Dang, man skulle kunna tapetsera ett rum med negativ attityd här...Tycker diskussionen genomsyras av cynism och ett visst mått av lustmord (jag berättar att jag slänger tidningen i pappersåtervinningen för att?) på Fenix. Faktum är att Fenix seglat upp och nått en nivå Snikan aldrig - någonsin - befann sig på och detta i en tid, som redan nämts, av dataspel och IT. På en sådan marknad är Fenix bedrift inte bara beundransvärd utan helt j-a enastående. Visa lite respekt.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Jag tycker inte att nivån här är speciellt negativ, och jag instämmer till stor del i det som sägs (även om jag aldrig skulle slänga tidningen till pappersinsamlingen). Det är inget fel alls på Fenix, det är fel på mig -- och på många av de andra skribenterna i tråden. Fenix är otroligt mycket bättre än Sinkadus någonsin var, och om den kommit ut medan jag spelade rollspel som mest, i åldern 10-18 år, så hade jag varit extatisk. Nu tycker jag att det är en trevlig tidning, som tyvärr inte ger mig så mycket eftersom jag inte längre spelar samma rollspel, eller spelar på samma sätt som jag gjorde då. Jag är helt enkelt intresserad av en annan typ av artiklar nu för tiden.

/tobias
 

Draw

Veteran
Joined
29 Oct 2009
Messages
10
Ja, kan hända att jag överreagerat en aning (jag hade en märklig dröm om dom där j-a Misslorna inatt).
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Fenix. Tror ni att någon kommer att skriva om gamla nummer om Fenix tio år efter att tidningen har gått i graven?

Jag skulle inte läsa om det 10 år efter att den gått i graven, kanske någon gång när jag var i en väldigt nostalgisk sinnesstäning.
Fenix för mig är mest ett sätt att bli matad med nyheter inom en hobby jag gillar - Spel.
Det jobbet tycker jag den gör jäkligt bra dock, det är artiklar som passar mig och det täcker in mitt ganska heltäckande intresse för spel (roll-, kort-, bräd-, dator-, tv-, figurspel). Jag vill ha den typen av korta artiklar och översikter för att lätt kunna läsa något mellan studier, jobb och faktiskt spelande.

Jag har en prenumeration, har (nästan) alltid haft en prenumeration och kommer fortsätta ha en. Däremot läser jag sällan om tidningen när jag väl läst det som intresserar mig, utom möjligen när jag använder äventyr, äventyrsplatser eller andra artiklar som jag tycker mig ha nytta av i mitt spelledande.

Birger har en och annan fullträff också, kanske skulle det vara något jag nostalgiskt skulle kunna småskratta åt 10 år efter Fenix lagts ner.

---------------------

Vad är er relation till Fenix?

Fenix började egentligen släppas när mitt spelintresse hade utvecklats till ett intresse som jag la ner mycket tid på, tidigare hade det bara varit sporadiskt figur-/brädspelande, lite levande rollspel och mestadels datorspel. Den kom helt rätt i tiden för att jag skulle hoppa på fenixtåget och fortsätta åka.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Jag läser nog på RPGnet för att inte behöva nyhetssvepet, tycker inte Birger är vidare rolig, och spelar, med få undantag, enbart ett av de spel som det regelbundet kommer material till (Eon). Enbart Eonmaterial och enstaka icke-spelspecifika artiklar är inte nog för att jag ska vara intresserad av tidningen annat än som genombläddringsobjekt när jag hittar den hemma hos någon annan.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Jag köper Fenix i lösnummer. Det jag är intresserad av i tidningen är helt klart material om EON, främst inspirationsmaterial som artikeln om skugglandet men också häftiga äventyrsidéer som artikeln i nyaste fenix (som förövrigt tillhör min topp tre).
Annars kan övriga temaartiklar som den om Kindaras vara en bonus då de ofta är lättöversatta till eonsyfte men de motiverar mig inte att köpa tidningen.
Nyhetssvepet är för mig ointressant, de nyheter jag är intresserad av känner jag redan tid. Reccensioner av nya rollspelsböcker är också (ofta) helt ointressanta, jag är för inördad i mundanas värld för att bry mig om "Monster book of doom XIV". Annars förstår jag inte hur man kan ogilla Birger barbaren? Korpulent karl, stor yxa, halvnaken tjej = Lycklig lördag.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Jag prenumererar på Fenix. När jag får ett nytt nummer läser jag de mer allmänt riktade artiklarna, sen läggs de till högen av andra nummer.

Jag gillar faktiskt Fenix, jag tror att jag läser såpass lite av tidningen (nåja, det blir en del ändå) eftersom jag inte deltar såpass aktivt i spelhobbyn nuförtiden. Tycker jag får en bra överblick utan att behöva vara superaktiv och kolla nyheter, och en andra, oftast välformulerad åsikt om spel som släpps.

Gillade också fiktiva spel-artikeln, och Krak de Drak var intressant (dock den historiska bakgrunden snarare än draken för min del).

Jag gillar Fenix. Birger är en trevlig bonus. :gremlaugh:
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
walium said:
Vad är er relation till Fenix?
Jag prenumererar på Fenix, men har bara gjort det sedan januari 07.

Jag gillar Fenix skarpt. Eftersom jag är dålig på att följa nyheter i rollspelsvärlden är nyhetssvepet och recensionerna väldigt viktiga kunskapskällor.
Tidigare, när jag fortfarande spelade DoD:T regelbundet, hände det att jag faktiskt använde mig av tidningen också. Nu har det blivit lite dåligt med sånt. Men ändå, de allmänna artiklarna, t.ex. Krak de Drak eller Spelledaren som festfixare är alltid trevliga.

Sedan är tidningen välgjord och snygg.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
I sneaste numret är artikeln om Fairmont-fängelset utsökt. Ett fantastiskt fint arbete.
 
Top