Nekromanti Er relation till Fenix

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Piruetts Sinkadusmåndagär nu avslutad och det får mig osökt att tänka på en annan svensk speltidning: Fenix. Tror ni att någon kommer att skriva om gamla nummer om Fenix tio år efter att tidningen har gått i graven? Vad är er relation till Fenix?

Själv var jag lite för ung och okunnig för att läsa Sinkadus när den gavs ut och jag förknippar den därför mest med hopplöst sentimental nostalgi. Samtidigt var jag för gammal för att förbehållslöst älska Fenix när den började ges ut. För mig är Fenix framförallt ett skyltfönster dit jag kan skicka in spelmaterial och få tillfredsställelsen att se mitt namn i tryck. Det är egentligen inte en tidning som jag läser ifrån pärm till pärm eller dyrkar förbehållslöst. Men det är en viktigt röst inom den svenska rollspelshobbyn och jag hoppas att den finns kvar i många år framöver.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Fenix är en stabil tidning med bra innehåll för det mesta, och bra mycket mer professionellt gjord än Sinkan, trots mindre resurser. Och betydligt vuxnare och mer seriös; det märks att (roll)spelshobbyn har mognat. Mycket av den känslan kommmer säkert av att den inte är ett reklamblad för ett företag, utan att alla svenska rollspelsföretag kan vara med och publicera material + fristående redaktionellt innehåll.
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Jag gillar Fenix. Inte så att jag tokanvänder allt som står där, men det är ett bra forum och fokus för rollspelshobbyn i Sverige. En tidning behövs, och Fenix gör jobbet bra.

Måste för övrigt ta och fixa en prenumeration, jäkla SF-bokhandeln har fortfarande inte fått in nya numret...
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Fenix är den bästa rollspelstidning vi haft i Sverige, men jag är för gammal för att känna samma sak som jag kände inför Sinkadus i min barndom.

En annan fördel med Sinkadus var att jag spelade just de spel som artiklarna handlade om. Idag är fältet för brett och de flesta direkta rollspelsartiklar och äventyr är för mig ganska ointressanta. Jag tror Fenix har att vinna på att ha med mer generella artiklar än specifika för ett visst spel.

Eller vad är det för spel som spelas mest i Sverige? Kanske skulle man inrikta sig på de istället? Nu beror väl iofs innehållet mycket på vad rollspelsföretagen skickar in.

Tyvärr kommer nog inga Fenix-måndagar i framtiden. Tidningen är bra, men målgruppen är för erfaren och det finns så mycket annat coolt idag. På 80-talet var inget annat än rollspel coolt egentligen. Möjligen hårdrock.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Jag läser inte Fenix, för jag är inte intresserad av vad som står i den. Men jag tycker att det är bra att den finns. Den håller rollspelshobbyn vid liv en stund till.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,482
Location
Stockholm
Jag prenumererar på den, läser delar av den. Använder nästan aldrig något ur den i spel. Jag tycker det är en tidning med kvalitet. Men, och det skäms jag lite över, när jag läst klart ett nummer så åker det i pappersåtervinningen. Jag har aldrig känt behovet att spara ett nr Fenix.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Jag tycker att ni glömmer det viktigaste: Fenix är numera nästan det enda som trycks i den tynande svenska rollspelsbranschen. Flera spel skulle vara kommersiellt döda utan Fenix. Dessutom är det en tidning som finns på platser som spelen själva aldrig kommer att komma i närheten. Tänker framför allt på Pressbyrån.

Just nu känns det som att Fenix är åtminstone halva den svenska branschen. Kanske mer.
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Nej, jag tror inte heller att någon kommer att recensera gamla Fenix om 20 år. Eller minnas dem i samma nostalgiska skimmer som många av oss gör gamla Sinkan.

Men Fenix har en stor fördel över Sinkadus: Den handlar om spel som finns nu. Och spelas nu.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Jag inte bara gillar Fenix - jag älskar den! För mig som i praktiken inte ägnar så många timmar åt faktiskt rollspelande, men gillar att hänga med lite på ytan, läsa och köpa (framförallt de svenska!) rollspel, hänga en smula på ett forum som detta, och sedan ändå spela en sväng eller två när man får permission från familjelivet - för mig är Fenix en bra källa till nyheter, kul läsning, och en känsla av något att sluta upp kring för rollspelsintresserade i Sverige.

Jag tycker materialet överlag är väldigt bra, visst, det kan variera en liten smula, men det finns ett sjysst tilltal.
Jag läser även recensionerna med stort intresse - även för spel jag inte är särskilt intresserad av, och för brädspel och datorspel.

Så länge Fenix existerar kommer jag att skaffa varje nummer!
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Bara enkel nyfikenhet - men skulle du kunna utveckla varför du inte är intresserad av det som står i Fenix? Det är en smula överraskande för mig att det är möjligt att inte vara det... :)
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,986
Location
Umeå
Ingen relation. Jag köper, men ångrar oftast att jag lagt slantarna på fenix och inte köpt något skoj som pdf istället.

Jag får istället mitt fix från The Forge, Story Games, diverse podcasts och hemsidor.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Hakanlo said:
Bara enkel nyfikenhet - men skulle du kunna utveckla varför du inte är intresserad av det som står i Fenix? Det är en smula överraskande för mig att det är möjligt att inte vara det... :)
Tja, jag spelar inga av de spel som det tillhandahålls material till (och jag har inget behov av material till de spel jag faktiskt spelar). Och recensioner har jag ingen användning för, eftersom jag använder forum som wrnu och Story Games för att bilda mig en uppfattning om de spel som kommer ut. Sedan är det väl en massa dataspel och grejor i Fenix? Jag spelar inte dataspel. Eller brädspel.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Jag får hem dem via prenumeration, och läser den sporadiskt, typ medan jag lagar mat eller liknande.

Det är mycket sällan den innehåller något jag bryr mig om, dock. De spel den pratar om är oftast inte spel jag spelar, gäller både recensioner och rent material. Jag är dessutom neggig nog för att tycka att en hel del av materialet vore svåranvänt även om jag spelat M:UA till exempel - Coriolismaterialet jag läst har varit torftigt och kännts ofokuserat. Men det är egentligen ingen kritik mot just de författarna, det är en trend som gäller hela rollspelsvärlden; folk skriver sällan texter som jag finner konstruktiva eller inspirerande. Även när man bygger "äventyrsplatser" så missar man ofta att göra dem återanvändbara; man kanske får 3-5 äventyrsuppslag och that's it. Jag skulle hellre se att man såg till att fylla platserna inte så mycket med neutral "information" som med konkreta fästpunkter och krokar som man kan återanvända och bli inspirerad av.

Jag tycker att det är skitbra att Fenix finns, och dess artiklar tilltalar antagligen majoriteten av läsarna. Jag har sedan länge insett att jag befinner mig i minoritet vad gäller det mesta inom rollspel.



Nackdelen med papperstidningar är också dels bristen på interaktivitet och dels att allt som står i dem med nödvändighet blir ganska inaktuellt innan de når tryck. Nyheter och recensioner lider mycket av det här, jag föredrar diskussion framför recension och nyheter som inte är gamla.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag hoppas verkligen att man skriver & tänker tillbaka på Fenix, precis som man gör med Sinkadus. Fenix är en bra tidning tycker jag, känns som det får med ett bra svep på vad som händer i med de olika spelen som finns här ute.

/ Johan K, som verkligen hoppas på att Fenix häller på ett bra tag till.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Har bara köpt dom två senaste numren, det är inte förrens nu jag har erkänt för mig själv att jag faktiskt är en rollspelare och inte bara en som drömmer sig tillbaka till fornstora dagar.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Jag tycker att den dels är bra så man kan läsa recensioner, man får ett bra nyhetssvep, allmänbildning om det svenska, och lite utländska rollspelslandskapet.

Därtill så finns det ibland helbra artiklar, även om jag tycker att de flesta är bara okej. Tycker tex. den om spel i spelvärldar för nåt år sedan var grym. De som är knytna till specifika rollspel är bra men oftast svåra att använda om man inte spelar spelet..
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Magnus Edlund said:
Men, och det skäms jag lite över, när jag läst klart ett nummer så åker det i pappersåtervinningen. Jag har aldrig känt behovet att spara ett nr Fenix.
Om du vill minska skammen så kan du alltid gå till ditt närmsta bibliotek och fråga om de är intresserade av att ställa tidningarna i sina hyllor istället.
 

Dark Lotus

Warrior
Joined
18 Oct 2008
Messages
245
Location
stockholm x)
Det blir mkt extra material till eon som kan vara bra vid spelledande över småsaker man funderar över och även en del andra sköna rollspel ,samt spännnande rapporter.
Samt att deras serie är awesome s)
 

KostaFriaLigan

Warrior
Joined
26 May 2008
Messages
236
Location
Stockholm
Well, det vore väl kul att jämföra de första numren av Fenix med de som kommer nu, Fenixmåndagar kommer jag läsa :gremsmile:

Jag premunererar på tidningen och kan tycka mer el mindre om materialet -jag är väl den typen som vill ha material till det jag spelar, som grund till egna idéer, el något att spinna vidare på.

Så jag hoppas den fortsätter finnas.

/K
 
Top