Nekromanti Episode II (HALVSPOILER) ...

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Bästa film 2001?

Jag har inte påstått att jag gillar varken LotR, Star Wars eller Harry Potter. Å andra sidan gillar jag inte Moulin Rouge det minsta heller. Nej...ska vi diskutera fjolårets bästa film är snarare 'Vägen Hem' det enda som gäller - som väntat gör Zhang Yimou det igen. 'The Others' är en god kandidat till andraplatsen, liksom 'Bad Guy'. Hur det är med 'Sjöjungfrun i Shanghai' är jag inte säker på...är den från 2001 är den också en het kandidat.

- Ymir, undrar om han inte glömt någon nu...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Hur man blir utslängd från 'Sound of Music'

Btw...en äldre bekant till mig har faktiskt lyckats med konststycket att bli utkastad från en Sound of Music-föreställning, sedan han och en kamrat lagt märke till vilken skidbacke Julie Andrews näsa var, och skrattat sönder hela salongen ;-)

- Ymir, har elita bekanta.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Musikaler

Precis. Det är väl en sak med snobbar /images/icons/wink.gif och surbullar /images/icons/wink.gifsom Ymir nedan, som inte gillar kioskvältande genrefilmer, klagar på musikaler. Det är en annan sak när normalkonsumenter gör det.

En fundamental skillnad tror jag är att nuförtiden skall film se verklig ut. Skitsamma om personskildring etc inte stämmer eller så, men i dessa CGI-dagar förutsätter vi att vi skall bli lurade av allt som händer på bio, och blir vi inte lurade så är det skräp, liksom.

Stephen King, av alla människor, pratar om den första versionen av Cat People i sin bok Dödsdansen (som handlar om skräckgenren på film och i böcker), och påpekar att en scen i den inte alls funkar i dag. Man klipper mellan hjältinnan och en panter som smyger sig på något, och först mot slutet ser man att de bägge scenerna utspelas på två olika ställen. Emellertid gör den tidens filmteknik att det är ganska uppenbart att scenerna är filmade på två olika ställen. Ajöss spänning.

Men när filmen GJORDES, då var alla vana att koppla bort det där. När Shakespeare skrev sina pjäser (OK, namedropping) då var rekvistia och sceneri minimala - man klippte in dem själva. Det var fullt naturligt att en person vänder sig till publiken och talar med den - man var införstådd med att det händer i teatern, det är inte verklighet.

Nuförtiden är film (lyckligtvis inte teater, men tyvärr mycket av den teater som folk faktiskt går och ser frivilligt) inställd på att visa Verkligheten, även om det är en påhittad verklighet i en galax långt långt borta. Och i Verkligheten, inte ens i en fjärran galax, uttrycker sig folk i sång och dans.

Suck. Allt är säkert modernismens fel, eller något...

Den enda gång man brukar få musikal på bio nuförtiden är när Di$ney kommer ut med något nytt, och fastän jag är ett Disney-fan långt ute ur garderoben skulle jag föredra lite mer levande musikaler, och lite fler musikaler som riktar sig till lite äldre människor.

Så Moulin Rouge var förra årets bästa film, inklusive alla filmer jag inte sett, såvida det inte finns några musikaler jag missat.

Nightowl, som en gång planerade ett, öh, systemlöst äventyr (jo, jag vet att jag i teorin inte gillar systemlösa äventyr, men teori skiter jag i när det gäller att ha kul) som var 'Disney takes Cthulhu', med möss a la Bernard och Bianca som får reda på saker Mice Was Not Meant To Know. Idén var i alla fall avsedd för ett konventsäventyr, och om någon spelare faktiskt ställde sig upp och sjöng med i sångerna (jag tänkte göra tre stycken) så skulle de liksom ha garanterat en plats på prispallen.

PS: Jag känner liksom på mig att Rosen kommer att säga nåt om Bollywood här. Det får han väl. DS.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Musikaler

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Du skulle helt klart gilla musikalavsnittet av Buffy (om du gillar Buffy normalt då alltså).

<hr></blockquote>



Nu får ju alla dessa genre-TV-serier mig att gäspa och börja läsa TV-bilagan (jag vet inte varför, men jag lyckas aldrig hänga med i nånting av den här sorten), men om jag kunde undvika att zappa under musikal-avsnittet av Xena ('Stina, krigarprinsessan', som jag brukar kalla den) så skulle jag väl kunna uppskatta Buffy också, så länge folk sjöng.

Nightowl, blev biten av en radioaktiv uppsättning av My Fair Lady som tonåring, och sedan var det kört.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Episod II - Sagan fortsätter... nedåt.

"Som jag skrivit tidigare tycker jag filmeffekter ska användas för och enbart för att berätta en historia, om syftet med filmen är att förtälja en sådan. Måhända är inte det hela syftet med SW, det vet jag inte, det enda jag vet är att jag skulle ha uppskattat om så var fallet :)"

Eller så ansåg George Lucas att ståryn krävde en effekthysteri: det skulle kosta för mycket att bygga Coruscant på riktigt och ha femitelva miljoner marionetthanterare hängande utanför fönstret, och de ryska divisionerna som han hade tänkt att använda som statister i slaget på slutet var dessvärre nermonterade eftersom det kalla kriget var slut. Det fanns inga lediga katedraler att bygga jedi-ordens bibliotek i, och det var så läbbans svårt att hitta nittio centimeter långa dvärgar som dessutom var kung fu-experter. Eller nåt.

Jo, jag vet, jag är syrlig och cynisk nu, men hur sjutton ska man levandegöra en planetstor superstorstad som är den galaktiska republikens huvudstad utan effekterna?

"Bakgrunden, miljön, uppfattar jag som en mörk, ödesmättad storstad, en cyberpunkinspirerad metropols 'lägre' kvarter som verkligen utstrålar ett ödesmättade, evigt spänt lugn för stormen."

Beauty is in the eye of the beholder. Själv såg jag en skitfräck levande storstad som glömt bort att solen gått ner.

Handen på levern. Jag tror inte det är mängden effekter som avgör. Jag tror att du har på något sätt lyckats tolka bakgrunden och förgrunden på olika sätt. Eftersom bakgrunden utgörs av effekter så angriper du effekterna. Liksom, du nämner enbart "cyberpunk-jakten", där "cyberpunkandet" faktiskt utgör en liten, liten stund efter kraschen. Innan dess är det bara en generell stor jävla stad som det far en sjujävla massa farkoster i.

Men resten av Coruscant, då? Inflygningen av Amidalas skepp över det molntäckta stadslandskapet? Utsikterna från Jedi-templet, Padmés bostad, eller Palpatines kontors panoramafönster? Panoreringarna över Senaten? Stör dessa dig?

En teori som slog mig - du har inte råkat se Det Femte Elementet? Kan dessa "cyberpunkiga" scener ha influerat din uppfattning av Coruscant?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,977
Location
Linköping
Re: Musikaler

Nu får ju alla dessa genre-TV-serier mig att gäspa och börja läsa TV-bilagan (jag vet inte varför, men jag lyckas aldrig hänga med i nånting av den här sorten), men om jag kunde undvika att zappa under musikal-avsnittet av Xena ('Stina, krigarprinsessan', som jag brukar kalla den) så skulle jag väl kunna uppskatta Buffy också, så länge folk sjöng.

Hehe, Xena som musikalartist var ju ett härligt avsnitt.... har du sett serien Lexx nån gång förresten? Där finns ett avsnitt där de sjunger en jäkla massa, har för mig att det var det sämsta avsnittet jag sett..... men men, alla jag pratar med säger att Lexx är en totalkass serie. Jag gillar den dock jättemycket.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Musikaler

PS: Jag känner liksom på mig att Rosen kommer att säga nåt om Bollywood här. Det får han väl. DS.

Öh.. Ok.

Rosen säger något om Bollywood:
Bollywood är världens största filmfabrik, och med ämnet i åtanke så är sgs alla filmer de gör musikaler. En genomsnittlig hindirulle innehåller 4-6 sång- och dansnummer, så med den mängd filmer som görs där varje år blir det ganska många... MTV-köret med musikvideos har fö aldrig fått nåt genomslag i Indien, för där har de alltid haft det; vill man lansera en låt så lägger man in den som sångnummer i en långfilm.
Och jo, de har med sång- och dansnummer oavsett genre, även i hårdkokta actionrullar och skräckfilmer. Det är helt enkelt nåt som den indiska publiken är så vana vid att det ska vara med. De enda filmer som inte har det är små independent-rullar typ 'Monsunbröllop' (som iofs är bra, men den är faen inte representativ för det indiska filmutbudet).

Min fru sitter förresten och tittar på en video med 'Golden Hits of Bollywood' medan jag skriver det här. Just nu är det ett komedinummer där två medelålders skådisar bollar sångrader från gamla klassiska filmlåtar mellan varandra - indierna är ännu mer förtjusta i cineastiska winks är de är i Hollywood.

--
Åke, som hade flummiga diskussioner med Tove en gång om ett Hopalong Cassidy-äventyr till Western; alla har vita boots och västar med paljetter, och ett par gånger under äventyret så ska alla brista ut i sång...
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Dirty Harry Potter, en film av Dogma-klass.

Den där hade jag ju redan sett en gång i tiden... Har du månne länkat till den nån annan gång? =]
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,494
Location
Stockholm
Re: Episod II - Sagan fortsätter... nedåt.

Som jag skrivit tidigare tycker jag filmeffekter ska användas för och enbart för att berätta en historia, om syftet med filmen är att förtälja en sådan.

I så fall verkar ju din kritik av Courvaddetnuheter verkligen tagen ur luften. Som Krille skriver nedan, hur i hellskotta skulle de annars gestalta en stad som täcker en hel planet? Eller en jakt igenom den? Skulle bli rätt svårt.

Jag har svårt att hitta exempel på effekter som är genuint felplacerade i filmen. Det enda exempel du givit är just C och jaktscenen, vilket jag inte riktigt kan svälja. Personligen ser jag mer gärna stora episka datorscenerier än små klaustrofobiska kulliser av frigolit och tuggummi. (Har ni tänkt på hur större delen av originaltrilogin utspelar sig antingen i trånga gångar och små rum eller konturlösa ödemarker?)
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Mer OT än Storuggla på ecstasy...

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Har du månne länkat till den nån annan gång? =]


<hr></blockquote>



Mkt mjlgt - det är en av mina favoriter. Det är så jävla självklart...

En annan är för övrigt när någon drog upp en massa bisarra tänkta strider ('Om Raistlin duellerar med Gandalf, vem vinner?' typ, fast det blev värre och värre) och någon nämnde Batman vs. Harry Potter. Den omedelbara reaktionen var att om Batsy behövde en förstående Boy Wonder, hade han ju faktiskt en annan kille som hade förlorat sina föräldrar just där, och således borde de sluta slåss...

Ähum.

Nightowl
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Mer OT än Storuggla på ecstasy...

<U>Harry Potter, the Early Adventures:</U>

Titta Harry.
Titta Harry Potter.
Kommer vovven.
Vovven ta Harry Potter.
Vovven dum.
Harry arg.
Säger Harry, Dumma vovven!
Harry trolla.
Vovven groda.

(Hej, "Max potta" låter så om man säger det med sydstatsaccent...)

--
Åke
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Meh meh meh..

Var inte själva poängen att den mörka omgivningen inte passade med räjset, och därför får man (synvilla) intrycket av att omgivningarna var med mest för syns skull?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Woaaaaaaah!

NU vet jag vad jag ska börja med för äventyr till "It came from the late late late show"! Musikaler naturligtvis! Fyfan va coolt.. Nu är bara frågan vad som är bäst? Western, Disney, Dickens-London, Sound of Music-trallande, Indiska filmer, eller något riktigt skumt: Musiknumer där man inte väntar sig dom! Hähähä.. Nightowl, du M Å S T E göra klart ditt Bernard och Bianca-scenario! Snälla? /images/icons/smile.gif
(Jag såg faktiskt "Bernard och Bianca i Australien tre gånger! /images/icons/laugh.gif)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Meh meh meh..

"Var inte själva poängen att den mörka omgivningen inte passade med räjset, och därför får man (synvilla) intrycket av att omgivningarna var med mest för syns skull?"

Innebär det att man bara får skoja dagtid?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ah, slå mig inte Krille..

..Im just the messanger! :gremsmile: Jag trodde att det hade uppstått ett missförstånd. Fast efter att verkligen ha läst Eksems inlägg /images/icons/blush.gif så upptäckte jag att han visst hade koll på vad Synvilla menade..

Jag kryper in i ett mörkt hörn nu, så behöver ni inte irritera er på mig längre..
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Woaaaaaaah!

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Nightowl, du M Å S T E göra klart ditt Bernard och Bianca-scenario! Snälla?

<hr></blockquote>



Tja. En SLP var i alla fall katten Randolph Carter, husdjur hos en viss Howard Phillips Lovecraft, som våra stackars RP måste vända sig till för att få korrekt information (lite som att hämta info från en drake i D&D, eller så). Randy är givetvis en ganska elak karikatyr av sin husse, inklusive en paranoid skräck för 'främmande' katter (perser, siameser, manx...) för att inte tala om 100% ariska men oerhört inavlade bondkatter (enter styckets skurk, avkomman till Old Wizard Whateleys katta och Något Annat). Hans tänkta sångnummer handlar om hans stamtavla. Randy är inte så farlig som man tror, för han är en bortklemad innekatt som aldrig någosin fångat en mus i hela sitt liv, men dels vet inte RP det här, dels blir han ytterst förnärmad om de inte är hövligt skräckslagna inför honom.

Tro mig, det var mest en räcka dumma skämt.

Nightowl
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Woaaaaaaah!

Hans tänkta sångnummer handlar om hans stamtavla.

Jaaa! Kommer att tänka på operan Mikado faktiskt.. ^^;

Tro mig, det var mest en räcka dumma skämt.

Det är banne mig ingen ursäkt, snarare en anledning! ^_^


Storuggla, lugn och fin
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Woaaaaaaah!

Nu är jag antagligen mer seriös än ämnet förtjänar, men man kan inte bygga ett bra äventyr på än så roliga vitsar och in-jokes, även om jag personligen älskar sådana. Detta är I SYNNERHET fallet om man som jag är besatt av att SL inte skall vara någon jävla 'berättare' som spelar upp en färdig historia som spelarna skall reagera på, utan att de skall vara aktiva i historien (mer än vad de flesta spelare verkar vara beredda att vara).

Alla mina verkligt bra (?) idéer i sammanhanget var skämt och twists i historien; jag hade ingen bra struktur att bygga ett äventyr kring. Till slut gav jag upp av ren leda.

Nightowl
 
Top