Nekromanti Episode II (HALVSPOILER) ...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Jag hade privilegiet att se Attack of the Clones i söndags och var på det hela taget ganska nöjd efteråt. Jag tänkte därför dela med mig av min upplevelse (utan att avslöja för mycket), så att ni som snart ska se den vet vad ni har att se fram emot.

Ni kan vänta er en film som är bättre än The Phantom Menace (tycker åtminstone jag); mörkare och ondare och tuffare (trots en del Sound of Music-liknande kärlekssliskscener).

Ni kan vänta er Jar-Jar, men tack och lov har han bara en pytteliten biroll i denna film (även om han klantar till det cirka 1.000.000 gånger mer än i Episode I under den korta tid han är med).

Ni kan vänta er irriterande övertydliga glimtar till episoderna IV–VI.

Ni kan vänta er häftig action och schyssta specialeffekter.

Ni kan vänta er en cool strid med en hel skrälldus jediriddare inblandade.

Ni kan vänta er att bli förbluffade av Yoda som i denna film visar varför han kallas »Master«.

Ni kan vänta er saker som inte riktigt hänger ihop med det vi känner till från episoderna IV–VI.

Det där var väl inte alltför avslöjande? Eller?
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Det där var väl inte alltför avslöjande?

Nej, det var det inte. Mycket av det var redan ganska väntat, förutom Yoda-biten då (har iofs hört att han skall göra prylar på annat håll).

Att den är bättre än Phantom menace tror jag många kommer att tycka, just därför att den förra filmens förväntningar inte gick att införliva. Nu är det inte alls samma hysteri, därför kan vi lugnt luta oss tillbaka och se ytterligare en del i Star Wars-sagan.
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Jag tycker nog de tar i lite vad gäller kritiken.
Ja, chick-flick-bitarna av EP2 haltar en hel del - kanske för att Lucas inte är någon hejare på det där med kärlekshistorier...
Ja, unge Anakin var irriterande i EP1...

Men vad jag förstått så är Lucas själv fullt medveten om detta, men, som han själv säger, det är trots allt (dvs den sura generation dajm-kryss-publiken, dvs oss) delar av historien som måste berättas. Om man över huvud taget skall göra en film som berättar bakgrunden till Episod 4-6, menar han, krävs det att vi får se den stackars barnslige, naive Anakin. Det kräver att vi står ut med hans tonårs-hormonsvängningar. Det är en poäng som sällan framförs, eftersom den oftast druknar i ett skrikande "MEN HAN SUUUUGER!" till svar innan man hunnit prata klart.

Enligt vissa - som nästan kan misstänkas vara mutade av Lucas - krävs till och med Jar-Jar, mest för att visa att även de mäktiga och kaxiga Jediriddarna behöver förlita sig på en så'n klant för att kunna rädda dagen. Dessutom är hans roll i EP2 ypperlig, tycker jag /images/icons/grin.gif. Plötsligt får den klantige pajasen en av Star Wars-mythosens viktigaste roller...

Värd att se är den, men nej, det kommer alldrig komma en ny "A New Hope".
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Jag hade privilegiet att se Attack of the Clones i söndags och var på det hela taget ganska nöjd efteråt. "

Vadan detta? Hur kan det komma sig att just du hade turen att bli inbjuden till en förhandsvisning? Du tycker alltså att dem är sevärd? Hur sköter sig Hayden(eller vad han nu heter) i rollen som tonårs-Vader? Är han mer övertygande än den lilla snorungen ifrån "Phantom Menace"?
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Är han mer övertygande än den lilla snorungen ifrån "Phantom Menace"?

bra att jag inte är den enda som hatar honom
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"bra att jag inte är den enda som hatar honom "

Jag tyckte att han var betydligt värre än Jar-Jar Binks. En lillgammal arisk miniatyr Jesussom sprang omkring och var i vägen. Fy fan vad jag belv förbannad när hans morsa käckt berättade att hon minsann inte behövde någon fader för ploppa ut små ungar. Varför måste Lucas vara så jäkla övertydlig?
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
bra att jag inte är den enda som hatar honom

En kompis har dvdn, bland extramaterialet kan man finna uttagningen för rollen som Anakin. Låt oss säga att ungen som fick rollen var duktig i förhållande till de andra man fick se...
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Episode II (HELSPOILER?) ...

Själv hade jag en ganska avmätt hållning till episod 1, jag lyckades alltså hålla mina förväntningar till ett minimum (trots att jag faktsikt åkte till London för att se den nån dag efter premiären där) vilket kanske var anledningen till att jag inte tyckte den var så illa som många säger att den är.

Däremot så hade jag högre förväntningar till Ep2, dels för att jag ju tyckte ettan var helt OK, dels för att Lucas borde blivit varm i kläderna och kanske dels för att så många sagt innan att den är bättre än ettan. Jag hade dock lyckats hålla mig borta från det mesta förhandssnacket och bara råkat se trailern en gång. Så på grund av detta var jag rädd att jag skulle tycka denna uppföljare var sämre än ettan, eller iaf inte så bra.
Lyckligtvis var detta inte fallet, filmen rockade och hade nästan samma känsla som originalfilmerna. Den ska helt klart ses igen och det snart. Om jag känner mig upplagd så kommer en recension och minirapport från Cantina Pre-partyt arrangerat av starwars.nu i morgon.

Fast jag tycker fortfarande inte om datorspelsgrafik i filmer.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Episode II (SPOILER) ...

Ja, jag måste ju säga att alla vår käre Jar Jar var ju värre i denna del, tycker hans roll har fått alldeles för stor del av ansvaret för det hela. Jag är absolut inte en av dom som sällar sig till Jar-Jar must die-kulten (eller vad man ska kalla det), men en så viktig part i det hela tycker jag borde ligga på någon som åtminstonde förstår vilket misstag han gjort...

Sen är det helt uppenbart Amidala som måste beskyllas helt och hållet för Anakins fall, så som hon sitter klädd i ett rum med en mysig brasa och allt... Yikes, säger jag bara.
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Re: Episode II (SPOILER) ...

<blockquote><hr>...borde ligga på någon som åtminstonde förstår vilket misstag han gjort...<hr></blockquote>Du menar att det vore mer "darkness" om stackarn kunde inse vad han hade ställt till med, och sedan gå och ha ångest över det resten av serien? Hmm... jo, det förstås, men Jar-Jar och Förstå är nog två ord som inte dyker upp så ofta i samma mening.<blockquote><hr>Amidala som måste beskyllas helt och hållet för Anakins fall<hr></blockquote>Absolut! Hon knäcker ju den stackars grabben totalt, se'n kommer morsan och vrider om kniven en sista gång. Men å andra sidan, tack vare Amidala (om din teori stämmer) får man ju se en glimt av lite riktig Dartan-Evilness, så jag säger bara GOOOO AMIDALA!!... /images/icons/devil.gif
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Episode II IMAO [Totalspoiler]

Well...personligen hävdar jag ju att Episod II är den hittils bästa rullen i serien, trots effektonani, sanslösa mått datorgrafik, groteska mängder fan-service och bitvis medioker regi från Lucas sida - Föregångarnas brister är betydligt större, så att säga.

Det bästa är egentligen att historien börjar kännas mörk på allvar. Man VET att det kommer att gå åt helvete, man VET att den unge hetsporren kommer att bli en sönderbränd überonding, och att alla kommer att dö eller få sna liv fördärvade, och det skapar en känsla de tidigare filmerna saknat. Dessutom gestaltas detta utmärkt - Darth Vader-temat spelas när Anakin flippar ut, och Hayden Christensen gör rätt bra ifrån sig. Man känner nästan att det, det är Darth Vader - speciellt i slutscenen, när hans robothand zoomas in. Dessutom finns en massa skojjiga pikar framåt i tiden, som Obi-Wans kommentar till Anakin - "Du blir min död" ;-)
Trots att orgien i biosfär-tema-planeter fortsätter så har de fått till riktigt häftiga platsen denna gång - speciellt den första klonplaneten, en dold, regnig ovädersvärld täckt av stormande hav och befolkad av långa, spensliga varelser. Störtskön. Och jag är väldigt svag för megaidyllen Naboo, även om Sound-of-Music-tendenserna som kritikerna gillar att påpeka helt klart är skönjbara.

Kärlesscenerna mellan Amidala och Anakin tycker jag inte är så dåliga som alla andra tycks tycka....visst, när de tumlar runt på alpsluttningen på Naboo blir det väl mycket Tyroleridyll, och Lucas sexualrädsla går för långt - man tänker liksom "gud, de är tonåringar - Ha Sex"!. Likväl...scenerna är söta och inte så enormt hollywoodstereotypa imho, även om andra regissörer än Lucas givetivs hanterat dem bättre. Lite väl puttenuttigt blir det måhända, men jag har svårt att motstå det ändå.

Även stridsscenerna är välgjorda, och fyller onekligen sitt syfte som spänningsmoment - även om fan-servicen som sagt var går för långt ibland. Jediriddarna känns alldeles FÖR elita, och att monstret ska lyckas slita av Amidalas kläder precis så där känns lite....ja, fan-service.
Fältslaget är pampigt, och skapar precis den njutbara känsla som filmfältslag ska göra - John Williams musik har man säkert mycket att tacka för där. Man känner stridens hetta in i märgen. Synd bara att det är datorgrafik, allt ihop...

De gamla härliga fega skurkarna från I:an återkommer...det är ett kärt återseende. Däremot har jag svårt för fjanten Palpatine, och Christoper Lees roll får alldeles för lite utrymme - det är synd, för han är bra. Vidare förstår man aldrig riktigt hans mål....först verkade det ju som om han ville bekämpa Palpatine, och sedan är han plötsligt allierad med honom...plotten kändes lite luddig där. Hade Dukoou syfte verkligen varit att bekämpa Palpatine hade det höjt intrig-betyget avsevärt - det vore värdigt de grekiska tragedier Lucas verkar vilja efterlikna, eftersom Dukoou då hade fått spö av den intet ont anande republiken. Finns några hål till i plotten dock, som jag inte riktigt begriper mig på, men det är trots allt en bra intrig - om än inte lika intelligent som den i Ep1. Å andra sidan slutar den här inte i någon antiklimax, som Ep1 gör med buller och bång.

'Hey, vem bryr sig'-attityden hos jediriddarna ligger i stort kvar...men jag tycker den är charmig, även om det bidrar till att de känns fullständigt bäst-på-allt ibland. Men det ska de kanske vara, också?

Det som framförallt höjer EP II är dock Yoda. Visst, det sprutar av fan-service när han kommer intraskandes för att slåss mot Count Dukoou, men det är _så_ j-vla coolt. Publiken var lyrisk, och jag med, trots att jag ställt in mig på att såga rullen. Yoda går helt enkelt inte att inte rådigga. Han härskar, och man får se mycket av honom i EpII.

På minussidan i övrigt är väl primärt det jag tog upp först, men även en del onödiga scener, som mest känns som ursäkter för att visa upp hur coola grejer filmteamet kan göra med sina datorer. Att ha med Jango fett & son känns också ganska krystat - mest ytterligare ett utslag av den fan-service EpII sprudlar av.

På det hela taget en spännande, ganska stämningsfylld och mycket underhållande äventyrsfilm, vars främsta brist tragiskt nog är regissören själv. Den har uppenbara brister, och når långt ifrån ända fram, men är ändå den bästa filmen i en annars ganska medioker svit, om man frågar mig.

Nu återstår bara att se hur mycket Lucas lyckas sjabbla bort EpIII. Det känns redan nu som om han borde överlåta regin åt Chen Kaige...han kan konsten att skapa tragedi.

Återigen...Yoda styr.

- Ymir, förvånansvärt nöjd med EpII
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Episode II (SPOILER) ...

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr><p>Du menar att det vore mer "darkness" om stackarn kunde inse vad han hade ställt till med, och sedan gå och ha ångest över det resten av serien? Hmm... jo, det förstås, men Jar-Jar och Förstå är nog två ord som inte dyker upp så ofta i samma mening.<p><hr></blockquote><p>

Jag menar snarare att någon annan borde ha fått göra misstaget, Jar-Jar är inte värd det ansvaret, han är comic relief och inte den som ska stå för det misstag som ger störst konsekvenser i hela serien.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr><p>Absolut! Hon knäcker ju den stackars grabben totalt, se'n kommer morsan och vrider om kniven en sista gång. Men å andra sidan, tack vare Amidala (om din teori stämmer) får man ju se en glimt av lite riktig Dartan-Evilness, så jag säger bara GOOOO AMIDALA!!... <p><hr></blockquote><p>

Typiskt brudar, att först locka med en kyss och sedan säga hoppsan, det här var ingen bra idé. Det var helt säkert uträknat, hon jobbar åt Palpatine, man märker ju hur mycket hon litar på honom. =]
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Dissekering av Episode 2.

Om ni inte sett filmen kanske ni inte ska läsa det här.. (duh)


Håller med om mycket. Även om Lucas sex-skräck var motiverad i mina ögon. Inte nödvändig, men jag kan förstå att det inte fanns med. Passar sex i en "saga" som Star Wars? Tror det skulle bli krystat. Själv tyckte jag också kärlekscenerna var gulliga.. Faktiskt..

Fan-servicen tycker jag passar in utmärkt! Bobba Fett är mycket bättre när han inte bara dyker upp i 5:an och 6:an. Det ger mer av en myt-känsla helt enkelt, med gamla hjältar som dyker upp igen. IMHO. Klonarna och deras planet gillade jag verkligen.. Sticker ut lite mot dom andra Star Wars-varelserna, men det passar ju in med tanke på att dom bor så avsides.

Håller med om att Greve Dooku fick aaaalldeles för lite screentime. Vad är han för en snubbe egentligen?
Att han får i uppdrag av Sidious att attackera republiken, följt av att Sidious/Palpatine SJÄLV kontrar honom tyder ju på att allt var en avledande manöver för att Palpatine skulle få tillgång till klonarméerna. Smart. Själv trodde jag först att Dooku var ledaren för det som senare skulle bli rebellerna, men det verkar ju inte så. Synd. Visserligen så kanske det blir så i efterhand, och det är ju ÄNNU mysigare!



Episode 1 var inte så dålig ändå. När jag tänker efter. /images/icons/wink.gif
(Fast Jar-Jar hade kunnat vara mer dämpad ändå. Som i 2:an.)
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
tycke och tänke om filmen

jag skall nog säga att filmen är bättre än Ep1... även om den har ett fånigt namn sedan vill jag bara säga OJ fan va cool Yoda är...

kärleks scenera känns som vilken dålig såpa på tv som helst men det funkar väll

ani var störd...

obi var ful

men annars tycker jag att den på sitt hela tag var en helt okej film att titta på.

skulle igentligen skirvit mer men men
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,494
Location
Stockholm
Re: Episode II IMAO [Totalspoiler]

Vidare förstår man aldrig riktigt hans mål....först verkade det ju som om han ville bekämpa Palpatine, och sedan är han plötsligt allierad med honom...plotten kändes lite luddig där.

Tycker du? Själv tycker jag det var rätt uppenbart att han och Sidius beslutat sig för att hetsa republiken till inbördeskrig - och det gör man väl lämligen genom att ha en man på varje sida?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,494
Location
Stockholm
Re: Episode II (SPOILER) ...

Sen är det helt uppenbart Amidala som måste beskyllas helt och hållet för Anakins fall, så som hon sitter klädd i ett rum med en mysig brasa och allt... Yikes, säger jag bara.

Sanning, broder! Fanken, tror hon att hon ska hålla grabben på avstånd när hon går klädd sådär?? *homerdräggling*

:)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,494
Location
Stockholm
Re: tycke och tänke om filmen

jag skall nog säga att filmen är bättre än Ep1...

LÄTT. I min mening är den i samma klass som originaltrilogin.

även om den har ett fånigt namn

Äh, så farligt är det inte. Namnet beskriver dessutom vad filmen handlar om mycket väl.

sedan vill jag bara säga OJ fan va cool Yoda är...

Jag trodde det skulle se töntigt ut, men F-N vad Yoda rockade.

kärleks scenera känns som vilken dålig såpa på tv som helst men det funkar väll

Tyckte de var helt oki för egen del.

ani var störd..

Skoja inte... Lite av poängen, det.
 
Top