Nekromanti Epilog: 'Narrativ karaktärsdöd'

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
Du borde verkligen ta en titt på rollspelet Dogs in the Vineyard som har en mycket snarlik mekanik där spelarna kan "lägga sig" i en konflikt eller ta den till nästa nivå ("raise").

Nivåerna för konflikt är ungefär likadan (så vitt jag minns):
1. Snacka
2. Slagsmål
3. Vapen
4. Skjutvapen

Jonas Karlsson dyker säkert upp och förklarar mer snart, trådar om DitV klarar han sällan att hålla sig borta från :gremsmile:
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
Re: Dirty Harry? (ngt OT)

Det här intressant, jag har stött på problemet flera gånger. Vanligtvis verkar det bero på att spelledaren är alltför rationell och spelar alla SLP som om de vore kalla, beräknande och rationella. Klart SLP:n kommer att hämnas, annars skulle ju spelarna kunna vara framtida käppar i dennes kommande hjul etc. Det är lite trist när allt ska vara så "optat".

Problemet är inte lika pressande med spelledare som gör SLPs aningen mer mänskliga, och en spelledare som är bra på att läsa sin grupp kan märka vad spelarna helst skulle se händer med skurken.

Mitt system skulle potentiellt sett kunna erbjuda en lösning (åtminstone delvis): om spelarna vinner 'helhjärtat' så kan de kanske få stipulera att skurken faktiskt är besegrad för överskådlig framtid även om spelarna skonar denne.
Men det skulle såklart bara vara relevant om spelarna valt just nivån 'helhjärtat'. I andra fall har inte jag någon lösning på det hela regelmässigt, man får se till att ta upp saken med sin spelledare helt enkelt och påpeka att man tröttnat på att vara beräknande mördare hela tiden...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
I'll be back [ANT]

Jag kommer att förklara min syn på spelledarpersoner i en artikel inom kort. Det kommer förhoppningsvis att leda till diskussioner.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Dirty Harry? (ngt OT)

Mitt system skulle potentiellt sett kunna erbjuda en lösning (åtminstone delvis): om spelarna vinner 'helhjärtat' så kan de kanske få stipulera att skurken faktiskt är besegrad för överskådlig framtid även om spelarna skonar denne.
Det är just det som är spännande med din idé, hoppas du kan speltesta den snart.

Att skurken är besegrad och inte ska bråka med rollpersonerna igen behöver ju inte betyda att han försvinner från kampanjen. Tex kan han inse att han mött sina övermän och backa när rollpersonerna dyker upp. Jag tycker att det vore ascoolt om tex den besegrade galna vetenskapsmannen slår sig ihop med den nya skurken i kampanjen, men när rollpersonerna konfronterar dem drar sig vetenskapsmannen tillbaka och säger något i stil med "de här snubbarna är för tuffa för mig, och antagligen för er också" till sina kumpaner innan han flyr i sin minihelikopter. Då kan spelarna känna sig übercoola i flera sekunder. Sedan börjar fajten...

Gordeg
 
Top