Nekromanti Epik eller realism?

Anton P

Veteran
Joined
10 Dec 2010
Messages
120
I strider alltså. Vill ni ha långa episka strider eller korta, snabba och brutala strider? Det är så klart olika vilken setting man spelar i men overall, vilket föredrar ni?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Jag vill ha episka och snabba strider med mycket action. En strid bör ta högst 15 minuter. Lite lustigt dock att "snabbt" är 15 minuter.

/Han som tycker det känns som antiklimax om striden är slut på två minuter
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Han said:
Jag vill ha episka och snabba strider med mycket action. En strid bör ta högst 15 minuter. Lite lustigt dock att "snabbt" är 15 minuter.

/Han som tycker det känns som antiklimax om striden är slut på två minuter
+1

Strider tenderar att bli tråkiga om det inte händer något mer än slå, ta emot, slå, ta emot, osv, osv.

Bland dom mest intressanta striderna jag har varit med om så har striderna avbrutits för att sen ta sig till en annan plats och sen fortsätta.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Du touchar iof något mycket vettigt. Är striden riktigt bra spelar inte tiden någon roll, för tiden går fort när man har roligt. Om striden känns kort och man tycker det är synd att den redan är slut var det en bra strid.

Jag har dock aldrig haft en riktigt bra strid. Eller jo, en gång i Enhörningshornet. Vi tog takvägen till Larms hus, minns inte varför men vi gjorde iaf det. Där slängde SL in någon jävla drakman. Han var som en terminator. Vi sänkte honom flera gånger, men han gav sig inte. Jag spelade en ung tjuv... Så medan de andra slogs fick jag en idé - jag knöt repet till min änterhake kring en skorsten, varpå jag lyckades smacka in haken i ryggen på odjuret. Varpå vi med gemensam kraft tvingade den jäveln över takkanten. Änterhaken slet ut ryggraden på den fan... :gremgrin: Det var episkt och tufft!

Men annars, tja, mosa på bara och nå ett resultat. Jag vill göra annat. Episkt får det gärna vara, men kvickt. :gremwink:
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Korta, snabba och brutala strider. Jag har inget principiellt emot en strid som är över på en eller två träffar.

För mig är strid sällan intressant i sig, vill jag ha det spelar jag DnD4e. Strid är något som istället ska ge ett intressant för- och efterspel.

Ångest. Ska vi döda vakten? Planering. Ta dig runt, jag uppehåller honom.

Pang. Fixat.

De hörde oss. Larmet går. Ångest. Vad gör vi nu? Satan. Vi åker fast. Planering. Försök sno nyckeln från vakten.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Jag har det tråkigaste svaret: "det beror på".

I D&D vill jag ha halvlånga taktiska strider där jag måste tänka på omgivningen, undvika fällor och anpassa mig efter nivåskillnader och monster med olika egenheter.

I CoC vill jag ha "strider" som är föga mer än anfall; att vara utslagen på en träff är helt OK.

I Evolutionens Barn vill jag ha ordentliga, maffiga over-the-topstrider där man kastar sig mellan husväggar och kastar bilar på varandra.


Jag kan inte säga vilket jag "föredrar", jag har för bred smak i rollspel för det. Jag föredrar liksom inte bara en enda grej hela tiden =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Möller said:
Korta, snabba och brutala strider. Jag har inget principiellt emot en strid som är över på en eller två träffar.

För mig är strid sällan intressant i sig, vill jag ha det spelar jag DnD4e. Strid är något som istället ska ge ett intressant för- och efterspel.

Ångest. Ska vi döda vakten? Planering. Ta dig runt, jag uppehåller honom.

Pang. Fixat.

De hörde oss. Larmet går. Ångest. Vad gör vi nu? Satan. Vi åker fast. Planering. Försök sno nyckeln från vakten.
Det där låter helt awesome, tycker jag. Varför spelar vi inte mer så?

Eller ja, i CoC var det ju lite så, men i >Human har det ju varit betydligt mindre.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
krank said:
Det där låter helt awesome, tycker jag. Varför spelar vi inte mer så?

Eller ja, i CoC var det ju lite så, men i >Human har det ju varit betydligt mindre.
Du, jag vet inte riktigt. Kanske för att vi inte spelar så mycket, och när vi spelar så spelar vi >Human. Och där gillar jag våra lite längre strider med visst beslutsfattande i striden. Det hör till genren.

När jag har spellet har jag nog tänkt försöka få striderna så, men det har inte blivit några strider än.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Episka, långa och sörjiga. I Pathfinder skulle jag exempelvis vilja uppleva något fältslag eller så. Med MASSA miniatyrer som slaktar varandra.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Ibland vill jag ha långa strider som antagligen skulle tolkas som episka. Ibland vill jag ha dem snabba, skitiga och panikartade. Det beror lite på vilket spel jag spelar, är det D&D eller Pathfinder ska de ta lite tid och vara lite mer episka, är det Burning Wheel ska de vara halvlånga och gritty med mycket nervositet. Är det Unknown Armies ska det vara som i en Bröderna Coenfilm där striden börjar snabbt och innan alla är helt på det klara med vad som händer så är den över och nu ligger en kropp livlös på golvet och nu måste man gömma den och transportera bort kroppen och åherregud vem är det som knackar på´dörren nu helvete nu är det två kroppar livlösa på golvet in med dom i bakluckan vi kör ut dem i skogen och gömmer dem och neeej grannjävul kom inte hit för att prata om vädret! Ungefär.


Storuggla, how to dispose of a body in twelve easy steps
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Anton P said:
I strider alltså. Vill ni ha långa episka strider eller korta, snabba och brutala strider? Det är så klart olika vilken setting man spelar i men overall, vilket föredrar ni?
Både och. Vid vårt senaste speltillfälle med Pathfinder hade vi både strider som tog lite längre tid, och andra som blev PANG! BOM! HELVETE VAD ONT DET GÖR! VI DRAR! *fly hals över huvud*

Allt var kul, tyckte jag.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Strider som är beskrivande och där man använder omgivningen fullt ut och scenerna kan ändras om striden fortsätter. Jag tänker mig filmstrider som kan pågå i flera minuter där man först slåss i ett rum, kastar ut varandra genom fönstret ner i gränden, slåss bland soptunnorna, springer ut i trafiken och hoppar ner från bron på taket på en lastbil och slåss fram och tillbaka tills lastbilen kör in i en tunnel så man lär hoppa av och ner i vattnet och slåss och dränka varandra.

Så länge det är spännande med action, scener och gärna insatser så spelar det ingen roll om striden är över på en minut eller tar en timme, så länge att alla har roligt och får vara inblandade.
Så så länge striden blir intressant får den gärna fortsätta länge. Blir det bara tärningsslag för anfall och försvar och skada och inget annat så får gärna striden ta slut direkt eller ens aldrig inträffa.



/Poseur är lite stridssugen
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Beror HELT på vad jag spelar, faktiskt. I Eon går jag hårt på "kan vi bli klara med striden, jag är stolt över min historia" med brutalitet och stenhård slakt. Ni kan säga vad ni vill om Eon 3s stridssystem, men jag vet hur man får det att gå snabbt. :gremsmile:

När det kommer till D&D 4 så ska det ju INTE vara snabba strider. Episka, långa slag med 5 pers mot 20, konstant kaos och minion-huvuden som flyger överallt. Explosioner, fällor och död. Med andra ord: Fucking D&D.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Vill gärna ha det episkt och intressant, oavsett om det blir långt eller kort. Det viktigaste är bara att det inte känns utdraget vilket det lätt gör i långa strider.
 

Anton P

Veteran
Joined
10 Dec 2010
Messages
120
Följdfråga:
Hur gör man en kortare strid (max 30min speltid) lika episk och omväxlande som en lång strid (inte lång som i brp-pingis, jag menar lång som striderna i >Human verkar vara)?
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Anton P said:
Följdfråga:
Hur gör man en kortare strid (max 30min speltid) lika episk och omväxlande som en lång strid (inte lång som i brp-pingis, jag menar lång som striderna i >Human verkar vara)?
-Tydliga situationer och miljöer.
-Möjlighet till beskrivningar och att utnyttja miljöerna och situationerna.
-Emotionellt engagerade situationer.
-Att varje handling har en tydlig effekt på situationen.


Mitt exempel från en kort och episk strid står Vildkatt för. Vi spelade Eldar i 40k med rouge trader reglerna. Hon spelade en howling banshee som skulle infilterad en byggnad.
Två vakter kommer och ser något. Hon hoppar ner i vattnet i poolen, och gömmer sig under ytan. Vakterna kommer närmare och ska se efter vad som är i poolen.
Bansheesn hoppar upp, våltar överdem, drar sina dubbla svärd och halshugger den ena i processen.
Det är av abosluta vikt att hon har ihjäl bägge innan de ljuder ett alarm, och hon lyckas vara snabbare.

Jag tyckte den striden uppfyllde mina kriterer väl och var väldigt awesome.
 
Top