Nekromanti Eonsamuraj

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Samurajutrustning

Här kommer lite stats för vapen som jag har knåpat, moddat och rippat ihop so far. Allt är mycket inkomplett men de som vill spela samuraj i Eon får rippa eller lägga till bäst ni vill. Rustningsstatsen är från Krilles gamla Skymningshem, längd och vikt på de olika vapnen är en blandning av höftningar och jämförelser med de som finns i Vapenmästaren. Jag är ingen vapenexpert, så ha överseende.

All form av kritik, synpunkter och hjälp för att göra listorna kompletta är välkomna.
 

Attachments

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Samurajutrustning

Allt är skrivet för det riktiga Japan på under sengokuperioden och jag har tyvärr inte en tillstymmelse till aning om hur mycket saker och ting kostade då. Antar att det främst var ryō och mon samt byteshandel som gällde.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Samurajutrustning

Well, jag lyckades gräva fram några fakta:

En ryo var 16.5 gram guld.

4000 mon = 16 shu = 4 bu = 1 ryo

"The growth of the economy and trade meant that small copper currency became insufficient to cover the amounts that were being exchanged. During the Sengoku period, the characteristics of the future Edo Period system began to emerge. Local Lords developed trade, abolishing monopolistic guilds, which led to the need for large-denomination currencies. From the 16th century, local experiments started to be made, with the minting of local coins, sometimes in gold. Especially the Takeda clan of Kōshū minted gold coins which were later adopted by the Tokugawa Shogunate"

Nu vet vi hur mycket guld en ryo var värd, för att få någon som helst humm om priser i Sengoku-Japan behöver vi dock ta reda på vad spannmål kostade. Jag kan gräva vidare i saken lite senare, eventuellt, och kanske ta till den tunga facklitteraturen om det krisar.

Nån sån här "Daily Life in"-bok med tema dåtida Japan borde ha svaret, om inget annat hjälper, det finns en som heter "Everyday Life in Traditional Japan", till exempel.

Edit: Det finns förvisso en möjlighet till, väldigt mycket mer oproffsig, men...de säger priser på saker och ting hela tiden i Blade of the Immortal, som verkar extremt väl researchad vad gäller Edoperiodens samhällsliv, och nu när vi vet förhållandet mellan ryo och mon...well, bara att studera BotI hade kunnat ge ett visst hum.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Samurajutrustning

I Blade of the Immortal vol. 1, "Genius" säger Master Sōri "With thirty ryo you can go two or three years without having to sleep on the street" och med tanke på hur exalterad Rin blir av det erbjudandet så får man utgå från att det stämmer.

I vol. 2, "Fanatic" vill svärdsputsaren ha två ryo för att fixa alla Manjis vapen och det är rätt mycket eftersom han inte förväntar sig att Rin har det på sig.

I vol. 8, "Mongrel" säger Hyakurin till Manji något i stil med att deras uppdrag att jaga "small fry" för ett och ett halvt ryo per skalle är patetiskt.

...och så långt orkade jag gå tillbaka och lusläsa. Även om det är en jävligt bra manga så utspelar den sig dock på 1780-talet, flera monetära reformer efter sengokuperioden där det var upp till den lokala daimyon ifall han ville ha ordning och reda på sin ekonomi eller inte (som Takeda i ditt citat).

Annars hittade jag det här på wikipedias artikel om koban:

"The Japanese economy before the mid-19th century was based largely on rice. The standard unit of measure was the koku, the amount of rice needed to feed one person for one year. Farmers made their tax payments of rice which eventually made its way into the coffers of the central government; and similarly, vassals were annually paid a specified koku of rice. The Portuguese who came to Japan in the 1550s, however, preferred gold to rice; and the koban, which was equal to three koku of rice, became the coin of choice in foreign trade.

Some feudal lords began minting their own koban, but the value was debased with alloys of varying gold content. Edo authorities issued one currency reform after another and just about all of them debased the koban further. Additionally, counterfeit koban circulated after each reform, their value slightly less than that of the then current koban. By the time of Commodore Matthew C. Perry's visit in 1853, counterfeit koban from previous eras were preferred by merchants to the newer variants. The fraudulent older pieces were more valuable than newly-minted koban."

En koban vägde alltså en ryo, under sengokuperioden var de synonymer om jag har fattat det rätt.
Koku var som sagt mängden ris som skulle kunna mätta en människa på ett helt år. En koku var tio metriska shaku eller 278,3 liter och vägde cirka 150 kilo.
 

Glork

Veteran
Joined
13 Feb 2007
Messages
44
Location
Stockholm
Jag väcker liv i en gammal tråd, helt av egenintresse, då vår spelgrupp har funderat på att house rule-a ihop ett Samureon/Eonraj ... Förmodligen placerat på Jorden men kanske utan att slaviskt följa de historiska skeendena, d.v.s. en hel del anakronismer kommer nog att tas med.

Angående valutan och värdet/priser har jag hittat följande:
Currency SamuraiWiki

Jag är väldigt nyfiken på om någon har speltestat de föreslagna regeländringarna i tråden och vad som har kommit ut av det. Någon?
 
Top