Nekromanti Eons största nackdel

phantom

Veteran
Joined
7 Feb 2006
Messages
8
Location
No Mans Land
Av min erfaren het av eon (1½ år) så är den största nackdelae att rollpersonerna tar sjukt långt tid att göra. När vi skulle göra två nya rollpersoner så tog det 2,5 timmar! Då hoppade vi över alla bakgrundsslag och att den ena inte fick kontakter och lite annat.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Min metod

Jag ger spelarna 200 erfarenhetspinnar eller whatever, låter dem placera ut de skills de vill ha och slå bakgrundsslag om de vill (fast de kan inte få mer erfarenhetspoäng från bakgrundsslag) och sedan får de höja sina färdigheter när de ska använda dem för första gången. Kravet är att de ska ha en giltig anledning att plötsligt ha 15 i dyrka lås när de stöter på en låst dörr, de ska ha spenderat åtskillig del av sin förhistoria med att träna på det, på så sätt utvecklas bakgrundshistorien och får mer detaljer ju mer man spelar.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Min metod

det där lät ju bra, kanske skulle pröva något likande nästa gång det blir dags att göra karaktärer.
 

Boboliwsy

Warrior
Joined
6 Nov 2000
Messages
308
Location
Gävle
Det tar ganska lång tid att göra rollisar till Eon ja, fast jag tycker nästan det är lite charmigt och roligt, åtminstone när man ska göra seriösa rollpersoner. Vill man göra snabba rollpersoner så rekommenderar jag att man struntar helt i reglerna och gör lite som man själv, och SL, känner för.

//Boboliwsy - ska spelleda imorrn, troligen Eon, yay.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Med den av spelarna som kan systemet går det fort och lätt, men med de som däremot inte kan systemet tar det lång tid. Det är det som är problemet. men det lättades lite av att jag sket i bakgrundsslagen.

ska antagligen SL:a Eon i morgon ny kampanj! :gremlaugh:
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Ja, det går helt klart snabbare när man fått koll på hur systemet fungerar.

Själv tycker jag dock definitivt det är en fördel att det tar lite längre tid att göra karaktären. Det finns många moment i karaktärsskapandet i Eon där man får stanna upp och utvärdera de idéer man haft till sin rollperson. Att strunta i bakgrundsslagen tycker jag personligen inte är en sådan väldigt bra idé då de kan komma med intressanta idéer, även för en genomtänkt karaktär. Då struntar jag hellre i andra delar. :gremsmile:

Jag är dessutom motståndare till att hafsa ihop en "gubbe" innan ett spelmöte. De bästa karaktärerna, både som jag spelat och spelat tillsammans med, har kommit fram genom omsorgsfullt, ostressat arbete.
 

Rakhori_UBBT

Veteran
Joined
14 May 2006
Messages
66
Location
Malmö
Re: Min metod

Annars kan man ju vara smart och göra karaktärerna INNAN dagen man ska spela kommer. Fungerar mycket fint. Vi slog attributrader och tabellslag för flera veckor sedan och sedan dess har jag själv tänkt ut vilka färdigheter jag ska höja, namn och historia till familjemedlemmar samt skrivit flera sidor bakgrund till mig själv. Det enda man behöver göra med SL är få fram attributer och bakgrundsslag...det tar inte så lång tid. Alla de poäng man kan sätta ut själv kan man göra ensam utan att SL behöver vara med. Vill man ha snabba karaktärer får man väl spela D&D.

Personligen tycker jag att eons metod för att skapa karaktärer är vida överlägset något annat jag någonsin träffat på. Det tar längre tid naturligtvis men man får också så oerhört mycket mer spännande småsaker till karaktären som man kan använda för att få en riktigt fin känsla för den.

*edit*
Äh, skulle ju svarat på huvudförfattarens post direkt egentligen.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Min metod

Håller med, Eons system är det bästa jag sett. Jag har inget emot att det tar sin lilla tid ibland, men det kan lätt bli drygt. Fast nu när allas RP är klara är problemet förbi.

Eon idag!!, hoppas jag
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Då de flesta av mina spelare själva äger böckerna låter jag dem göra rollpersonerna själva i lugn och ro, även om det i praktiken inte blir så. Det underlättar skapandet av mer genomtänkta karaktärer med någon form av personlighet.

Detta förutsätter förstås att spelarna är mogna nog att inte fuska med tärningsslag. En av mina spelare e-postade sin rollperson, bad mer eller mindre om ursäkt för att karaktären blev så bra och frågade om det var ok.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
En del ser det som en fördel andra ser det som en nackdel med detaljerade rollpersoner. I Vilket fall som helst är det oundvikligt att göra detaljerade RP på kort tid.

Tycker du att det tar för lång tid att göra karaktärer, mixtra lite med systemet. Använd 200 husregeln som beskrivs här nedanför eller friforma ihop rollpersonen. Använd fantasin.

Själv anser jag att detaljerad RP är roligt till långgående kampanjer. Till korta kampanjer tycker jag att det är onödigt. Förra rollpersonerna min grupp gjorde tog 5tim vilket dock är extremt. Men både jag och spelarna tycker om att bygga karaktärerna så varför inte :gremsmile:
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
2,5 timmar e ju ingenting att göra karaktär på tycker jag... Karaktären ska ju vara den person du spelar, så jag tycker det är värt tiden det tar...

Sett spel som tar långt mycket mer tid än Eon, dessutom tycker jag inte det är ett problem att det tar 2-4 timmar att skapa en karaktär i Eon. Det gäller bara att planera och vara förberedd på det... När mina spelare gjorde karaktärer gjorde jag dom med dom i princip en och en, helt olika dagar.

Det gör så man kan diskutera tabellslag och passa in dem i RPs bakgrund... Funka fint tycker jag...

Men det e klart, gillar man det inte går det ju att modifiera...
Kör man ett poängbaserat attributsystem så kan spelaren själv välja vad RP ska ha, går lite snabbare... Skippa familjens huvudnäring, låt alla spelare få samma antal yrkesfärdighets respektive övriga färdighetspoäng, se till så alla valt yrke så de inte behöver tänka när de kommer till yrket. Sedan låter du spelarna höja sina färdigheter hemma typ... Så kan de fundera i lugn och ro...

Har man samma färdighetspoäng, attributsumma och så behöver du ju bara vara med på familjetabell och bakgrundstabell, plus tala om vad som är yrkesfärdigheter (och alla andra yrkesspecifika saker) för RP...
 

Everoth

Veteran
Joined
2 Sep 2006
Messages
18
Location
Örebro
Jag och mina kompisar har inte gort RP samtidigt på väldigt länge. Vi kör en smidig variant och kör med samma gubbar hela tiden och gör nya när den gamla dör eller något liknanade, en nackdel(Eller fördel) är ju att gubbarna blir väldigt bra efter ett tag och SL måste göra motståndet svårare. En nackdel med detta är när en karaktär har 20-25 i en stridskonst och dom andra har 15-18, då kommer ju frågan om hur bra motståndet ska vara... ska man bussa personer med 15 i stridskonst eller 20 kanske till och med 25.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Olika nivå på spelares färdigheter (OT)

Detta problem tycker jag dyker upp också när man har spelare med helt olika inriktning. Alla kanske har färdigheter uppåt 20, men några har inte stridskonster utan istället exempelvis övertala, smyga, alstra biotropi, etc etc.

Här gäller det ju att spelarna är lite smarta och utnyttjar sina respektive fördelar, det vill säga försöker utnyttja gruppens potential rent taktiskt istället för att som de flesta springa in i striden och anfalla varsitt mål enligt fördelningen vänster-höger.

Om spelarna har svårt för detta kan SL försöka ge motstånd som lockar fram dessa tankebanor, kanske till och med genom att vara riktigt övertydlig. Exempel: Spelgruppen utgörs av två rejäla krigare och en tjuv som har det svårare i strid (11 i dolk till exempel), men som kan smyga och klättra och stjäla som ingen annan. Låt en strid gå ut på att nån riktigt elak motståndare med stort vapen anfaller gruppen samtidigt som en lätt bepansrad skytt beskjuter gruppen uppifrån ett träd eller en balkong. Tjuvspelaren kommer nog att fatta vad hans naturliga roll blir. Efter lite övertydlighet så inser förhoppningsvis spelarna hur de ska utnyttja sina olika färdigheter i samspel.
 

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Jag har spellett EON under många år och i ett flertalet kampanjer men vad som hela tiden har stört mig är det regelsystem som finns. Som resultat av det här vi infört en modiferad version av Rolemaster/MERP systmet, med stor framgång.
EON ÄR ETT BRA SPEL och då menar jag världen och dess tanke men reglerna gör det svårt för mig i alla fall att spela det utan modifikationer

AEGIS PRIME är glad när datorn nu verkar tycka om www.rollspel.nu lite bättre och inte bara låser sig hela tiden
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
.. så det egentligen säger är at Mundana är en bra kampanj, men själva Eon suger? ;-)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
För min del så ser jag just inget problem att det tar lite tid att göra sin karaktär, snarare tvärtom. Det får gjärna ta lite extra tid at göra dem. Det ger iaf mig lite mer upplsag på karaktären min.
Det som jag isåfall kan ströa mig lite på är just att det kan rusa iväg lite i tid när man ska strida & sådant. Känns som det kan blie lite väl mycket tärningsrullande för min del.
 

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
Som sagt....det är bara bra att det tar tid att göra karaktärerna till Eon då det blir mer känsla i det hela och man lär känna sin karaktär bättre. Det ska inte vara någe bara slänga ihop en karaktär för att sedan bara springa runt med den!
Det är ju just det som är grejen med Eon, det handlar om rollpersonen...man ska lägga ned tid på sin karaktär. Det ska skapas, diskuteras och tänkas....
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Var läggs tiden, egentligen?

Som sagt....det är bara bra att det tar tid att göra karaktärerna till Eon då det blir mer känsla i det hela och man lär känna sin karaktär bättre. Det ska inte vara någe bara slänga ihop en karaktär för att sedan bara springa runt med den!
Det är ju just det som är grejen med Eon, det handlar om rollpersonen...man ska lägga ned tid på sin karaktär. Det ska skapas, diskuteras och tänkas....
Det är viss skillnad att lägga ner tid på sin rollperson, och att lägga ner tid på sin rollpersons värden. En hel del av rollpersonsskaparprocessen består av att ta fram värden som används för att beräkna andra värden, men inte så mycket om skapande, diskuterande och tänkande.

Ett bra tecken på hur mycket av Eons arbete som är mekaniskt är de rollpersonsskaparprogramprojekt som fanns en gång i tiden. De minskade tiden att bygga rollpersoner till under en kvart, bara genom att ta bort det mekaniska räknandet och rullandet.

Det är inte på det mekaniska räknandet och rullandet som jag vill lägga min rollpersonsskapartid, utan på skapandet, diskuterandet och tänkandet.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag tycker inte att Eons karaktärsgenereringsregler är något större problem. Vet man vad man vill ha för någon slags karaktär så kan man välja intressanta resultat ifrån tabellerna och vet man inte så kan de ge ovärderlig hjälp. Det som man kan behöva göra är reglera antalet slag på varje tabell så att slumpen inte ger upphov till orättvisor. Det är inte särskilt kul när en karaktär får massor med attribut- och färdighetshöjningar samtidigt som en annan bara lär känna en massa betydelselöst folk. Inte för att jag tycker att 2,5 är vansinnigt lång tid för en ny rollperson men det går säkert att skära en hel del i den tiden genom att spelledaren tar en mer aktiv roll i skapandet av rollpersoner det vill säga bestämmer hur många slag på varje tabell som ska göras, samordnar karaktärsskapandet och ger tips om vad som är lämpligt i den aktuella kampanjen.
 
Top