Nekromanti Eons största nackdel

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Var läggs tiden, egentligen?

Det är viss skillnad att lägga ner tid på sin rollperson, och att lägga ner tid på sin rollpersons värden. En hel del av rollpersonsskaparprocessen består av att ta fram värden som används för att beräkna andra värden, men inte så mycket om skapande, diskuterande och tänkande.

Ett bra tecken på hur mycket av Eons arbete som är mekaniskt är de rollpersonsskaparprogramprojekt som fanns en gång i tiden. De minskade tiden att bygga rollpersoner till under en kvart, bara genom att ta bort det mekaniska räknandet och rullandet.

Det är inte på det mekaniska räknandet och rullandet som jag vill lägga min rollpersonsskapartid, utan på skapandet, diskuterandet och tänkandet.
Det visar tydligt att vad som tar tid är olika för olika grupper. Ingen i vår grupp har problem med att räkna snabbt i huvudet, det som tar tid med t ex färdigheterna är att sitta och fundera på vilka färdigheter som är lämpliga till personen och vilka värden som känns mest rätt (uträkningen av kostnaden tar i princip ingen tid alls). Bara det har tagit längre tid än en kvart i varenda fall hittills för oss.

Det är heller inte rullandet vid bakgrundsslagen som tar längst tid för oss utan funderingarna om hur det passar in i den karaktär och bakgrund man tänkt ut. Vi tvingar alltså inte på folk vadsomhelst utan man får slå tills man fått något som inte förstör. Vi har ibland tillåtit att välja vissa bakgrundsslag men det har inte gått snabbare.

Slå grundegenskaper och räkna ut härledda värden tar inte heller speciellt lång tid för oss. Däremot tar det längre tid att sätta ut grundegenskaperna, vilka i sig jag inte har något problem med trots att man räknar ut andra värden utifrån dem. De används trots allt i spelet, åtminstone när vi spelat. Karaktärsdrag sätter vi ut själva då det känns dumt att läga sin rollpersons mentalitet i tärningarnas händer, sådant vill iaf jag fundera på själv.

Den enda stora tidsspararen jag kan komma på med ett program är om det väljer bakgrundsresultat och färdigheter samt värden åt en, men det vore å andra sidan totalt värdelöst i mitt tycke. Så olika är det definitivt. Chansen att jag skulle klara av att göra en karaktär på under en kvart är lika med noll. :gremsmile:
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Var läggs tiden, egentligen?

Det är inte på det mekaniska räknandet och rullandet som jag vill lägga min rollpersonsskapartid, utan på skapandet, diskuterandet och tänkandet.
Håller med, därför gillar jag t ex: Drakar och Demoner Trudvangs rollskapar system, i grunden är det lätt men man kan ägna mer tid åt att just tänka och skapa osv. än att slå tärnig efter tärning.

Samt att om du har en bakgrund klar kan bakgrunds tabellerna skapa problem. fast det kan ju fixas av SL, men iallfall.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Var läggs tiden, egentligen?

Samt att om du har en bakgrund klar kan bakgrunds tabellerna skapa problem. fast det kan ju fixas av SL, men iallfall.
Just det är ju dock ingen skillnad mot det mesta andra man slår fram. Man kan ju t ex slå fram för dåliga grundegenskaper för att spela vissa saker man kan ha tänkt sig. En SL bör nog alltid vara lite flexibel när det gäller karaktärsskapande, oavsett rollspel.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Håller med absolut. Men senaste gången vi gjorde rollpersoner så gjorde vi ganska episka karaktärer.
De fick 10 bakgrundslag, de fick välja nästan vilka de ville.
De fick ingen familjetabellslag eller huvudnäring.
De fick 280 enheter totalt att sätta ut. (ja 280)
sedan fick de vapen ,utrustning och specialenheter(tex magier för våran magiker)
det var två roller som gjordes då och det tog ungefär 3h och spelarna är erfarna eonspelare som båda kan göra roller själva.

Helt onödigt mycket tid.
Men karaktärerna blir alltid mest bakgrundade och 'coola' i eon medhjälp av bakgrundslag och likande :gremgrin:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Om du lät dem välja bakgrundsslag och gav dem 280 enheter är jag inte förvånad att det tog lång tid...

Själv har jag upplevt att det som verkligen drar på tiden är när alla ska sätta ut färdigheter; att slå bakgrundsslag är bara roligt, men färdigheterna tar åratal... (hit får väl även valen och magierna räknas in)
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Det värsta är att det gick snabbare än andra gånger då man går efter vanliga regler. dvs, 7 bakgrundslag ,1 familjeslag , huvudnäring och 180 enheter plus kontakter och specialenheter.
 
Top