Re: storstadsdiskriminering (OT)
När skall folk som bor i en storstad lära sig att de inte är ursprungligen storstadsbor. Normalt krävs det att 2 hela generationer är från en ort för att kallas sådan ortsbo. Om vi tittar på Stockholm skall alltså två hela generationer av ens förfäder vara födda i Stockholm i rad.
Själv är jag både uppvuxen och född i Stockholm, bodde där också tills för 7-8 månader sedan. Men jag är ingen urstockholmare för det. Varken farfar, farmor eller mormor var födda i Stockholm. Endast morfar var det. I övrigt var det Gnesta, Huskvarna och Umeå. Det är sannolikt bara en bråkdel av alla som säger sig vara Göteborgare, Stockholmare etc... som är det i dess rätta betydelse.
Det finns några få ställen (gruvor) i Stockholmsområdet som har brutit någon typ av malm (bl.a. Utö), men inga vad jag vet som är i drift idag.
Jag tycker man inte skall prata om vad vi är bäst på här och tvärtom, utan ta fram det positiva hos de andra platserna istället. Allt är inte dåligt överallt, bara för att man själv inte hör hemma där.
Riddaren - försöker medla
Även den bäste har dåliga dagar