Nekromanti Eon III?

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Hallå där!

Såg på Neogames webshop att Eon II var slut nu, åtminstone i grundform. Visst, det fanns boxar & Deluxe kvar, men vem vill ha sånt skräp? :gremwink:

Nja, skämt å sido, betyder det här att vi snart (eller ja, inom en rimlig framtid, kanske man ska säga) kan räkna med en ny upplaga av Eon, d.v.s. ett Eon III ? Eller blir det "bara" ett nytryck av Eon II? Det första vore ju trevligt, faktiskt...
:gremcool:

Vad tycker ni i så fall att en sådan uppdatering skulle innehålla, utöver det som finns i Eon II? Själv skulle jag vilja se mer utrymme till magi (& schamanism, naturligtvis... :gremwink: ), men det vore ju oxå trevligt med mer info om varelserna!
Svårt det här - motsattsen till "pest eller kolera", skulle man kunna säga.....
 

The_shadow

Warrior
Joined
13 Mar 2002
Messages
330
Location
Lidköping, Västergötland
njae.. jag tror det lär dröja ett tag innan det kommer något EON III.
jag tror inte heller att det kommer stå mer i den än det gör i nuvarande EON II, snarare tvärt om eftersom det mesta står redan i diverse moduler, men det är klart, en uppdatering skulle ju inte sitta fel, det är väl ganska mycket som har ändrats..
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
En Eon III skulle ju inte sitta helt fel, men jag tycker att det finns mycket annat som Neogames borde satsa på innan Eon III. Jag skulle själv hellre se detta innan Eon III: allt som står i releaseplanen, uppfräschning av Alver: Förbannelsens folk, Magibox, Barbarer & Människofolk, en Neoskiva (innehållandes musik som passar till Eon), en ny Legender & Hemligheter (äventyrsupplagen börjar ta slut :gremcool:). Det var nog allt jag kunde komma på för tillfället, men det finns säkert mer.

Mvh Victor Palm...

...Som inte har köpt N&V eller Geografica än, och ja, han skäms :gremsmile:.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Gör den bara större, och större, och större... !

Jag vill bara se att den blir större och tuffare och bättre på alla sätt.

/Naug
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Ett komplett EON III?

Som jag skrev:

Kan själv tänka mig en box med följande böcker:
Spelarens bok: Hur man skapar en rollperson och förslag på hur man spelar denna. Skall även innehålla lite information om olika länder och raser och om hur man kan spela dessa (samt en subjektiv bild från rollpersonen).
Spelledarens bok: Hur man kan spelleda samt tre bra startäventyr.
Grundbok: Innehåller allt annat från EON II + 20 sidor monster, vandöda, andar, drakar & demoner, tre sidor alkemi, fem sidor religioner, tre sidor fler besvärjelser, samt en tjugosidors sammanfattning på världen Mundana.

Vad tycks?


I reaktion på att Baldyr tyckte EON var inkomplett. Min idé är dock inte så värst genomtänkt, och kan därmed filas på en hel del.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Ett komplett EON III?

Fascinerande exakt, faktiskt! :gremsmile: Vad baserar du t.ex. just 3 sidor alkemi på, osv? Är inte spydig, sarkastisk eller någonting sådant, utan undrar bara om det finns någon tanke bakom de föreslagna siffrorna, eller om dom är tagna ur luften.
:gremcool:
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Re: Ett komplett EON III?

Jättebra idé. EON II är tjock och kanske skulle bli för tjock om man la in mer info. Dessutom sliter RP generering rejält på boken. Så att dela upp boken (likt Dungeons & Dragons) är en bra idé.
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Re: Ett komplett EON III?

Låter verkligen som ett komplett Eon!! :gremlaugh:

Enda problemet är nog priset på en sådan box (?) och att grundboken blir för tjock.

Men det är en riktigt bra idé!
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Re: Ett komplett EON III?

men med att ha en Spelarbok med RP generering betyder att RP genereringen drars ifrån grundboken vilket gör att bokens tjocklek minska avsevärt. Sen är Eons grundbok inte särskilt dyr om man jämför med andra rollspel.
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Mindre magi...!

Jag älskar magin i Eon, men det är ändå alldeles för mycket av den i regelboken. Magin kommer inte till sin fulla rätt förrän man förstår hur allt hänger ihop, vilket står i Mystik & Magi. Därför borde Magi-kapitlet skäras ned ordentligt i regelboken. Det finns säkert massor av besvärjelser som ingen använder och reglerna för böcker och känns inte så nödvändiga.

Det är bättre att locka läsaren till att vilja veta mer om magin, än att slå ett jättetjockt kaptiel om magi i huvudet på en förskräckt läsare.

Sedan borde lite om världen få plats.

/Emil
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Re: Ett komplett EON III?

Dom är tagna ur luften. Ta 10 sidor alkemi då, så att man får med följande: Vilket slags labb som är vilket, komponenter i magiska artefakter, svårigheter, processbeskrivningar, och ett ordentligt exempel (så att folk förstår). Däremot så är sidorna 51, 54-56 inte så nödvändiga att ha med.

Skriver man i grundboken om kongelat och färdigheten alkemi så ska de ju kunna användas (iofs så ska det IMHO finnas rejält med alkemi i bok 3 i magiboxen (den första är för magikern, och den andra är magiregler).

Dessutom så skrivs det ju i grundboken om magiska varelser, och därmed borde även stats för dessa vara med. Annars kan man lika gärna ta bort delarna om alkemi och magiska varelser i grundboken.

Exempelvis så nämns inte färdigheterna spådom och anatomi i grundboken, och därför så gör det inget att dessa står med i andra böcker.

Finns det 52 sidor magi, 14 sidor religion och 8 sidors schamanism i grundutförandet så kan det gott finnas 10 sidors alkemi.

Dessutom tror jag att spelare som inte har råd eller ork att veta vilka moduler man ska köpa kan må bra av grundläggande beskrivning på några 'vanliga' monster, hästar och troll, de sju olika magiska varelserna, skelett, zombie, mumie och lamia, samt ett antal andar, demoner och stats och kort beskrivning (som i Codex 001) för drakar.

Så att Eon blir komplett, och de övriga böckerna är just tilläggsböcker och ska inte vara nödvändiga för att spela annat än krigare. Fast grundboken skall inte vara 500 sidor tjock, det ska fortfarande finnas ett nöje att plöja igenom nya moduler. Nån som kan balansgången?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
En grej man skulle kunna göra även om sidantalet inte får ökas är att fokusera magikapitlet lite mer. Jag menar då att i stället för att ha 2-3 besvärjelser vardera från femton aspekter så kanske man kan ha 10 besvärjelser vardera från fyra. Detta skulle paradoxalt nog ge mer flexibilitet till nybörjarmagiker, eftersom de då inte skulle vara tvungna att lära sig alla formler som hör till den/de aspekterna man valt.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Re: Ett komplett EON III? (ändrad)

Dessutom så ersätts ju Spelarens Handbok av denna Spelarens bok, vilket gör att den blir något att ha (Spelarens Handbok saknar just det viktigaste, RP-generering (inga bakgundstabeller)).

Enligt mig så kan allt fram till sida 102 tas med i Spelarens Bok (samt det som finns med i Spelarens Handbok). Dessutom kapitlet om ägodelar. Kapitlet om rollspel lyfts ut till Spelledarens bok tillsammans med äventyrsuppslag och kompletta äventyr (i EON II-boxen finns ju ett komplett äventyr med, så varför inte?). Kvar finns då i grundboken 170 sidor (man kan lika gärna klippa bort stridskonsterna så att dessa kommer med i vapenmästaren, reglerna är avancerade nog i grnudboken), så det kan läggas till lite om olika varelser, alkemi m.m.

Kursivt är ändrat
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Geografica

... en ny Legender & Hemligheter (äventyrsupplagen börjar ta slut ).[...] ...Som inte har köpt N&V eller Geografica än, och ja, han skäms
Det finns mängder med nya äventyrsuppslag i Geografica. Köp den! (finns mer grejer i den också, jag lovar)


Det var nog allt jag kunde komma på för tillfället, men det finns säkert mer.
Dessutom en modul om Thalamur, en om cirefalier, en om västlanden, en tjyveri och lönnmörderi, och hantverkare.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Ge gärna ett exempel på hur man ska göra, och vilka aspekter som ska va med (tycker att det verkar svårt). Kom ihåg att det ska va kompatibelt med M&M och Eon II.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag menar inte att det skulle vara ett "alternativt" magisystem, utan snarare att man i stället för att ha besvärjelser från alla olika aspekter så kan man bara ta med några stycken. Givetvis så ska själva aspekterna nämnas, gärna med en kommentar i stil med "Vi tyckte det var viktigare att ge rollpersonsmagiker tillgång till ett djup i sitt urval av besvärjelser snarare än att ge ett litet smakprov på alla olika aspekter, så därför har vi bara tagit med besvärjelser från ______tropi, ______tropi, _______tropi samt ______tropi. För fler besvärjelser, inklusive besvärjelser från de andra aspekterna, se Mystik & Magi (alternativt namnet på någon framtida magibok)."
Den aspekt jag nog helst skulle vilja se i grundboken är biotropi, eftersom helande magi finns där och det är något jag tror många grupper är glada i. Någon elementaraspekt får gärna vara med också - men om man ska ta med besvärjelser som frammanar/kontrollerar elementarvarelser så får man ta mej tusan också ta med stats för varelsen i fråga. Psykotropi är också rätt skojig och kan vara rolig att ta med. Däremot kanske de "jobbiga" aspekterna, såsom nekrotropi (javisst, jag tar alltid med mig lite får att offra när jag ska ut på äventyr), kan vänta till magiexpansionen.

Givetvis kan det vara en bra idé att låta en del av besvärjelserna använda transformeringar för att gå utanför de gängse begränsningarna i aspekterna. En annan idé kan vara att presentera en del av besvärjelserna i olika nivåer - om man har en biotropisk besvärjelse som helar Ob1T6 kryss Trauma så borde det inte ta så stor plats att lägga till en kommentar i stil med: "Kraftfullare versioner av den här besvärjelsen finns. För en besvärjelse som läker Ob2T6 kryss Trauma, öka svårighetsgraden på Alstra-slaget och Besvärjelse-slaget till Ob2T6, för en som läker Ob3T6 öka svårighetsgraden till Ob3T6, och så vidare." Visst, det är ju inte direkt raketvetenskap att räkna ut att man kan göra så själv, men det är nog bra för nybörjare.

Äventyrsspel gjorde något liknande när de gav ut DoD-91. Man hade nyligen gett ut magiboxen med totalt 13 magiskolor (eller något sådant) och megamängder med besvärjelser. Dessa fick givetvis inte plats i den nya upplagan av grundreglerna, så i stället för att ta med en handfull formler vardera från alla magiskolor så tog man med rätt många formler från tre stycken (Animism, Elementarmagi, Mentalism).
 

Jimmy_SL

Warrior
Joined
21 Dec 2002
Messages
243
Location
Dalarna; Säter
Jag för min del hoppas att det inte kommer något nytt Eon på ett tag, orkar inte behöva köpa nytt, och lära nya regler, bättre om dom gör 'patchar' lr vad det heter... Som man kan köpa till regelboken...
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Bra aspekter kanske är: Biotropi, psykotropi, ataxatropi (snabbhet, teleportering, olära m.m.), termotropi (som lätt kan transformeras till eldboll, blixt och annat våldsamt, dessutom finns ju Vurgils dödsgrepp).

Sen kanske man skulle ta bort ritualmagin helt, då dessa ofta kräver flera apekter, och magiteori (roligt att bygga ritualer).

I varje fall så vill väl nybörjarna ha helande magi, våldsam magi, teleportmagi och andemagi. Eller?

Kronotropi, Semotropi och Ikonotropi bör i varje fall strykas helt.
 

Bobokhrull

Veteran
Joined
21 Jul 2001
Messages
5
Location
Kungsbacka
något som skulle vara bra att ha med i Eon lll är ett mer utarbetat kapitel om yrkena där alla extra yrken från diverse moduler är med tex: yrkena från dvärgar stenens söner och Alver Förbannelsens folk det skulle vara bra. tjohhooo!!
 

litleme

Warrior
Joined
23 Jun 2001
Messages
279
Location
örebro
termotropi (som lätt kan transformeras till eldboll, blixt och annat våldsamt, dessutom finns ju Vurgils dödsgrepp).


+ att man kan spränga den stackars motståndarens svärd i småbitar :gremgrin:
 
Top