Nekromanti Eon III: Omslag - idéer

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Om just du fick välja, vad skulle du välja att ha som omslagsbild på grundregelboken på Eon III? Kom gärna med förslag, bilder eller länkar här för att ge oss inspiration. =)

Ni får gärna komma med referenser till existerande bilder som finns online.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,203
Location
Göteborg
Nu skulle jag lika gärna säga det till Petter, men

Jag vill att Eon III ska ha ett Eonspecifikt omslag, gärna av Vässmar. Eller kanske Henrik Tamm (han som tecknade Viking, om han nu vill/kan/orkar teckna ett omslag).

Och om omslag skall köpas in från nån utomstående, se till att Eon III inte förknippas med nån fantasyroman som inte har med Eon att göra.
 

jac

Veteran
Joined
2 Aug 2003
Messages
21
Location
Stockholm
Själv gillar jag stämningsfulla bilder med skog, berg och forsar och såklart en fin liten öventyrare i bilden, gärna sliten och trött men med en utstrålning av erfarenhet och målmedvetenhet. Lite sådär lagom romantiskt =). Men för att göra det lite EON specifikt tycker jag att bilden ska innehålla inslag av stad, tumult och civilisation.. Kanske en sliten äventyrare precis när han kommer innanför stadsporten till låt oss säga Talon? Eller kanske Camard.

För övrigt, med sliten menar jag inget benrangel, bara lite slitna kläder, lort och diverse vildmarksutrustning, en vindpiskad herre som rest långt hemmifrån.

Det viktiga för mig är att bilden fångar en händelse och starkt betonar en varierande och händelserik värld, det får inte bli ännu ett rollspelsomslag med massa tuffa riddare och hjältar med svärd.

//Jac
 

Mörker

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
309
Location
Hindenburg
Jag vet nog inte om jag håller med dig där...
Ett landskap hade gett mig intrycket av en modul (trots mängden sidor) och en stadsmiljö hade jag förknippat med Drakar och Demoner 5: Chronopia och inte med denlite finare fantasy som Eon smitts med...

Men jag har visserligen inga bättre förslag själv...
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Kommer eon III släppas som en bok eller kommer den att bestå av flera(likt DnD), vilket det har diskturerats om innan. För om det blir flera böcker som kan man försöka ha någon röd tråd mellan omslagsbilderna, fast självklart inte samma motiv på alla.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Om just du fick välja, vad skulle du välja att ha som omslagsbild på grundregelboken på Eon III? Kom gärna med förslag, bilder eller länkar här för att ge oss inspiration. =)

Alltså för min del tycker jag att Grand luxe var under bart, enkelt men ack så vackert. Annars Tycker jag att Eon II var bra. Fast, kanske inte så relaterat till Eon...

/Honken
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Eon III: Omslag - idéer om känslan ...

Först tänkte jag säga vad jag inte vill ha även om jag inte tror att ni planerar att ta upp något av det.
Inga mycket tungt beväpnade krigare , monster eller halvnakna kvinnor. Som någon redan nämt: inga omslag som redan används av kända fantasyböcker.

Nu till den kreativare biten.

Helst vill jag se ett omslag som är skapat enbart för denna produkt.

Känslan jag skulle vilja se är liknande den på geografica mundana. Ruiner ger känslan av att världen är gammal och genomtänkt. Människor känns små jämfört med något stort och gammalt... Om varelser ska förekomma på bilden vill jag se människor eller reguljära djur eftersom det är det som är centralt, iallafall i mitt mundana...



/Ceram, tror att han missade poängen med inlägget fast minns inte vad...
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Först och främst måste jag säga att jag gillar det nuvarande omslaget (North Watch) skarpt, och om det lyfts bort från huvudboken, bör det åtminstone sparas till en eventuell bok om raunlänningar (Barbarer och människofolk) då det lätt är en av Parkinsons bästa. En annan idé vore att återanvända några andra som exponerats ganska lite, t ex det från spelarens handbok (Green rider?), förutsatt att ni inte behöver betala för rättigheterna en gång till.
Givetvis hade det också varit positivt med ett unikt omslag, men i så fall får Vässmar prestera lite bättre än Monster i Mundana (omslaget då, illustrationerna inuti är förstklassiga), men jag antar att han kan prestera bättre. Annars ska det väl inte vara så svårt att hitta kompetenta illustratörer.

/Joel - snuddar bara vid svaret egentligen
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
Eon III: Omslag - förslag

Det första (vettiga) förslaget jag kom på, när jag satt och funderade på vad som skulle kunna funka, är en "flygbild" över en marknadsplats. För det är så jag känner inför Eon. Eon är ett ogreppbart smörgåsbord, och för att det inte ska falla in under definitionen "övriga fantasyspel" behöver det sticka ut ur mängden, något som en marknadsplats lätt kan göra. På marknadsplatsen samlas både bönder och riddare, bönder för att byta varor, djur och mat med varandra och riddare för att delta i tornerspel. Det funkar bra att spela bonde i Eon, och det funkar bra att spela riddare i Eon. Nu tar jag förstås bara upp två exempel, men givetvis kan man fortsätta räkna upp saker i en mindre evighet.
 

GlueBall_UBBT

Warrior
Joined
16 Aug 2003
Messages
238
Location
Kallinge
Varför inte ta en stor marknadsbild fylld med flera olika raser och yrken. Några köpmän vid stånd, bönder som drar kärror, en magiker som tränger sig genom folkmassan, en riddare till häst, en kragg som lyfter upp en missla så att den ska se bättre över folkhavet. Allting som hör till världen Mundana borde igentligen vara med, men då detta är omöjligt kan man åtminstone ta med så mycket som möjligt.
 

hokvinge

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
19
Location
Göteborg
Tycker ni (på alla moduler) borde ha bilder på faktiska platser i Mundana.

Varför inte ha en bild på ett fartyg på väg genom sundet mellan Takalorr och Västmark där man ser resterna efter de jättestora statyerna som skall finnas där.

Eller magikernas citadell i An-Thalamur...

Eller...
 

StefanB

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
207
Location
Laholm, Halland, Sverige, EU, Norra Halvklotet, Te
Jag tycker att iden om ett marknadstorg är riktigt bra.
Varför inte ta en stor marknadsbild fylld med flera olika raser och yrken. Några köpmän vid stånd, bönder som drar kärror, en magiker som tränger sig genom folkmassan, en riddare till häst, en kragg som lyfter upp en missla så att den ska se bättre över folkhavet. Allting som hör till världen Mundana borde igentligen vara med, men då detta är omöjligt kan man åtminstone ta med så mycket som möjligt.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Jag för min del instämmer i övrigas kommentarer kring bilder specifikt skapade för Eon. Jag vet att det är dyrare med speckomponerade men jag tror det skulle göra Eon mer rättvisa.

Vad jag vill se är saker som direkt anknyter till Eon. Känslan jag har nu är att uppslagsreglerna anknyter väldigt mycket till Jargien och då borde det vara en viss bildkänsla därifrån.

Förslaget av först Yassilus (och uppföljare) om en marknad är inte helt fel. Alternativet kan ju vara något mer tidlöst - ruiner, städer på avstånd. Miljö - natur.

Leta efter något som är Eontypiskt, vad gör spelet just till Eon. Är det misslor? Näe inte enbart. Är det Tiraker, näe det finns motsvarande varelser i andra spel. Vad gör Eon till Eon. Det är kombinationer av saker. Ett värdshus kan vara ett värdshus i vilken värld som helst, men befolka det med olika varelser ur Eon och du har ett platsspecifikt värdshus som bara finns just i Eon.

Ett annat förslag är att nyttja "kända" figurer ur Eon. De personligheter vi hittar i exempel och kapitelstarterna. Dessa ger en känsla/krydda av att de hör hemma i just Eon, för det är i Eon vi lärt känna dem.

Vad ska jag säga mer. Att hitta illustrationer som passar Eon är inte lätt. De finns ju givetvis bilder som skulle kunna kännas helt perfekt.

Ett alternativ skulle kunna vara att lägga en karta som bakgrund, eller varför inte en världsglob och på den lägga ett område med bild? Fast det känns kanske mer som ett SF-spel förståss. Men det är en tanke.

Vad mera? Hm, kanske hålla sig till vettiga färgskalor, Eon för mig är ett rätt Ljust rollspel, därav kanske inte mörka gruvhål och källare är rätt miljö. Palatsträdgårdar känns rätt OK, med ljusa vatten och liknande... men det är bara en personlig tanke.
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Hej. Jag tycker att ni ska behålla den blåa färgen och ett guldigt eon och typ bara byta bild, för det känns liksom som EON. Ha det bra!
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Tillägg med dålig bild

men i alla fall en ide

En bild säger ju mer än tusen ord och jag försökte snabbt konstruera något så att ni förstår vad jag menar. Observerra ett det är en snabb konstruktion och bara ger en glimt om vad jag tänkte på. Kartan bör givetvis vara lite mer eftertanke på och figurerna är ju här snabbt urklipta ur gamla foton från Visby så ha överseende. :gremfrown:

Men i alla fall....
 

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
Jag vet inte exakt vad jag är ute efter, men någon "stor bild" - något på avstånd, skall det vara. En överblicksvy, på någon storslagen (natur)plats.

Fast egentligen. På en grundbok föredrar jag nog att inte ha något motiv alls (som grand luxe). Kanske, iaf. Eller...?


Hur som helst. I dagsläget har ingen utav de kommande modulerna något preliminärt omslag, och det håller inte.
We want omslag! :gremwink:
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
"men i så fall får Vässmar prestera lite bättre än Monster i Mundana"

Jag tycker framsidan är jävligt bra gjord, om du frågar mig är den snyggare än många av (t.ex.) Parkinsons bilder. Även om jag gillade den bättre innan ändringen.. då hade mannen på monstret ett Daak-kors istället för ett spjut.. det kändes lite "man tar vad man har" över den då.
För att (ganska barnsligt) svara på eventuella kommande frågor/påståenden/svar:
Gör bättre själv då.. :gremwink:
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Barnargumentsmisshandel

Jag tycker framsidan är jävligt bra gjord, om du frågar mig är den snyggare än många av (t.ex.) Parkinsons bilder.
Sant. Parkinson har gjort en del sketfula bilder. Å andra sidan har han gjort en massa skitsnygga också. Vässmar har (vad det gäller omslag) presterat ett halvtaskigt, såvitt jag vet. Visst ska han få fler chanser, givetvis, men då förväntar jag mig att han blir bättre också.
Jag är övertygad om att Vässmar kan göra bättre, och därför ska sporras och uppmuntras till att göra så.

Gör bättre själv då..
Behövs inte, det finns det ju redan folk som har gjort. Parkinson t ex.

/Joel - gör bättre hemsidor istället.
 
Top