Nekromanti Eon i förhållande till verkligheten

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Uttal av Sakhriskt û

Kolla på boxen på sidan 20 i Tirakboken. Där står det att û kan uttalas både ö, u och y beroende på dialekt. På Takalorr så säger man 'ö' och det där därför jag hävdar att det är den förhärskande. Fast det kanske finns större dialektala grupper utanför Takalorr?


/Naug, fundersam
 

Sankt Creigh

Warrior
Joined
17 Feb 2004
Messages
258
Location
SthlM
Re: Kûrder=kurder

Precis... Han (=Jag) undrade precis om det var Kurder som det pekades mot där, jag anser visserligen inte att det vore rasistiskt, snarare ganska kul.
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
De vanligaste liknelserna ligger dock i ländernas motsvarighet till historiska jorden. Jargiska kejsardömet påminner är nästan detsamma som Byzantinska riket. Consaber och Tokon är samma som England och Skottland. Mûhad är pseudoarabien. Soldarn är typ feodala norden och Damarien är ett lätt förmörkat Rumänien.

Hur mycket av det stämmer egentligen? Jag är ganska haj på historia men... varför är Consaber likt just England och inte Frankrike eller något annat mellaneuropeiskt rike (förutom Tokon-Skottland)? Och Soldarn feodala norden? Bortsett från att det är ett mindre land, vad är så slående likt jämfört med övriga Europa?
Jargiska tendenser är dock inte särskilt svåra att märka, om Rumäniens kan jag inte alls mycket, får visserligen någon känsla ditåt (vampyrmyterna gör sitt), hur väl belägg man har för den vet jag inte.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Jaså?

En del kejserliga Rom, en del Nazityskland, en del Sojvetunionen, en del Iran och ett par kryddningar med Folkrepubliken Kina.

...fast när jag frågade Krille hur de ser ut härommånaden (för en bild till en artikel i Fenix #2, som enligt uppgift ska ha nått prenumeranterna idag) så svarade han "gamla Jugoslavien och grekiska bönder". Så nu kommer den med Thalamur-bor som Ouzo-drickare med tofs på mössan, bara så ni vet.

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Jaså?

"...fast när jag frågade Krille hur de ser ut härommånaden (för en bild till en artikel i Fenix #2, som enligt uppgift ska ha nått prenumeranterna idag) så svarade han "gamla Jugoslavien och grekiska bönder". Så nu kommer den med Thalamur-bor som Ouzo-drickare med tofs på mössan, bara så ni vet."

Mmmm. Du frågade hur de ser ut, han frågade hur deras stat fungerade. Äpplen och päron, du vet. :gremwink:
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
"varför är Consaber likt just England och inte Frankrike eller något annat mellaneuropeiskt rike (förutom Tokon-Skottland)?"

Överhuset och underhuset har jag för mig har sina engelska motsvarigheter. Den starka militära flotten och den starka handelsflottan. Icke att förglömma det faktum att Consabers nationalsång har samma melodi som englands :gremgrin:

"Och Soldarn feodala norden? Bortsett från att det är ett mindre land, vad är så slående likt jämfört med övriga Europa?"

Det skulle naturligtvis kunna platsa som vilket europeiskt feodalt samhälle som mest. Men stämningen med det passar bäst med Sverige eller möjligen Tyskland. Mycket urskog, väldigt lite uppodlad mark, pinsamt lite folk. Dessutom har Soldierna i mångt och mycket svenska namn :gremsmile:


"Rumäniens kan jag inte alls mycket, får visserligen någon känsla ditåt (vampyrmyterna gör sitt), hur väl belägg man har för den vet jag inte. "

Jag tänkte mest på vampyrer, elände och elaka furstar som har avrättningsmetoden spetsning som paradnummer. Dessutom delar den jargiska (latinska) språkgruppen vilket påminner om Rumänien som är ett av de få länderna i sitt område som talar ett latinskt språk.


/Naug, intresserad av att höra åsikter i frågan
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Alltså. Jag tycker det är lite svårt att dra paralleller till verkliga samhällen, eftersom det egentligen inte är så självklart hur dessa samhällen fungerade.
Överhus och underhus är något som finns i alla "feodala" samhällen - eftersom den ekonomiska inkomsten bygger på att knipa överskottet av bönderna och förmedla det vidare. Och någon behöver förstås kontrollera det här :gremlaugh:
Jag tycker att Consaber är ett välgjort samhälle, Consaber har helt enkelt ett fungerade ekonomiskt och politiskt system. Det finns egentligen ingen generellt accepterad förklaring till vad ett feodalt samhälle egentligen är - men det man är eniga om är att underkuvandet av bönder är en stor del av det dåtida ekonomiska systemet. För övrigt - ska vi också nämna att Norden skiljer sig gravt från västra europa ur ett sociokulturellt perspektiv eftersom det var närmare efterblivet i jämförelse :gremlaugh: Dessutom - blev marken i Norden snarare överflödig efter befolkningsminskningen under 1300-talet så någon underutveckling av jordbruksmöjligheterna har inte skett (i alla fall just under den perioden). Huruvida Rumänien fungerade under medeltiden har nog Ymir rätt bra koll på - tror att turkarna (möjligen mongolerna) var där och räjdade :gremlaugh:
Jag tycker inte man ska leta jämförelser mellan Mundana och verkligheten utöver namnen, kanske främst eftersom jag inte har den blekaste aning om det cirefaliska ekonomiska systemet skulle fungera i realiteten - kanske. Jag vill ha fantasi.
 

Tesfforp

Warrior
Joined
3 Dec 2003
Messages
226
Location
Stockholm
Re: Kûrder=kurder

Jag menade mer att om neogames kom på gûrder från kurder på t. ex. utseendet eller liknande skulle det vara lite rasistiskt, men annars rätt kul!
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Re: Thalamur

Jag ser det så att Rakhori innan den periniska frigörelsen och de tendenser som ledde fram till den inte var en särsklit mäktig eller stor organisation. Nu efteråt har den vuxit pga. att de kvar varande magikraterna inte vill att fler provinser ska lämna riket och därmed att den sista spillran av Colonan ska i princip försvinna helt (har läst någonstans att de ser sig som Colonans arvtagare). Dessutom har en viss yttre påverkan på senare tid (alla som har L&H och har läst den förstår nog var jag menar, ifall ni inte är SL så ska ni heller inte ha det) gjort systmet ännu mer tyraniskt.
Till skillnad från föregående talare så ser jag inte den "onda" synen på Thalamur som ett problem utan som en potencial, den är en regims sista krampaktiga försök att hålla samman ett sönderbrytande rike vars fall har varit mer eller mindre otvivelaktig under längre tid. De försöker med alla medel lyckas med detta b.la genom att ta upp fiendeskapen med en yttre fiende (Consaber) som man på sätt och vis kan säga har snabbat på utvecklingen.Alltså många finfina äventyrs uppslag beronde på vad man vill göra.

Om man ska dra paraller med den verkliga världen så tycker jag att man rent historiskt (inte kulturellt) kan säga att Thalamur liknar västrom efter delningen och Consaber då är östrom (bysantium). Liksom Bysantium gjorde så blomstar Consaber efter delningen medans Thalamur gör som västrom och förfaller in i dekens.

Sist men inte minst så skyller jag alla stavfel på röran i mitt sovrum. :gremgrin:
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Tja de har använt mer än så. Tänk bara på alla vapen. Svärd, Yxa, Morgonstjärna. Som stulet direkt ur vår egen historia. :gremtongue:

Men allvarligt talat... om om man kikar på vapnen är ju en Da i stort sett samma sak som sydostasiatisk Dha, en Mirapata en indisk Pata och morgonstjärnan är just en europeisk morgonstjärna.

Som om Da är Dha varför kan inte Kebap vara Kebab?

/Joel - som inte tycker maträtten Dalom är en pinsam ripp även om dalom råkar vara ett lokalt ord för dalarna.
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Överhuset och underhuset har jag för mig har sina engelska motsvarigheter. Den starka militära flotten och den starka handelsflottan.

Ja, men över/underhus kom väl först hyfsat sent (typ 1600-tal?). Consabers imperialism känns som senare påfund med tanke på den "feodala medeltidsstämningen" som annars ligger över landet. Skillnaden mellan syd och öst känns inte heller speciellt Engelsk, njä jag tycker varken perenner eller conrier känns så typiskt engelska, även om jag inte har nån vidare koll på området. Jag får snarare vibbar av (icke öst) europeisk medeltid med lite senare kolonisation/handel/imperialism. Däremot, nationalsången ja...

För övrigt tror jag (som du är inne på) att landsparallellerna mest dras utifrån stämningen man får av länderna. Hur korrekt det sen är vet jag inte, en av mina spelare sa nyss att han tyckte att Melorion var för mycket Grekland, vilket det inte alls är. Hans stämning av landet byggde nog ganska mycket på en viss bild i Religionsboken. Så, den enda parallellen vilken jag tycker känns väldigt tydlig även när jag tänker efter, är Jargiska kejsardömet (med reservation för att nån vet mer).
 

Khûrz

Veteran
Joined
10 Jul 2003
Messages
19
Location
Inte hemma IAF
Nu blev det väl lite fel? Men bara lite, Englands nationalsång är väl inte "Rule Britannia". Nationalsången heter "God save the Queen/King" (inte Six Pistols variant dock). "Rule Brittania" är bara ännu en av många engelska kampsånger som uppkom under imperietiden. Det är i varje fall inte samma låt.
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Re: Kanske inte så "verklighetskoppla", men ändå... =)

Det hon säger är som sagt mordiska och går nått i stil med:
AZGH NAZGH GORBATHULUK AZGH NAZGH GIMBATHUL
stavningen kan vara inkorrekt men annars är det rätt.
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Re: Thalamur

Nja...
Angående äventyrsförslagen så är det säkert som du säger.
Jag har däremot inte spelat särskillt många äventyr i Thalamur och det
amatörskrivs väll inte så mycket där heller...
Hur är det med befolkningen i Thalamur?
I de äventyr jag spelat där har vi ofta stött på misslor och kraggbarbarer,
en och annan alv och ljuset vette vad..
Vad bor där egentligen?
Förutom Thalaskier och en del Neromencer...
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Re: It's BS! [ANT]

Islam är väll mer likt hur de har det i muhad?
Mhimrätten är väll också ett slags patriarkat med tvångs giftermål m.m.
Jag är inte alltför insatt i Islam men av vad jag läst om islam och om
mhimrätten så känns det ganska lika..
Kebab/kebap kommer också från länder med dessa religioner...
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Daak och islam

Inom Daaktron finns ingen Treenighet och ingen Heliga Guds Moder. Gud (Daak) har inte offrat sin Enfödde Son för att axla människornas synder. Gud är en. Och det finns ett antal profeter. I sitt praktiska utförande finns många katolska paralleller, men i trosgrund är det inte katolskt eller ens kristet för fem öre. Snarare muslimskt.


För övrigt är inte Iracskogen en allvarlig namnripp. Den har inget med Irak att göra och kan lika gärna vara en tillfällighet, för det är trots allt bara två stavelser det handlar om.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det svarta språket i Eon

...och hon säger det mest som en ironisk pik riktad mot klåpare och de amatörer som tror att man måste vråla saker på urgamla och obegripliga språk för att kasta besvärjelser. Samt för att författaren (undertecknad) tyckte att det var en passande hyllning till professor T. Det kunde lika gärna ha varit vilka andra nonsensord som helst med mycket omotiverade fnuttar, H och Z. "Ghorin'theathh zheija, ghorin'theathh ûttallah", till exempel.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Thalamur

Neromenzer är i majoritet. Thalaskier = person från Thalamur. Neromenzer = den typ av vanarer som är vanligast i Thalamur. Förutom dessa kan man nog hitta en och annan sanarialv (de tycks ju åtminstone finnas representerade i de styrande skikten) och förmodligen en hoper pyar i hamnstäderna. Annars är Thalamur ett människodominerat land, men med tanke på att såväl alver som dvärgar varit magikrater känns det som ett samhälle där man accepterar främmande raser, eller åtminstone att det var på det viset tills de två senaste icke-mänskliga magikraterna började trilskas och bryta sig loss med sina provinser.
 
Top