Nekromanti EON - Frostmagiker?

Archemon

Veteran
Joined
25 Jan 2011
Messages
32
Location
Stockholm & Maputo
Associationer till kyla:

Kyla är bland annat kopplat till is, mörker, hårdhet, stillastående och död. Att vara känslomässigt kall är negativt, medan det däremot anses vara positivt att hålla huvudet kallt i en svår situation.
 

AnthroLizard

Veteran
Joined
29 Jul 2010
Messages
19
Ymir said:
Jag kan bjuda på lite kryotropiska effekter som jag och Lycan utvecklat. Kanske vill du använda någon av dem?

Isgata

Kryotropi: 2, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Momentan

Allt vatten som drabbas av Isgata fryser omedelbart till mycket hård och kall is. I sitt grundutförande påverkar dock Isgata bara en punkt och behöver kombineras med Räckvidd: Aura eller Areaaffekt för att ge användbara resultat.
Är "aura" en husregel? känner inte igen den, och isf hur fungerar den, det låter intressant.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Um, du inser att med 30 filament så kan du skapa cirka en miljon ton is med isskulptur?
 

AnthroLizard

Veteran
Joined
29 Jul 2010
Messages
19
Tony.M.Meijer said:
Um, du inser att med 30 filament så kan du skapa cirka en miljon ton is med isskulptur?
Den effekten i ritualform bör nog kunna kapsla in städer i gigantiska isblock.... *kamorfen vandrar iväg till sitt laboratorium*
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Archemon said:
wallahad said:
Sedan om förslag till SL; Förlägg äventyret till vatten område/Vinter.
Har gjort karraktärer innan jag visste Var han skulle verka. Rätt irriterande att lägga ner mycket tid på en Sjöfarare när äventyret blir i en öken...
Bekräftat att det blir tempererat klimat med varierande landskap, typ Europa. :gremsmile:

Behöver dock fundera på vad som skall ingå i utrustningslistan för vad som kan vara bra att bära med sig för att Alstra: Kyrotropi och Hydrotropi... Kondensat ur luft bör väl alltid finnas tillgängligt...?
Men det suger ju...då är du u tvungen att köpa hunter gummistövlar för att överleva de eviga skyfallen och stövlarna kostar skjortan och sedan blir de typ snodda också...livet är hårt.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Räckvidd: Aura är en av vår spelgrupps husregler skriven av yours truly. Den har dock aldrig speltestats.

- L
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
well, jag har effekter på 18 magnituder med potential att ödelägga civilisationer, så det verkar ganska lugnt.

Svårighetsökningen per magnitud är jävligt hög, då bör mäktighetsgradens ökning också vara det.

Gränsen för vad som tycks överhuvudtaget möjligt att uppnå går nånstans vid 15 magnituder av samma effekt, allt där bortom måste röra sig om sinnessjukt mäktiga magiker, sinnessjukt optimala förhållanden (trippel influx etc), och en massa fusk med metaeffekter.

Givetvis förutsatt att man inte kör med grundreglernas tokbuggiga och uppfuckade kongelatregler.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
well, jag har effekter på 18 magnituder med potential att ödelägga civilisationer, så det verkar ganska lugnt.

DU MÅSTE LÄGGA UPP ! PLEASE!



/Poseur vill se
 

AnthroLizard

Veteran
Joined
29 Jul 2010
Messages
19
Lycan said:
Räckvidd: Aura är en av vår spelgrupps husregler skriven av yours truly. Den har dock aldrig speltestats.

- L
Är det nånting ni har lust att dela med er av?
Utökning av magisystemet är alltid intressant, spelar ofta en magiker som gillar att experimentera med nya saker.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Tja, det var just med kongelatreglerna jag tänkte, för då blir det hyfsat enkelt för en magiker att skapa några miljoner tonage is sådär. Och om det nu är svårighetsgraden som är problemet så kan du köra en 15 effekt 32 ggr och så har du en miljon ton is ändå.

Mvh Tony Meijer, som helt uppenbart räknar för mycket på konstiga saker och som börjar ifrågasätta sig själv beträffande varför någon vill ha mer än säg ett kvarts ton is (8 filament för den intresserade).
 

Rokan aka Daram

Veteran
Joined
9 Aug 2010
Messages
46
Location
Tving
För att komma tillbaka till Archemons frågor...
Du borde verkligen sätta dig ner med din spelledare och prata samt LÄSA i böckerna. Gör din läxa helt enkelt.
Jag tror att spelledaren har en del att säga till om vilka effekter som ska gälla i hans kampagn :gremwink:
Sedan står många av svaren på dina frågor i böckerna och är dessa inte nog eller för ofullständiga för dig (vilket de säkert är) kan vi gärna diskutera vidare^^

(EDIT: lär dig först vad effekter är och vad skillnaden mellan dem och formulerade besvärjelser är innan du kommer med effekter som är i princip likadana (islans, isspjut och ispil t.ex.) och mer verkar som formulerade besvärjelser)
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Äh, det beror väl helt på vilket socialt kontrakt man har i den specifika spelgruppen.
Jo det gör det ju precis, men alla spelgrupper ser ju inte lika ut direkt. Jag och du har nog turen att ha spelare som inte kommer med en effekt som ger ob4t6 trauma per filament men alla har ju inte den turen så att säga.

Ibland och förmodligen ganska ofta lär nog SL lägga in ett veto om spelare kommer med dumma/obalanserade/osv förslag i många spelgrupper.

Många mer klassiska grupper är nog ganska inställda på att spelledaren är en auktoritär figur i spelsammanhanget och ser att han/hon har den absolut sista makten när det kommer till regler och regeltolkning och/eller hur vida man ens använder sig utav reglerna eller inte i kampanjen.

Mycket har ju förändrats desto äldre man blir och desto mer man spelar. Liksom saker man hatade för några år sedan tycker man är skitbra och coola nu.


/Poseur säger
 

Rokan aka Daram

Veteran
Joined
9 Aug 2010
Messages
46
Location
Tving
Jag tycker om er såååååååååå!!!

(EDIT: och lägger till att Ymir förstås har rätt och likaså Poseur har sina poäng. MEN ödmjukhet är bra och det innebär att inte köra över spelledaren med ultra-episka och wow-skrikande effekter :gremwink: ^^)
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Det som jag tycker gör en besvärjelse cool är hur den funkar, inte vad den skadar. När jag spelleder låter jag dem forma sina egna besvärjelser och låter dem se ut som de vill, men skadan får de hålla nere.

Alltså, att de får gärna skicka ett spjut av is ur sina händer men då får det skada kanske Ob2t6 eller nått, inte som ett vanligt spjut. Eller om en stridmagiker som slåss med händer vill ha flammor runt sina händer för att det är coolt är det okej, sålänge den inte SKADAR FÖR MYCKET.

Man ska ju känna att man är cool lixom :gremwink:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Alltså, att de får gärna skicka ett spjut av is ur sina händer men då får det skada kanske Ob2t6 eller nått, inte som ett vanligt spjut. Eller om en stridmagiker som slåss med händer vill ha flammor runt sina händer för att det är coolt är det okej, sålänge den inte SKADAR FÖR MYCKET.
Alltså jag skulle inte ha några som helst problem att mina spelare skapade ett isspjut och sen använde det att sticka någon med och då lägga till grundskada. Liksom då får man ju använda det som ett vanligt spjut med alla regler för strid,träffa och bryt så skiten lär ju gå sönder ganska rejält även om jag skulle tro att det magiska is-spjutet är hårdare än vad en is-tapp skulle vara så.

Effekt below
Namn: Forma is
Kryotropi; Magnitud 1+ , beröring , permanent

Effekten formar is efter magikerns vilja, man måste vara i kontakt med isen som man formar men själva formandet sker genom tankekraft men blir för vissa magiker enklare att göra om man faktiskt skulpterar den med handrörelser. Isen som påverkas är ett kilo eller ca 1 liter massa per filament som används och kan skapas till magnifika statyer och likande om magikern bestitter de passande hantverksfärdigheterna, om de saknas så kan dock ganska komplicerade skepnader göras men inte lika stilfulla. Effekten kan användas för att skapa vapen, rustningar eller föremål. För varje filament som används så gör man +ob1t6 i skada med vapnet (lägg till grundskapda och det räknas då som ett vapen av passande typ, alla vapendata blir exakt samma som det egentliga vapnet, förutom skadan som räknas per filament) och varje filament ger +3 i brytvärde. Skapas en rustning så ger detta +1 i vardera skyddstyper per filament och rustningen besitter +3 BRYT per filament)
Men däremot vet jag inte om jag skulle tillåta att en magiker sprang runt med eld på händerna för att ge mer skada när han slåss. Känns lite väl high-fantasy för min del. Liksom han borde ju få skadan själv också, om han nu inte har brandhandskar.
Är dock öppen för förslag om någon kommer med en schysst beskriven effekt.



/Poseur ger ut en utav sina effekter
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Då tänker vi nog bara annorlunda :gremsmile: vad jag menar är, jag tycker det är viktigare att man kan göra de saker man vill, som att ha coola spells och sådant, det blir roligare att spela då. Skälet till att jag nerfat spellsen så är för att det fortfarande ska vara kul att spela :gremsmile: när jag pratade om is-spjut menade jag btw inte ett man håller i utan typ ett man skjuter ut ur typ händerna som sedan smälter eller nåt...

Jag bör tillägga att jag är mer av en high-fantasy spelare. Det riktiga livet är verklighetstroget nog :gremwink: i rollspel vill jag kunna go nuts lixom :gremsmile: btw, FREDAG!!!! Härligt :gremlaugh:

Edit: Fin effekt :gremsmile: kan tillägga att jag just köpt Alver: Sångarens ätt
 
Top