Nekromanti EON - Frostmagiker?

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Då tänker vi nog bara annorlunda vad jag menar är, jag tycker det är viktigare att man kan göra de saker man vill, som att ha coola spells och sådant, det blir roligare att spela då. Skälet till att jag nerfat spellsen så är för att det fortfarande ska vara kul att spela när jag pratade om is-spjut menade jag btw inte ett man håller i utan typ ett man skjuter ut ur typ händerna som sedan smälter eller nåt...
Absolut tycker jag att spelarna ska få ha coola spells också, men jag känner också ett behov att det ska passa sig i spelet stämnings och settingsmässigt.

Misstänkte att du menade typ att skjuta iväg ett spjut av is, men jag menade att man även kan skapa ett fysiskt spjut att sticka någon med, med magin IMHO.

Jag är precis annars inne på din linje när det kommer till magi, det ska synas och gärna vara lite flashigt och sedan om man kastar en blixt spelar det ju ingen roll exakt hur den ser ut, det beror på magikern som kastar den.
Liksom effekten blixt kan se ut som följande: kulblixt från skyn, massa små blixtar från händerna a la the Emperor, en stor blixt från fingerspetsen eller en våg av elektriskt ljus ifrån magikerns stav med mera. Allt beroende på hur man vill att det ser ut, alla ovannämnda blixtar kan mycket väl vara samma besvärjelse/magnitud/magiker men ändå olika.

/Poseur mer ingående.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Det viktigaste är ju att alla i spelgruppen agerar efter samma kontrakt, något som Ymir var inne på tidigare.

Den största faran med spelarkreativitet är i min erfarenhet irritation eller besvikelse hos de andra spelarna.

Tycker ni det här är en intressant diskussion? Ska jag bryta ut den?
 

Archemon

Veteran
Joined
25 Jan 2011
Messages
32
Location
Stockholm & Maputo
Thedax said:
Det som jag tycker gör en besvärjelse cool är hur den funkar, inte vad den skadar. När jag spelleder låter jag dem forma sina egna besvärjelser och låter dem se ut som de vill, men skadan får de hålla nere.

Alltså, att de får gärna skicka ett spjut av is ur sina händer men då får det skada kanske Ob2t6 eller nått, inte som ett vanligt spjut. Eller om en stridmagiker som slåss med händer vill ha flammor runt sina händer för att det är coolt är det okej, sålänge den inte SKADAR FÖR MYCKET.

Man ska ju känna att man är cool lixom :gremwink:
Förstår vad du menar, men vi Magiker har väl rätt att 'flasha också, inte bara med coola effekter? Jag är mer inne på att vara 'mycket' återhållsam med lågmagi och lägga krutet på högmagi när det krävs och uppskattas av medspelarna, typ rädda gänget från det 'Stora Trollet' innan han sänker alla och vi får börja rulla nya karaktärer igen...

Iden att vara återhållsam med lågmagi och lägga krutet på högmagi, stämmer bra in i en 'setting' där Magiker skall brännas på bål ifall de bedöms skyldiga. Lågmagin får hålla till i avlägsna skrymslen och avskilda platser.

Jag tror att medspelarna tycker det är mer värt att släpa med en Magiker och skydda honom i vått och torrt om de vet att han har verklig kapacitet att både åsamka fienden stor skada samt att han kan mirakulöst förflytta eller skydda medspelarna när det krävs. Så har jag alltid uppfattat att en Magikers roll är, och det tar bort det där 'småtrollandet' och 'fixandet' med roliga(?) effekter...
 
Top