Nekromanti EON - Frostmagiker?

Archemon

Veteran
Joined
25 Jan 2011
Messages
32
Location
Stockholm & Maputo
Hej,

Jag är ny med EON och har inte läst reglerna, men har börjat förbereda en ny karaktär för en ny kampanj.

Är intresserad av att skapa en alvmagiker (Sanari), och efter att läst en del om magisystemet på nätet så har jag bestämt mig för en 'Frostmagiker'. Tilltalas av de försvars- och attackmöjligheterna jag tror det skulle kunna ge...

Hur skulle jag gå tillväga?

Tänker mig att jag behöver och vill ha följande inriktning för att kunna skapa följande 'besvärjelser':
Specialiteter: Ataxatropi, Hydrotropi, Kyrotropi (kan man välja 3 områden?)
Besvärjelser (att kunna improvisera/skapa under spelets gång): Isvägg, isstorm, kalla nerver, isblock, djupfrysning, splittra, blixthalka, motstå kyla, härda smärta, rena vatten, framkalla vatten, släcka eld, framkalla vattenelementar, hagelstorm, vattenpelare, skapa kyla, frostsvärd, frammana frostskada, dränka motståndare, etc.

Tacksam för tips!
 

Archemon

Veteran
Joined
25 Jan 2011
Messages
32
Location
Stockholm & Maputo
Kort tillägg:

Vad behöver jag 'föreslå' till SL att justera i kampanjvärlden för att kunna effektivt spela en 'Frostmagiker'?

1) Magikern drar till sig kraft (filament) ur någonting (för att alstra frostmagi behövs en källa, kan man tänka sig att denna källa kan vara 'permanentad i en Magikerstav, alt laddningsbar?)

2) Om nödvändigt omvandlar magikern sedan ett eller flera filament av en aspekt till en annan (t.ex. 2 filament hydrotropi till kyrotropi). Detta görs med ett slag mot "Transformera"

3) Magikern väver sedan ihop sina alstrade (och ev. transformerade) filament till en eller flera effekter. Detta görs med färdigheten "Besvärjelse".

4) Magin utförs

Stämmer detta? Förslag och tips mottages gärna!
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Reglerna säger inte DIREKT att du inte kan lära dig 3 alstringar vid start men skippa Ataxatropin, den är bra men i längden direkt farlig. Lämpar sig bäst för ritualer.

Det finns vanliga föremål som magikern kan köpa för att möjlig göra alstring. Mystik och magi tar upp dem.

Och hur magikern väver magin stämmer. Alstra (Transformera) Besvärjelse/Ritual/Alkemi.

Det jag kan till lägga är att det kan ingå flera transformerinar och Besvärjelse slag i samma besvärjelse.

Sedan om förslag till SL; Förlägg äventyret till vatten område/Vinter.
Har gjort karraktärer innan jag visste Var han skulle verka. Rätt irriterande att lägga ner mycket tid på en Sjöfarare när äventyret blir i en öken...
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Hej,

Jag är ny med EON och har inte läst reglerna, men har börjat förbereda en ny karaktär för en ny kampanj.
Hej, välkommen till forumet!

Tänker mig att jag behöver och vill ha följande inriktning för att kunna skapa följande 'besvärjelser':
Specialiteter: Ataxatropi, Hydrotropi, Kyrotropi (kan man välja 3 områden?)
Besvärjelser (att kunna improvisera/skapa under spelets gång): Isvägg, isstorm, kalla nerver, isblock, djupfrysning, splittra, blixthalka, motstå kyla, härda smärta, rena vatten, framkalla vatten, släcka eld, framkalla vattenelementar, hagelstorm, vattenpelare, skapa kyla, frostsvärd, frammana frostskada, dränka motståndare, etc.
Det är helt rätt att man kan välja tre olika alstringsfärdigheter, och just de du har valt låter logiskt att en frostmagiker kan. Jag är dock osäker på vad du menar med de besvärjelser du nämner. Jag har inte Mystik & Magi eller regelböckerna här just nu så jag kan inte slå upp dem, men jag känner inte igen många av dem.

Vad behöver jag 'föreslå' till SL att justera i kampanjvärlden för att kunna effektivt spela en 'Frostmagiker'?
Jag tror inte ni behöver husregla speciellt mycket för
att kunna spela en frostmagiker. Om din SL har Mystik & Magi hemma så kan du alltid be om att få låna den. Det är en bok som jag tycker att alla som vill spela magiker bör läsa igenom. Har ni inte den boken så jag jag verkligen rekommendera er att köpa in den då det är en av de moduler som verkligen behövs i en spelgrupp som kommer att stöta på magi.

1) Magikern drar till sig kraft (filament) ur någonting (för att alstra frostmagi behövs en källa, kan man tänka sig att denna källa kan vara 'permanentad i en Magikerstav, alt laddningsbar?)
Det är rätt att man alltid behöver en källa för alla alstringar. Källan måste för just kryotropi vara någonting som är väsentligt kallare än sin omgivning och för hydrotropi någonting som är fuktigt. För ataxatropi behövs ingenting speciellt då hela Mundana gensomsyras av kaos.

Man kan inte "permanenta" en kraftkälla, men man kan skapa en artefakt eller en mängd kongelat. En artefakt, till exempel en ackumulator eller ett aggregat, är ett föremål som antingen har filament (kraft) lagrade i sig eller som kan generera sådana åt magikern. Ett kongelat är ett filament fruset i fast form, vilket kan tas med i fickan. Båda dessa är svåra att skapa och kräver att man är kunnig i Alkemi. Ett generellt kongelat kostar ca 1000 silvermynt.

2) Om nödvändigt omvandlar magikern sedan ett eller flera filament av en aspekt till en annan (t.ex. 2 filament hydrotropi till kyrotropi). Detta görs med ett slag mot "Transformera"
Det stämmer. Tänk dock på att man bara kan transformera om man har en färdig besvärjelse. Man kan inte transformera när man improviserar.

3) Magikern väver sedan ihop sina alstrade (och ev. transformerade) filament till en eller flera effekter. Detta görs med färdigheten "Besvärjelse".
Ja. Man kan väva flera gånger under en besvärjelse, men inte alstra. Detta kan amn endast göra en gång per besvärjelse. Improviserar man kan man alstra en gång och väva, och sedan upprepa denna process flera gånger i följd. Varje effekt börjar då verka direkt efter varje vävning.

Stämmer detta? Förslag och tips mottages gärna!
Kyla är inte alltid lätt att hitta, därför föreslår jag att du specialiserar dig på att alstra exempelvis Ataxatropi, och sedan ha så mycket färdiga besvärjelser som möjligt då du i dessa kan transformera till kryotropi. Ett högt värde i Teoretisk Magi kan även vara bra, då du isåfall kan formalisera egna besvärjelser under äventyrets gång. Vill du köra på det kan även Räkning vara bra att kunna.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Reglerna säger inte DIREKT att du inte kan lära dig 3 alstringar vid start men skippa Ataxatropin, den är bra men i längden direkt farlig. Lämpar sig bäst för ritualer.
Ataxatropi är farligt men också den mest användbara aspekten som finns. Det kan alltid alstras, och är lätt att transformera till många andra aspekter. Dessutom används ataxatropi i väldigt många besvärjelser. Att ignorera den på grund av att den är farlig är i min mening ganska dumt, då en magiker som av principskäl undviker kaos kommer att vara mycket begränsad.
 

Archemon

Veteran
Joined
25 Jan 2011
Messages
32
Location
Stockholm & Maputo
Duncan said:
Hej,
Kyla är inte alltid lätt att hitta, därför föreslår jag att du specialiserar dig på att alstra exempelvis Ataxatropi, och sedan ha så mycket färdiga besvärjelser som möjligt då du i dessa kan transformera till kryotropi. Ett högt värde i Teoretisk Magi kan även vara bra, då du isåfall kan formalisera egna besvärjelser under äventyrets gång. Vill du köra på det kan även Räkning vara bra att kunna.
Det här förstod jag inte riktigt! Menar du att man kan ta 'kyla' ut ur 'kaos'...?


Duncan said:
Det är helt rätt att man kan välja tre olika alstringsfärdigheter, och just de du har valt låter logiskt att en frostmagiker kan. Jag är dock osäker på vad du menar med de besvärjelser du nämner. Jag har inte Mystik & Magi eller regelböckerna här just nu så jag kan inte slå upp dem, men jag känner inte igen många av dem.
Jag tänkte producera de flesta besvärjelserna själv eller låta min 'Mentor' ha dem i sin 'Stora Trollkonstbok'... :gremsmile:

Min grundide kommer från 'WoW Frost Development Tree' för att skapa en 'slagkraftig' frostmagiker till EON med goda möjligheter till försvar för hela gruppen, men med anpassning till de rådande regelverken till EON.
 

Rokan aka Daram

Veteran
Joined
9 Aug 2010
Messages
46
Location
Tving
Självklart kommer det från wow... :gremtired:

Skrivet av: Duncan
Hej,
Kyla är inte alltid lätt att hitta, därför föreslår jag att du specialiserar dig på att alstra exempelvis Ataxatropi, och sedan ha så mycket färdiga besvärjelser som möjligt då du i dessa kan transformera till kryotropi. Ett högt värde i Teoretisk Magi kan även vara bra, då du isåfall kan formalisera egna besvärjelser under äventyrets gång. Vill du köra på det kan även Räkning vara bra att kunna.
Det här förstod jag inte riktigt! Menar du att man kan ta 'kyla' ut ur 'kaos'...?
Men det Duncan påpekar är att du kan ALSTRA ataxatropi överallt hela tiden då denna aspekt alltid är närvarande. Sedan kan du i den formaliserade besvärjelsen TRANSFORMERA de ataxatropiska filamenten till en annan aspekt. I detta fall kryotropi, vilket annars behöver ett kallt material som källa.

Ett förslag från mig vore att du faktiskt läser på om reglerna^^

(EDIT: tycker dock om dina effekter och kommer att mundanifiera dem och göra dem tillgängliga för mina spelare. Tack!)
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
"Det här förstod jag inte riktigt! Menar du att man kan ta 'kyla' ut ur 'kaos'...?"

Såhär fungerar det.

Du kan bara alstra en sorts aspekt per besvärjelse. Alltså, du kan inte i en och samma besvärjelse väva både ataxatropi, hydrotropi och kryotropi.

Varför behöver magin vara av en viss sort?
För att olika effekter kräver olika sorters aspekter.
En effekt kan vara att det blir 10 grader kallare.

Denna effekt kräver kryotropi.

Nu finns det två sätt att fåtag på kryotropi. Det ena är att du alstrar kryotropi.
Då slår du ett slag föra tt alstra kryotropi och ett slag mot besvärjelse för att få effekten "10 grader kallare" att verka. Om båda dessa lyckas vävs besvärjelsen.

Det andra kan vara att du alstrar ett annat aspekt, vilket som helst, t ex. ataxatropi och sedan transformerar (gör om det) till kryotropi.
Då slår du först ett slag mot ataxatropi för att alstra magin du behöver. Sedan slår du ett slag mot transformera för att omvandla magin till rätt sort, alltså kryotropi. Sedan slår du ett slag mot besvärjelse för att väva effekten "kyla 10 grader.

Nackdelen med att inte alstra den effekten direkt är att det blir fler och svårare slag.
Fördelen med att alstra och sedan transformera kan vara att det är svårt att alstra kryotropi då du behöver kyla medans ataxatropi, kaos, finns överallt.

Förstår du? :gremsmile:
 

Archemon

Veteran
Joined
25 Jan 2011
Messages
32
Location
Stockholm & Maputo
Hej,

Ok, tack! Nu börjar det komma någonstans.. :gremsmile:

Om jag skulle 'optimera' detta, skulle du valt alla tre specialiseringarna: Kryotropi, Ataxatropi samt Hydrotropi - vilka startnivåer? Med starka färdigheter i 'Teoretisk Magi' samt ev 'Beräkning'.

PS Frostmagiker är ganska 'coola' faktiskt.. :gremwink: DS
 

Archemon

Veteran
Joined
25 Jan 2011
Messages
32
Location
Stockholm & Maputo
Klockrent!

Samma fråga här angående 'optimering' för mitt ändamål och specialisering... Sen skall jag inte fråga mer... Kanske... :gremwink:

Tack för alla svar, skall informera om Archemon's framfart och karriär i Mundana... om den inte slutar i kaos...

Dela gärna med er av 'Frost-Besvärjelser' enligt de förslag jag nämnde i början av tråden så skall jag göra detsamma!
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Hej :gremsmile:

Hmm, nackdelarna med ataxatropi är att transformeringen mellan det och kryotropi är svår. Jag skulle välja nomotropi. Alltså stasis. Det kan alstras var som helst och transformeringen mellan det och kryotropi är till och med lätt. Riskerna är även små när man hanterar stasis, dissipation är lätt. Du måste bara se till att memorera besvärjelser där du alstrar nomotropi och sedan transformerar det till önskat aspekt och effekt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag kan bjuda på lite kryotropiska effekter som jag och Lycan utvecklat. Kanske vill du använda någon av dem?

Isgata

Kryotropi: 2, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Momentan

Allt vatten som drabbas av Isgata fryser omedelbart till mycket hård och kall is. I sitt grundutförande påverkar dock Isgata bara en punkt och behöver kombineras med Räckvidd: Aura eller Areaaffekt för att ge användbara resultat.


Isskulptur

Kryotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Permanent

Skapar objekt av is ur luftfuktigheten. Effekten skapar ett kilo is, och varje filament utöver det första fördubblar mängden is. Magikern kan skapa vilket slags objekt som helst hon kan visualisera sig.


Köldchock

Kryotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Momentan*

*Effekten kan inte göras temporär, provisorisk eller permanent

Målet för effekten får Ob1T6 trauma- och långtidsutmattningskryss per magnitud och måste därefter slå ett chockslag.


Skörhet

Kryotropi: 2+, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Temporär*

*Effekten kan inte göras permanent

Den drabbades skelett blir skört som is. Alla skador mot målet som orsakar brytrisk slår brytrisk med Ob1T6 mer än normalt per två filament i effekten.


Splittra

Kryotropi: 1+, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Momentan*

*Effekten kan inte göras temporär, provisorisk eller permanent

Målet för effekten, som måste ha ett BRYT-värde, påverkas av en skadeverkan av Ob2t6 skada per filament. Sten har generellt BRYT 8 mot Splittra.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Har dessutom för mig att Köldchock är officiell efter nåt av Sylfens vrede-äventyren (där det finns en ishäxa, typ).

/Hjalle, Isgata i nån liten jargisk aristokratplaskarbassäng?
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Tänker mig att jag behöver och vill ha följande inriktning för att kunna skapa följande 'besvärjelser':
Specialiteter: Ataxatropi, Hydrotropi, Kyrotropi (kan man välja 3 områden?)
Du inser att du måste köpa tre olika Alstra-färdigheter här? Dvs Alstra ataxatropi, Alstra hydrotropi och Alstra kryotropi.

En specialisering är i Eon annars något man är extra bra på inom en färdighet. Man skulle kunna tro att färdigheten Alstra funkar på samma sätt för de olika aspekterna, men just Alstra-färdigheten består av en färdighet för varje aspekt du vill alstra ifrån.

Nåja, det kanske du redan visste, men ditt ordval gjorde mig lite orolig.

Rax
 

Archemon

Veteran
Joined
25 Jan 2011
Messages
32
Location
Stockholm & Maputo
Rax said:
Tänker mig att jag behöver och vill ha följande inriktning för att kunna skapa följande 'besvärjelser':
Specialiteter: Ataxatropi, Hydrotropi, Kyrotropi (kan man välja 3 områden?)
Du inser att du måste köpa tre olika Alstra-färdigheter här? Dvs Alstra ataxatropi, Alstra hydrotropi och Alstra kryotropi.

En specialisering är i Eon annars något man är extra bra på inom en färdighet. Man skulle kunna tro att färdigheten Alstra funkar på samma sätt för de olika aspekterna, men just Alstra-färdigheten består av en färdighet för varje aspekt du vill alstra ifrån.

Nåja, det kanske du redan visste, men ditt ordval gjorde mig lite orolig.

Rax
Nej, det visste jag inte. Frågan är hur jag kan optimera min Frostmagiker?
Kanske blir så här då?
- Kyrotropi och Hydrotropi (2x spec.)
- Färdighet: Alstra x2 (Kyro + Hydro)
- Färdighet: Transformera
- Magisk Teori
- Matematik
- Önskade besvärjelseeffekter: Isvägg, kyliga nerver, blixthalka, hagelstorm, isblock, isspjut, frostsvärd, djupfrysning, splittra, uthärda kyla, köldknäpp, köldring, etc
 

Archemon

Veteran
Joined
25 Jan 2011
Messages
32
Location
Stockholm & Maputo
Kan man förbereda sig mot 'nedkylning' i följande exemple genom att ha en 'varaktig' effekt 'Motstå kyla' innan fumlet inträffar...?


SE NEDAN Exempel: Vid okontrollerad dissipation av kryotropi står det att; "För varje kryotropiskt filament som dissiperar får rollpersonen en poäng (+1) Smärta och Ob1T6 poäng Långtidsutmattning. Magikern räknas som nedkyld." Vad spelar det för roll att han RÄKNAS SOM NEDKYLD ?

Om du tittar på reglerna om köld och nedkylning: Andra stycket ("Nedkylning medför att kroppens rörelseförmåga...) beskriver effekten av nedkylningen -- dvs bl.a. att ingen Långtidsutmattning återfås förrän kroppsvärmen återkommer. För att återfå kroppsvärmen krävs ett TÅL-slag (står under rubriken "Återfå kroppsvärmen").
 

Archemon

Veteran
Joined
25 Jan 2011
Messages
32
Location
Stockholm & Maputo
wallahad said:
Reglerna säger inte DIREKT att du inte kan lära dig 3 alstringar vid start men skippa Ataxatropin, den är bra men i längden direkt farlig. Lämpar sig bäst för ritualer.

Det finns vanliga föremål som magikern kan köpa för att möjlig göra alstring. Mystik och magi tar upp dem.

Och hur magikern väver magin stämmer. Alstra (Transformera) Besvärjelse/Ritual/Alkemi.

Det jag kan till lägga är att det kan ingå flera transformerinar och Besvärjelse slag i samma besvärjelse.

Sedan om förslag till SL; Förlägg äventyret till vatten område/Vinter.
Har gjort karraktärer innan jag visste Var han skulle verka. Rätt irriterande att lägga ner mycket tid på en Sjöfarare när äventyret blir i en öken...
Det ser ut som jag skippar Ataxatropi och håller mig enbart till Kyrotropi och Hydrotropi. Med fokus på större anatal färdiga besvärjelser för att kunna användas i stridens hetta.

Besvärjelseeffekter inom Kyrotropi (Hydrotropi) jag fokuserar på i början blir:
Kalla nerver (reducera skräck, skapa mod, varaktig, räckvidd/beröring/area)
Kalla kårar (reducera mod, skapa rädsla, varaktig, räckvidd/beröring/area)
Motstå kyla (reducera skada från kyla, varaktig)
Blixthalka (area, varaktig, skapa fummel/hallak/sakta ned förföljare)
Islans (skada 3d6, momentan, räckvidd)
Isspjut (skada 2d6, momentan, räckvidd)
Ispil (skada 1d6, momentan, räckvidd)
Isblock (Magiker/objekt/varelse står skyddad i ett block, 1-10d6 skadeskydd, varaktig)
Köldchock (area, tillfällig förvirring, nedkylning, momentan, räckvidd/beröring)
Isstorm (areaeffekt, liten skada på många)
Djupfrysning (momentan, paralyserar en motståndare x antal rundor)
Splittra (gärna i kombination med djupfrysning/köldchock, extra skada, +1-4d6)
Nedfrysning (objekt/kropp/kroppsdel, långsam nedkylning för att t ex stoppa blödning, förhindra kropp att förtvina inför helning eller rena mat från bakerier)
Frostsvärd/Frostpilar (vapen ger extra frostskada, ett svärd, ett koger med pilar, varaktighet)
Frammana frostskada (beröring, skada)
Skapa kyla (volym, rum, varaktighet)
Isvägg (xx m3 volym isblock, skapa blockering, varaktig)
Issköld (skapar en issköld för skydd mot attacker, varaktig, beröring)
Isrustning (skapar ett lager med skyddande islager för skydd mot attacker, varaktig, beröring)
Frammana Köldelementar (finns det?)

Tacksam för ideer hur besvärjelserna skapas, vad som krävs?!

PS
Bara en idelista, som jag skall gå igenom med SL och välja ett lämpligt antal och effekter att utveckla)
DS
 

Archemon

Veteran
Joined
25 Jan 2011
Messages
32
Location
Stockholm & Maputo
wallahad said:
Sedan om förslag till SL; Förlägg äventyret till vatten område/Vinter.
Har gjort karraktärer innan jag visste Var han skulle verka. Rätt irriterande att lägga ner mycket tid på en Sjöfarare när äventyret blir i en öken...
Bekräftat att det blir tempererat klimat med varierande landskap, typ Europa. :gremsmile:

Behöver dock fundera på vad som skall ingå i utrustningslistan för vad som kan vara bra att bära med sig för att Alstra: Kyrotropi och Hydrotropi... Kondensat ur luft bör väl alltid finnas tillgängligt...?
 
Top