Nekromanti Eon - fantasy?

Aron

Veteran
Joined
24 Nov 2000
Messages
25
Location
Växjö, Sverige
Hej allihopa!

jag har spelat Eon nu sedan det kom ut och jag börjar tröttna lite nu, det lovade mycket när det kom, men det verkar ibland som at ambitionerna var större än begåvningen. (Eller för att vara rättvis, inte stämmer med min bild av rollspel och fantasy.)

Jag tycker att fantasy-känslan har försvunnit ut ur Eon, det snustorra materialet, och de allt för komplicerade reglerna har tagit bort spänningen och magin ur spelet. För att inte tala om magisystemet - en total stämningsdödare.

Nu säger jag inte att Eon är dåligt, för det har verkligt betytt mycket för mitt eget rollspelande och för hela rollspels-Sverige. Man har lyckats uppfylla de mål man satte upp (tror jag.)

Dvs om målen var en realistisk fantasy simulator, då har neogames lyckats ypperligt, men det är inte det som är rollspel och fantasy för mig.

Någon som håller med eller kan ta fram magin i Eon igen åt mig?

Aron
 

Marcus_UBBT

Warrior
Joined
25 Nov 2000
Messages
361
realism kontra fantasy??

ett rollspel är väl egentligen inte mer än vad man gör det till, men i ärlighetens namn har jag haft liknande funderingar. Är huvudsaken i ett fantasyspel att det är realistiskt?
Är Eon fantasy eller riddartid med alver, dvärgar och magi inslängt?

//marcus
 

Kjölle

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
23
Location
Linköping
Re: realism kontra fantasy??

Eon som rollspel tycker jag inte att man kan klaga på, man kan göra det till vad man vill.

Som regelsammanhang anser inte jag att man kan gå till angrepp mot det, det finns gott om regler, men alla de här regleran är inordnade i ett system. Tack vare det här systemet kan man lära sig använda reglerna fort, lägga till och dra ifrån och snabbt improvisera regler. Det finns spel med betydligt färre regler som är betydligt värre att få grepp om.

Det stora debattämnet är fantasyn. Är Eon snustorrt? Nej, snus är i allmänhet fuktigt.

Skämt åsido. Eon är till skillnad från mycket rollspelsmaterial på marknaden månfacetterat. Det är ett alternativ till High Fantasy utan att man göra avkall på många moment man vill ha med som finns i High Fantasy, alver, dvärgar och pälsingar. Magin är väl det som skiljer sig mest från det gängse, eftersom den har stora likheter med institutionaliserade vetenskaper som i vår värld. Den spelvärld som Neogames dukar upp åt oss är kartlagd ungefär lika väl som vår av skaparna, således är den "avförtrollad" för att använda termer som relgionsforskaren Bo Dahlin använder.

Vi, spelarna och konsumetnera, "tillåts" inte i samma utsträckning använda våran egen fantasi för att úpptäcka världen, vi får den framdukadl, avtorkad med hjälp av den kliniska trasan systematisering.

Fantasymomentet är systematiserat, och en hel del begrepp i Mundana är väldigt lika vår medeltid, medan andra är helt tagna ur luften eller härledda från teorier i vår tid. Det är upp till oss själva att återförtrolla världen, eller acceptera vetenskapligheten i det hela.

Några exempel på paralleller till vår värld.
<B>Consaber</B>, skottar i norr, saxare i mitten och Normander i söder, normanderna är en överklass och saxarna går runt i gröna kläder och skjuter fogdar med pilbåge. England?
<B>Thalamur</B>, i Mundana är filsofin magiteori, aristokrati blir således magikrati. Platons idealstat?
<B>Asharien</B>, en stor grässlätt, en federal union, kofösare och järngruvor, handelstruster och laglösa. USA?
Det är likheter som jag ser det, och det är rent cyniskt. Länderna är helt underbara att använda sig av att spela i.

Jag betonar att detta är som <I>jag</I> ser det och att <I>jag</I> kan ha fel.

/Per, analysator
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Vad är fantasy?

Vad är definitionen på fantasy värld?
För mig är fantasy dessa saker:
* Det utspelar sig i en värld som teknologiskt och filosofiskt ligger någonstans före 1700 talet.
* Det existerar magi.
Och jag tycker att

Påståendet att eon modulerna är skrivna som snustorra "fakta" böcker så håller jag inte med om.
Själv tycker jag att modulerna är på tok för subjektiva. Jag skulle tycka att det var bra om det var rena objektiva beskrivngar och bara "fakta".
Som spelledare är det inte jobbigt att skapa en bra stämmning eller skapa bra äventyr. Det som är jobbigt att skapa byar, städer, länder, kontinter. T.ex. svara på frågor som:
Vad har hänt där?
Varför är det som det är?
Hur är adelshusen besläktade med varandra och hur är deras relationer?
Visst är det enkelt att komma på något, men det blir bara svårare och svårare att få det att gå ihop om man bara improviserar.

WHaLe

<A HREF="http://come.to/whale" target="_new">http://come.to/whale</A>
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
hah!

<I>Vad är definitionen på fantasy värld?
För mig är fantasy dessa saker:
* Det utspelar sig i en värld som teknologiskt och filosofiskt ligger någonstans före 1700 talet.
* Det existerar magi.</I>

Vad säger du, [color:purple]Krille</font color=purple>, ska vi göra narr av honom? /images/icons/wink.gif
Äh, vafan! Jag orkar snart inte bry mig. Men för att du, WHaLe, ska förstå vad jag vill få fram, tänker jag ändå skriva det här meddelandet.
Fantasy är så mycket. All litteratur där fantastiska händelser, som inte baseras på några vedertagna sanningar, utspelar sig, är mer eller mindre fantasy. Star Wars är fanimej fantasy (det är då i alla fall inte Sci-Fi). Allt är ju nästan fantasy, för guds skull! Kom igen, ge mig fler exempel på sånt som är fantasy, även om man inte tror det vid första anblicken!

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
CHRONOPIAAAAAA!

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Kom igen, ge mig fler exempel på sånt som är fantasy, även om man inte tror det vid första anblicken!
<p><hr></blockquote><p>
/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: CHRONOPIAAAAAA!

Äh! Chronopia är för fan dussinfantasy. /images/icons/smile.gif

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Sereg. Dnalor.

Jag vet /images/icons/wink.gif. Jag retas bara lite med dom som inte tycker Chronopia är fantasy.


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: hah!

Befinner sig inte Star Wars någonstans innan 1700-talet teknologiskt (nästan iaf=) och filosofiskt?? Och finns det inte magi??

Jag är själv inte så intresserad av framtidsfantsy (eller nutids för den delen) genren och tänkte inte på den när jag skrev ner punktena, men håller med om ert resonemang. Ärligt talat tog det nog 20-30 min från att jag tryckte på svara knappen tills jag tryckte på continue. Visserligen höll jag på med annat under tiden, men det var svårt att komma på något konkret som definierar fantasy.

WHaLe - Kan erkänna att han har fel..

<A HREF="http://come.to/whale" target="_new">http://come.to/whale</A><P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by whale on 2000-11-26 02:21.</EM></FONT></P>
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
Hej allihopa!
jag har spelat Eon nu sedan det kom ut och jag börjar tröttna lite nu, det lovade mycket när det kom, men det verkar ibland som att ambitionerna var större än begåvningen.
(Eller för att vara rättvis, inte stämmer med min bild av rollspel och fantasy.)
<p><hr></blockquote><p>
Det är mycket möjligt och mycket vanligt att ett spel inte passar in i ens syn eller smak då så väljer man antagligen ett annat spel eller gör en egen värd som passar in.
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Jag tycker att fantasy-känslan har försvunnit ut ur Eon, det snustorra materialet, och de allt för komplicerade reglerna har tagit bort spänningen och magin ur spelet. För att inte tala om magisystemet - en total stämningsdödare.
<p><hr></blockquote><p>
Magi systemet kan jag inte förstå att du klagar på okej det finns vissa buggar *suck* men i Eon magi system ÄR otroligt flexibelt smidigt och lätt att använda den ger spelare och spelledare otroliga möjligheter till att visa magins användbarhet och en äkta känsla av fantasy.
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Nu säger jag inte att Eon är dåligt, för det har verkligt betytt mycket för mitt eget rollspelande och för hela rollspels-Sverige. Man har lyckats uppfylla de mål man satte upp (tror jag.)
Dvs om målen var en realistisk fantasy simulator, då har neogames lyckats ypperligt, men det är inte det som är rollspel och fantasy för mig.
Någon som håller med eller kan ta fram magin i Eon igen åt mig?
Aron
<p><hr></blockquote><p>Då Aron kommer frågan VAD är fantasy i dina ögon ?
När du läser en fanasy bok vad är fantasy för DIG ?
Tolkien ?
Eddings ?
Fred Saberhagen ?
Statskyrkans bibel ?
De övergivnas arme ?
Busstidstabeler ?
Allt ovan för har stor mängd fantasi och "sagor" beronde på HUR man tolkar ordet fantasi eller fantasy.. ( bussar kommar sällan exakt i tid,, )
Så VAD anser DU är fantsy ?
 

Aron

Veteran
Joined
24 Nov 2000
Messages
25
Location
Växjö, Sverige
Vad fantasy är för mig?
Titeln på mitt inlägg kanske var lite missvisande. Jag påstod aldrig att Eon inte var fantasy, det är bara inte min form av den perfekta fantasyn. Jag vill inte racka ned på Eon, jag vill hitta ett sätt att spela Eon (eller bara rollspel) och ha kul. Fantasy för mig handlar om mystik och sagor. Två mycket viktiga ord. Det handlar om att mycket måste vara oförklarligt och därigenom spännande.
Fantasy för mig är Tolkien. Jag älskar Tolkien utöver allt annat, och har spelat MERP i många år(tills jag upptäckte att min blir lite låst när man är så...så...fanatisk. :))
I midgård handlar det mer om sagor, myter och oländig vildmark.

Kanske är det vi rollspelare själva som avmystifierar våra världar. (Ni vet det klassiska symptomen; undrar hur mycket William Wallace svärd gör i skada? Är vampyrer allergiska mot silver? Vad händer rent atomfysiskt när man kastar en besvärjelse?) Men jag vill ha mer av mystiken.
Jag hoppas att DoD6 kommer att bli mer fantasy åt det håll jag vill ha det. Iaf kommer jag att verka för att det skall bli det, åtminstone i mitt huvud och i min spelargrupp.


Aron
 

Marcus_UBBT

Warrior
Joined
25 Nov 2000
Messages
361
då kan du väl lika gärna "verka" för att Eon blir fantasy och mystik i "ditt huvud och din spelargrupp"...

//marcus
 

Aron

Veteran
Joined
24 Nov 2000
Messages
25
Location
Växjö, Sverige
Eon är ju redan skrivet, det är inte "Trudvang-modulen".

Dessutom så tror jag att Eon ligger lite för långt bort från mina uppfattningar om god fantasy.

Aron
 

Aron

Veteran
Joined
24 Nov 2000
Messages
25
Location
Växjö, Sverige
Re: Eon - låst?

Eon är ju redan skrivet, det är inte "Trudvang-modulen".

Dessutom så tror jag att Eon ligger lite för långt bort från mina uppfattningar om god fantasy.

Aron
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: hah!

Rollspel som utspelar sig efter 1700-talet och som jag skulle klassa som fantasy:

* Shadowrun
* Castle Falkenstein
* World of Darkness - framför allt Mage, men även Werewolf och Changeling (fast "supers" kanske är en bättre klassifikation)
* Technomancer (GURPS-värld, nutid med magi sedan andra världskriget)

Personligen tycker jag att en bättre definition på fantasy är "har magi".

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: hah!

<I>Personligen tycker jag att en bättre definition på fantasy är "har magi".</I>

Först måste vi definiera vad "magi" innebär. Om det innebär "företeelser som inte går att förklara med vår jordiska vetenskap", så är "har magi" nog en ganska bra definition av vad fantasy är.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: hah!

<I>Jules Vernes "Resan till jordens medelpunkt", mer Fantasy än Sci-Fi i alla fall.</I>

helt klart!

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: hah!

<I>WHaLe - Kan erkänna att han har fel..</I>

Att du bara har mage! /images/icons/mad.gif vad är det för ide att föra en diskussion, om motparten <B>håller med </B>en? /images/icons/wink.gif

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 
Top