Nekromanti Eon - fantasy?

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,896
Location
Barcelona
Eller så ger han upp EON helt och hållet och satsar på ett annat, roligare rollspel.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag tror..

Att det är debattens högsta mål.. Utom för vissa prestige-jägare förstås. /images/icons/wink.gif


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ett tipps kan ju vara att du ändrar om reglerna lite, gör dem enklare. Då kanske magin kommer tillbaka.

Jag för min del tycker att Eon är ett klart roligt och bra spel !

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: hah!

<I>Jules Vernes "Resan till jordens medelpunkt", mer Fantasy än Sci-Fi i alla fall.</I>

Liksom Edgar Rice Burroughs; att romanerna om Barsoom är fantasy är väl rätt givet, men i så fall gäller det även Tarzan-böckerna. Hans Afrika är en helt okej fantasyvärld.

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
En av konstruktörernas betraktelser

Tja, vad ska man säga?

Naturligtvis kan jag bara tala för mig själv, och naturligtvis är jag partisk (hallå? jag var med och skrev härket!), men för min del finns magin där. Inte heller anser jag att reglerna är särskilt komplicerade.

Vi börjar i regeländen. Visst, det finns mycket regler. Men det är inte samma sak som att reglerna är komplicerade. Reglerna täcker en himla massa områden, men de flesta regler är en variant eller modifikation av grundregeln, "slå ObXT6 mot ett värde". Vill man sikta mot höger hand så kan man antingen titta i tabell 5-34 på sidan 129 och konstatera att anfallet blir två nivåer svårare, eller så har man lärt sig grunden och mekaniken såpass bra att man kan bedöma att anfallet blir lite svårare än normalt - en tärning eller två svårare, ungefär. Men utifall att man vill vara petig så finns den regeln där.

Är det komplicerat? Jag tycker inte det. Det är mycket text och mycket detaljer, det håller jag med om, men inte att det är komplicerat.

Vad gäller materialet... tja, det som jag har skrivit är det material som jag anser mig behöva om jag ska spelleda i den miljön. Huruvida det är snustorrt eller inte lämnar jag åt betraktaren att bedöma - själv har jag hört både ett och flera gapgarv åt en del av formuleringarna.

Slutligen, magin (och jag menar inte magisystemet, utan den magi som du saknar)...

Jag kan inte ge den till dig. Du har den redan. Den finns där, ingömd mellan raderna, någonstans mellan sidan 13 och 14, på de sidorna som jag inte har skrivit ännu, och formulerade med ord som aldrig kan nedtecknas. Jag kan inte ge någon mer exakt vägledning än så - antingen finner du den i Eon eller så finner du den någon annanstans. Men jag hoppas allvarligt att du hittar lite magi någonstans i ditt liv.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Magisystemet tycker jag är helt kanon. Inget annat rollspel har så bra grund för att improvisera. Om man vill ha mer übermäktig magi som i DoDs Magikerns handbok är det väl bara att införa lite nya effekter. Det enda som kan vara fel med det imho är att det är så vetenskapligt. Den väldigt enkla lösningen till det är att ta bort magiteorierna och använda de olika tropierna som magivägarna i DoD.

Reglerna går väl att banta ner om man vill det även om det krävs lite jobb.

Om man vill öka fantasy-känslan mer kanske man kan införa lite varelser från DoD eller något. Många av varelserna i Eon är lite kassa.

Slutligen tycker jag nog att den viktigaste fakorn för fantasy känsla ligger hos SL och spelarna. En dålig Sl kan ta bort fantasykänslan ur vilket rollspel som helst och tvärtom. Lika är det om en spelare inte verkligen försöker leva sig in i spelet.

Mitt svamlande kanske inte har lett oss någonstans men jag har iaf fått skriva lite... /images/icons/wink.gif

C
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: hah!

Mitt mål med inlägget var att få fram en bred definition av fantasy för att visa att eon hörde dit, med tanke på att du kom med en ännu bredare defintion så tyckte jag att det bara var bra..

WHaLe - Som inte har för vana att avsluta en diskussion

<A HREF="http://come.to/whale" target="_new">http://come.to/whale</A>
 

Aron

Veteran
Joined
24 Nov 2000
Messages
25
Location
Växjö, Sverige
Re: En av konstruktörernas betraktelser

Men jag hoppas allvarligt att du hittar lite magi någonstans i ditt liv.
Nu blev det väldigt dramatiskt.

Jag känner mig bara lite inskriven i ett hörn av all fakta, jag skulle kanske hoppas på en Thalamur modul, så kan man göra något till "sitt" och designa det till ens egna behov, med alla myter och sagor som jag gärna vill väva in.



Aron
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Omväxling förnöjer

Om du "BARA" eller till och med bara till stor del spelat EON sedan det kom ut så kan det nog vara hög tid att ta ett brejk och spela något annat rollspel. Har själv spelat rollspel sen det tidiga 80-talet och TRO MIG, du kommer ALDRIG hitta "det ultimata rollspelet"... Om man inte har en viss omväxling så kommer man till slut tröttna.


/Bjorn
 

Aron

Veteran
Joined
24 Nov 2000
Messages
25
Location
Växjö, Sverige
Re: Omväxling förnöjer

Det stämmer nog, jag har spelat rollspel ett bra tag, men tyvärr nästan aldrig träffat särskilt mycket andra spelargrupper. Man kan väl kanske tala om att det råder lite inavel. Det handlar inte om att hitta det ultimata rollspelet, det handlar om att hitta världar som passar bra för ens egen bild av vad rollspel handlar om. Letar för närvarande efter ett bra skräckrollspel i nutid. Phobia kanske?

Aron
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Delta Green

Letar för närvarande efter ett bra skräckrollspel i nutid. Phobia kanske?

Delta Green (nutidsversion av Chtulhu) är nog en bättre satsning. Bl.a. för att det redan finns på marknaden... Phobia är ju inte riktigt utgivet ännu :)
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Dark Matter

Annars kan man ju ta en titt på Dark Matter till Alternity-systemet. Jag kan verkligen rekommendera det. I grund och botten är det det vanliga konspirations-köret - ungeför som Delta Green fast utan Lovecraft-influenser.
Dock ska sägas att bägge spelen tillhör mina favoriter

/Tobbe
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Smorgasbord

En välkänd term ute i världen.

Eon är ett smörgåsbord. En buffé. Neogames försöker servera så mycket som möjligt, sedan får man välja och vraka, om man så vill. Man måste inte äta allt som bjuds, och om det mot all förmodan inte skulle finnas med en viss maträtt så får man gärna ta med en egen och bjuda på...

/RipperDoc - metaforisk?

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
Re: En av konstruktörernas betraktelser

<I>Reglerna täcker en himla massa områden, men de flesta regler är en variant eller modifikation av grundregeln, "slå ObXT6 mot ett värde". </I>

Jag tänker inte klaga på Eons regelsystem. Det är rätt unikt (vad jag vet), och det är bra att möjligheten finns att spela realistiskt om man vill.
Men, jag måste säga att jag greppar _aldrig_ riktigt strids-och magi-systemet i Eon. Det är inte bara att slå mot ett värde, man måste veta i vilken ordning och så också.
Och sen blir det rätt mycket att hålla i huvudet (modifikationer för skada, utmattning, trauma, m.m. m.m.) och vem som är försvarare mot vem och anfallare mot vem.

Jag blir litet snurrig. Till mitt försvar innan jag utdöms som lite långsam i huvudet, kan jag tillägga att jag inte ägnat så _väldigt_ mycket tid till att lära mig systemet.
 
G

Guest

Guest
Bra Eon pga DoD 6.0

Jag läste igenom DoD 6.0 för nån dag sen och plötsligt flödar blodet genom min kreativitetsnerv och aldrig har jag känt Eons fantasykänsla så väl.

Konstigt men när jag läste DoD 6.0 så fick jag plötsligt en lust att skriva äventyr och spelleda.

Missförstå mig inte nu, jag tycker inte att DoD 6.0 var dåligt och därav lusten till Eon utan snarare blev väckt av DoD 6.0:s äventyrsupplägg m.m.



Mäster Azazel
 

Mr Jacket

Veteran
Joined
28 Oct 2000
Messages
112
Location
Stockholm
Re: En av konstruktörernas betraktelser

Jag anser att Eon är det grymmaste rollspelet som finns inget annat och där finns MAGI!
 

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Mer som 1200-tal, va?

Skulle bara kommentera århundradet du gav; vilket är det egenligen? Krutet kom väl till Europa vid 1300-talet, de första kanonerna(de första krutvapnen) kom ju att användas då. Mellan Frankrike och England, men skit samma.
Krut är ju (som jag förstått det) inget man upptäckt ännu på Mundana. Om man vill översätta till jordisk historia kan man ev. låta RP:er resa österut, bortom Ebhron, och träffa en civilisation som har det(dock utan vapen) och få LITE med sig hem, sen bränns de på bål. Men nu glider jag bort från poängen här. Det jag undrar är; NÄR skulle Mundana bäst kunna passas in i Europa? Många saker är ju faktiskt väldigt utvecklade, kirurgin t. ex.

/Europa på medeltid; slagfält modell värre...
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: 6-9 00 tal nånting

Det är min åsikt i alla fall, även om det mesta är ett väldans hopkok där det finns element från allt från antiken till 1800-talet...


/Bjorn
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Arvids Definition På Fantasy!

Fantasy är något som inte är historiskt korrekt.


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 
Top