Nekromanti Eon bra för nybörjare?

Alikzus

Veteran
Joined
23 Jul 2001
Messages
71
Location
Stockholm
Är EON ett bra fantasy RPG för nybörjare?

[color:blue]/Alikzus /images/icons/smile.gif</font color=blue>
[color:green]"The truth is out there!"</font color=green>
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Ja, Eon funkar lika bra för nybörjare som vilket rpg som helst. Lär dig reglerna ordentligt, lär känna världen ingående, strunta sedan i reglerna och gör som du själv vill. Så enkelt är det.

- Targon, skrivare
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Nope

För mycket regler, för komplexa regler, för mycket värld, o.s.v... Nybörjare behöver inte topp-realism och upplösning ned till individuella blodkärl för att ha kul. Tvärtom, varje gång spelet låser sig på grund av regelproblem kommer det bli litet mindre roligt.
 

Mambo

Veteran
Joined
9 Jul 2001
Messages
136
Location
ÖSD
ja holler med vindhand..
EON är för kompicerat, om man däremot sätter sig ner och LÄR sig reglerna s åär det ingen skildnad.

Men som nybörgare bör man spela något mer lättspelat oc hskita i så många regler man kan..

Let's face it,
Gemini rocks..
 

Der_Wald

Veteran
Joined
12 Jul 2001
Messages
41
Location
Östersund
Ak så sant, men Eon is still the best dam RPG ever.

Men när man spelar Eon så ska man inte fokusera sig för mycket på reglerna, de ska bara finnas ifall det uppstår ett problem som man inte kan lösa igenom diskusion.
Därför är Eon bäst, för att det nästan finns en regel som täker allt. Systemet är ett bra skyddsnät i svåra spel situationer.

In Hoc Signio Vinces
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Vanligtvis inte för en helt ny spelgrupp. Är dock SL van vid världen så är det inga problem. SL bör också vara villig att köpa massa nya och viktiga moduler ex mystik och magi, krigarens väg och mundana. Sedan ska han vara instängd med dessa och grundboken en vecka innan han kan börja vara SL i EON. Men jag själv kan säga att det är värt arbetet.

Lite dumt att fråga på EON forumet dock eftersom alla här troligtvis älskar EON.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Alikzus

Veteran
Joined
23 Jul 2001
Messages
71
Location
Stockholm
Skälet till att jag valde att lägga frågan på EON forumet var att jag ville veta vad EON spelare tyckte. En likanande fråga har jag laggt på DoD forumet om DoD6. Och en på Rollspelsforumet men många icke-Eon-spelare bara klagar på Eon så jag ville veta vad Eon spelare själva tycker.

[color:blue]/Alikzus /images/icons/smile.gif</font color=blue>
[color:green]"The truth is out there!"</font color=green>
 

litleme

Warrior
Joined
23 Jun 2001
Messages
279
Location
örebro
ja jag tycker att eon är bra för nya spelare ... Eon var det första roll spelet som ja spelade ne föresten ja spelade N2 2 ggr först men dog båda gångerna och desutom tyckte vår sl att psykos var för jobbigt så vi satsade på eon och det har funkat jätte bra.... silver surfan sa att Sl skulle låsa in sig i ett rum en vecka med mudana mystik & magi krigarens väg och regel boken det tycker inte ja i vår spelgrupp har vi delat upp det jag fixar allt mystiskt dvs magi och shamanism och allt sånt + gifter och Sl sköter resten och det har funkat jätte bra =)

"kärlek är 15 sekunders underbara ljud -Johnny Rotten
"nature is a whore" - Kurt Cobain
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Du har fel ,-)

Jag kommenterar inte dina åsikter, men jag tycker det är tråkigt när du avgör för andra vad de får anse vara kul eller behöver eller inte.

Inse att Eons grundpaket av regler inte är speciellt komplexa eller betungande. Att det finns djup i reglerna ökar inte komplexiteten, det ökar möjligheterna när man vill använda sig av djupet. Min kusin, som är 13 år, har börjat köra Eon med sina polare, som första-rollspel. De använder det grundläggande stridssystemet med glans (jag menar, det är ju hela sex komplexa sidor...). När jag frågade hur de gjorde med magi sade de att de bara slog de slag som stod vid besvärjelserna, precis som MAN SKA göra. Inget komplext öht.

Och en söt modd hade de gjort - efter varje strid försvann all Trauma/Smärta/Blödning automatiskt. Jag tycker om sådant.

Jag påstår inte att Eon är det bästa nybörjarrollspelet som finns, men det är inget dåligt nybörjarrollspel. Tyvärr finns det inget nybörjarrollspel på den svenska marknaden.

-Marco Behrmann
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
JA

Eon är ett bra rollspel öht.. flera av mina vänner började spela Eon som första rollspel, och det har fungerat bra. Däremot kan det vara bra om SL läser igenom reglerna ett par gånger innan han börjar spela. Stridsreglerna är inga problem om man bara använder dom grundläggande reglerna, och magisystemet lär man sig snabbt.
Det bästa med Eon, enligt mig, är spelvärlden Mundana och reglerna för hur man skapar en rollperson.

Ezping Orm
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Du har fel ,-)

<I>jag tycker det är tråkigt när du avgör för andra vad de får anse vara kul eller behöver eller inte.</I>

Vilket tekniskt sett de som säger "ja, det ÄR kul" gör också, men ok...

<I>Tyvärr finns det inget nybörjarrollspel på den svenska marknaden.</I>

Tja, Vägen finns ju. Tyvärr lite svårare än de andra att hitta i butiker.

--
Åke
 

Davio_UBBT

Veteran
Joined
27 Jul 2000
Messages
57
Location
Götene
Nybörjar rollspel

Nybörjar rollspelet, Star Wars Adventure Game är himla bra för nybörjare. Fast det är förstås till SW, och inte till EON.

Skulle vara rätt kul med ett EON Adventure Game *drömmer tillbaks.*

"Cuio nin Edhel, na calen anor linnathon na lebas" -Alviska
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
fy

Jag kommenterar inte dina åsikter, men jag tycker det är tråkigt när du avgör för andra vad de får anse vara kul eller behöver eller inte.

Eftersom det rör sig om (som du verkar vara medveten om) mina _åsikter_ kan jag knappast sägas "avgöra för andra vad de får anse vara kul eller behöver eller inte."!
Alikzus undrade vad vi tycker, jag svarar vad jag tycker. Att alla inte delar denna åsikt torde väl vara uppenbart (t.ex. är jag ju inte ensam om att svara på frågan).

Inse att Eons grundpaket av regler inte är speciellt komplexa eller betungande. Att det finns djup i reglerna ökar inte komplexiteten, det ökar möjligheterna när man vill använda sig av djupet.

Vem är det nu som försöker "avgöra något för andra"? Jag delar inte denna din _åsikt_ så det är inget jag behöver beordras att "inse" som om det var ett ovedersägligt faktum från profetens mun.

Jag påstår inte att Eon är det bästa nybörjarrollspelet som finns, men det är inget dåligt nybörjarrollspel.

Vilka andra svenska, nu levande, kommersiella rollspel är _mindre_ lämpade som nybörjarollspel?

Tyvärr finns det inget nybörjarrollspel på den svenska marknaden.

Nä, det är ju synd att DoD gått under... tänk om någon kunde ge ut en sjätte version...
 

Grillmästaren

Veteran
Joined
15 Jan 2001
Messages
71
Location
Västerås
Därför är Eon bäst, för att det nästan finns en regel som täker allt.

Jo, denna regel lyder: Spelledaren har alltid rätt =)

Första gången jag var sl sket jag typ i alla regler o skit, jag bara körde på känslan =)

Jag tror att EON kan vara klurigt om hela gruppen är ny, men om man bara har en väl inläst sl så kan det nog gå bra.

Du ska Hoppa innan du landar - SiGGy
 

Mambo

Veteran
Joined
9 Jul 2001
Messages
136
Location
ÖSD
EON är för regelfyllt
om man har ett preblem som nybörgare vill man ha ett snabbt som lätt svar.
inte hänvisningar till den och den modulen

Men om man har en SL som KAN dom flesta regler eller kan improvisera tillräckligt bra för att det ska gå ändå så är EON ett bra rollspel.
Fasst då är det SL som micklar så det blir bra, det är inte spelarnas förtjänst..
Risken finns att dom bara sitter där och inte fattar vad som händer, och det finns inget värre

Let's face it,
Gemini rocks..
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men om man har en SL som KAN dom flesta regler eller kan improvisera tillräckligt bra för att det ska gå ändå så är EON ett bra rollspel."

Det finns ett kriterium till för att en spelledare ska kunna få flyt i Eon, och det är förmågan att inte köra med alla regler.

Tar man de grundläggande stridsreglerna och nöjer sig med att bara kasta besvärjelser så uppstår inga frågetecken. Inga krångligheter uppstår, inga hänvisningar finns och ingen improvisation behövs.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
knappast

<B>Nä, det är ju synd att DoD gått under... tänk om någon kunde ge ut en sjätte version...</B>

DoD6 är ju knappast ett nybörjarspel. Har man inte spelat rollspel så kommer man säkerligen inte fatta alla konstiga förkortningar, vilket man också kan se på många inlägg här på forumet (och på Traditions klotterplank f.ö.). Däremot kanske jag möjligtvis kan sträcka mig till att DoD är lättare att förstå än Eon för en nybörjare.



<A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> | Ett digitalt fansin
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
ok

Jag är tvungen att hålla med. Inte heller DoD är särskilt anpassat för nybörjare... det var bättre förr i tiden. Nu mera verkar alla spel skrivas för dem som redan spelar; inte undra på att hobbyns återväxt är sunkig.

Däremot kanske jag möjligtvis kan sträcka mig till att DoD är lättare att förstå än Eon för en nybörjare.

håller med.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Bra.

Visst är det ett bra spel att ha som start, men jag kan åxå rekomendera DoD som 1:a spel. Inte lila krångligt som EON:ns regler....

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 
Top