Nekromanti Eon 4 till Årets Rollspel av Fenix? TYCK TILL

Stormchaser

Veteran
Joined
14 May 2011
Messages
39
Location
Södertälje
Denna Mörkerherre tycker dessvärre att Eon 4, utan magisystem, är ofullständigt. Det är med den motiveringen som det skulle kännas fel att lägga min röst på nomineringen för Eon 4 som Årets Rollspel av rollspelstidningen Fenix.

Tungt. Annars har Eon 4, när det släpps i sin helhet, potential att bli ett riktigt bra spel.

// Stormchaser
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Denna Mörkerherre (om det nu är så vi presenterar oss!) tycker i slutändan att alla rollspel är ofullständiga eftersom de alltid saknar något, speciellt vid nya utgåvor som vågar utvecklas. Jag tycker att det är starkt gjort av Helmgast att sätta ner foten och säga att vi vill sätta Eon IV i Jargien för att kunna bygga upp en annan stämning än tidigare utgåvor. Sett till platsen som de har som grund så passar inte magiker in och präster blir ett bra substitut. Ett plus är ju faktiskt att de med mysterium för präster införde något som inte var med i Eon III och som gör religiösa karaktärer lite mer intressanta att spela. Kanske kunde de inkluderat lite fler mysterier till andra gudar än Daak, men samtidigt är det kul att de lämnar lite saker till spelarna att hitta på själva. Jag menar hade de t.ex. fläskat ut alla folkslag hade säkerligen inte denna fantastiska tråd startats.

Jag har inte testat Eon IV's stridssystem tillräckligt för att säga hur det egentligen är, min första karaktär var en pansarvagnsdvärg framslagen helt enligt reglerna och han kunde bara inte dö. Han drunknade efter en strid mot en jättebläckfisk medan han heroiskt räddade sina vänner. Så det var ju badass. Nästa karaktär testade mer på det andra delarna av systemet och var mer spion och social. Det kanske krävs lite teknik att få ett bra flyt i utmaningar och konflikter men när man väl får det bidrar de väldigt mycket till att stödja detaljerade beskrivningar av handlingar.

Eon IV är inte lika detaljerat i sina regler som tidigare men det känns faktiskt uppfriskande. Det är en ny utgåva och med nya utgåvor kan iaf jag ha överseende med att inte allt sedan tidigare finns med från dag ett. Sen förstår jag att för vissa är det extremt viktigt att magi finns med och att det finns kampanjer med etablerade magiker som behöver dessa regler för att spelas. Men samtidigt finns det väldigt mycket kampanjer med karaktärer som är baserade på stridskonster.

Nu vet jag knappt vad jag sagt men jag tror det hänger ihop iaf.

Jag kan avsluta med att jag tycker helt klart Eon IV är värt att rösta på! =)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det är en tungviktsmatch mellan Eon och starka varumärket Mutant, båda med en massa fanboys. Så den som lyckas rekrytera flest vinner. (Bäst är naturligtvis Svenska kulter, men det är en annan sak.) ;)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Bäst är egentligen Lorder och Lodisar, men det har bara släppts i begränsad demoupplaga med handritade könsorgan ännu.
 

Mattias H

Veteran
Joined
24 Jul 2014
Messages
42
Eon verkar väldigt lovande men blir för mig mer ett rollspel för 2015. Och jag håller med om att magin lämnar lite att önska.

Så för mig går titeln till Mutant År Noll som har gjort ett jäkla bra jobb. Solitt grundspel, bra komplement, bra dialog med spelarna, bra extramaterial mm.

Blyhårt år minst sagt, flera olika spel förtjänar utmärkelser tycker jag. :)
 

Stormchaser

Veteran
Joined
14 May 2011
Messages
39
Location
Södertälje
Mattias H;n70498 said:
Eon verkar väldigt lovande men blir för mig mer ett rollspel för 2015. Och jag håller med om att magin lämnar lite att önska.

Så för mig går titeln till Mutant År Noll som har gjort ett jäkla bra jobb. Solitt grundspel, bra komplement, bra dialog med spelarna, bra extramaterial mm.

Blyhårt år minst sagt, flera olika spel förtjänar utmärkelser tycker jag. :)

Bra motivering där från Mattias H! "...ett rollspel för 2015." - uttrycker missnöje samtidigt som det visar hopp inför kommande året. Here here!
 

Vinterskog

Veteran
Joined
11 Aug 2014
Messages
67
Jag tycker också att Eon IV borde innehållit magi! Jag är däremot glad att den delen som faktiskt är viktig i Jargien i form av böner och ceremonier får stor plats där det i gamla Eon typ inte funnits med alls så egentligen sk ajag väl inte klaga. Däremot är det SOLKLART att min röst går till Eon som årets rollspel. Systemets djup och finurligheter är fantastiska. Det är nytt, fräsch och snabbt men ändå Eon. Sedan är reglerna för Utmaningar & Konflikter, Mentala trauman och Karaktärsdrag geniala jag skulle till och med säga nyskapande när det gäller svenska rollspel i alla fall. Sedan är beskrivningen av jargien och alla bilder oförglömliga! Självklart får Eon min röst.
 
Top